Jump to content

Mest realistiska krigsspelen?

Recommended Posts

Posted
Mitt förfarande:

- Byt till handgranat på väg fram till dörren.

- Dra säkringspinnen, släpp bygen så att stubinen börjar brinna.

- Vänta 3½ sec (ettusenett... etttusentvå... etttusentre...).

- Under tiden kommer jag fram till dörren och ställer mig lite snett framför den.

- På "ettusenfyra" öppnar jag dörren, kastar in granaten så fort jag kan och kliver åt sidan.

- PANG inom 1 sekund (försök ducka den du :baskerHV:).

- Kliv in och rensa upp bland eventuella överlevare.

Som mest har jag tagit tre gubbar i en och samma smäll.

/J

Jo, samma har nar det gar. Tyvarr kan man ju inte gora det i Raven Shield, for efter att ha kastat en granat drar man automatiskt fram en till. Man kan inte byta till primary innan man har fipplat klart med granaterna...

• Replies 124
  • Created
  • Last Reply
Guest J-Star
Posted
när polygonbaserat gräs togs bort dog DF. så är det (jag sa det :P ).

Faktiskt rätt sant. :baskerHV: Det var något av charmen med DF att man kunde krypa runt där och inte se något.

Jag saknar DF1. [DD]'s CTF server var underbar att spela på. Speciellt Life[DD]'s banor var mycket bra gjorda.

Eftersom DF1 kom för 5 år sedan... skulle man inte kunna ta grafikmotorn i den och hotta upp den lite och köra på dagens jämförelsevis snabba maskiner och få ett bra spel?

/J

Posted
Mitt förfarande:

- Dra säkringspinnen, släpp bygen så att stubinen börjar brinna.

- Vänta 3½ sec (ettusenett... etttusentvå... etttusentre...).

- Under tiden kommer jag fram till dörren och ställer mig lite snett framför den.

- På "ettusenfyra" öppnar jag dörren, kastar in granaten så fort jag kan och kliver åt sidan.

Offtopic:

Murphy kastar käppar i hjulen om du gör det i verkligheten.

- Du använder handgranat av finsk modell: Vid ettusenfyra har du varit "ett" med väggarna i en och en halv sekund.

- Dörren är låst, dörrhandtaget kärvar, du tappar granaten.

Guest J-Star
Posted
Murphy kastar käppar i hjulen om du gör det i verkligheten.

- Du använder handgranat av finsk modell: Vid ettusenfyra har du varit "ett" med väggarna i en och en halv sekund.

- Dörren är låst, dörrhandtaget kärvar, du tappar granaten.

Murphy sätter käpparna i hjulet i den virtuella världen också:

Alt 1: Just precis som jag skall öppna dörren inträffar nätverks-lag. Dörren öppnas inte i tid utan jag kastar rakt på den, granaten studsar tillbaks på mig. :baskerHV:

Alt 2: Vid "ettusentvå" öppnar fiende själv dörren för att han hörde "klink" när jag kastade bygeln. :ak:8-/

/J

Posted

1 : IL2 forgotten battles :D (iofs blir det nog lo-mac när det kommer ut och man har det..:baskerHV: )

2 : Hmm. det där gamla seawolf spelet från typ 95 - 96.. det var kul :D

3 : panzer commander får jag nog säga.. inte så mycker erfarenhet av strv spel

4 : OFP! :ak:

5 : erh.. C&C Generals, inte så über realistiskt, men skojj är det :D

6 : får nog slänga en stöt för Raven Shield som SIB spel, gotta love it, speccielt på mp 8-/ B)

EDIT : inte min dag, för korrekt stavning.. 8-/

Posted

Jag måste nog säga att jag tycker att Close Combat-serien är djävligt Glockren. I allafall CC4 och CC5 (man kan begära CAS och indirekt eld). Silent Hunter II är kanske inte sådär jätterealistiskt, men det är en hyfsad U-båtsimulator som inte är allt för brötig att komma igång med (-och så är kommandospråket tyska, vilket ger en maxad Das Boot-känsla). Jag har inte testat de mer avancerade "first person shooter"-krigsspelen eftersom min dator är lite gammal och trött, men Delta Force hade jag ganska kul med. SWAT3 var oxå djävligt ball ett tag eftersom man måste tänka till lite innan man avger verkanseld.

Posted

Något som jag är mer intresserad av vilka spel som är mest realistiska istället för vilka som är roligast, så vilka är de mest realistiska spelen inom:

2. Sjöstrid- Silent Hunter 2 är en klar favorit

3. Stridsvagn-Operation Flashpoint kanske

4. Soldat-Vietcong the game eller OP Flashpoint

Posted
3. Stridsvagn-Operation Flashpoint kanske

Ur realism synpunkt så är den bästa stridsvagns simuleringen är wwiionline. Det finns inga bra för moderna vagnar.

Posted

håller med om att OFP inte lyckats till 100% med stridsvagnarna. detta beroende på det enda misstaget i OFP - RADARN! den är värdelös och inte det minsta realistisk. dessutom stannas ju all interntrafik upp när man får radioanrop vilket slutar med att man får en smäll eller två.

men stridsvagnarna är jävligt bra för att vara i ett soldatsim.

Posted

Det bästa krigsspelet måste dock enligt mig vara America's Army av följande anledningar:

1. Det är gratis

2. Alla är riktiga motståndare och ingen vill verkligen dö

3. Eldavbrott! (Hur många andra spel har det?)

4. Omladdningstiderna är realistiska

5. Tänk SARA

6. En suveräm realism med Hgr

7. Leker man Rambo är man död, samspelade överlever och vinner

8. Ljudkännslan

9. Rök används realistiskt

10. Hand och röstsignaler används

11. Resten av spelet

Enda nackdelen är de grymma systemkraven, men har man en dator som klarar av det så är det en fröjd!

HOOOOOOOOOOOA!! :baskerPa:

Posted

Jag måste nog slå ett slag för Ghost Recon

-Eldområden

-Grym AI

-Omöjligt att vrida 360 grader vid liggande

-Coool PSG bössa :-(

Posted
Jag måste nog slå ett slag för Ghost Recon

-Eldområden

-Grym AI

-Omöjligt att vrida 360 grader vid liggande

-Coool PSG bössa :-(

Gillar du GR prova då AA. GR är fräckt om man lirar SP eller med ett par polare -annars är AA helt överlägset!

AI = Dator

AA = "Verkliga fiender"

;)

Posted
Det bästa krigsspelet måste dock enligt mig vara America's Army av följande anledningar:

1. Det är gratis

Enligt hemsidan måste man numera betala för spelet.

Posted

Fram till version 1.7 har det varit helt gratis, däremot om man ville ha en kopia hemskickad så skulle lädret fram.

Har inte hört något om att 1.9 skulle behöva köpas, däremot gick rykten vid releasen av 1.0 om att det skulle komma en SP version. Osäker om något hänt med den.

Kolla runt lite, det borde gå att få 1.9 gratis, problemet är systemkraven som min burk inte klarar av numera.... :D:angry::angry::angry::-(:-(:-( osv...

Posted
10. Hand och röstsignaler används

Jag har faktiskt inte sett EN enda handsignal då jag har kört...

fast det kanske är mer då man kör med folk som man känner...

• 1 year later...
Posted
Ljuddämpade vapen förlorar mycket kraft, det är sant. Det gäller främst karbinerna. Men MP5SD och USP med Ljuddämpare förlorar väldigt lite kraft. Uzi:n med ljuddämpare har bättre värden än MP5SD. Jag tror det är spelskaparnas pedagogiska försöka att lära folk att man inte ljuddämpar karbiner så bra.

Citerar mig själv här. Men jag är inte full, det finns en tanke bakom det.

Upptäckte till min förvåning att ljuddämpade karbiner har fått sig en rejäl uppsnäppning i de senaste patcharna till Raven Sheild. Innan gjorde en ljuddämpad karbin typ 4-5 i skada (Max ligger vid 100, en icke ljuddämpad karbin på 50 - 60). Räckvidden var också ganska klen. De ljuddämpade k-pistarna regerade enväldigt bland de ljuddämpade vapnen med järnhand.

:(

Men ack se! Med de nya patcharna så blir de avsevärt bättre! :) (Be mig nu inte att bena upp om det var RS patcharna eller Athena Sword patcharna som gjorde susen men något av de var det. Lutar åt RS). De flesta karbiner brukar nu göra mellan 19 - 25 i skada ljuddämpade (5.56) vilket är helt OK. Räckvidden är också däromkring vilket gör att de är bättre än många k-pistar.

Alltså är det bara att ljuddämpa G36 eller annan valfri favorit och röja loss!:D

Guest den bittre
Posted

Jag måste nominera STEEL BEASTs som trots allt är en sjysst simulator. Denna otroligt speltråkiga men kuriosaroliga strv-simulator. Skittråkigt att spela, kanske p.g.a. att jag tycker det är svårt att hinna med tre personers arbete (laddaren laddar utan spelaren, men på spelarens direktiv). Än värre blir det när man leder en pansarskyttebataljon mot ryssen. Det häftiga med spelet är dock att man kör LEO! Dessutom kan man genom språkinställningarna få fram interkom från vagnchef och laddare på svenska (pansarskyttefordon, ladda spräng!) och dessutom svensk radiotrafik från sidoförband (Sigurd Johan från Bertil Sigurd, har tagit stridsställning osv...).

-Kan erkänna att jag spelade spelet enbart för "biljuden".

Posted

ja, Steel Beasts är ju underbart, speciellt om man kör multiplayer med Teamspeak/motsv

känslan blir fantastisk, en spelare är Vc, en är skytt och en är förare...

många gåger har an då klått AI... roligaset jag varit med om var nog när jag blåste bort en T80 på ungefär 5m avstånd, rakt i sidan... (reflex skott, blev överraskade av den)

fan, länge sedan man lirade det nu...

Posted

Eh, hur definierar du realism? bästa grafiken? Snabbaste action? Svåraste spelet? Ett spel du får mycket kraftfulla elchockar om du blir träffad? eller?

Posted

Började spela AA:O under 1.9-tiden vilket var helt godkänt. Dock halkade PunkBuster på efterkälken litet och helt plötsligt så började man råka ut för headshots innan man ens hunnit ur spawn. :D

Nu har vi dock nåt v2.1 och livet är åter underbart även om man då och då råkar ut för människor som klarar av att skjuta folk i pannan på enorma avstånd när de kommer runt hörn. :/

Men, kör man med hörlurar så är spelet glockrent! :D:)

Guest Elstot
Posted

På flygsimulatorerna måste jag ju slå ett slag för Il-2 - Forgotten battles. Kan det bli mer realistiskt än såhär? Vackrare? Mer känsla? Helt enkelt bäst

Posted

Måste det vara datoriserat? Jag minns ett brädspel från förr (nu pratar vi 80-talet) - "Squad Leader" och dess storebror "Advanced Squad Leader" som simulerade taktisk krigföring under WWII. Spelade det en hel del för 15 år sedan. Någon som vet om det finns kvar fortfarande? Eller finns det kanske i en datoriserad version på samma sätt som Harpoon?

Posted

jag måste nog säga att OFP eller battlefield 1942 är underbara när det gäller att åka vagn, fast OFP är bäst, man kan vara på alla utom laddarens plats, och sedan att man kan se inne i vagnen.

"klart slut"

Posted

Ett mindre känt projekt inom stridsflygsimulatorer är Targetware + mods. Mycket överlägset IL-2 i FM, men avsedd nog för mer "hardcore" spelare, då det går inte att bara hoppa in och flyga som man kan i princip göra i IL-2, samtidigt att FM gör det svårare att flyga och hålla sig vid liv.

Posted

Det jag upplevt sämst med strv-sim är att man inte får en uppfattning om läget omkring sig. Så länge man bara sitter och ugglar i periskopet eller leker skytt är det lugnt, men så fort man skall börja leda vagnen så blir det jobbigt. bara en sådan enkel grej som att få föraren att köra någonstans tar en evighet. Får se om jag klarar av att ge steel beasts en ärlig chans igen nu när jag bytt dator.

Posted

steel beasts är bäst, men det har ett antal brister som jag hoppas kan försvinna någon gång i framtiden... Dock tycker jag att det är en bra simulator att testa en mängd olika taktiker med.

Har byggt upp våra tänkta objekt (7-8st) och tryckt in i steelbeasts och testat olika former av försvar/tagande kring dessa för att kanske se vilka huvudalternativ som går FET-bort.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...