Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ibland känns det segt att behöva tillhöra ett signalist förband när hemvärnsgrupper på infanterist förband som tex LG har fått ut allt möjligt godis som Stridsväst 2000 och bärsystem 2000.

Alla i LGG har definitivt inte fått ut bärsystem 2k

• Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Känns som att sv2k kommer dröja bra länge till, men hjälm90, har inte alla den????

Kalmargruppen har följande prylar:

Allmänna HV: Ak4 A, hjälm m/37 m. dok, vinterkänga men inte sommardito

Inats: Som allmänna, men med hjälm 90.

Och när vi försvinner upp i Kronobergsgruppen lär det ju inte blir mer, det är väl den enda MD grupp som har mindre nya prylar. :(

Posted
Känns som att sv2k kommer dröja bra länge till, men hjälm90, har inte alla den????

Trodde också det, men man blir visst något bortskämd av att tillhöra LGG.

Jag får för övrigt sälla mig till mängden av personer som tycker att nya inredningen gör att Hjälm 90 äntligen sitter som gjuten. Var och bytte förra veckan efter att ryktesvägen fått reda på att förrådet hade hjälmar med nya inredningen, och det behövdes inte ens övertalning för att få byta.

Posted

Någon som vet om Skaraborgsgruppen får byta till Hjäm 90 med inredning 2000 än?

det jag hörde när jag pårustade i maj var "skicka med hjälmunderlaget, de får ju ändå hjälm 90 snart"

Posted

Det fårvånade mig häromdagen. Vi skulle få hjälm 90. Jippi tyckte jag... med nya inredningen! Dom jag åkte med kom lite sent så hjälmutdelningen hadde redan skett, frågade någon okännd om jag fick titta i hjälmen... eftersom alla sprang runt och sågut som snea svampar så hadde jag mina aningar, Till min "förvåning" så vad gamla inredningen. Varför? Vi har fått höra i nästan 5 års tid att hjälmen kommer inte förens den är fixad med inredningen. Sen när vi väl får den så är det ändå den gamla. Då har jag hellre 37an faktiskt.

Posted

STG har fått m/90 hjälm med nya inredningen, men den delas inte ut "allmänt", utan endast dom som kommer och byter en trasig får ut den nya.

Gäller åtminstone 2bat som har tsf på Rindö, vet ej hur det är nere på Berga.

Posted
Ibland känns det segt att behöva tillhöra ett signalist förband när hemvärnsgrupper på infanterist förband som tex LG har fått ut allt möjligt godis som Stridsväst 2000 och bärsystem 2000.

Alla i LGG har definitivt inte fått ut bärsystem 2k

Jag vet inte om något kompani som har fått ut bärsystem 2000.

Jag känner några personer som har stridssäck 2000, men de har köpt den själva...

Posted
STG har fått m/90 hjälm med nya inredningen, men den delas inte ut "allmänt", utan endast dom som kommer och byter en trasig får ut den nya.

På Ing2 finns det blandat med både gamla och nya inredningen.

Jag var där igår och kompletterade mitt utrustningskort och lyckades få tag i den enda storlek L med nya inredningen. :uuh:

The Swede :Malaj:

Posted

Jag var där igår och kompletterade mitt utrustningskort och lyckades få tag i den enda storlek L med nya inredningen. :D

The Swede :D

Jag och en kamrat var på TSF på Livgardet I1 för en vecka sedan och bytte våra hjälmar mot hjälmar med ny inredning. Inga frågor eller problem, som det skall vara med andra ord.

Groaghach (med storlek M i hjälmen)

Posted

Jag var där igår och kompletterade mitt utrustningskort och lyckades få tag i den enda storlek L med nya inredningen. :D

The Swede :D

Jag och en kamrat var på TSF på Livgardet I1 för en vecka sedan och bytte våra hjälmar mot hjälmar med ny inredning. Inga frågor eller problem, som det skall vara med andra ord.

Groaghach (med storlek M i hjälmen)

jag försökte nere på p7 men gollum ville inte byta min halvtrasiga hjälm för att jag tillhör hv

Posted

Fick veta idag att vi ska få ut all personlig mtrl som vi ska ha enligt listan innan årsskiftet. :D

Troligtvis får vi det vid en övning i början på december.

Det enda som dom var fundersamma över hur dom skulle göra med var Comtacs eftersom dom är stöldbegärliga, precis som om stridsväst, sovsäck 2000 och stridssäcken inte är det. :D

The Swede :navy:

Posted
Någon som vet hur det är med all den här nya utrustningen till MD S-gruppen

Tja Älvsborgs insatskomp med tillhörande plutoner i GBG gruppen har fått ut nya hjälminredningen och har sv2k till ca 10 pers(!) som man kan få låna när ens grupp har egna övningar men västen ska vara på väg till samtliga.

Man får väl hoppas att nedläggningen av AMF4 har nått gott med sig i form av överbliven utrustning som kostar för mycket att ta någon annan stans.

Posted

Partille Hvkomp har inget fått! :blink: (förutom filtbiten men den räknas ju lixom inte)

Hjälm 90 ska anlände inom snar framtid, men vi vet ju alla hur ordet snart kan få de mest märkliga innebörder inom FM.

Annars så hoppas vi, precis som dxl, att AMF4:as troliga nedläggningen innebär att en det frigörs en hel del materiel.

Posted
Partille Hvkomp har inget fått! :baskerFN: (förutom filtbiten men den räknas ju lixom inte)

Hjälm 90 ska anlände inom snar framtid, men vi vet ju alla hur ordet snart kan få de mest märkliga innebörder inom FM.

Annars så hoppas vi, precis som dxl, att AMF4:as troliga nedläggningen innebär att en det frigörs en hel del materiel.

:) Hoppas inte för mycket bara! Mtrl:en tillhör ju inte förbandet, det tillhör FM Logistik! Vilket innebär att grejorna du längtar efter kan komma att hamna i ett öde förråd i Skövde, eller i Falun, eller Kiruna eller varhellst FM-log har kvar sina anläggningar... :baskerHV:

Posted
Det enda som dom var fundersamma över hur dom skulle göra med var Comtacs eftersom dom är stöldbegärliga, precis som om stridsväst, sovsäck 2000 och stridssäcken inte är det. :)

Naiv fråga: Är det inte hemvärnssoldatens ekonomiska problem

om hans uthämtade prylar slarvas bort eller blir stulna?

Inget annat borde kunna funka.

Om comtac är så in i bänken dyra får väl soldaten ringa sitt

försäkringsbolag och justera upp hemförsäkringen...

Posted
Varför har man egentligen skilld utrustning mellan övriga FM och HV?

Nu när man drar ner på VPL så borde det ju finnas en del del mtrl över till HV?

Vi är på väg dit.

Som jag skrev tidigare skall vi komplettera vår utrustning innan årsskiftet med bl.a stridsväst, stridssäck 2000, bärsäck 2000, sovsäck 2000 lätt, comtacs, kroppskydd 90 etc.

The Swede :ph34r:

Posted

Var på övning i helgen med SDG (Skånska Dragon Gruppen) Insats kompani.

Vad är det första man får se när man ska bort och hämta pryttlers till plutonen, om inte att hela våran stab/tross pluton (om man nu kan kalla de så) har fått ut Sv2000.

Är det inte fantastiskt? Samtliga hade fått väst, medan vi krigare ute i plutonerna som faktiskt strider, fortfarande sitter på 304K.

Mycket imponerande och ger en positiv inställning bland mina kamrater om hur "viktiga" vi är.......

Posted

Vad är det första man får se när man ska bort och hämta pryttlers till plutonen, om inte att hela våran stab/tross pluton (om man nu kan kalla de så) har fått ut Sv2000.

Är det inte fantastiskt? Samtliga hade fått väst, medan vi krigare ute i plutonerna som faktiskt strider, fortfarande sitter på 304K.

Mycket imponerande och ger en positiv inställning bland mina kamrater om hur "viktiga" vi är.......

men trossen i sdg strider ju mer än skytteplutonerna så det är därför dom har fått sv2k ;) :baskerPa:

Guest Lt. Payne
Posted

Jo, det är lika fantastiskt som när vanliga Hemvärnskompanier får ut AK4B före Insatsplutonerna. Men i sann Gollum-anda inte ett dugg förvånande. Bara ett bekräftande av att Brunast-tunga-vinner-regeln fungerar.

Posted
Någon som vet om Skaraborgsgruppen får byta till Hjäm 90 med inredning 2000 än?

det jag hörde när jag pårustade i maj var "skicka med hjälmunderlaget, de får ju ändå hjälm 90 snart"

Det har dom sagt länge nu...

Personligen tror jag Skaraborgsgruppen har gått och avlivats, alternativt förådsställts i något mobföråd, i våras lovades vi massa utrustning och utb. Sedan dess är det totalt knäpptyst...

Posted

SloWie: Sådant är beklämmande att se, en kollega som inte sköter sitt jobb.

Som "gammal" KVM in Försvaret så vet man hur man ska prioritera, det får man inbankat under hela KVM utbildningen.

De som ska strida först (inom HV är det Insatskomp/plut), de som ska strida sen (inom HV de "vanliga" skyttekomp/plut) och sist de som tillhörd de stödjande enheterna (tross/stab/sjv motsv.), i den ordnignen ska allt (mtrl, mat, vatten, ammo etc) tillföras enheterna.

Det är inget att disskutera, så är det.

Att Stab/tross knatar runt i SV2K när insatskomp/plut inte gör det, är rent ut sagt förjävligt.

Jag kan förstå att visa KVM och Kompch har svårigheter att förvägra killarna som "jobbar dem närmast" att få ut den fräsigaste utrustningen, men när ens spjutspets (oavsett hur trubbigt eller kort den är) inte fått ut mtrl så måste man tänka till och våga säga NEJ till de som inte är högst upp på prioriteringslistan.

Morr

/M, som inhandlar mtrl för egna pengar då han INTE är högst prioriterad på kompaniet, och är nöjd endå!

Posted

Bara vi får ny mtrl blir vi mycket bättre och hela världens problem löses! :lala:

Jag förstår inte varför det är så mycket bättre med t.ex. Hjälm 90? Så länge man inte har den nya inredningen är den gamla plåtburken att föredra då den sitter bättre. (Hjälm 90 har jag f.ö. endast sett i storlekar M och L, vilket är åt h-e för stort om man inte har dubbla pälsmössor under. Tips till er som skall pårusta - välj inte en stooor hjälm...)

Posted

Jag tror att vi på SoldF snart borde göra en interaktiv sverige karta, där olika färgkoder visar vilka Hv förband fått ut vilken utrustning. :camo:

Och på samma sätt vilka Hv förband övar effektivt och meningsfullt! :=o

Detta endast i syfte att vi som vill ha bra grejjer och vill lära oss göra bra grejjer kan välja lämplig bostads ort. :lala:

Eventuellt får man väl köpa husvagn och börja loda runt. :blink:

Posted
Jag förstår inte varför det är så mycket bättre med t.ex. Hjälm 90? Så länge man inte har den nya inredningen är den gamla plåtburken att föredra då den sitter bättre. (Hjälm 90 har jag f.ö. endast sett i storlekar M och L, vilket är åt h-e för stort om man inte har dubbla pälsmössor under. Tips till er som skall pårusta - välj inte en stooor hjälm...)

Bakåtsträvare??? ;) , Det är så gott som omöjligt att ha aktiva hörselskydd under plåtkrukan, 90krukan tål mer. Med det nya inredet sitter den som jutet.

Skaraborggruppen har nya inredet, bara att gå till förådet och byta. :D

Posted
Någon som vet hur det är med all den här nya utrustningen till MD S-gruppen

Tja Älvsborgs insatskomp med tillhörande plutoner i GBG gruppen har fått ut nya hjälminredningen och har sv2k till ca 10 pers(!) som man kan få låna när ens grupp har egna övningar men västen ska vara på väg till samtliga.

Man får väl hoppas att nedläggningen av AMF4 har nått gott med sig i form av överbliven utrustning som kostar för mycket att ta någon annan stans.

OT: Varför heter GBG- grp:s insatskomp Älvsborgs insatskomp? Torde det inte vara mer logiskt att 15 insatskomp kallas det som sätts upp av Älvsborgsgruppen som ligger på gamla I15 även känt som Älvsborgsregemente där även Älvsborgsbrigaden utbildades förr och som har fd Älvsborgslän som primärt område.

Ps Vet att det finns lokal anknytning för namnet även i GBG men nån ordning får det vara :):)

Slut OT.

Ovan nämnda 15 Insatskomp har under hösten sakta fått mer mtrl tilldelats sig, på rätt väg :D ....

Dock inga SV 2000 :(

Posted

Det finns vissa problemmed tilldelning av stridsväst och bärsystem, nämligen att om inte står på listorna så det funkar inte som det bör. Eftersom jag är jeds kvartermästare så vet han om vilka finter som ligger bakom stridsvästen.

Och innnan nästa person börjar klaga på att Insats inte fått ut sina västar änu så bör det påpekas att dom egentligen inte ska ha dom heller. Personlig utrustning regleras i KRO AM. Personlig utrustning skiljer sig inte mellan hemvärnspluton och hemvärnspluton insats.

Att man i vissa fall väljer att tillföra jägarkök och dylikt är ej reglerat och knappast någon rättighet.