Jump to content

Recommended Posts

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

ang pratet om grk och art.

tills för bara några år sen så räknade man väll inte ens med 1% utslaget pansar genom inderekt eld, bara head-on skulle ha någon verkan och då man så gott som alltid skjuter zon-brisad med åtminstonne art så få granaten bara splitterverkan och en utspridd strv-plut under marsch hade man väll fått skjuta ca1000 granater på

men nu finns ju finesser som bonus (art) och strix (grk), när dessutom TCM (Trajectory Correctable Munitions) börjar vara färdig utvecklat så lever stridsvagnarna rätt farligt tcm är i princip en art avfyrad robot med meter precision och räckvidder bortom 50km

om bonus:

bonus-1.jpg

Om verkans delen (2 per granat): Den pansarbrytande projektilen har en hastighet över 2 000 meter per sekund och kan avfyras från cirka 200 meters höjd. Att slå igenom taket på en stridsvagn eller annat pansrat fordon är en lätt match för projektilen. Projektilen bryter igenom över tio centimeter tjock pansar och slår upp ett knytnävsstort hål i taket, delen som har svagast pansarskydd.

läs mer på artreg

och även boforsdefence

om strix:

strix2.jpg

The superior accuracy of STRIX is attained by a nose-mounted imaging infrared seeker for terminal guidance and side thruster rockets being controlled by intelligent image processing and guidance computers. STRIX discriminates decoys and burning targets. Strix has a range of 5,000m

skjuts med 120mm grk tillverkas av saab bofors dynamics

mer läsa, bilder och filmklipp Saab Bofors Dynamics

Edited by fu. vikström
Posted

Länkarna till bilderna från de robotträffade Pbv302-vagnarna i mitt tidigare inlägg fungerar nu.

Förklaringstext finns ovanför länken.

Posted
men nu finns ju finesser som bonus (art) och strix (grk), när dessutom TCM (Trajectory Correctable Munitions) börjar vara färdig utvecklat så lever stridsvagnarna rätt farligt tcm är i princip en art avfyrad robot med meter precision och räckvidder bortom 50km

Jag undrar hur bra STRIX och BONUS fungerar i praktiken. Glöm inte att det tar ett tag för granaten att nå fram från det ögonblick eldledaren upptäckt det fientliga fordonet, och fordonet dessutom förmodligen inte står stilla, såvida det inte åkt på en mina eller på annat sätt blivit ett "mobility kill". Om vagnarna dessutom inte är i öppen terräng, så försvåras stridsspetsarnas uppgift ytterligare, då vagnen blir svårare att upptäcka för stridsspetsens sökare. Varken STRIX eller BONUX har sökare med hur stor räckvidd som helst, och även om de skulle kunna upptäcka målet på mycket stort avstånd, så finns det begränsningar i hur långt de kan "styra stridsspetsens verkan i sidled" från sin ursprungliga projektilbana. Jag har läst en del mycket seriösa simuleringar och diskussioner av liknande vapen i forskningsstudier, utgivna av RAND Corporation, om det framtida amerikanska förvaret. I dessa framstår inte vapentyperna som så perfekta tillverkarna framställer dem som. Om Sverige har STRIX och/eller BONUS, så lär fienden anspassa sin taktik efter detta. De lär knappast ta alla sina vagnar, ställa ut dem på närmaste öppna fält med igensvetsade luckor, och stillasittande invänta den svenska elden. Med tanke på priset på precisionsvapen, och försvarets nuvarande situation, så kan jag inte låta bli att undra hur stora mängder STRIX och BONUS som faktiskt kommer att finnas i förråd här i landet.

Posted
och då man så gott som alltid skjuter zon-brisad med åtminstonne art så få granaten bara splitterverkan

Nja, det är upp till eldledaren att välja vilken detonations typ han/hon vill ha.

Posted

Enligt vad jag hörde under min utb. (Vapenmek) så var vår lärare inte speciellt förtjust i STRIX. Vi tittade på några infofilmer där de träffade varje skott, och sedan sa han att så brukade det oftast inte bli. De hade bättre träffsäkerhet än vanliga granater, men inte överdrivet mycket.

Posted (edited)

alltså strix och bonus garaterar ju ingen 100% träffprocent men amm insatsen kan då deffinitivt minskas rejält jämfört med "dumma granater" mot hårda och halvhårda mål. mot mjuka mål är ju splittergranat otroligt effektivt.

nån sa också att eldledaren kan välja vilken verkan dom vill ha och det är ju helt rätt, men mot pansar har det inte funnits något särskilt bra alternativ för man har ju varit tvungen att träffa mitt i eller inom en ganska snäv radie och mot rörliga mål är det ju bara "lycko träffar". det är så gott som bara mot nedgrävda befästningar som man skjuter inträngnings-brisad och möjligen direkt-brisad i mycket tätskog.

finns en stor artikel med massa info här

edit: om man dessutom skjuter MRSI med ovan nämda granater så får man än bättre verkan, särskilt mot stillastående mål.

Edited by fu. vikström
Posted

är inte TCM (Trajectory Correctable Munitions) engelska för slutfasstyrd ammunition? i så fall finns det redan utvecklat i bonus och strix(bla)

om inte vad är det då? är det styrsystemet eller målsökaren som skiljer sig i TCM från våran am?

Posted
är inte TCM (Trajectory Correctable Munitions) engelska för slutfasstyrd ammunition? i så fall finns det redan utvecklat i bonus och strix(bla)

om inte vad är det då? är det styrsystemet eller målsökaren som skiljer sig i TCM från våran am?

TCM är inte färdigutvecklat än, läs mer på Boforsdefence

Posted
Jag undrar hur bra STRIX och BONUS fungerar i praktiken. Glöm inte att det tar ett tag för granaten att nå fram från det ögonblick eldledaren upptäckt det fientliga fordonet, och fordonet dessutom förmodligen inte står stilla, såvida det inte åkt på en mina eller på annat sätt blivit ett "mobility kill". Om vagnarna dessutom inte är i öppen terräng, så försvåras stridsspetsarnas uppgift ytterligare, då vagnen blir svårare att upptäcka för stridsspetsens sökare. Varken STRIX eller BONUX har sökare med hur stor räckvidd som helst, och även om de skulle kunna upptäcka målet på mycket stort avstånd, så finns det begränsningar i hur långt de kan "styra stridsspetsens verkan i sidled" från sin ursprungliga projektilbana. Jag har läst en del mycket seriösa simuleringar och diskussioner av liknande vapen i forskningsstudier, utgivna av RAND Corporation, om det framtida amerikanska förvaret. I dessa framstår inte vapentyperna som så perfekta tillverkarna framställer dem som. Om Sverige har STRIX och/eller BONUS, så lär fienden anspassa sin taktik efter detta. De lär knappast ta alla sina vagnar, ställa ut dem på närmaste öppna fält med igensvetsade luckor, och stillasittande invänta den svenska elden. Med tanke på priset på precisionsvapen, och försvarets nuvarande situation, så kan jag inte låta bli att undra hur stora mängder STRIX och BONUS som faktiskt kommer att finnas i förråd här i landet.

De är ju VI som ska bestämma dagordningen, det står i reglementet. "Agera genom att ta och behålla initiativet. Ta de risker detta kräver". Det finns mao inget utrymme för fientlig taktikanpassning.

Skämt å sido så är det givetvis ett problem för vapensystemen att fi inte står kvar där man tänker sig. Dock ska man inte kasta yxan i sjön för det. Mycket av PV-striden handlar ju om att få fiendens fordon dit man vill och att få dem att stå stilla eller sänka farten. Klassiker i samanhanget är kanaliserande terräng, mineringar, skenmineringar, konventionellt art, fältarbeten mm.

Strix får aldrig bli ensamt pv-system, men kan vara ett mycket gott komplement. Sedan ska man nog inte vara allt för säker på att fi verkligen taktikanpassar. Stormaktens förband uppträder stereotypt heter det ju och det ligger en del i det.

Sökytor, öppningshöjder, korrektionskapacitet osv är inget jag vill disskutera på ett öppet forum. Uppgiften att räckvidden på Strix skulle vara 5 km i en modern GRK är nog inte rktigt hela sanningen.

Antalet granater är givetvis begränsat precis som t ex antalet pv-robotar och lv-robotar. Dock gör förbandsnedläggelserna att granaterna kommer räcka till mer än ett eldöppnande till de få GRK-förband som finns kvar. Utslagssannolikheten vid realistiska försök ligger givetvis långt under 100% men det gör den å andra sidan för de flesta system om man har verkligt realistiska försök.

Posted
är det givetvis ett problem för vapensystemen att fi inte står kvar där man tänker sig. Dock ska man inte kasta yxan i sjön för det. Mycket av PV-striden handlar ju om att få fiendens fordon dit man vill och att få dem att stå stilla eller sänka farten. Klassiker i samanhanget är kanaliserande terräng, mineringar, skenmineringar, konventionellt art, fältarbeten mm.

Strix får aldrig bli ensamt pv-system, men kan vara ett mycket gott komplement.

Instämmer till fullo. Problemet är att det verkar finnas en del människor som inte förstår att STRIX och BONUS bara är en del av PV-striden, utan istället synes ha storslagna visioner om hur någon officer i HKV trycker på en knapp, och vips så är en fientlig pansardivision utslagen utan att något annat arbete krävs. Dessa människor verkar se STRIX, BONUS och liknande som ursäkter för att dra ned på annat, utan att förstå att detta "annat" i praktiken krävs för att de nämnda vapensystem ska kunna verka effektivt. Mindre och vassare. Mindre och vassare. Mindre och vassare. Om man säger det tillräckligt många gånger så kanske det blir sant och lika bra i praktiken som i politikernas tal. :D

Sedan ska man nog inte vara allt för säker på att fi verkligen taktikanpassar. Stormaktens förband uppträder stereotypt heter det ju och det ligger en del i det.

Ryssland har genom väldigt kostsamma misstag i Afghanistan och Tjetjenien börjat lära sig att taktik- och materielanpassning faktiskt är en bra idé ibland. Mitt favoritexempel är användandet av ZSU-23-4 i en antipersonell roll. Det fungerar väldigt bra enligt alla som kommenterat det. :D

Posted
alltså strix och bonus garaterar ju ingen 100% träffprocent men amm insatsen kan då deffinitivt minskas rejält jämfört med "dumma granater" mot hårda och halvhårda mål. mot mjuka mål är ju splittergranat otroligt effektivt.

nån sa också att eldledaren kan välja vilken verkan dom vill ha och det är ju helt rätt, men mot pansar har det inte funnits något särskilt bra alternativ för man har ju varit tvungen att träffa mitt i eller inom en ganska snäv radie och mot rörliga mål är det ju bara "lycko träffar". det är så gott som bara mot nedgrävda befästningar som man skjuter inträngnings-brisad och möjligen direkt-brisad i mycket tätskog.

finns en stor artikel med massa info här

edit: om man dessutom skjuter MRSI med ovan nämda granater så får man än bättre verkan, särskilt mot stillastående mål.

Det är helt sant, det är bättre än vanliga granater.

Nånting som jag fått för mig, men inte är säker på, är att de ska ha längre räckvidd än konventionella granater, är det nån som har koll på det?

Posted

Som jag har förstått det så kontrade man (=ryssarna) Tandemladdningar genom att förse vagnen med multipla lager av Reaktivt Pansar.

Om du här refererar till ett foto som togs av en amerikan på vänskapsvisit på ett ryskt förband där man kunde se flera ERA-block påskruvade ovanpå varandra så lär det tydligen ha varit ett skämt/desinformation frånden ryske förbandschefen. Bilden utlöste tydligen en del rabalder innan man kom fram till att det helt enkelt inte "bara" var att dubbla ERA-blocken

Det skulle vara försmädligt om jag hade gått på en modern vandringssägen men jag vill ändå minnas att jag sett bilder på T-XX:or med dubbla lager ERA på torntaket. Jag får ta och kika runt om jag kan hitta stöd för det.

Angående slutfasstyrda granater så är de väl egentligen bara användbara under ren försvarsstrid? För att garantera att de väljer riktiga stridsfordon och inte attraper/skrot så krävs det väl att tre kriterier uppfylls för att den ska låsa på ett mål:

1. Föremålet ger upphov till förändringar i magnetfältet (m a o det är metalliskt).

2. Föremålet avger värme (det har en förbränningsmotor).

3. Föremålet rör på sig (föremålet är ett fordon).

Om inte samtliga kriterier är uppfyllda så väljer den inte just det föremålet. Allt för att undvika att slösa bort granaterna på stenar, utslagna fordon o dylikt.

Detta ger väl vid handen att sådan ammunition är ganska så värdelös mot en nedgrävd fiende? Likaså skulle de inte fungera som understöd i ett anfall då de lika gärna skulle kunna låsa på de egna fordonen istället för fiendens.

Kan någon som är mer påläst inom det här området säga huruvida jag har rätt eller fel? :unsure:

Posted

Den info vi fick under lumpen om STRIX var att den skulle kunna se skillnad på olika typer av vagnar så att de kunde särskilja mellan egna och fi:s vagnar, hela och utslagna vagnar, samt prioritera stridsvagnar framför pansarskytte fordon etc. Enligt ett befäl skulle ir sökaren vara så känslig att den även kunde pricka en ko om det inte fanns något annat att träffa....

Posted
Den info vi fick under lumpen om STRIX var att den skulle kunna se skillnad på olika typer av vagnar så att de kunde särskilja mellan egna och fi:s vagnar, hela och utslagna vagnar, samt prioritera stridsvagnar framför pansarskytte fordon etc. Enligt ett befäl skulle ir sökaren vara så känslig att den även kunde pricka en ko om det inte fanns något annat att träffa....

strix kan nog inte se skillnad på fi:s och våra vagnar, så man får nog se till att skjuta innan pansaret brakar ihop. däremot är det rätt att den ser skillnad på utslagna och hela vagnar samt att den prioriterar strv före strif. kossan vete fan men det är ju inte så intressant att träffa kor...

Posted

Låter lite skumt att den skulle pricka en levande värmekälla om det inte finns något annat mål, mindre skoj om det dyker ner en STRIX proj i o-platsen bara för att man skjutit mot hård mål relativt nära från där man ligger.

Verkar smart.

Posted

Strix kan mig veterligen inte se skillnad på egna och fi-vagnar.

Rörliga mål är inga problem, men man skjuter inte på mål som rör sig för att inte slösa på ammunitionen, då sökloben är begränsad.

Men om ett fordon i målområdet börjar röra på sig när vagnchefen ser styrraketerna börja smattra på en Strix med hans eget vagnsnummer

målat på granatkroppen, så torde det vara ett fåfängt försök.

Å andra sidan så har ju vagnchefen alternativet att göra ett svanhopp ut ur vagnen...

Vidare så kan Strix se skillnad på utslagna och hela vagnar, samt prioritera mål efter vad som ser mest ut som en strv.

D.v.s. finns där inga strv, men däremot strf, så går den mot strf.

Finns det inga strf, men stora solvarma stenar så bekämpar den stenarna.

M.a.o. ta inte skydd bakom en stor sten om du tagit ut fel målkoordinater.

Posted

Nu ska väl inte eldledarna ligga och hångla sig varma på o-plats men.

Om de tar ut fel koordinater (dvs sina egna och inte målet) så kan det göra ont.

Men det gäller självfallet även vid skjutning med sgr.

Posted (edited)
Enligt ett befäl skulle ir sökaren vara så känslig att den även kunde pricka en ko om det inte fanns något annat att träffa....

Jag hade ett befäl som berättade att han brukade välta kor, man smög fram till kossan som stod och sov(dom gör visst det) sedan knuffade man hårt på sidan och den förvånade kon vaknade när den slog i marken. Han nämde dock ingenting om att använda STRIX :huh:

Edited by imint
Posted
Nu ska väl inte eldledarna ligga och hångla sig varma på o-plats men.

Om de tar ut fel koordinater (dvs sina egna och inte målet) så kan det göra ont.

Men det gäller självfallet även vid skjutning med sgr.

Menar inte när man tar ut fel kordinater utan skjuter nära sin o-plats, STRIX är vad jag förstår styrbar och målsökande vilket borde kunna göra att den kan bekämpa ett mål utanför den raide som sgr hade gjort.

Mitt i vintern kan det vara svårt att hålla sig svalare än omgivningen och har man inte haft tid att åtgärda sin värmesignatur så borde man utmärka sig ovanfrån.

Posted (edited)
Jag hade ett befäl som berättade att han brukade välta kor, man smög fram till kossan som stod och sov(dom gör visst det) sedan knuffade man hårt på sidan och den förvånade kon vaknade när den slog i marken. Han nämde dock ingenting om att använda STRIX :ph34r:

Kovältning är en ädel konstart som vanligtvis utövas under inverkan av intoxikerande drycker :blink:

Edited by Recon
Posted

Sökloben är bl.a. av den anledningen tämligen begränsad. Hur begränsad tänker jag inte dryfta här.

Men använder man sig av krigsmässiga riskavstånd för Strix så är det "lungt i laggårn".

"Dessutom så har vi gott om eldledare". Vilket osökt får mig att undra vem det var som myntade det yttrycket.

Nog om det och vidare till BONUS.

Med BONUS är det en helt annan femma. Men den går väl å andra sidan inte på värme och har ett annat användningssätt,

som är lite mer "en masse" s.a.s.

Posted
Sökloben är bl.a. av den anledningen tämligen begränsad. Hur begränsad tänker jag inte dryfta här.

Men använder man sig av krigsmässiga riskavstånd för Strix så är det "lungt i laggårn".

"Dessutom så har vi gott om eldledare". Vilket osökt får mig att undra vem det var som myntade det yttrycket.

Nog om det och vidare till BONUS.

Med BONUS är det en helt annan femma. Men den går väl å andra sidan inte på värme och har ett annat användningssätt,

som är lite mer "en masse" s.a.s.

Det jag är lite nyfiken på är att om en STRIX stridsdel ligger i yttre radien av eldstötens verkansyta så måste väl sökloben innefatta området utanför verkansytan för sgr?

Man skjuter väl inte hål-i-hål med STRIX?

Eldledarna har vi väl gott om, det är dom stackars e utbildade spaningsgruppcheferna vi ska vara rädd om :ph34r:

Kan vara bra att veta om man kan skjuta danger-close om fi får för sig att åka över ens o-plats med pansar.

Posted
Kan vara bra att veta om man kan skjuta danger-close om fi får för sig att åka över ens o-plats med pansar.

Så det duger inte att lägga en eldstöt spräng rakt på din o-plats och huka lite i den nämnda situation? Dagens ungdom, ni ska då ha alla de bekvämligheter som BONUS och STRIX. På min tid var vapnen av trä och männen av stål, och då var en eldstöt spräng i nacken något vi lätt skakade av likt pudersnö på axlarna. Vart är världen på väg när t.o.m. detta är för mycket begärt... :winner:

Posted
Så det duger inte att lägga en eldstöt spräng rakt på din o-plats och huka lite i den nämnda situation? Dagens ungdom, ni ska då ha alla de bekvämligheter som BONUS och STRIX. På min tid var vapnen av trä och männen av stål, och då var en eldstöt spräng i nacken något vi lätt skakade av likt pudersnö på axlarna. Vart är världen på väg när t.o.m. detta är för mycket begärt... :D

Neh, är inte o-platsen uppvärmd och vadderad så stannar jag inte ens till pizzorna kommer, nån måtta får det vara!

Posted

Om fiendens pansar rullar in i din o-plats så är nog inte "friendly fire" ditt största problem...

Då gäller det att ta fram sin pansarnäve, sina brännflaskor, handgranater och kniven.

A2Keltainen: Vapen av trä. Jag trodde att varje finne med den minsta stothet bara slogs med kniv.

Eller är det så att man bara räknar dem man tar med kniven?

Posted

Kanske det är så att skaftet på kniven är av trä?

Vissa e-grupper lyckas med konstycket att ange sin o-plats som mål...... när de gör det för tredje gången samma dag så är grkplutonen väldigt sugna på att hiva iväg ett par omgångar granater mot dem