MBW Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Litet inlägg bara, en direktträff med en "vanlig" art.granat kan mycket väl skada,döda besättningen även om pansaren inte penentreras. Trycket får delar inne vagnen att lossna och flyga runt. Om ni tittar inne i en vagn finns det lite prylar som skulle kunna döda om det flyger omkring inne i "plåtburken" Särskilt APC:s är särskilt utsatta då de är lättare. Och så har jag lärt mig att det enda skyddet mot granater, kulor och krut är en grön basker. Har jag fattat fel då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Jag skulle inte vilja sitta i något fordon vid direktträff från art eller GRK. Alla som sett en demo av någon äldre, lättare strv-mina förstår nog ungefär vad jag menar. Av enbart sex kg trotyl flyger saker och ting ganska bra. Att erhålla direktträff med ickestyrd am kräver dock i allmänhet en aminsats som inte är försvarlig. En annan aspekt är att fordonen förmodligen inte kommer stå kvar i granatelden. Detta är ju en nackdeel om man försöker slå ut fordon med direktträff(inte att rekomendera enl ovan) men en fördel om man just vill flytta en fiende från en minering eller motsvarande. Kom ihåg att pansarvärnsstriden är tredimensionell: *Minor *Direktriktad pv-eld *Indirekt eld Detta gäller så klart endast infanteri, pansar har en lite annan syn på saken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Litet inlägg bara, en direktträff med en "vanlig" art.granat kan mycket väl skada,döda besättningen även om pansaren inte penentreras. Trycket får delar inne vagnen att lossna och flyga runt. Om ni tittar inne i en vagn finns det lite prylar som skulle kunna döda om det flyger omkring inne i "plåtburken"Särskilt APC:s är särskilt utsatta då de är lättare. Och så har jag lärt mig att det enda skyddet mot granater, kulor och krut är en grön basker. Har jag fattat fel då. Har inte de flesta moderna pansarfordon ett speciellt lager på insidan för att förhindra att prylar&pansar flyger runt inne i vagnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Såg att några nämde att det är svårt att avgöra om vagnen är skadad (av RSV) såvida inte ammunitionsbrand uppstår och tornet lossnar. Jag var på en stridsskjutning där bl a Rb56 och Strv122 användes mot Strv 104 Centurion som mål. I samtliga fall lossnade eller hoppade tornet helt av vagnen vid träff. Detta berodde knappast på ammunitionsbrand då målen med all säkerhet var plundrade. Skulle tippa på att det var övertrycket från RSV-strålen som gjorde att tornen lossnade. Det kan ju bero på Centurionvagnens konstruktion att tornet inte klarar smällen så samma sak kanske inte skulle hända med en modernare vagn. Men en sak är säker och det är att jag inte skulle vilja vara i en vagn som blir beskjuten av Rb56 eller Strv122.. ;) Har även sett vad en 15.5 cm spränggranat kan göra med en Centurion vid direktträff och det var ingen rolig syn.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 I samtliga fall lossnade eller hoppade tornet helt av vagnen vid träff. Detta berodde knappast på ammunitionsbrand då målen med all säkerhet var plundrade. Skulle tippa på att det var övertrycket från RSV-strålen som gjorde att tornen lossnade. - - - - - Har även sett vad en 15.5 cm spränggranat kan göra med en Centurion vid direktträff och det var ingen rolig syn.. Var luckorna igensvetsade - vilket de brukar vara på förevisningar - så far stridsvagnen i princip i bitar av övertrycket. Med öppna luckor försvinner fördämningseffekten och verkan behöver inte alls bli särskilt märkbar. Att få en direktträff av indirekt eld innebär att man skall ha en hel del otur eftersom ingen kan styra granaten mot direktträff (förutom STRIX, BONUS o likn). 15,5mm artilleriammunition är annars något av det värsta man kan råka ut för. En direktträff av 8cm Grk innebär däremot inga större problem, såvida man inte åker "soft-skin". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Var luckorna igensvetsade - vilket de brukar vara på förevisningar - så far stridsvagnen i princip i bitar av övertrycket. Med öppna luckor försvinner fördämningseffekten och verkan behöver inte alls bli särskilt märkbar. Tänkte inte så långt. Det är säkert helt riktigt det du säger. Luckorna var troligen igensvetsade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Har nämnt detta tidigare.. Det fanns en kille från libanon som jobbade här.Han berättade att när de skulle angripa Pansarfordon Jobbade de ofta i par. I den tryckande värmen körde pansarfordonen oftast uppluckat. För att få tryckverkan i vagnen när de gjorde ett eldöverfall så började den ena killen med att tömma ett AK mag mot fordonet. Följden blev att de slog igen luckorna, och så fort de var stängda Sköt de sina RPG-7 eller saggers och fick tryckverkan i vagnen. Kan inte bekräfta detta,kan vara skitsnack men låter trovärdigt mht. det ni skrev om igensvetsade luckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Har nämnt detta tidigare.. Det fanns en kille från libanon som jobbade här.Han berättade att när de skulle angripa Pansarfordon Jobbade de ofta i par. I den tryckande värmen körde pansarfordonen oftast uppluckat. För att få tryckverkan i vagnen när de gjorde ett eldöverfall så började den ena killen med att tömma ett AK mag mot fordonet. Följden blev att de slog igen luckorna, och så fort de var stängda Sköt de sina RPG-7 eller saggers och fick tryckverkan i vagnen. Kan inte bekräfta detta,kan vara skitsnack men låter trovärdigt mht. det ni skrev om igensvetsade luckor. Det verkar mindre bra att dra till sig ett stridsfordon uppmärksamhet och samtidigt röja sin position innan man använder pv vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 (edited) Det verkar mindre bra att dra till sig ett stridsfordon uppmärksamhet och samtidigt röja sin position innan man använder pv vapen. Soldaten som skjuter AK-eld mot fordonen kan ha sin eldställning på annat ställe än PV-vapnen. I Tjetjenien så användes, och används förmodligen fortfarande, med stor effektivitet små patruller bestående av fyra man mot ryssarna: Patrullchef (AK-47/74 med granattillsats) KSP-skytt (PK eller PKM) Skarpskytt (SVD Dragunov) PV-skytt (RPG-7 eller motsvarande) KSP-skytten och skarpskytten sköt nedhållande eld mot infanteri och fordonsbesättning, samtidigt som PV-skytten slog ut fordonen. Ofta sköt man innifrån byggnaders övre våningar eller källare, vilket innebar att fordonets vapen på grund av dess elevationsbegränsningar inte kunde avge effektiv moteld. Enkelt och extremt effektivt. Edited February 7, 2003 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Soldaten som skjuter AK-eld mot fordonen kan ha sin eldställning på annat ställe än PV-vapnen. I Tjetjenien så användes, och används förmodligen fortfarande, med stor effektivitet små patruller bestående av fyra man mot ryssarna: Patrullchef (AK-47/74 med granattillsats) KSP-skytt (PK eller PKM) Skarpskytt (SVD Dragunov) PV-skytt (RPG-7 eller motsvarande) KSP-skytten och skarpskytten sköt nedhållande eld mot infanteri och fordonsbesättning, samtidigt som PV-skytten slog ut fordonen. Ofta sköt man innifrån byggnaders övre våningar eller källare. Enkelt och extremt effektivt. Men väntar dom verkligen på att fordonen stänger luckorna innan dom använder pv vapen? Om man säger att det tar ca 3-5 sekunder innan luckorna är stängda så finns det stor risk att nån alert akan skytt hinner med lite verkans eld mot upptäckta mål innan pv vapnen har slagit ut fordonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 (edited) Soldaten som skjuter AK-eld mot fordonen kan ha sin eldställning på annat ställe än PV-vapnen. Recon: Som sagts tidigare. Har man PV-vapnet på en annan plats så borde det ju fungera utmärkt. Edited February 7, 2003 by Doyle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Har inte de flesta moderna pansarfordon ett speciellt lager på insidan för att förhindra att prylar&pansar flyger runt inne i vagnen? Jo, det sitter ofta en liner av någon sort inne i vagnarna men det finns en fantasiljon små elektriska lådor, kopplingar och annan skit fastbultade i vagnarna. Linern hjälper inte till att hålla fast dessa små tingestar som kommer att åka runt i raketfart vid en träff. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Det verkar mindre bra att dra till sig ett stridsfordon uppmärksamhet och samtidigt röja sin position innan man använder pv vapen. Det är inte världens lättaste sak att ens veta vilket håll man blir beskjuten ifrån - än mindre vilken punkt. Ligger du i bra skydd ett antal hundra meter bort kan du sannolikt i lugn och ro smutta på ett glas Calvados medan du låter dig roas av yrande soldater, snurrande torn och besvarad eld - åt fel håll. En viss försiktighet är dock tillrådlig vid eldöppnande mot fordon med termiska sikten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Men väntar dom verkligen på att fordonen stänger luckorna innan dom använder pv vapen?Om man säger att det tar ca 3-5 sekunder innan luckorna är stängda så finns det stor risk att nån alert akan skytt hinner med lite verkans eld mot upptäckta mål innan pv vapnen har slagit ut fordonen. Börjar det smattra bly mot plåten kan det nog inte gå fort nog att vråla "lucka tät" och sluta tätt..... Är en reflex hos besättningen, du vill ju inte få in ngt i vagnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Mina kunskaper om pansarfordon är starkt begränsade.. Men mitt sunda förnuft säger: stäng luckorna! Skjut på allt som misstänkt ut! Vad säger ni pansar killar? är det rätt eller fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Jag vet bara vilken tid det tar att stänga stridsluckorna på pbv302, man hinner skjuta en hel del innan dom är täta. Då räknar jag inte med grankvistar som är i vägen och dyl. Självklart grupperar man dom två omgångarna i olika est men risken finns att nån listar ut var strömmen spårljus från ksp:n kommer ifrån och avger verkanseld. När vi åkte plutonsvis så hade akan skyttarna uppsikt åt alla fyra håll och vi där bak i vagnarna observerade och rapporterade om vi såg nåt. På en pansar övning så blev en hel pluton utslagen av CV90:s pga av att dom såg en eldmarkering från ett pv vapen när den slog ut en vagn. Borde inte vara helt omöjligt att det händer samma sak irl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rambo Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 När jag gjorde lumpen på en grk pluton fick vi höra att man genom tester kommit fram till att våra 12cm granater var tillräckligga för att slå ut (imobiliserad, dödad besättning eller dyl.) pansarskyttefordon om granaten slog ner inom "ett par meter" från vagnen, att den blev totalförstörd vid direktträff samt att stridsvagnar slogs ut av direktträffar och kunde förstöras om granaten träffade luckan......fet chans att det händer men ändå. 15,5cm artilleri dödar det mesta och den stridsvagn som hamnar ivägen kommer inte må särskilt bra även om den kan överleva. Skulle iof gissa på att de flesta testerna har gällt Centurion vagnar eller östvagnar vilka ju har sämre skydd än modärna väst vagnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 När jag gjorde lumpen på en grk pluton fick vi höra att man genom tester kommit fram till att våra 12cm granater var tillräckligga för att slå ut (imobiliserad, dödad besättning eller dyl.) pansarskyttefordon om granaten slog ner inom "ett par meter" från vagnen, att den blev totalförstörd vid direktträff samt att stridsvagnar slogs ut av direktträffar och kunde förstöras om granaten träffade luckan......fet chans att det händer men ändå.15,5cm artilleri dödar det mesta och den stridsvagn som hamnar ivägen kommer inte må särskilt bra även om den kan överleva. Skulle iof gissa på att de flesta testerna har gällt Centurion vagnar eller östvagnar vilka ju har sämre skydd än modärna väst vagnar. De flesta tunnhudade pansarfordon runt om i Världen, som tex Stridsfordon, pansarbandvagnar, bandkanoner mm skall väl klara splitter från 155 mm ART granat, även om den briserar nära vagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 För att bekämpa pansar kan man skjuta punkt eld, det vill säga man drar ihop skiten. För att sprida lite skräck bland pansar människor så har det genomförts test där leopardvagnar har utsatts för beskjutning med vanlig art.granater och blivit utslagna, direktträff krävdes dock. Hett tips med tanke på texten högst upp på inlägget, när granaterna regnar, åk, nästa salva träffar såvida eldlledaren inte är full. pansarbandvagnar, bandkanoner skall vara mycket försiktiga om det regnar eld från himmeln. PBV 401 vars bakdörrar knappt tål en kula från en ksp. Hur skall inte den må om den får splittret från en 155mm i taket. Stridsfordon, chansen ökar ju men det är långt ifrån bombsäkert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 undrar vad en leopard (eller annan Strv) gör om den råkar finna sig "head to head" med en FH77B med dumpat eldrör käns nog inte så bra med en 155mm granat rakt i "fejset" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Och så har jag lärt mig att det enda skyddet mot granater, kulor och krut är en grön basker.Har jag fattat fel då. du vet väl hur man säkerställer frontalt skydd? knäpp översta knappen o kisa med ögonen... tillämpbart då man tex måste ha frontalt skydd vid skjutning med skarp 40mm granatillsats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Jadu, The_Shadow. Om stridsvagnen upptäcker pjäsen INNAN dom öppnar eld så är det nog snabbt iväg med en pil och sedan RÖK BAKÅT som gäller. Det är nog inte så trevligt för pjäsbesättningen att få en pil rätt in i grupperingen heller. Om dom redan har blivit beskjutna så är det inte mycket att göra. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 hmm få se...vad var det Kn J på A8 sade ang det och Bandkanon...jo det var inte så noga med att träffa...tryckvågen sliter bort tornet om Strv är nära nog.... Annars är nog en direktträff högst ohälsosamt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Grabbar, glöm inte bort att det finns folk som har varit med om kombinationen PBV302 och AT3 "Sagger" och det är en bra kombination om man sitter i "Pebban" (BA04 var det tror jag minsann). En av Pebborna kunde backa i skydd trots en direktträff mitt i fronten. Skulle gärna höra mer från besättningsmedlemmar på nämda vagnar och se bilder på vagnarna. Danne Har scannat ned ett mindre antal bilder på vagnarna. Om någon databevandrad människa kan upplysa om hur jag lägger ut dem står jag gärna till tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 undrar vad en leopard (eller annan Strv) gör om den råkar finna sig "head to head" med en FH77B med dumpat eldrör Då HOPPAR Leoparden ett litet sidostepp till höger och brakar full fart framåt ÖVER Art-pjäs grupperingen Sånt kan Leoparder.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 (edited) Unicorn, kolla in: http://forum.SoldF.com/in...=ST&f=15&t=3190 Edited February 7, 2003 by Max Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Självklart grupperar man dom två omgångarna i olika est men risken finns att nån listar ut var strömmen spårljus från ksp:n kommer ifrån och avger verkanseld. Vem säger att du måste ha spårljus till KSPen? Det är inte alltid så lätt att observera när man är under fientlig eld, och man tänker mer på att krypa in i vagnens skydd. Ett allmänt problem för stridsfordon är att man ofta måste välja mellan att vara säker, men inte ha någon bra överblick över sin omgivning, eller ha överblick över omgivningen, men vara osäker. Några prickskyttar i förhand är lätta att dölja på 500 meters avstånd, och kan därifrån slå ut vagnscheferna vilket kraftigt försämrar vagnens prestanda som vapensystem sett. Tänk dig att du åker i ett pansarfordon i en ruinerad stad eller tät skog. Helt plötsligt exploderar några stridsvagnsminor följt av antipersonella minor. Kaos utbryter. Samtidigt öppnar flera patruller eld från förberedda, dolda och befästa ställningar som är i olika riktningar. Elden verkar bara ett kort tag, och fienden försvinner sedan in i ruinerna eller skogen för att förbereda ett nytt eldöverfall på en annan plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Max: Då jag är en klåpare på datorer får jag inte det hela att fungera. Bilderna finns nu på imgstudio - men sen då? Länkarna fungerar inte - jag har ett synnerligen mediokert datakunnande. Kan jag maila eländet till någon som kan? (6st JPEG) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 (edited) Testa det här: http://www.imahosting.com Edited February 7, 2003 by softfeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 (edited) De svartvita bilderna är tagna i omedelbar anslutning till händelse, färgbilderna efter bärgning. Två bilder från Romeo Lima 1 front. Förvaringslådorna for av i smällen men har hängts tillbaka efter bärgning. http://www.imgstudio.com/photo-studio/pers...2&a=vaerenura01 http://www.imgstudio.com/photo-studio/pers...1&a=vaerenura01 RSV-strålen klippte av ett hörn i instruktionsboken. I bakgrunden RL1 interiör med diverse inslängt bråte. http://www.imgstudio.com/photo-studio/pers...0&a=vaerenura01 Ingångshålet i Golf Delta http://www.imgstudio.com/photo-studio/pers...4&a=vaerenura01 Utgångshålet i Golf Delta http://www.imgstudio.com/photo-studio/pers...3&a=vaerenura01 Golf Delta, 12,7mm-träff i en av förvaringslådorna. http://www.imgstudio.com/photo-studio/pers...5&a=vaerenura01 Edited February 8, 2003 by Unicorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts