Jump to content

Recommended Posts

Jag vet inte hur det funkar på större fordon, men små caterpillar truckar har inga problem med det.

 

Det borde ju inte vara något problem för större fordon heller om de är konstruerade för det. (annars lär det ju bli svårt att bromsa ena sidan och gasa med andra :banghead: )

En fördel är väl om fordonet inte är för långsmalt, utan mer brett och kort, så att sidan som ska driva får ett tillräckligt vridmoment, och att främre och bakre bromsade hjulet får ett så litet bromsande vridmoment som möjligt.

Angående jämförelsen med stridsvagnen så har den ju en större anliggningsyta, men det innebär ju också att fordonets vikt sprids över en större yta, vilket ger ett mindre bromsande motstånd längst fram och längst bak kontra det hjulburna fordonet.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Varför behöver Sverige försvarsindustrin?

 

I morgon (1 oktober) blir det seminarium i riksdagen om detta anordnat av KD och IF metall.

Man skriver

”De nu aktuella tunga svenska upphandlingarna av stridsfordon och ubåtar samt exporten av flygplan innebär att svensk försvarsindustri står inför avgörande utmaningar.”

 

Några av deltagarna:

 

Stefan Löfven, förbundsordförande IF Metall,

Alf Svensson, EU-parlamentariker,

Göran Persson, före detta statsminister,

Isabella Jernbeck, ledamot i försvarsutskottet (M),

Bo Pellnäs, säkerhetspolitisk kommentator,

Gunnar Eliasson, professor emeritus, KTH och

Mikael Oscarsson, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson (KD).

 

Det börjar röra på sej i SEP debatten.

Link to comment
Share on other sites

Varför behöver Sverige försvarsindustrin?

 

I morgon (1 oktober) blir det seminarium i riksdagen om detta anordnat av KD och IF metall.

Man skriver

”De nu aktuella tunga svenska upphandlingarna av stridsfordon och ubåtar samt exporten av flygplan innebär att svensk försvarsindustri står inför avgörande utmaningar.”

 

Några av deltagarna:

 

Stefan Löfven, förbundsordförande IF Metall,

Alf Svensson, EU-parlamentariker,

Göran Persson, före detta statsminister,

Isabella Jernbeck, ledamot i försvarsutskottet (M),

Bo Pellnäs, säkerhetspolitisk kommentator,

Gunnar Eliasson, professor emeritus, KTH och

Mikael Oscarsson, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson (KD).

 

Det börjar röra på sej i SEP debatten.

 

Oj en klubb för inbördes "beundran," varför ordna en debatt om man bara kommer vara överens från början.

Link to comment
Share on other sites

Varför behöver Sverige försvarsindustrin?

 

I morgon (1 oktober) blir det seminarium i riksdagen om detta anordnat av KD och IF metall.

Man skriver

”De nu aktuella tunga svenska upphandlingarna av stridsfordon och ubåtar samt exporten av flygplan innebär att svensk försvarsindustri står inför avgörande utmaningar.”

 

Några av deltagarna:

 

Stefan Löfven, förbundsordförande IF Metall,

Alf Svensson, EU-parlamentariker,

Göran Persson, före detta statsminister,

Isabella Jernbeck, ledamot i försvarsutskottet (M),

Bo Pellnäs, säkerhetspolitisk kommentator,

Gunnar Eliasson, professor emeritus, KTH och

Mikael Oscarsson, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson (KD).

 

Det börjar röra på sej i SEP debatten.

 

Oj en klubb för inbördes "beundran," varför ordna en debatt om man bara kommer vara överens från början.

 

Ett seminarium är knappast en debatt, ett seminarium är ett forum för att framföra en åsikt och ange skäl. Debatter sker i riksdagens kammare där experter och tyckare oftast inte får vistas.

Link to comment
Share on other sites

Varför behöver Sverige försvarsindustrin?

 

I morgon (1 oktober) blir det seminarium i riksdagen om detta anordnat av KD och IF metall.

 

Oj en klubb för inbördes "beundran," varför ordna en debatt om man bara kommer vara överens från början.

 

Jag skulle tro att dom vill påverka sina kollegor till att bland annat stödja SEP (Kockums ubåt är väl redan klar).

Samt att Sverige skall kunna behålla sin försvarsindustri.

Det var ju ganska blandat politiskt så det kan nog bli bra.

Edited by Erik
Link to comment
Share on other sites

Förre statsministern Göran Persson tycker att staten ska göra om den upphandling av pansarfordon som Hägglunds förlorade till finska Patria.

– Det är genant att det här ska avgöras i domstol, säger han till TT.

 

 

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3590937.svd

Link to comment
Share on other sites

Förre statsministern Göran Persson tycker att staten ska göra om den upphandling av pansarfordon som Hägglunds förlorade till finska Patria.

– Det är genant att det här ska avgöras i domstol, säger han till TT.

 

 

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3590937.svd

 

Håller med Persson det är genant. Det känns som ett svek. Jag hade kanske godtagit det om den Svenska vagnen var av undermålig kvalitet och dyrare. Men inte när den är bättre och i fall den säljs bra billigare.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Och vem är Göran Perssons och Alf Svenssons nuvarande arbetsgivare?

Vilka är deras uppdragsgivare?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1726907/...son-vapenbroder

Och svaren om de företräder Hägglunds såsom konsult ges inga riktiga svar på....

Link to comment
Share on other sites

Och vem är Göran Perssons och Alf Svenssons nuvarande arbetsgivare?

Vilka är deras uppdragsgivare?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1726907/...son-vapenbroder

Och svaren om de företräder Hägglunds såsom konsult ges inga riktiga svar på....

 

Göran Persson jobbar för pr-firman JKL.

 

Om JKL Grop:

JKL Group är en av Nordens ledande rådgivare inom strategisk kommunikation. Vi är rådgivare till företagsledningar från de flesta branscher kring hur kommunikation kan bidra till att uppnå affärsmål. Vi arbetar med att bygga och bevara organisationers förtroendekapital gentemot olika publiker, vi föreslår lösningar och vi bidrar till att de genomförs. Vi anlitas som rådgivare kring bland annat finansiell kommunikation, börsintroduktioner, krishantering, medierelationer, opinionsbildning och lobbying.

 

Alf Svensson är EU-parlamentariker.

 

Edit: Svarade utan att läsa expressen artikeln, men repedition skadar inte :)

Edited by Tjex
Link to comment
Share on other sites

Och vem är Göran Perssons och Alf Svenssons nuvarande arbetsgivare?

Vilka är deras uppdragsgivare?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1726907/...son-vapenbroder

Och svaren om de företräder Hägglunds såsom konsult ges inga riktiga svar på....

En annan bra idé kan vara att lyssna på Sista inslaget i dagens studio ett på P1.

Där tas detta upp, ger inget större seriöst intryck, mer ett gäng punchiga herrer som vill ha schyssta parader och spana efter ryssen.

Link to comment
Share on other sites

Replik....

 

Ingen har sämre förutsättningar än Göran Persson att komma med kritik

Publicerat 01 oktober 2009

 

Ingen har sämre förutsättningar än Göran Persson att kritisera FMVs upphandling av splitterskyddade fordon.

 

Göran Persson är den person under efterkrigstiden som mest konsekvent drivit icke underbyggda och systematiska nedskärningar av försvaret.

 

Minns hur han stod i riksdagen och på fri hand deklarerade att miljarder skulle tas från försvaret och ges till polisen. Han bär personligen ansvar för förbandsnedläggningar, såsom regeringschef under ett decennium. Under socialdemokraternas tid vid makten lades 60 förband och verksamhetsställen ned.

 

Göran Persson bär personligen ansvar för en försvarspolitik där allt annat än försvarsförmåga stod i centrum och där därför till slut endast en tredjedel av den nationella insatsorganisationen var användbar – inom ett år.

 

Han är nu med i ett parti som vill undergräva försvarsutgifterna med 4 miljarder kronor om året. Om någon borde ha intresse av att få pengarna att räcka så långt som möjligt, så borde det vara den som har minst, dvs socialdemokraterna. Istället låtsas Persson att nya pengar finns, och hänvisar till bättre ekonomiska tider. Bra, ring Sahlin och kräv omläggning av försvarets förutsättningar i socialdemokraternas budget, Göran Persson.

http://tolgfors.wordpress.com/

Link to comment
Share on other sites

Ingen har sämre förutsättningar än Göran Persson att kritisera FMVs upphandling av splitterskyddade fordon.

Underförstått, så var FMV:s beslut bra och riktigt(och inget som länsrätten skall ändra på?)...eller?

 

I 11 kap. 7 § regeringsformen stadgas:

 

Ingen myndighet, ej heller riksdagen eller kommuns beslutande organ, får bestämma, hur förvaltningsmyndighet skall i särskilt fall besluta i ärende som rör myndighetsutövning mot enskild eller mot kommun eller som rör tillämpning av lag.

 

Konstitutionsutskottet nästa?

 

BF

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Ingen har sämre förutsättningar än Göran Persson att kritisera FMVs upphandling av splitterskyddade fordon.

Underförstått, så var FMV:s beslut bra och riktigt(och inget som länsrätten skall ändra på?)...eller?

 

I 11 kap. 7 § regeringsformen stadgas:

 

Ingen myndighet, ej heller riksdagen eller kommuns beslutande organ, får bestämma, hur förvaltningsmyndighet skall i särskilt fall besluta i ärende som rör myndighetsutövning mot enskild eller mot kommun eller som rör tillämpning av lag.

 

Konstitutionsutskottet nästa?

 

BF

 

Hur 17 får du till det där? Tala om att övertolka. Ligger ingen vikt i det uttalandet annat än en attack på G.P.

Link to comment
Share on other sites

Hur 17 får du till det där? Tala om att övertolka. Ligger ingen vikt i det uttalandet annat än en attack på G.P.

Möjligt, men ändå märkligt att en minister uttalar sig i ämnet, speciellt när länsrätten håller på och behandlar ärendet. Undermeningen är ju ändå, enligt min tolkning, tydligen inte din, att FMV beslut skall man inte kritisera(Även om kritiken i det här fallet kommer från en f.d. politisk motståndare).

 

BF

Link to comment
Share on other sites

Står det inte att Göran Persson är sämst i hela universum på att var objektiv när det gäller fmvs vht? Låter mer politiskt dravel/retorik än ministerstyre. (ja kan iofs ha skitdålig koll på vad ministerstyre innebär och ha fel)

 

Helt rätt. Det är politiskt käbbel. Och en behövlig replik på det som konsult Persson fick propagera om här i tråden.

 

För en del är kanske kritik mot Göran Persson som att kritisera en myndighet. Han var ju i princip allsmäktig i 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Låter mer politiskt dravel/retorik än ministerstyre. (ja kan iofs ha skitdålig koll på vad ministerstyre innebär och ha fel)

 

Även politisk pajkastning kan ju påverka myndigheters beslut? En dispyt mellan två parter av det här slaget skall avgöras i (läns)rätten, tycker jag. Indirekt kan man ju säga att regeringen är part i målet om FMV:s beslut grundar sig på regeringsdirektiv att "handla från hyllan"...

 

BF

Link to comment
Share on other sites

För en del är kanske kritik mot Göran Persson som att kritisera en myndighet. Han var ju i princip allsmäktig i 10 år.

 

Nu har du väl ändå missförstått totalt vad jag menade, är heller ingen socialdemokrat om du nu trodde det?

 

Min poäng är att en (indirekt) part (regeringen) skall hålla käft i det läget tills det här är utrett av länsrätten.

 

BF

Link to comment
Share on other sites

För en del är kanske kritik mot Göran Persson som att kritisera en myndighet. Han var ju i princip allsmäktig i 10 år.

 

Nu har du väl ändå missförstått totalt vad jag menade, är heller ingen socialdemokrat om du nu trodde det?

 

Min poäng är att en (indirekt) part (regeringen) skall hålla käft i det läget tills det här är utrett av länsrätten.

 

BF

 

Jag håller med dig att regeringen ska inte uttala sig om upphandlingen när den är uppe i länsrätten. Men vart har regeringen enligt din mening gjort det? Tolgfors blogginlägg är det endast de två första raderna som berör upphandlingen.

Ingen har sämre förutsättningar än Göran Persson att kritisera FMVs upphandling av splitterskyddade fordon.

Klassas det som ministerstyre så vill jag gärna veta hur du tolkar texten.

Link to comment
Share on other sites

(I) Tolgfors blogginlägg är det endast de två första raderna som berör upphandlingen.
Ingen har sämre förutsättningar än Göran Persson att kritisera FMVs upphandling av splitterskyddade fordon.

Klassas det som ministerstyre så vill jag gärna veta hur du tolkar texten.

 

Nja, även om Tolgfors bara nämner FMV i den första meningen så är väl hela artikeln en replik på Perssons seminarieanförande/"råd" - att göra om hela upphandlingen, att regeringen vid materielinköp inte utvecklar nya system för svenska behov, köper från hyllan, i tron att det blir billigare etc.

 

Det tolkar jag som en partsinlaga...

 

Slutklämmen är väl också en syftning till det hela?:

...Om någon borde ha intresse av att få pengarna att räcka så långt som möjligt...Istället låtsas Persson att nya pengar finns...
Underförstått; att om man man följer Perssons "råd" och inte skaffar färdiga lösningar, köper SEP osv. så blir det dyrare...

 

(Ber om ursäkt för tonen i morse, var lite morronsur)

 

BF

Link to comment
Share on other sites

Hägglunds fjärde inlaga har kommit

 

www.baesystem.com/sep

 

Den bemöter FMVs i mitt tycke ganska dåliga förra inlaga.

 

Och FMV har tydligen ändrat sej och vill kommentera den.

Svaret skall komma inom 5 dagar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Anna Dahlberg: Därför ratades Hägglunds baby

 

Helt klart läsvärd ledare om SEP och Hägglunds.

"Stridsfordon 90 framhålls ofta som en succé såväl på exportmarknaden som på hemmaplan. Värt att notera är dock att staten fortfarande inte har fått tillbaka ens hälften av sina utvecklingspengar, trots att det snart har gått 20 år sedan utbetalningarna." <-- Vad har hon för källa på det stämmer det? Hur är det med bandvagnarna varför tas de inte upp?

 

Hon har sin vinkling vilket mycket riktigt man ser "här och nu" kortsiktigt väldigt kortsiktigt och självfallet naivt. Utnyttjar inte Sverige sin position som faktiskt ligger i framkant i och med SEP(teknikmässigt/kunskapsmässigt). Så är den miljarden och de 15åren förgäves... Poff... så är det borta när man tittar på "här och nu". Sen att upphandlingen inte varit reko överhuvudtaget tycker jag man kan konstatera utifrån konversationen mellan FMV och Hägglunds.

Link to comment
Share on other sites

"Stridsfordon 90 framhålls ofta som en succé såväl på exportmarknaden som på hemmaplan. Värt att notera är dock att staten fortfarande inte har fått tillbaka ens hälften av sina utvecklingspengar, trots att det snart har gått 20 år sedan utbetalningarna." <-- Vad har hon för källa på det stämmer det? Hur är det med bandvagnarna varför tas de inte upp?

 

Hon har sin vinkling vilket mycket riktigt man ser "här och nu" kortsiktigt väldigt kortsiktigt och självfallet naivt. Utnyttjar inte Sverige sin position som faktiskt ligger i framkant i och med SEP(teknikmässigt/kunskapsmässigt). Så är den miljarden och de 15åren förgäves... Poff... så är det borta när man tittar på "här och nu". Sen att upphandlingen inte varit reko överhuvudtaget tycker jag man kan konstatera utifrån konversationen mellan FMV och Hägglunds.

 

Jag tolkar personligen inte 'fakta' skrivna i en ledarartikel som absolut sanning snarare långt ifrån. Men hon har trots allt en väldigt bra poäng när hon skriver att debatten kring upphandlingen har nästan enbart rört upphandlingen(lurig formulering men ni förstår). Jag vet ingen artikel som har skrivit om fordonen AMV och SEP: utveckling, användning, omdömen osv.

 

Skulle jag vara journalist skulle jag tycka att det finns ett värde i att granska projektet SEP (dvs inte upphandlingen), då det är 15 års utveckling som senare uppdragsgivaren valde att neka trots miljarder då 'kastas i sjön'. Om nu SEP är allt Hägglunds lovar, varför har den då blivit ratad av både FMV och Storbritannien? Varför blev projektet så ambitiöst?

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar personligen inte 'fakta' skrivna i en ledarartikel som absolut sanning snarare långt ifrån. Men hon har trots allt en väldigt bra poäng när hon skriver att debatten kring upphandlingen har nästan enbart rört upphandlingen(lurig formulering men ni förstår). Jag vet ingen artikel som har skrivit om fordonen AMV och SEP: utveckling, användning, omdömen osv.

 

Skulle jag vara journalist skulle jag tycka att det finns ett värde i att granska projektet SEP (dvs inte upphandlingen), då det är 15 års utveckling som senare uppdragsgivaren valde att neka trots miljarder då 'kastas i sjön'. Om nu SEP är allt Hägglunds lovar, varför har den då blivit ratad av både FMV och Storbritannien? Varför blev projektet så ambitiöst?

 

När SEP kravspecen för SEP gjordes var väl Ryssland fortfarande det stora hotet från öster vi hade ett värnpliktsförsvar på 2-300 000 man(vet inte exakt bara spekulationer) och vi skulle behöva både bandgående och hjulgående fordon. Fördelen att man kunde använda samma plattform till allt och det skulle vara modul baserat. Som vanligt ville man vara kostnadseffektiv och gjorde ansträngningar för att bara behöva en plattform med de fördelar som kommer med det. Jag tror inte att SEP inte är det man satt ut till att göra jag tror SEP passar FM och det kickar AMV ass in the long run... men nu när Talibanen är våran största fiende så räcker det med att köpa in 113 vagnar som jag tror är till NBG 2014? Vi behöver som sagt inte tusen vagnar längre kanske inte alls nån bandgående vi behöver bara skydda oss mot Talibanernas klumpigt gjorda IEDs i jämförelse med Hotet från östers minor...

Link to comment
Share on other sites

...bara skydda oss mot Talibanernas klumpigt gjorda IEDs i jämförelse med Hotet från östers minor...

 

En liten kommentar bara.. En mina är tämligen begränsad i dess förstörelsekraft, och dess verkan är i många fall en känd parameter. En IED kan i princip göras hur kraftig som helst.

Talibanerna har tillgång till RPG-7, vilket våra Strf 9040C på plats fått erfara.

 

Så hotet mot ett stridsfordon i form av eldrkarft som kan sättas in mot det är inte mindre bara för att vi slåss mot talibaner istället för en reguljär armé. Ett pansarfordon måste fortfarande vara dimensionerat för att skydda mot vanliga infanterivapen som pskott, minor och AP-ammunition.

 

/E

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...