Jump to content

Ny kpist?


darkjak

Recommended Posts

Jag hör till de som skjutit en hel del med kpist M45 och jag tycker att även om det har sina brister så är det mycket underskattat. Det är ett enkelt funktionellt vapen med många smarta detaljer, den raka rekylen mot axeln som gör att den inte reser sig märkbart mycket av rekylen och de kilformade magasinen som alltid funkar även i snö och skräp.

 

Vad gäller precisionen så kan man träffa allt man ser. Det låter ganska kaxigt, men vid normal väderlek i terräng är det svårt att identifiera mål även på ganska måttliga avstånd. Jag minns en gång en skjutövning där övningsledarna ställt ett saabmål med en kvartsfigur bakom en snövall så att bara huvudet stack upp på 150 m. I vår pluton var det bara jag som såg det trots att det var ett mörkt mål mot helvit bakgrund och själv trodde jag att det var skräp som någon hade tappat. Trots det så sköt jag ett skott på vinst och förlust och träffade och övningsledarna blev mycket förvånade, det hade tydligen aldrig hänt förut.

 

Nu är jag inte någon ballistiker, men enkel matematik säger att en 5,56 pipa måste vara ca 2,6 gånger så lång som en 9 mm för att rymma samma volym krutgas. Samtidigt har den grövre kulan högre luftmotstånd vilket gör att den tappar mer fart, men på kortare avstånd borde det inte ha så stor betydelse.

 

Det ser bra ut på papperet med skottavstånd på 3-400 m, men på de avstånden tror jag att psg, ksp, artilleri eller vad som helst är bättre. Jag anser att eldhandvapen ska användas antingen för närstrid eller nerhållande på längre avstånd.

Nu är jag partisk för jag gillade min M45, men jag förstår inte varför man kortade ner och kastrerade AK'n istället för att förlänga och förstärka kpisten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad gäller precisionen så kan man träffa allt man ser. Det låter ganska kaxigt, men vid normal väderlek i terräng är det svårt att identifiera mål även på ganska måttliga avstånd. Jag minns en gång en skjutövning där övningsledarna ställt ett saabmål med en kvartsfigur bakom en snövall så att bara huvudet stack upp på 150 m. I vår pluton var det bara jag som såg det trots att det var ett mörkt mål mot helvit bakgrund och själv trodde jag att det var skräp som någon hade tappat. Trots det så sköt jag ett skott på vinst och förlust och träffade och övningsledarna blev mycket förvånade, det hade tydligen aldrig hänt förut.

 

...

 

Nu är jag partisk för jag gillade min M45, men jag förstår inte varför man kortade ner och kastrerade AK'n istället för att förlänga och förstärka kpisten.

 

Tja... Om det är extremt sällsamt att träffa ett huvud på 150m med m/45 så skulle jag vilja påstå att alla klarar att göra det med en Ak5:a med motsvarande träning. Och då har man nog en anledning..

Link to comment
Share on other sites

36 patroner? (det är så kul att kunna besserwissra åtminstone en gång om året). :)

:unsure: Den bjuder jag på!

 

Edit:

 

@Blackadder

Tackar! Klart intressant!

 

Hur menar du nu? Är det bra att man med ett magasin om 32 patroner får 7-8 träff om man skjuter automateld mot en helfigur på 50 meters håll? Jag fattar inte poängen! Förklara gärna. (Och ja, jag är grundutbildad på M/45.)

Om man skjuter iväg ett helt magasin utan att lyfta fingret från avtryckaren så träffar 7/8=88% av alla skott målet på ett avstånd av 50 meter. Det finns ingen orsak att göra just exakt på det viset, men det visar lite hur pass precist ett sådant vapen kan vara.

 

Min poäng är att det enda det bevisar är ju hur många träff man kan få om man skjuter på just det sättet mot just ett sådant mål. Det är bara en siffra som inte har någon relevant koppling till vapnets användande i strid.

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller precisionen så kan man träffa allt man ser. Det låter ganska kaxigt, men vid normal väderlek i terräng är det svårt att identifiera mål även på ganska måttliga avstånd. Jag minns en gång en skjutövning där övningsledarna ställt ett saabmål med en kvartsfigur bakom en snövall så att bara huvudet stack upp på 150 m. I vår pluton var det bara jag som såg det trots att det var ett mörkt mål mot helvit bakgrund och själv trodde jag att det var skräp som någon hade tappat. Trots det så sköt jag ett skott på vinst och förlust och träffade och övningsledarna blev mycket förvånade, det hade tydligen aldrig hänt förut.

 

...

 

Nu är jag partisk för jag gillade min M45, men jag förstår inte varför man kortade ner och kastrerade AK'n istället för att förlänga och förstärka kpisten.

 

Tja... Om det är extremt sällsamt att träffa ett huvud på 150m med m/45 så skulle jag vilja påstå att alla klarar att göra det med en Ak5:a med motsvarande träning. Och då har man nog en anledning..

 

Det knepiga var inte att träffa, utan att se målet. På den tiden fanns inte AK5 så de som genomfört övningen innan hade antingen använt AK4 eller kpist. Alla tre är säkerligen tillräckligt träffsäkra på det avståndet, även om det ska erkännas att M45 troligtvis kräver lite mer övning på de längre avstånden. Å andra sidan är den kanske lättare att hantera på kortare avstånd.

 

Jag ska också erkänna att jag aldrig skjutit med AK5, men jag håller inte för otroligt att en något förlängd och förstärkt kpist i moderna material skulle ge både en lättare och smidigare totallösning inklusive ammunition, med tillräcklig anslagskraft och träffsäkerhet på realistiska skjutavstånd.

Link to comment
Share on other sites

Ang 39b och kanske 9mmP i största allmänhet. Tränger ej genom frusen vindrock på 300 meter, man kan ta kulan med tänderna efter 200 meter etc...

 

Under 80-talet inträffade en skjutolycka i en pistolskytteförening i Karlstad. En gammal m/40 fick dubbelskott i samband med en tävling. Kulan, i detta fallet en m/39b, gick 1800 meter och träffade en villaägare i benet. Den gick 15 cm i vadmuskeln innan den stannade. Vid tillfället stod han böjd över ett staket och kulan träffade av allt att dömma rakt uppifrån. Under polisutredningen identifierades vapnet och händelseförloppet fastställde.

 

Intressant är att vid denna tid var det ingen som trodde att Dmax för 9mm var så långt men genom beprövad erfarenhet samlar man kunskap.

Edited by Kvasifilosofen
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag partisk för jag gillade min M45, men jag förstår inte varför man kortade ner och kastrerade AK'n istället för att förlänga och förstärka kpisten.

 

Nu kommer jag återigen och tror en massa, men man borde kunnat spara en del vikt på att göra pistolgreppet i plast, ha ett annorlunda axelstöd och ha en fast pipa på vapnet. Sätt sedan fast en rail ovanpå vapnet och under pipan. Montera dit eldlägesomställaren från polisversionen. Vips så har vi en duglig kpist för det nya årtusendet för gissningsvis en inte allt för stor penning.

Link to comment
Share on other sites

Darkjak, vad kan denna plastifierade (kom ihåg att vi alla HATAR M16 för att den är plastig och värdelös pga det) som en säg, ak5c inte kan?

Där var jag bara borta och drömde, snarare än att ge ett förslag på vad man faktiskt borde gjort.

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer jag återigen och tror en massa, men man borde kunnat spara en del vikt på att göra pistolgreppet i plast, ha ett annorlunda axelstöd och ha en fast pipa på vapnet. Sätt sedan fast en rail ovanpå vapnet och under pipan. Montera dit eldlägesomställaren från polisversionen. Vips så har vi en duglig kpist för det nya årtusendet för gissningsvis en inte allt för stor penning.

 

Åter igen du TROR, har du någonsin sett en kpist m45 i verkligheten, ja på lite närmare håll alltså, typ nerplockad i småbitar.

ett plastgrepp skulle inte skilja så mycket mot det befintliga i trä eftersom det fortfarande måste sitta fast i lådan, själva fästet är ju en ganska solid metallklump

Fast pipa, jamenvisst serru, kul vård på den och hur tänkte du lösa lösskjutningen? mao ta fram en helt ny pipa.

 

så att tro att det skulle varit billigt att konvertera X vapen vars konstruktion är över 60 år gammal och bygger på principen tungt slutstycke i plåtrör är bara en sjuk fantasi

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du nu? Är det bra att man med ett magasin om 32 patroner får 7-8 träff om man skjuter automateld mot en helfigur på 50 meters håll? Jag fattar inte poängen! Förklara gärna. (Och ja, jag är grundutbildad på M/45.)

Om man skjuter iväg ett helt magasin utan att lyfta fingret från avtryckaren så träffar 7/8=88% av alla skott målet på ett avstånd av 50 meter. Det finns ingen orsak att göra just exakt på det viset, men det visar lite hur pass precist ett sådant vapen kan vara.

 

 

Kan man sin sak och kan hantera vapnet bra så kan man sätta samtliga skott i figuren. Är man inte bra kanske man inte ens träffar figuren. Så enkelt är det.

 

Det finns lottor som sätter en bättre träffbild med 45B än vad många HV gubbar gör med AK4 på 100 meter.

 

(och på fältskytte är 45B grym eftersom man hör när det tar i pappen :surprise: )

Link to comment
Share on other sites

@Darkjak

Tro hör inte hemma här du får gå till kyrkan istället.

 

Du kör på med en dåres envishet och argumenterar för m/45 som är ett dött och skrotat system. Skall du återuppliva det så får du starta en nyproduktion och det lär inte bli billigt.

Det är billigare att köpa in befintliga system om nu behovet finns, vilket det tydligen inte gör enl FM.

 

Sluta försök jämföra en gevärskaliber(5,56) och en pistolkaliber(9mm) det är två helt olika användningsområden för båda kalibrar. Att olika insatsstyrkor använder mp5 motsvarande vid CQB är för att det är ett kort vapen och lämpligt i trånga utrymmen. Dock så börjar det dyka upp dugliga korta 5.56 vapen som går att nyttja i CQB.

 

Om man vill få ut ett användbart värde vad det gäller precision så skall man ALDRIG använda automateld.

 

FN P90 kom, hyllades och försvann. Varför? För dålig verkan i målet.

HK MP7 fick ett ljummet välkomnande. Ingen större säljarsuccé. Samma här inte bra verkan i målet.

Link to comment
Share on other sites

39B går igenom många krsk. Om man har den i en pistol. Inte i en Kpist (källa polis).

tvärt om måste du väl ändå mena ??? längre pipa = längre tid för krutgaser att putta på kulan = högre utgångshastighet = större anslagsenerig.. ja du hajar.. ja så trodde jag att det var iallafall

Den polisen jag talat om (i detta fall, min far) så funkar 39B bättre i pistol än i m/45.

BS. Det räcker ju med att jämföra v0, ju högre v0 desto högre anslagsenergi, i övrigt är det ju samma parametrar.

Kpist m/45: 420 m/s (m39 B), 381m/s (m39)

Pistol 88: 360 m/s

(källa)

 

Nu är jag inte någon ballistiker, men enkel matematik säger att en 5,56 pipa måste vara ca 2,6 gånger så lång som en 9 mm för att rymma samma volym krutgas. Samtidigt har den grövre kulan högre luftmotstånd vilket gör att den tappar mer fart, men på kortare avstånd borde det inte ha så stor betydelse.

Hur tänker du nu? Ett hagelgevär har ännu större kaliber och piplängd, kan den skjuta längre och mer träffsäkert då?

Jag sysslar inte heller med ballistik, men det torde vara mer intressant att veta gastrycket än loppets volym. Som exempel innehåller en av kronans 5,56-patroner (stk prj 5) cirka fyra gånger så mycket krut som en m/39b, dessutom av en annan sort.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte någon ballistiker, men enkel matematik säger att en 5,56 pipa måste vara ca 2,6 gånger så lång som en 9 mm för att rymma samma volym krutgas. Samtidigt har den grövre kulan högre luftmotstånd vilket gör att den tappar mer fart, men på kortare avstånd borde det inte ha så stor betydelse.

Hur tänker du nu? Ett hagelgevär har ännu större kaliber och piplängd, kan den skjuta längre och mer träffsäkert då?

Jag sysslar inte heller med ballistik, men det torde vara mer intressant att veta gastrycket än loppets volym. Som exempel innehåller en av kronans 5,56-patroner (stk prj 5) cirka fyra gånger så mycket krut som en m/39b, dessutom av en annan sort.

En större mängd krutgas får plats i en pipa med mindre volym om klarar av det högre trycket.

Ska man leka allmänna gasekvationen så är det bra om man tar med alla faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Personen som har "utvecklat" bössan blev även medlem på forumet och vart uskrattad när han försökte pracka på folk att skiten var så bra som han påstod.

[/OT]

 

Skulle det vara något alternativ att köpa upp MP5orna Norge har haft, för en billig peng? (Beroende på skicket såklart)

Link to comment
Share on other sites

Vad ska vi använda mp5 (eller annan ny kpist) till? Vad gör den bättre än de system vi har idag i försvaret?

Att hänga på MC-ordonanser, fordonsförare, hundförare och annat löst folk som borde ha ett vapen mellan AK och pistol.

Link to comment
Share on other sites

En mp5 är någonstans mellan 550mm och 700mm lång och väger i häradet runt 3 pannor (tom tror jag). Vanilj-ak5 är 750mm lång med fällt axelstöd och väger knappa 4 kg. Jag har inte hittat några siffror på ak5c/d som känns tillförlitliga, men den är ju garanterat kortare. Vinner vi något på att införa en kpist istf att ha ak på alla?

Edited by Rickard N
Link to comment
Share on other sites

Enda fördelen med MP5 är för folk med behov för et vapen till Direct Action men dom killarna sitter garanterat redan på MP5SD6 mm.

Och MP5or fins väl redan i FM var riktigt många MP5 uppe på livgardet åttminstånde i en kasun, vet dock inte vilka som använder, MP kanske?

Link to comment
Share on other sites

Vad ska vi använda mp5 (eller annan ny kpist) till? Vad gör den bättre än de system vi har idag i försvaret?

Att hänga på MC-ordonanser, fordonsförare, hundförare och annat löst folk som borde ha ett vapen mellan AK och pistol.

 

Då slänger vi på dom något som finns, dvs Ak5D (Förutsätter iofs att HV ombeväpnas till Ak5, och då kan HF plötsligt lösa strid med resten av grupp/pluton, men det är en annan tråd :) )

 

Så mycket gemensamt och enkelt som möjligt. Klart att det skulle vara "trevligt" eller "lattjo" med kpist. Men till vilket syfte? Den generella soldaten sysslar inte med gisslanfritagningar och liknande.

Link to comment
Share on other sites

alla med lite insikt verkar ju då vara rörande ense, nej tack till ny K-pist, däremot gärna en kort AK i lämplig kaliber för alla som behöver det. Finns ju ingen anledning eg att tvinga på ett byte till AK5 för hela HV, ta bort pistolerna och ge alla som skulle ha en sådan en AK5D så har vi ett vapen som kan användas till mer.

 

@knekt, ja jag tyckte med att det var intressant, man glömmer ofta bort BABT, vilket är en av anledningarna till att skyddsvästar som stoppar aldrig så snabba projektiler ändå bedöms inte duga, Sätter man en mjuk väst på en fjädrade bas, tex någon form av gelatin så kan den stoppa kulan och när man tar av västen ser allt bra ut men man glömmer att den som hade på sig västen ändå är minst medvetslös och i vissa fall död, dom håra plattorna är visserligen tunga men dom fördelar anslagsenergin bättre. /slut OT (ett av mina favoritämnen, blir lätt lite carried-away)

/b

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt så testade man, förutom P90, Steyr TMP samt HK MP-5 PDW. Kan ha glömt någon...

 

Tror man att man bör/skall uppdatera en k-pist med tung slutstycke i äldre, konventionell kaliber har man tappat det helt och bör läsa på lite (alt. mycket) innan man yttrar sig.

 

Svamlet om 39B's ev. brist på genomslag kan vi ju raskt lämna av i ryktesfacket. Automateld för stridsbruk på längre avstånd likaså. (undantag finns säkert men...)

 

MP5 är lättskjutet, klassisk men innan man höjer den till skyarna bör man ju inse att modellen är från 1964 (45 år) och likförbannat "endast" är ett hyfsat stort leveranssystem för en pistolkaliber.

Ok att man har uppdaterat med underbeslag i plast, skena etc. men... fortfarande inget häpnadsväckande nytt så att säga.

 

Med dagens [försvarsmaktens] ekonomiska situation samt mitt intryck av vad man väljer internationellt (k-pist/kort ak) så känns Ak5D MkII (?) som helt rätt val alla kategorier.

 

PDW konceptet som "själv-skydds" beväpning för icke-stridande trupp känns helt stendött utan möjlighet till återuppvaknande...

Link to comment
Share on other sites

Tror man att man bör/skall uppdatera en k-pist med tung slutstycke i äldre, konventionell kaliber har man tappat det helt och bör läsa på lite (alt. mycket) innan man yttrar sig.

Inte uppdatera, men ersätta.

 

Tanken att ersätta kpist m/45 med AK5d är ju god, men blev det så? Nej, kpisten ersattes av pistol 88 och AK4b i de fall där den inte redan var ersatt av AK5 sedan länge...

 

Jag ser definitivt ett behov av ett självförsvarsvapen som är kompaktare och smidigare än en AK och med mer eldkraft och precision än en pistol. AK5d är ett bra försök, men i den kalibern så skulle jag föredra en bullpup.

Link to comment
Share on other sites

Att inte hemvärnet fått nyinköpt beväpning som BARA hemvärnet skall ha kan väl knappast förvåna någon. Jag trodde vi pratade om försvaret i stort.

 

Bullpup har sina klara nackdelar också. Britterna är bara delvis nöjda med sin bössa vad det verkar eftersom t.ex. deras specialförband väljer andra vapen, detta är dock lite hörsägen men ändå.

 

Det är klart struligare att skjuta från "fel" axel med en bulpup som spottar hylsor på näsroten sen ska trycket vara lite udda eftersom det är länkat till mekanismen med stänger motsv.

 

Vad är behovet av ett självförsvarsvapen som ak5d inte kan fylla om vi inte snackar hemvärnet?

Link to comment
Share on other sites

@Darkjak

Tro hör inte hemma här du får gå till kyrkan istället.

 

Du kör på med en dåres envishet och argumenterar för m/45 som är ett dött och skrotat system. Skall du återuppliva det så får du starta en nyproduktion och det lär inte bli billigt.

Det är billigare att köpa in befintliga system om nu behovet finns, vilket det tydligen inte gör enl FM.

Jag kör inte på något vis på och argumenterar för m/45. Jag gav m/45 som exempel på ett tydligen ganska bra kpist-system. Och som jag förklarade innan, så var uppgraderingsidén bara en våt dröm, snarare än ett förslag på "vad man borde gjort" eller dylikt.

 

Sluta försök jämföra en gevärskaliber(5,56) och en pistolkaliber(9mm) det är två helt olika användningsområden för båda kalibrar. Att olika insatsstyrkor använder mp5 motsvarande vid CQB är för att det är ett kort vapen och lämpligt i trånga utrymmen. Dock så börjar det dyka upp dugliga korta 5.56 vapen som går att nyttja i CQB.

 

Om man vill få ut ett användbart värde vad det gäller precision så skall man ALDRIG använda automateld.

 

FN P90 kom, hyllades och försvann. Varför? För dålig verkan i målet.

HK MP7 fick ett ljummet välkomnande. Ingen större säljarsuccé. Samma här inte bra verkan i målet.

Jag är fullt medveten om skillnaderna i användningsområde. Det var just därför jag ansåg att man borde haft en kpist att kompletera automatkarbiner. Jag tror som sagt er mer kunniga när ni säger att AK5D är tillräcklig, eller t o m bättre än någon form av SMG.

Link to comment
Share on other sites

Allvarligt talat Bushman, har du nån som helst egen erfarenhet av K-pist m/45 och 39B? Det blir lite trist att läsa inlägg efter inlägg med gamla klintbergare.

Det finns säkert nån vänlig själ här på forumet som kan tänka sig att ställa upp som skytt om du drar på dig mc-stället.

 

vet ej om 7,5 månader med k-pist räknas som tillräcklig erfarenhet av m45B?

ett pek-märke ligger och skräpar någonstans också, så boken sköt jag slut på övn i.

 

skinnställs och filt-myterna kommer från min Fk, som utbildade oss i k-pist skjutandets underbara konst.

men det fanns gånger då jag var beredd att tro på dem.

främst ett vid ett tillfälle av värnrensning då enl dagens säki utförde rätt vansinniga övn, men då kunde se kulor från kamratens vapen fara över värnkanten, ca 30 m bort, med blotta ögat.

och vissa stridsskjutningar då helfigurer på 200 - 250 m hade anslag i figuren men ej gått igenom pappen.

men det sista kan bero på rikoschetter?

 

om jag väljer att tro på skinnställsmyten...

ev så går ej kulorna igenom, men personen inne i stället lär nog ha en del blåmärken.

lägg också till att vid tidpunkten för denna myts uppkomst,(50-talet) var militära skinställ för mc-ord något betydligt annorlunda, än dagens färgglada race-ställ.

är innehavare av en dyl jacka från 55 och vi snackar rejält skin.

 

som närstridsvapen är m45b oslagbart.

skulle tydligen vara rätt ok för sib också, det har jag ingen mer erfarenhet av än värnrensning av så det får någon annan bekräfta.

däremot så var det ej något man bekämpade lede fi på längre avstånd med.

 

det var ett billigt vapen att tillverka, det var i en bra storlek och enkelt att utbilda bonnbeväringar på.

och vi hade stora mängder av det, hörde en siffra på 900 000 tillverkade.

 

vad gäller antal skott man sköt i olika lägen, så var ju jakt skott upp till fyra skott det som man brukade mest vid "gå på -marsch".

mejning var en order man hörde talas om men aldrig fick utföra.

då skulle man skicka i väg ett helt magg så snabbt som möjligt.

jämför i dagens läge med första stridsparets skjutande vid kontakt framåt vid korridor tex.

 

det jag minns av k-pist utb 1990 var att man sköt mycket enkelskott, dubbelskott var en synd på skjutbana åtminstone.

men man sköt i stridsställning/värn även där enkelskott, eller jaktskott beroende på fi´s avstånd.

 

edit:

ja sir vival det var LRRP jag menade.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Har ju samma upplevelse men som Batförbandsplats gubbe så var ju absolut k-pisten 100% perfekt p.g.a att den satt perfekt på ryggen vid bårbärning m.m .

 

Lite automateld blev det vid stridskjutningarna men annars på PEK m.m så var det mest enkelskott men har för mig att det fanns någon övning med dubbelskott.

Vi hade en skjuttävling efter sjv utbildningen mot ING1 Batten som vi gick i kurs med samtidigt.

Vi hade ett moment med 5skott automat mot helfigur på 50m knästående.Jag satte alla 5,vänster lågt första Högt höger sista. ;)

JA jag vann såklart allt men det är ju självklart.

FÖDD ödmjuk förresten.

 

ja ja finns ju inte mer så låt oss glömma den.

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Min tro är att m/45B försvann för att man ville införa ett nytt enhetsvapen (AK5) och på intet sätt för att det skulle vara ett mindre bra vapen.

 

AK5 är ju faktiskt föga större än 45:an och ansågs vara nätt och smidig att ha på ryggen.. "Ett riktigt litet fruntimmers vapen som en viss löjtnant, fd Fanjunkare, utryckte sig" Nåväl detta var på den tiden då soldaterna var män och hadde AK4 utan infällbar kolv. Man kunde ta sig ur div bilar och vagnar med ak4 samt hugga ved med den. Idag har man diselkaminer och då krävs självklart ett smidigare vapen, vid bränslehanteringen, än vad som gjordes vid vedhuggningen eller??

 

Vid den tid man övergick till AK5 var K-pisten ganska "Ute" bland världens militärer och 5,56 var lösningen på allt. Dock måste man framhäva att på denna tiden visste inte omvärlden vad 39B var för något. US special forces, som köpte in 45:an till vietnamn kriget, stoppade in egen superduper US ammo och fick självskjutande k-pistar. Att framföringsfjäden inte var tänkt för vanlig pistol am tänkte man inte på. Dock bytte man den till slut mot en klenare. Sedan kom vårt eget Terrorist anfall no:1, Väst tyska ambassaden vars efterverkningar blev att tysk polis stationerades i Sverige. Då dessa övade skytte fick man am av de snälla Svenska poliserna, som självfallet gav dem K-pist am och inte pistol am. Följdaktligen sköt den tyska polisen sönder sina fina tyska K-pistar. Då tyskar är ett grundligt släkte ville man därför veta varför deras vapen gått sönder och 39B kom därmed ut i offentligheten.

 

idag är 39B en kult am bland världens militärer och vapen som ej tål den göre sig icke besvär. Men innebär det att vi skall ha en ny K-pist?? Även om jag vurmar för den gamla 45:an (som jag en gång i tiden tävlat med, och är beredd att ställa upp med mot vilken som helst annan K-pist, förutsatt en bra pipa och en rejäl rörtång) tycker jag inte att någen med en värnpliktsutbildning bakom sig skall ha den eller en annan k-pist. I Armen är en förkortad AK5 given, ej nödvändigtvis med en massa pryttlar som påhäng då det är ett självförsvarsvapen. HV har så få tjänster som motiverar ett litet smidigt självförsvarsvapen att de bör man glömma i sammanhanget. Återstår då lottarörelsen och andra som "nyutbildar" personal. Här tycker jag faktiskt att 45:an är det bästa valet. Enkel, lätt att utbilda på och billig.

 

Men att till vanliga soldater dela ut kortade varianter, eller k-pist, syns jag är vansinnigt. det skall vara till verkligt behövande som vagnspersonal mm

Link to comment
Share on other sites

Men sluta nu bushman. Försök förstå att det där med skinnstället är en vandringssägen, en myt, ett påhitt. Det har aldrig fungerat, inte ens med en aldrig så tjock 50-talsjacka. Provar man så kommer man antingen dö eller bli allvarligt skadad. Jag har träffat folk som påstått att de med egna ögon sett "en kapten i lumpen" som stod på 200 m "med polisvantar"och slog bort kulorna. Lika trovärdigt och lika sant som serietidningar om Stålmannen.

 

39B har en utgångshastighet på över 400 mps i en m/45. Och det påstår du att du kan följa med blicken på 30 m håll... jösses!

 

Kpist m/45 kanske var ett "oslagbart närstridsvapen" på sin tid. Jag gillade verkligen k-pisten, men det har hänt en del sedan den utvecklades. Tiden har sprungit ifrån m/45 och håller på att springa ifrån k-pistar i gemen. Jag tar hellre en liten Ak vilken dag som helst i veckan; samma eller mindre vikt och format, lika lättskjutet och en jäkla massa mer eldkraft!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...