Pete Posted March 16, 2003 Report Posted March 16, 2003 @ MKS GB Hehe, det är väl snarare att patronen inte ligger och lurar på tvären ovanför magasinsstyrningen än att magasinet fortfarande är kvar?? Missar man att plocka ur magget så ska man ju få plutonsstryk !! Eller är jag helt fel ute nu?? // Magnus B Jo, det borde man nog. Vi hade en lirare på SR02 som drog av två (!) vådaskott inuti en tgb 13. Detta på grund av att han glömt att ta ur magasinet. Att man kan feppla så gruvligt fel med korvfingrarna är bortom min fattningsförmåga. Snubben i fråga hade alltså ryckt i manöverhandtaget, fällt ner på automat och klämt av två skott som gjorde att två personer fick lindriga träsplitter- och hörselskador. Suck & stön. Quote
Ace Posted March 16, 2003 Report Posted March 16, 2003 Sandlådan vid ingången till amerikanska camper är till för att rikta mot vid blindavfyrningen vid patron ur, den soldat som försöker tömma sitt magasin i en dylik låda får nog lite problem med befäl, chefer och MP... Quote
MKS GB Posted March 16, 2003 Report Posted March 16, 2003 Finns en sådan "blindavfyrnings låda" precis innanför högvakten (heter faktiskt så!) i Karlskrona Örlogshamn. En helt vanlig låda fylld med sand. Lite dåligt med säkra skjutriktiningar inne i K-na.. Quote
Jimbo Posted March 16, 2003 Report Posted March 16, 2003 Finns en sådan "blindavfyrnings låda" precis innanför högvakten (heter faktiskt så!) i Karlskrona Örlogshamn. En helt vanlig låda fylld med sand. Lite dåligt med säkra skjutriktiningar inne i K-na.. sådana lådor är standard utanför svenska camper i Kosovo Quote
APC-mannen Posted March 17, 2003 Report Posted March 17, 2003 sådana lådor är standard utanför svenska camper i Kosovo Inte bara svenska camper och inte bara i Kosovo... Kanske märker ord nu, men förmodligen har de flesta låda/tunnor vid infarten till sina camper. Har dock aldrig sett någon met berått mod skjuta rakt ner i dessa "patron ur-tunnor"... Frågar kvarstår om s.k. amerikansk patron ur. Vart kommer det ifrån? Quote
Fredriksson Posted March 17, 2003 Report Posted March 17, 2003 "Amerikansk patron ur" = Töm magasinet med en skur rakt upp i luften. Quote
APC-mannen Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 "Amerikansk patron ur" = Töm magasinet med en skur rakt upp i luften. Jo, det vet jag.... Jag börjar låta som en tjatmoster: men frågan var från början vart själva uttrycket kommer ifrån??? Personligen har jag svårt att tro att man (=amerikanska förband) någonsin gjort så i verkligheten... Quote
darkstar Posted March 19, 2003 Report Posted March 19, 2003 (edited) 1. Kontrollera om någon ser dig.2. Blir han/hon sur om du inte gör som man "ska"? 3. Om nej på 1 eller 2, fortsätt med 4 4. vinkla vapnet så att utkastaröppningen är snett uppåt/bakåt 5. Ryck till utav fan i manöverhandtaget 6. Konstatera kallt att patronen flög långt ut i terränglådan 7. Lev väl. En sammanfattning: Tål det att synas? - Ja: det är OK, kör på. - Nej: Låt bli, för helvete. Oavsett om någon ser eller inte. Jänkar-patron ur ja.. Att tömma maget i marken eller i luften är väl nåt bara amerikaner kan komma på... har sett lite för mycket filmer för att säga med säkerhet var det kommer ifrån... Edited March 19, 2003 by darkstar Quote
106 Posted March 19, 2003 Report Posted March 19, 2003 (edited) Jänkar-patron ur ja.. Att tömma maget i marken eller i luften är väl nåt bara amerikaner kan komma på... Nja, jag såg bilder från mellanöstern på liknande förfarande för bara några dagar sedan. Förekommer även på Balkan (slivo-skjutning). Har hört många varianter på vad som kan sättas in istället för "amerikansk". Edited March 19, 2003 by 106 Quote
APC-mannen Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 Jänkar-patron ur ja.. Att tömma maget i marken eller i luften är väl nåt bara amerikaner kan komma på... Nja, jag såg bilder från mellanöstern på liknande förfarande för bara några dagar sedan. Förekommer även på Balkan (slivo-skjutning). Har hört många varianter på vad som kan sättas in istället för "amerikansk". Men en s.k. "slivo-skjutning" är väl inte det samma som patron ur? Även om det kanske leder till just patron ur... Förmodligen kommer det väl från någon film eller nåt liknande? Quote
106 Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 (edited) Du har rätt, men principen är densamma dvs omställaren i läge automat och töm magasinet (i vissa fall utan en tanke på var kulorna landar). Jag tvivlar på att det finns någon egentlig bakgrund till att det kallas just amerikansk patron ur. Har som sagt hört många varianter på det. Edited March 20, 2003 by 106 Quote
nsky_517 Posted March 23, 2003 Report Posted March 23, 2003 hmm, får tänka lite nu.. jag tror vi enbart använde vänster handen till alla manövrar och höll kvar högerhanden på handskyddet, förutom när man fångade upp patronen. man glömmer snabbt på 3 år... Quote
Arox Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Men va fan grabbar mycket att gnata över lite ammo. eller hur.. jobbigt att böja sig ner och hämta patronen om den skulle falla ner på marken då.. eller hur... och om nu vakten F4 håller på att kolla hur långt dom kan få iväg en patron så får dom väl göra de då.. de är väl inte så ofta dom får leka i skogen iaf. hej hopp.. Quote
Mojo Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Lustigt är i alla fall att på jänkecamperna i Kosovo så står det en snubbe med en mässingsstav som han kör in i pipan för att VERKLIGEN kolla så att det inte finns nån kula i loppet. Grundligt! Fast just patron ur är det fan viktigt att vara preussisk, är man inte det så är det bara en tidsfråga tills det händer nåt (kan ju iof ta år men ändå). Var en postkvinna (motsv.) i Kosovo som brände av 2 vådaskott på raken(!) innan vakten i gaten hann springa fram och slita pistolen från henne. Hon hade helt sonika dragit upp mekanismen, släppt fram, avfyrat.. pang! Gjort samma sak igen.. Pang.. utan att fatta att det är ett plus att ta ut magasinet först. En av många historier om vådaskott... Vakten F4, änna flax att du inte är britt. Där får du böta 900 pund om du slarvar bort en skarp patron. Super du bort ett fullt magasin kan du se fram emot att böta en årslön. Detta med motiveringen att på nordirland så kan en tappad patron vara den som kamraten blir skjuten med dagen efter. OBS, detta är 2:a handsinfo så jag förbehåller mig för fel. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 27, 2003 Forumsledning Report Posted March 27, 2003 Vakten F4, änna flax att du inte är britt. Där får du böta 900 pund om du slarvar bort en skarp patron. Super du bort ett fullt magasin kan du se fram emot att böta en årslön. Detta med motiveringen att på nordirland så kan en tappad patron vara den som kamraten blir skjuten med dagen efter. OBS, detta är 2:a handsinfo så jag förbehåller mig för fel. Jo, hörde liknande sak av de britter vi jobbade med. Varje gågn britterna kom hem till sin camp så skulle deras magasin och patroner redovisas, för en speciell ammo-chef. De var livrädda att låta oss få pilla på deras magasin, om nu nån patron skulle gå förlorad. Quote
robot Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 "Amerikansk patron ur" = Töm magasinet med en skur rakt upp i luften. Jo, det vet jag.... Jag börjar låta som en tjatmoster: men frågan var från början vart själva uttrycket kommer ifrån??? Personligen har jag svårt att tro att man (=amerikanska förband) någonsin gjort så i verkligheten... Vi lärde oss att använda amerikans patron ur om nån av oss blir skjutna i ett skarpt läge; alltså, om t ex min stridsparskamrat blir skjuten så måste vi andra i närheten ta hand om honom. Förste man tar den skadade personens vapen och måste då säkra detta vapen. Istället för att stå och fippla så tar man helt enkelt hans vapen, osäkrar och drar automatskur mot fi tills magget är tomt. Man har då säkrat vapnet samtidigt som man har fler kulor i luften mot fi. Detta senario tränade vi en hel del för att lära oss hur vi ska agera med skadade soldater. Quote
Pansardvärg Posted March 30, 2003 Report Posted March 30, 2003 det innebär att man prioriterar att fortsätta strida istället för att hjälpa sin kamrat och komma i skydd??? hmm...jag tycker att ju kortare tid man är i hetluften desto bättre...om man tycker att det är ett fippel och säkra ett vapen så kan det väl vara ett bättre alt. att bara lämna det och komma från platsen...eller?? helt felprioriterat....i mina ögon dock Quote
Vakten_F4 Posted March 30, 2003 Report Posted March 30, 2003 Vakten F4, änna flax att du inte är britt. Där får du böta 900 pund om du slarvar bort en skarp patron. Super du bort ett fullt magasin kan du se fram emot att böta en årslön. Detta med motiveringen att på nordirland så kan en tappad patron vara den som kamraten blir skjuten med dagen efter. OBS, detta är 2:a handsinfo så jag förbehåller mig för fel. Ja, eller oxå ser man till att ha lite extra am med sig så man slipper det, funkade bra när man var tvungen att redovisa ammunitionen. Men jag lovar att hålla i bulorna om jag är på nordirland nån gång så ni inte blir lessna! Quote
robot Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 det innebär att man prioriterar att fortsätta strida istället för att hjälpa sin kamrat och komma i skydd??? hmm...jag tycker att ju kortare tid man är i hetluften desto bättre...om man tycker att det är ett fippel och säkra ett vapen så kan det väl vara ett bättre alt. att bara lämna det och komma från platsen...eller?? helt felprioriterat....i mina ögon dock Jag tror inte du förstod vad jag menade. För att hjälpa dig att förstå ska jag vara utförligare. Vi genomförde patrullstrid, men vi använder oss av detta även om vi är fler soldater. Låt säga att våran patrull stöter på fi i terrängen. Antingen så undviker vi dessa eller så brassar vi iväg en eldstöt(om inte fi ser oss först). När man använder sig av patrullstrid motsv. så måste man drilla in olika komplikationer för att ha en bättre chans i skarpt läge. Låt säga att striden fortgår och en av oss blir skadade så måste vi direkt hjälpa honom och föra honom i säkerhet till samlingsplats för skadade motsv. Om vi då är 5 st sodater i patrullen och en är skadad så är vi bara 4 kvar i striden. Sen ska 1 alt 2 st hjälpa denna person och då är vi 2-3 personer kvar som kan ha eld i luften mot fi. "det innebär att man prioriterar att fortsätta strida istället för att hjälpa sin kamrat och komma i skydd???" Jag förstår inte ett ord av vad du skrev, menar du att fi slutar att skjuta på oss när vi ska hjälpa våran kamrat. Fi är väl lika angelägna att vinna striden som oss, speciellt om vi bara agerar patrull. När nån blir skjuten så kommer ett kommando från nån i patrullen och vi måste agera efter detta kommando. Dvs hålla nere fi samtidigt som vi ska ta hand om våran kamrat utan att nån av oss andra ska bli skjutna, det är ju ett risktagande när man inte kan hålla låga ställningar längre(liggande). När man kommer fram till den skadade personen så är det första man gör att säkra detta vapen, och då ingår patron ur, detta för att ingen av oss ska bli skadade när man släpar personen i fråga. Då är det mest effektiva att avfyra en automatskur mot fi. Man har då säkrat vapnet samtidigt som man får ner fiendens huvuden och kan på detta sätt få lite större chans att klara sig. Desto mer kulor i luften från oss desto större övertag har vi. "hmm...jag tycker att ju kortare tid man är i hetluften desto bättre...om man tycker att det är ett fippel och säkra ett vapen så kan det väl vara ett bättre alt. att bara lämna det och komma från platsen...eller??" Ja, det är bäst om man inte stöter på fi överhuvudtaget. Men ví är ju fortfarande mitt i striden när vi ska hjälpa våran kamrat. Med fippel menar jag att man inte kan sätta sig och göra patron ur "a la soldF" dvs magg ut, dra manöverhandtaget..... Att lämna vapnet var det mest ig jag har läst på forumet tror jag. Ajajaj, inte bra! Quote
MBW Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 (edited) Situationen som beskrivs gäller det att så snabbt som möjligt komma ur stridskontakten. Fyra man, en sårad och påskjutna. KASST Om man vill lägga tid på att fippla med den skadades vapen genom att skjuta för att sedan göra patron ur som man alltid skall göra när man flyttar en skadad så är det upp till var och en. Jag personligen skulle inte braka iväg ett "magg" men det är ju jag. Jag skulle säkra vapnet och sedan släpa männskan bakåt till bättre i skydd fort av bara helvetet. Sedan kan man i värsta fall kuta tillbaka och panga på lite om den skadade kan klara sig själv. Edit: Säkra-Ner i skydd- Livsupphålande åtgärder- Patron ur-Bakåt till bättre skydd-Omhändertagande. Edited March 31, 2003 by MBW Quote
Vakten_F4 Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Bra talat MBW Man anpassar sig nog efter situationen, att göra patron ur skulle jag inte känna som en prio 1 om nån sköt på mig. Quote
robot Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Alltså jag säger inte att detta sätt är bäst eller perfekt. Men vi övade detta senario relativt mycket. "Jag skulle säkra vapnet och sedan släpa männskan bakåt till bättre i skydd fort av bara helvetet. Sedan kan man i värsta fall kuta tillbaka och panga på lite om den skadade kan klara sig själv. Edit: Säkra-Ner i skydd- Livsupphålande åtgärder- Patron ur-Bakåt till bättre skydd-Omhändertagande" Du får det att låta så enkelt, har du överhuvudtaget testat att släpa en soldat på 85 kg med stridsbälte, ryggsäck och vapen. Tro mig, vi var inte tunna, men det var förjävligt jobbigt, speciellt om man skulle släpa honom i kuperad terräng. Det är ok de första 20 m, men efter 100 m var det rätt tungt, men vi övade in olika taktiker där man kör växelvis parvis bakåt där ena paret släpar, sen det andra paret osv. Man är inte tvingad att göra patron ur, man kan ju hänga vapnet över egen hals, men det är att rekomendera att köra automatskuren för att få övertag ett litet tag. "Man anpassar sig nog efter situationen, att göra patron ur skulle jag inte känna som en prio 1 om nån sköt på mig." Självklart anpassar man sig. Men det förbanden lär ut är vetenskapligt framtaget för oss därför att vi ska ha så stor chans som möjligt att vinna striden. Det låter inte som ni har övat detta senario. Har ni det så kan ni ju berätta hur ni gör, det kanske är minst lika bra. Det som troligtvis avgör vinst eller förlust(victory or glory) i en strid som denna är samarbetet mellan soldaterna och en överlägsen taktik, sen gör det iof ingenting om man har överlägsen materiel och vapen men jag utgår ifrån att den är relativt lika vår. Vi ställde precis likadana uttalanden och frågor till befälen. Men dom övertygade oss rätt rejält när dom kunde förklara varför och visa. Lite svårt att komma med all den infon här på forumet gentemot en fältvecka med dessa övn från morgon till kväll. Detta fick vi lära oss i lumpen med lösplugg. Men i ett skarpt läge är det massor med andra faktorer som spelar in. Antagligen är adrenalinet på max och man är nog överjävulskt rädd. Det är då det är viktigt att man har drillat in olika lösningar på olika senarior för att man ska ha nån chans att vinna striden. Det är jävligt ig att hitta på nåt eget upplägg som dom andra inte är med på, då skapas förvirring och patrullen är då inte samspelt och minskar då sin förmåga att vinna en strid. Men jag kan hålla med, det finns tillfällen då man kanske tvingas lösa uppgiften på ett motsv. sätt. Quote
Pansardvärg Posted April 12, 2003 Report Posted April 12, 2003 jag tycker det verkar som att ni bara tyckte det var kul att skjuta automat-eld utan anledning....håller med de e ganska kul..... Quote
MBW Posted April 12, 2003 Report Posted April 12, 2003 Du får det att låta så enkelt, har du överhuvudtaget testat att släpa en soldat på 85 kg med stridsbälte, ryggsäck och vapen. Hehe..en och annan människa har man ju släpat runt på i varierande terräng. Man upphör aldrig att bli förvånad över all skit de lyckas att fastna i. Jag kommer inte med några patentlösningar utan ger min syn på hur det hela skall lösas så skjut på för hjärtanslust. Quote
Recommended Posts