Jump to content

Recommended Posts

Posted
AK5 Bullpup!?!

Cool, man undrar nästan varför man köpte in AK5D, när det uppenbarligen var möjligt att konvertera AK5 till Bullpup, och därigenom behålla piplängd!

Någon som har längd och vikt info?

För Er som vill veta MER om den modellen, googla efter vapentypen O.W.N.E.D

Där finns det mer "utförligt" beskrivet om den...

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@Erik G

Mkt snyggt jobbat, framför allt med kanterna och gruset.

Själv skulle jag faktiskt vilja se ett projekt liknande detta i verkligheten.

Posted
@Erik G

Mkt snyggt jobbat, framför allt med kanterna och gruset.

Själv skulle jag faktiskt vilja se ett projekt liknande detta i verkligheten.

Även om Erik G bilder är fina så är de inte riktigt verkliga... vilket alla inte verkar ha tagit in.

Efter utvecklingen av Ak5 så har man jobbat vidare med olika varianter av denna.

Ak5D, CG A5 C1, C2, C3, CGA5P etc fram till dagens Ak5C och Ak5D Mk2.

En av dessa varianter var just ombyggnad till Bulpup.

Så prototyp finns redan.

Ser ut som lösningem på bilden men utan C-tillbehören, plus mjukt kindstöd på vänster sida.

mvh

Van der Kaye

Posted
BILD

En kompis vars systers mans kusin jobbar på en cateringfirma som levererar till en statlig myndighet säger att försvaret har köpt in en ny ersättare till Kpisten. Den kallas för Bofors MDW och är ett helt nytt koncept där MDW står för Military Defence Weapon. Det är alltså ingen kpist eller automatkarbin. Det som skiljer en MDW från en PDW är t.ex bokstaven M.

Tänkte ni kanske ville veta..

/E

PS Förlåt Niffe o Niox att jag smutsar ner ert forum.. men jag kunde inte låta bli 0:)

Klockren, du skulle bara ha sparat den till första april '10. :)

Posted (edited)
AK5 Bullpup!?!

Cool, man undrar nästan varför man köpte in AK5D, när det uppenbarligen var möjligt att konvertera AK5 till Bullpup, och därigenom behålla piplängd!

Det har ju snackats lite i tråden om att bulpup-design skulle vara en tänkbar "PDW-lösning". Personligen tycker jag sådana vapen ser futuristiska och "coola" ut, men coolhetsfaktorn kommer ju rätt långt ner på listan när skiten träffar ventilationsanläggningen.

Om man tittar på bilden jag totade ihop och bilden som jag utgick ifrån (återfinns på den nya soldf-sidan om AK 5) så ser man att längdskillnaden är nästan exakt längden på axelstödet. Axelstödet på AK 5 är ju vikbart, vilket betyder att när man fäller ihop vapnet så blir det lika långt som en motsvarande bulpuplösning. Vad man förlorar är två saker, dels blir vapnet något mer otympligt (tjockare när det är infällt) och ömtåligt (vikmekanismen har ju modifierats i omgångar på Ak 5), dels tar det någon sekund extra att bli skjutklar med vapnet.

Nu har ju diskussionen handlat mycket om icke stridande personal, och de går ju inte omkring med vapnet skjutklart, så bulpup eller ej bulpup så måste man ju plocka fram vapnet, och antingen har man förvarning nog att fälla ut axelstödet, eller så är man förste förlorare ändå. Någon med mer rutin och erfarenhet än mig kanske tycker annorlunda, vilket vore intressant att höra.

Som fd helikoptermek (94-95) på framskjuten klargöringsplats hörde jag väl definitivt till målgruppen för ett ev PDW. Årskullen före mig fick ut m/45, men vi var, vad jag vet, de första som gjorde lumpen på AF2 som fick ut Ak 5. Personligen föredrar jag att ha med mig ett vapen som jag vet ligger på samma nivå som det som fienden har, än att jag ska slåss ur ett ännu större underläge med kpist. Fienden har ju förmodligen kulsprutor, granatgevär och sådant som vi ändå inte har, och att då lägga sig på en lägre nivå eldkraftsmässigt när det gäller personligt ehv är föga förtroendeingivande.

Med en bulpuplösning får man ju också några nackdelar, som krav på vänster/högerskyttsversion. En vanlig Ak 5 funkar lika bra för vänsterskyttar som för högerditon (jag hade i alla fall inget problem). Ett bulpupvapen har en annan balans som kräver att man har det i färdigställning för att skjuta (kanske en bra egenskap rent av).

MDW funkar tydligen kanonbra med 100-patronerstrummor också. Har du inga bilder på den konfigurationen, Erik_G?

Nä, men jag har en bild på en MDW med 10000 skotts bandmatning.. eller kanske inte.. :)

För Er som vill veta MER om den modellen, googla efter vapentypen O.W.N.E.D

Offensive Weapon New Enhanced Damage? Efterföljaren till OICW? :)

En av dessa varianter var just ombyggnad till Bulpup.

Så prototyp finns redan.

Men var är bilderna? :)

Klockren, du skulle bara ha sparat den till första april '10. :banghead:

Jo, jag vet, men jag kunde inte hålla mig.. dessutom finns det alltid något kul man kan hitta på tills dess..

Men för att återgå till diskussionen..

Jag tror att den vettigaste lösningen överlag är att tilldela alla Ak 5 i dess olika versioner. De som har specialbehov (trebokstavsförband från karlsborg etc) kommer naturligtvis alltid leta efter och hitta andra lösningar. Men för oss andra tror jag att det som finns duger gott (och det som finns idag är ju bättre än det vi någonsin haft, eller hur?).

/E

Edit: lade till lite, tog bort bildquote..

Edited by Erik_G
Posted

bg_band2.jpg

@ErikG

Du är förlåten för att du är du, och att du har ett bra cv i ryggen här på forumet din gamle räv. Snygg bild måste jag säga!

För de som svalde detta bete, dags att gå ifrån tangentbordet och ut i friska luften och gå 300 varv runt kvarteret.

Åter till ämnet!

--------------------

REGLER

@Van der Kaye

Om du har möjlighet att producera bild på sagda vapenprototyp så vore det guld. :baskerKav:

Posted

Tänkte bara flika in att det faktiskt finns bullpup gevär som fungerar för såväl vänster som högerskyttar.

Posted
Tänkte bara flika in att det faktiskt finns bullpup gevär som fungerar för såväl vänster som högerskyttar.

Sant, där finns dock problemet att det är svårt att växla axel under stridens gång. Undantagen är väl FN2000 och P90, men de är väl rätt ensamma (?)...

Posted

Sant, där finns dock problemet att det är svårt att växla axel under stridens gång. Undantagen är väl FN2000 och P90, men de är väl rätt ensamma (?)...

Jag tänkte faktiskt på KEL-TEC RFB:) Tomhylsorna flyger ut framåt.

• 3 months later...
Posted

Uppar en gammal tråd lite, inget nytt som framkommit?

Jag har kollat en hel del på FN p90 och det verkar vara ett vettigt och lättanvänt vapen. 50 bulor och väl synliga när man skjuter, så man behöver inte oroa sig för om och när det är dags att ladda. Mycket smidigt, bara 48cm långt och 2,8 kg (oladdat) och fungerar klockrent för både höger och vänsterskyttar. Kan dessutom avfyras med en hand om det skulle behövas. Dessutom lätt att plocka isär (3 enkla handgrepp)

Enda "nackdelen" jag kommit på är att den inte är standardammo, vilket gör att man måste introducera ytterliggare en storlek, men med tanke på att man knappas ger dessa vapen till "stridande" utan tex vagns/helikopterpersonal, stabspersonal, sjukvårdare, & div tross så är det ju ingen enorm åtgång/logistik på detta.

Någon som har något negativt att säga om p90 annars?

Posted

P90 kaliber skall enligt uppgifter jag hört ha lite dålig stoppkraft.

Det var tydligen någonting amerikanarna fick lära sig i Somalia när dom "testade" den där.

Posted

Källa på att P90 användes i Somalia?

FN 5.7 x 28mm har sågats i en hel del studier. Som exempel

--Dahlstrom D, Powley K, and Gordon C: “Wound Profile of the FN Cartridge (SS 190) Fired from the FN P90 Submachine Gun". Wound Ballistic Review. 4(3):21-26; Spring 2000.

--Fackler M: "Errors & Omissions", Wound Ballistic Review. 1(1):46; Winter 1991.

--Fackler M: "More on the Bizarre Fabrique National P-90", Wound Ballistic Review. 3(1):44-45; 1997.

--FBI Academy Firearms Training Unit. FBI Handgun Ammunition Tests 1989-1995. Quantico, U.S. Department of Justice--Federal Bureau of Investigation.

--Hayes C: “Personal Defense Weapons—Answer in Search of a Question”, Wound Ballistic Review. 5(1):30-36; Spring 2001.

--Roberts G: “Preliminary Evaluation of the Terminal Performance of the 5.7 x 28 mm 23 Grain FMJ Bullet Fired by the New FN P-90 , Using 10% Ordnance Gelatin as a Tissue Simulant”, AFTE Journal. 30(2):326-329, Spring 1998.

Posted

Jag har tyvär ingen bättre källa att presentera rörande P90 i Somalia än ett samtal jag hade med en officer rörande P90 för x antal år sedan.

Det kan vara hörsägen så ta det med en nypa salt.

Posted

@Slöbevakaren

Påståendet att P90 ska ha varit i bruk under operationerna i Somalia tas med fördel med en lastbilslast salt. Bevisbördan på dig står i direkt proportion till vad det är som du nu framfört. Det är helt ny information för många av oss.

Diskussionen om "stopping-power" i Somalia har uteslutande handlat om hur USA:s M855-ammunition (5.56x45 Green Tip) varit otillräcklig gentemot magra personer utan kroppsskydd. De soldater som var på plats och som skrivit böcker är mycket tydliga på den punkten. M855-ammunitionen och P90:s 5.7x28 är gjorda för att tredje världskriget där enskilda soldater förväntades bära kroppsskydd och sitta i fordon.

Men K-pistar förekom i Somalia. Piloterna från 160:th SOAR (Special Operations Air Regiment) använde sig av Heckler & Kochs MP5K, men det är ett 9mm vapen.

Posted

vill bara ställa en liten OT frågan ang kpisten och dess spridning över världen.

man har hört att den fanns med hos usa´s enheter i vietnam, det jag har hört och läst är SEALS men även andra mindre spaningsenheter? skulle ha haft dem.

iaf minns jag en sändning på CNN, sky eller BBC från första gulf-kriget, och några av de första bilderna från kuwait city.

där såg jag en m45 i händerna på en amerikans officer, som intervjuades.

frågan är om den levde kvar så länge, eller om det var en "befriad" irakisk relik?

kpisten licens-tillverkades i Egypten till bla landets president saddat's förtret, vilket kan ha gjort att det fanns ett par spridda i området?

några större skillnader var det väl inte mellan det som kallades port said och m45?

Posted
vill bara ställa en liten OT frågan ang kpisten och dess spridning över världen.

man har hört att den fanns med hos usa´s enheter i vietnam, det jag har hört och läst är SEALS men även andra mindre spaningsenheter? skulle ha haft dem.

iaf minns jag en sändning på CNN, sky eller BBC från första gulf-kriget, och några av de första bilderna från kuwait city.

där såg jag en m45 i händerna på en amerikans officer, som intervjuades.

frågan är om den levde kvar så länge, eller om det var en "befriad" irakisk relik?

kpisten licens-tillverkades i Egypten till bla landets president saddat's förtret, vilket kan ha gjort att det fanns ett par spridda i området?

några större skillnader var det väl inte mellan det som kallades port said och m45?

bg_band2.jpg

Om man gör en liten sökning på kpist så får man upp ett antal trådar där detta ämne avhandlats tidigare.

För att hjälpa dig på traven så bidrar jag med några länkar.

K-pist M/45 :Smith and Wesson M/76, lite historia.

Kpist m/45.......

Ljudämpad Kpist45

Sannolikt var det en Irakisk relik på bilderna i nyhetssändningen och med största sannolikhet en Egyptisk Port Said.

Vapen har en tendens att sprida till de mest konstiga ställen, man har tom funnit tyska stg44 i Irak så sent som 2004.

Åter till ämnet!!

/Nifelhel - Blågul

--------------------

REGLER

• 7 months later...
Posted

Kpist

kpistar/pdw ha ett utrymme som ett vapen för de innom FM som behöver något med större räckvidd än P88 men inte har strid som sin huvuduppgift. Kocken och liknande.

felet med P90 är att den kulan är allt för slank. på korta avstånd vill man ha en så trubbig kula som möjligt som avger så mycket energi som möjligt i lede fi. hade jag fått önska helt hade jag föredragit .45 apc som pistol /kpist kaliber.

kpistskyttar har inget att göra med strid på 450 meter.

när de gäller kroppsskydd så även om de stoppar en pistolkula på under 45 meter så kommer fi inte må något vidare. vilket kan ge möjlighet att träffa där skyddsvästen inte finns om fi inte insett att de är dags att ge upp.

en MP5k-PDW skulle passa ganska bra. en del skulle nog kunna skippa gevärskolven också.

Posted
Kpist

kpistar/pdw ha ett utrymme som ett vapen för de innom FM som behöver något med större räckvidd än P88 men inte har strid som sin huvuduppgift. Kocken och liknande.

felet med P90 är att den kulan är allt för slank. på korta avstånd vill man ha en så trubbig kula som möjligt som avger så mycket energi som möjligt i lede fi. hade jag fått önska helt hade jag föredragit .45 apc som pistol /kpist kaliber.

kpistskyttar har inget att göra med strid på 450 meter.

när de gäller kroppsskydd så även om de stoppar en pistolkula på under 45 meter så kommer fi inte må något vidare. vilket kan ge möjlighet att träffa där skyddsvästen inte finns om fi inte insett att de är dags att ge upp.

en MP5k-PDW skulle passa ganska bra. en del skulle nog kunna skippa gevärskolven också.

Att skjuta .45 ACP på en motståndare med skyddsväst för att han ska börja må lite sämre känns som en dålig idé. Ska man introducera en ny kaliber så kan man väl välja en med lite mer punch i som t.ex. 10mm Auto som iaf har någon sorts chans att gå igenom en väst.

Posted
Kpist

Att skjuta .45 ACP på en motståndare med skyddsväst för att han ska börja må lite sämre känns som en dålig idé. Ska man introducera en ny kaliber så kan man väl välja en med lite mer punch i som t.ex. 10mm Auto som iaf har någon sorts chans att gå igenom en väst.

givetvis är de idealiskt om kulan stannar i ryggplattan på västen. all energi kulan har kvar efter det saknar poäng. de är ju inte utan anledning instingtivskytte övas genom att sätta två skott i bröstkorgen och ett i pannan. med må dåligt menar jag att den som träffas skall tappa andan och kanske tom ha ett eller två brutna revben om bröstplattan har stoppat den.