Krook Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Idag står det i Expressen om Tom som blivit utskälld av kabinpersonalen för sin klädstil, med trasiga jeans. Det är självklart inte OK att bli utskälld men det föranleder ändå en fundering på vad som är acceptabelt eller ej. Själv så är jag väldigt emot "Häng", som mina små söner kallar det, alltså Gällivarehäng m/överdrivet där kallingarna och mer där till syns med all tydlighet. Gärna så ska bältet sitta under skinkorna också så att det blir än svårare att ta normala steg. I vintras så bytte jag restaurang för att personalen var så skabbig. Jag vill inte se servitörens skitiga kalsonger när jag äter! Ok, jag erkänner att jag såg ut som fan när jag var ung. Jag hade trasiga jeans, tuppkam och dreads om vart annat, men jag visade inte genitalierna för folk som inte ville. När jag moonade så gjorde jag det med besked och inte slentrianmässigt som normen nu tycks vara. Någon hejd måste det ju vara. Förargelseväckande beteende är straffbart och snart så... Jag säger som mina söner: -Du får inga brudar med häng! De är 6 resp 7 år gamla och ganska sunda i tänket tydligen. Så upp till kamp mot "Hänget"! Är du med eller emot? /K Edit: Tråden handlar inte om Tom utan om att bära sin klädsel Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Hehe "hänget" du beskriver är komiskt. Verkar ha försvunnit till stor del sista åren, men visst ser man skräckexemplar ibland.... oftast skateare som inte anammat lite tajtare kläder (som verkar rätt inne i skatekretsarna för tillfället). Får mig att tänka lite på Ronny och Ragge. "RONNY FÖR HELVETE!! *smack*" Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 självklart ställer jag upp mot hänget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Givetvis får man se ut hur som helst, hade jag varit i Toms kläder hade jag anmält flygvärden och SAS för förtal. Vad blir nästa steg? Uringningar förbjuds, undrar hur det då skulle låta här på forumet eller byxor som är för långt uppdragna förbjuds för då gud förbjude skulle man kunna urskilja pungen. Det ska även bli förbjudet för män att sitte med benen isär, modell "benen i kors" bli lagstadgat för att inte blotta konturerna av sin penis. Fortsättningsvis skall det enbart vara tillåtet att resa i kavaj, slips tillåts inte eftersom denna kan indikera politiska åsikter(hoppas inte detta räknas till politik Blågul?) Det blir heller inte tillåtet för kvinnor att resa i skor som blottar tårna för detta är ju äckligt Förutom olämplig klädsel ska dessutom svettning förbjudas eftersom detta luktar illa och alla skall före ombordstigning avlusas. Jag kan fortsätta i all evighet...... Kontentan blir att man får klä sig hur fan man vill och den som har synpunkter (inklusive jag själv) kan hålla dem för sig själva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt_filur Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Jag tycker det är märkligt att de släppte ombord honom på planet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Har sett en med häng delux tappa byxorna på allmän plats... Jag tackar de högra makterna att jag var där och fick se det. Då tycker jag betydligt mer illa om Sturörsjeans Death to does instead. Men faktum är att alla faktiskt har rätt att klä sig som de vill, men måste då också vara bereda på att ta konsekvenserna av sitt val. Angående artikeln, så tänker jag mest på en tidigare tråd och mitt förtroende för statligt flygbolag Fast som Krook skriver... minns hur fasen man kunnde se ut när man var ung... *driftar bort i ett nostalgiskt moln* Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Jag vet inte sanningshalten i följande beskrivning av hängets ursprung, men den kan nog vara hög. Tror inte det varit så vanligt med häng om den varit allmänt känd. Att det sen bara verkar vara här i Sverige som ALLA killar mellan lägre tonåren och uppåt kör med häng, men inte resten av Europa eller USA, är ju intressant i sig. Iallafall. Ursprunget. Fängelse, USA: Ju lägre häng, desto billigare kille.... Hoppas det är så, för det blir mycket roligare när man ser det då! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Ronny och ragge påverkade en hel del.. Det hör inte på något sätt hemma på ett arbete, om min yngre kollega går omkring med dylikt "häng" så brukar jag påpeka hans underkläder och på senare tid har han inte uppvisat dylik klädsel. Han har nog insett att ingen är intresserad av att se underkläder eller en halv röv. Hur folk klär sig på fritiden det får dom bestämma själv men jag slipper gjärna att få se sådant speciellt på platser där man äter mat. Man kan ju undra hur långt kommer detta "häng" att gå? När dom har kläderna vid knäskålarna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Det är ju ett gäng i USA som kör med häng, eller har kört iaf. Om man säger så, jag tror knappast att ståuppkomiker som Denis Leary tar upp häng om det inte är förekommande (You're eighteen years old, you work in a seveneleven don't know shit about shit and PULL UP YOUR PANTS!!!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
XantoS Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Jag vet inte hur det är med andra ställen i sverige men här hemma i visby så är de mest så att unga tonåringar (13-15) är dom enda som har häng. Dessa är då tillhörande en viss grupp som kallas skejtare. Hu jag hatar skejtar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Naturligvis får man klä sig hur som helst, MEN... En del 'klär ut sig' i någon slags grupp-uniform som skall signalera värderingar och livsstil. Exempel: skejtar-häng, svårmodigt kultursvart + che-guevara-märke, raggar-dress med brylkräm, M-59byxor och fjällrävenparkas & scoutlilja. Klär man sig så får man finna sig i att de man möter, bemöter en så, som gruppuniformen signalerar. En rekommendation vid anställningsintervju är neutral klädsel! Ta av kepsen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Lite lagom häng är väll helt OK, men inte som du beskriver. När man ser springan är det mindre sexigt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Det är ju ett gäng i USA som kör med häng, eller har kört iaf. ETT gäng?? Har du sett Cops någon gång? Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Jag känner mig ganska träffad både det som sägs om häng och skejtare. Skyldig på båda punkter . MEN jag försöker hålla hängen på någorlunda sanitär nivå, då jag vet hur obotligt fult det är med s.k fjortishäng (byxorna nedanför röven, och med bältet fastspänt så man knappt kan gå som en normal människa ) och det däringa med skejtare, det är JÄVLIGT svårt å hålla brallorna på plats när man hoppar runt. Så bland vissa kan det vara därför, men det finns ju också många skejtare som går med brallorna vid knävecken frivilligt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Jag känner mig ganska träffad både det som sägs om häng och skejtare. Skyldig på båda punkter . MEN jag försöker hålla hängen på någorlunda sanitär nivå, då jag vet hur obotligt fult det är med s.k fjortishäng (byxorna nedanför röven, och med bältet fastspänt så man knappt kan gå som en normal människa ) Jag har hört obekräftade rykten om att skatare har brallorna på det där viset för att "hänget" ska fungera som någon form av skydd ifall man misslyckas med trixet att glida med brädan på en ledstång eller dylikt och i stället gränslar ledstången i fråga. Jag kan tänka mig att det gör ganska ont på ett känsligt ställe och att hänget skulle dämpa stöten på något vis. Kan du bekräfta eller dementera? ...det är JÄVLIGT svårt å hålla brallorna på plats när man hoppar runt. Det är därför det finns bälten. Och hängslen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 En gång i tiden, för länge länge sedan. (ca. 6år sedan) så var jag en sk. "skejtare". Då hade jag häng för att jag tyckte det var snyggt och coolt. Stora byxor skulle man också ha "baggy". I min dåvarande kompiskrets var det något slags tecken på status hur långt ner man kunde ha hänget utan att byxorna gled ner. Någon funktion fann jag aldrig, förutom att det är gott med löst åtsittande byxor när man åker. Men nu vet jag bättre... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Det är ju ett gäng i USA som kör med häng, eller har kört iaf. ETT gäng?? Har du sett Cops någon gång? Med "ett gäng" menade jag inte "en specifik grupp människor, t.ex. hammarbyare" utan "ett gäng" i meningen "många lirare" (Hur många äpplen är det i den där containern? Ett gäng) Jag var otydlig, sorry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Jag har hört obekräftade rykten om att skatare har brallorna på det där viset för att "hänget" ska fungera som någon form av skydd ifall man misslyckas med trixet att glida med brädan på en ledstång eller dylikt och i stället gränslar ledstången i fråga. Jag kan tänka mig att det gör ganska ont på ett känsligt ställe och att hänget skulle dämpa stöten på något vis. Kan du bekräfta eller dementera? ...det är JÄVLIGT svårt å hålla brallorna på plats när man hoppar runt. Det är därför det finns bälten. Och hängslen. Jag kan ju säga att det hjälper om man får upp brädan, men mot ledstångar och dyl. så hjälper det föga:) och jag ahr både hängslen och bälet, fast inga sitter åt ordentligt:) man måste j uha liiite häng Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Först kom trenden heroin chick, nu är det a-lagarnas "lediga" byxor som gäller. Allt går att sälja med mördande reklam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Min högst personliga uppfattning är att häng är j*vligt fult, och att mannen ifråga förvisso ser ut som en slafsig hippiek*mmunist som väljer att klä sig som en slashas trots att han har råd att köpa helt och rent - MEN - att SAS väljer att behandla sina kunder baserat på vad nån skitnödig kabinanställd med dålig självbild har för åsikter om manligt mode (för i förlängningen så är det trots allt av SAS han blivit felbehandlad) är fel nåt så inåt h-vete och det är med bl.a. den attityden av genomgående för höga tankar om sin egen förträfflighet inte svårt att inse varför SAS är på väg rätt ner i flygbranschens katakomber tillsammans med Pan-Am och Swissair - något som även dryftades i den strejk-relaterade tråden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt_filur Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Min högst personliga uppfattning är att häng är j*vligt fult, och att mannen ifråga förvisso ser ut som en slafsig hippiek*mmunist som väljer att klä sig som en slashas trots att han har råd att köpa helt och rent - MEN - att SAS väljer att behandla sina kunder baserat på vad nån skitnödig kabinanställd med dålig självbild har för åsikter om manligt mode (för i förlängningen så är det trots allt av SAS han blivit felbehandlad) är fel nåt så inåt h-vete och det är med bl.a. den attityden av genomgående för höga tankar om sin egen förträfflighet inte svårt att inse varför SAS är på väg rätt ner i flygbranschens katakomber tillsammans med Pan-Am och Swissair - något som även dryftades i den strejk-relaterade tråden. "Flygbolagets ledning har bett om ursäkt och tillbakavisar påståendet om att man har vissa klädselkrav. " Står det i artikeln... Jag tycker det är fjantigt att göra en så stor grej av saken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
galnekocken Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Jobbar som kock på en högstadieskola, och måste hålla med de övriga, BEKÄMPA HÄNGET. Har vi ett flertalet gånger försökt att sponsra med hängslen eller skärp, till de som trotsar tyngdlagen, med sina byxor OCH vi har även tjejer som tycker att detta påfund är snyggt. Samt att när de spelar fotboll så hänger även deras shorts ner på detta underliga sätt, ser väldigt roligt ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Häng är oacceptabelt. På min tid, ... nja, nu var det väl inte så länge sedan man var tonåring, men jag har då alltid haft en proper klädstil bland folk. Hemma kan de se ut hur fan de vill, på offentlig plats får de rätta sig efter den oskrivna dress-code som samhället har eller för evigt stämplas som avvikande och besvärliga. /Farbror Anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Med eller mot? Mot - guaranteed. Finns alltid folk som klär "ofunktionellt". Jag klär mig efter situation (shorts, flipflops och hoodie till finkavajen, dyrjeansen och finskjortan). Blir inte mer irriterad än jag blev på Canadian Goose (och nu i vintras dunjackor) INNE på krogen. Den dumme får lida. Så länge jag slipper se genitalier och "cykelstället" så får folk klä sig efter eget huvud till vardags. Dresscode för anställda köper jag dock i de flesta lägen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted June 7, 2007 Report Share Posted June 7, 2007 Jobbar som kock på en högstadieskola, och måste hålla med de övriga, BEKÄMPA HÄNGET. Har vi ett flertalet gånger försökt att sponsra med hängslen eller skärp, till de som trotsar tyngdlagen, med sina byxor OCH vi har även tjejer som tycker att detta påfund är snyggt. Samt att när de spelar fotboll så hänger även deras shorts ner på detta underliga sätt, ser väldigt roligt ut. Vid shorts och mjukmysbyxor så hjåller jag med om att det ser helt ganska jättefult ut. MEN har man t.ex. jeans på sig, så är det enl mig snyggt med en någorlunda sanitär häng. dvs man har inte röven utanför, men byxorna sitter in med nazigrepp runt armhålan heller. och enligt mig ska man bryta sig mot mönstret lite, det blir så mkt roligare då Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 7, 2007 Author Report Share Posted June 7, 2007 Det jag uppmanade till kamp mot var inte "sanitär luftighet" utan omotiverad låg uppfästning av byxorna, dvs man har föst ner byxlinningen så att merparten av kallingarna (i bästa fall) frigjorts för allmänhetens beskådan. De gamla skejtarbrallorna som hade knädjupt häng trots att linningen var i midjehöjd var fult men trots det ok eftersom jag slapp se skitiga jalingar eller bristen därav. Så låt mig slippa få se dina äckliga kalsonger. Om jag vill se dem så frågar jag, okej? /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 8, 2007 Report Share Posted June 8, 2007 Min högst personliga uppfattning är att häng är j*vligt fult, och att mannen ifråga förvisso ser ut som en slafsig hippiek*mmunist som väljer att klä sig som en slashas trots att han har råd att köpa helt och rent - MEN - att SAS väljer att behandla sina kunder baserat på vad nån skitnödig kabinanställd med dålig självbild har för åsikter om manligt mode (för i förlängningen så är det trots allt av SAS han blivit felbehandlad) är fel nåt så inåt h-vete och det är med bl.a. den attityden av genomgående för höga tankar om sin egen förträfflighet inte svårt att inse varför SAS är på väg rätt ner i flygbranschens katakomber tillsammans med Pan-Am och Swissair - något som även dryftades i den strejk-relaterade tråden. "Flygbolagets ledning har bett om ursäkt och tillbakavisar påståendet om att man har vissa klädselkrav. " Står det i artikeln... Jag tycker det är fjantigt att göra en så stor grej av saken. Jag gissar att du inte tycker det när du blir portad från ett flyg som du betalat för eftersom du har fel frisyr eller att du har tshirt istf skjorta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted June 8, 2007 Report Share Posted June 8, 2007 Är det kanske läge för ett UniR för civilister? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted June 8, 2007 Report Share Posted June 8, 2007 Är det kanske läge för ett UniR för civilister? Det kan väl sammanfattas ungefär i att man bland folk inte (i) går med bar underkropp och (ii) bär politisk uniform (typ hakkorsbindel). Att arbetsplatser (inkulsive skolor) styr upp klädsel hos dem som vistas där är väl inget större problem. Jag har jobbat på ett kontor med slipstvång året runt. Sommaren 2002 var varm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 8, 2007 Report Share Posted June 8, 2007 Då tycker jag betydligt mer illa om Sturörsjeans Death to does instead. Vafalls, hur kan du ens jämföra ett par stiliga stuprör med kalsongblottare? Finns inget bättre än ett par svarta stuprör, snygga sneakers och en matchande skjorta. Preppie/emo FTW. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.