BertilXerxes Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Det finns vissa problemmed tilldelning av stridsväst och bärsystem, nämligen att om inte står på listorna så det funkar inte som det bör. Eftersom jag är jeds kvartermästare så vet han om vilka finter som ligger bakom stridsvästen. Och innnan nästa person börjar klaga på att Insats inte fått ut sina västar änu så bör det påpekas att dom egentligen inte ska ha dom heller. Personlig utrustning regleras i KRO AM. Personlig utrustning skiljer sig inte mellan hemvärnspluton och hemvärnspluton insats. Att man i vissa fall väljer att tillföra jägarkök och dylikt är ej reglerat och knappast någon rättighet. Vilket jävla papperstrollande... Jag fattar att det inte är QMs fel att vi inte får ut vettig utrustning, men att det skall hänga på sådana enkla saker som vilken lista det står eller inte står på är ju värdelöst! Prylarna finns att dela ut! Sätt en bock till i pappret så får HV äntligen ut den matriel som ger den dragningskraft på vettig personal som det såväl behöver! Det är illa nog att vi springer runt med AK 4 (med RPS förvisso), hjälm m 37 och en massa annan skräp från kalla kriget - men att sitta och dumhålla på prylar som garanterat finns i förråden för att någon pappersnisse inte vill skriva ut en ny utrustningslista, det suger! BX -> <-pappersnissar Quote
The Swede Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Det finns vissa problemmed tilldelning av stridsväst och bärsystem, nämligen att om inte står på listorna så det funkar inte som det bör. Eftersom jag är jeds kvartermästare så vet han om vilka finter som ligger bakom stridsvästen. Och innnan nästa person börjar klaga på att Insats inte fått ut sina västar änu så bör det påpekas att dom egentligen inte ska ha dom heller. Personlig utrustning regleras i KRO AM. Personlig utrustning skiljer sig inte mellan hemvärnspluton och hemvärnspluton insats. Att man i vissa fall väljer att tillföra jägarkök och dylikt är ej reglerat och knappast någon rättighet. På vår utrustningslista (Insats NSG) står SV2K (inkl. vätskesystem), SS2K, BS2K, Sovsäck 2000 Lätt samt en hel del övrigt med. Denna utrustning kommer att delas ut under året. Innebär detta att det är olika inom landet eller är du inte uppdaterad? :P The Swede Quote
LIQUID_ Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 (edited) Skaraborggruppen har nya inredet, bara att gå till förådet och byta. Lite svårt eftersom vi inte har 90-hjälmen än. Vi vet inte ens när när vi får den. Vet inte vilket kompani du tillhör men jag har endast sett en handfull som fått ut 90:an. Det är som vanligt i HV, det lovas runt men hålls tunt. :( Edit: formulering, stavning Edited October 13, 2004 by LIQUID_ Quote
Hans Engström Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Gällande U-lista personlig mtrl från Rikshemvärnsavdelningen anger inte den materialen. Är det inte så att eran MD grupp gjort egna listor för er? KRO A-M kan dom knappast ligga i. Quote
The Swede Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Gällande U-lista personlig mtrl från Rikshemvärnsavdelningen anger inte den materialen. Är det inte så att eran MD grupp gjort egna listor för er? KRO A-M kan dom knappast ligga i. Mycket möjligt, jag vet bara att materielen står på vår lista. Var den sen kommer ifrån vet jag inte, bryr mig inte så mycket heller. The Swede Quote
Zeb Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Skaraborggruppen har nya inredet, bara att gå till förådet och byta. Lite svårt eftersom vi inte har 90-hjälmen än. Vi vet inte ens när när vi får den. Vet inte vilket kompani du tillhör men jag har endast sett en handfull som fått ut 90:an. Det är som vanligt i HV, det lovas runt men hålls tunt. :( Edit: formulering, stavning Det va ju riktat till de som har fått ut hjälmen tex jag . Hoppas du snart får ut den också Plåtpottan ÄR ingen höjdare. Quote
Guest Sidron Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Det finns vissa problemmed tilldelning av stridsväst och bärsystem, nämligen att om inte står på listorna så det funkar inte som det bör. Eftersom jag är jeds kvartermästare så vet han om vilka finter som ligger bakom stridsvästen. Och innnan nästa person börjar klaga på att Insats inte fått ut sina västar änu så bör det påpekas att dom egentligen inte ska ha dom heller. Personlig utrustning regleras i KRO AM. Personlig utrustning skiljer sig inte mellan hemvärnspluton och hemvärnspluton insats. Att man i vissa fall väljer att tillföra jägarkök och dylikt är ej reglerat och knappast någon rättighet. På vår utrustningslista (Insats NSG) står SV2K (inkl. vätskesystem), SS2K, BS2K, Sovsäck 2000 Lätt samt en hel del övrigt med. Denna utrustning kommer att delas ut under året. Innebär detta att det är olika inom landet eller är du inte uppdaterad? :P The Swede Kan tyvär säga att det är olika inom landet! Främst inom de olika millitärdistrikten, därefter är det prioritering inom distrikten. Detta suger, har fått erfara det. Quote
Hans Engström Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Detbör ju påpekas att det knappast finns 30 000 extra stridsvästar liggande, så det dröjer noginnan HVfår ut till alla. Quote
BertilXerxes Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Detbör ju påpekas att det knappast finns 30 000 extra stridsvästar liggande, så det dröjer noginnan HVfår ut till alla. Det finns knappast 30 000 aktiva hemvärnsmän heller, och färre skall vi väl bli - så jag tror inte det är det stora problemet. Quote
SISU Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Enligt befäl på Hallandsgruppen kommer IP i Halland få ut komplett BS2K våren 2005 . Quote
QM insats komp Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Gällande U-lista personlig mtrl från Rikshemvärnsavdelningen anger inte den materialen. matrielen ligger inte på U-lista persmtrl utan på förbandets lista orgår 2005 Quote
QM insats komp Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Var på övning i helgen med SDG (Skånska Dragon Gruppen) Insats kompani. Vad är det första man får se när man ska bort och hämta pryttlers till plutonen, om inte att hela våran stab/tross pluton (om man nu kan kalla de så) har fått ut Sv2000. Är det inte fantastiskt? Samtliga hade fått väst, medan vi krigare ute i plutonerna som faktiskt strider, fortfarande sitter på 304K. Mycket imponerande och ger en positiv inställning bland mina kamrater om hur "viktiga" vi är....... men trossen i sdg strider ju mer än skytteplutonerna så det är därför dom har fått sv2k ;) OT Ja det är helt rätt. stab/tross plutonen var i strid lika mycket som skytteplutonerna på kompaniet & dessutom dom enda som lyckades fånga dom sabotagestyrkor som rörde sig i kompaniets område , detta trots att skytteplutonerna hade tillgång till hund OT slut anledningen till att QJ9 har fått stridsvästen är att dom har den på kortlån för att prova den, QJ91 Quote
Fbj Johansson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Jag tycker att HV ibland känns lite prylgalet, i förhållande till hur ofta de egentligen övar. Skulle kanske kännas bra för dem iof att få stridsvästen, det är det man har nytta av. Olika bärsystem osv, gör egentligen ingen större skillnad för HV soldaten, känns mer som det är för deras personliga bruk ibland som de behöver mtrl. 2 saker tycker jag att HV skulle få ut som de inte nu har. Ak5 samt stridsvästen. Sedan en fråga: Varför är det i HV allmännt accepterat att slänga upp vapnet i vapnrem på ryggen så fort som det bara går? Quote
Fu Gson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 @Fbj J:son Hv ÄR prylgalet till stor del, men det blir ju så när likasinnade samlas, ett hockeylag är också prylgalet, alla vill ha den nya JOFA-hjälmen (typ). Sen gällande vapnet på ryggen, personligen har jag svårt att förstå varför man ständigt ska ha vapnet i gående färdigställning, de som har det på kompaniet är de som muckat >1-2 år sedan. Man bär vapnet så som uppgiften kräver, så enkelt är det. Quote
Hans Engström Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 (edited) I mitt fall för at jag är kvartermästare.På skytteplutonerna kan jag inte minnas att jag sett det beteendet. QM Insatskomp. Då förutsätter vi att KRO A-M ändras till 1/1/2005 eller att PTOEM anger ny utrustningslista från samma datum. För idag finns det inget sådant på kompanilistorna. Och varför skulle man lägga det på kompaniets lista? Finns skäl att inte göra det (vi antar här att Insats ska ha den först). 1. Kompanilistan baseras inte på verkligt antal, ergo,b ehov att förrådsställa västar/utrustning för personligt bruk, ett otyg. 2. Alla IP ingår inte i kompanier, då blir det ingen väst till dom. 3. IK ska kunna leda tillfället sammansattförband. Ska du stå och dela ut västen till tillförda plutoner? Nej, personlig utrustning eller så får det vara. Edited October 14, 2004 by Hans Engström Quote
Guest Lt. Payne Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Sedan en fråga: Varför är det i HV allmännt accepterat att slänga upp vapnet i vapnrem på ryggen så fort som det bara går? Om inte eldberedskapen kräver att soldaten har vapnet i händerna så är "På ryggen gevär!" en bättre placering än lutad mot ett träd eller liknande. En soldat har ju faktiskt användning för bägge händerna även när han inte skjuter. Quote
dxl Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Och jag har sagt det förut men jag säger det igen. Matriel visar på uppskattning får man dras med 1800 tals grejer när det finns moderna grejer så blir moralen och förtroendet för de där uppe lågt. När man blir lovad grejer men inte får grejerna då blir fanemig förtroendet lägre. För mig har det inte så mycket med status eller prylar att göra utan mer att göra med att jag ställer upp GRATIS då vill jag för i helvete ha bra grejer och MINST det som lovats. Quote
Fbj Johansson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Sedan en fråga: Varför är det i HV allmännt accepterat att slänga upp vapnet i vapnrem på ryggen så fort som det bara går? Om inte eldberedskapen kräver att soldaten har vapnet i händerna så är "På ryggen gevär!" en bättre placering än lutad mot ett träd eller liknande. En soldat har ju faktiskt användning för bägge händerna även när han inte skjuter. Jasså? En hand i fickan och en på vapenremmen menar du? *ler* Men jag menar hela älgjägarstuket. Om det är fältarbete det handlar om så är det en helt annat sak kan jag säga. Men nu är det när det handlar om att stå i grupp osv. vapen över allt. Det finns inget reglemente som säger att man skall bära vapnet över axeln i vapenrem eller? Quote
Fbj Johansson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 @Fbj J:sonHv ÄR prylgalet till stor del, men det blir ju så när likasinnade samlas, ett hockeylag är också prylgalet, alla vill ha den nya JOFA-hjälmen (typ). Sen gällande vapnet på ryggen, personligen har jag svårt att förstå varför man ständigt ska ha vapnet i gående färdigställning, de som har det på kompaniet är de som muckat >1-2 år sedan. Man bär vapnet så som uppgiften kräver, så enkelt är det. På axeln, i vapenrem? Tror inte de. Quote
dxl Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 När man inte använder vapnet så kan ju en fördel vara att ha det där det "ligger" bekvämt och går lätt att få tag på dvs på ryggen så som de flesta i HV har det. Quote
Fbj Johansson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 När man inte använder vapnet så kan ju en fördel vara att ha det där det "ligger" bekvämt och går lätt att få tag på dvs på ryggen så som de flesta i HV har det. Om man skall komma till grunderna så tycker jag egentligen det är onödigt att HV har vapen ute alls, men nu verkar det ju funka bra med patronslägeslås osv. Men jag anser att HV har med sina vapen lite för ofta, oavsett vad det är för utbildning eller möte så skall Ak4 vara med. Nej, centralförvara allt i stället. Om det händer något är det bättre att de har utbildning på Ak5 och får ut den. Quote
Guest Dedicated Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 När man inte använder vapnet så kan ju en fördel vara att ha det där det "ligger" bekvämt och går lätt att få tag på dvs på ryggen så som de flesta i HV har det. Om man skall komma till grunderna så tycker jag egentligen det är onödigt att HV har vapen ute alls, men nu verkar det ju funka bra med patronslägeslås osv. Men jag anser att HV har med sina vapen lite för ofta, oavsett vad det är för utbildning eller möte så skall Ak4 vara med. Nej, centralförvara allt i stället. Om det händer något är det bättre att de har utbildning på Ak5 och får ut den. Förslår att du går med i Hv istället för att sitta här på forumet och spekulera. Det är tex extremt obra att dra alla över en kam dessutom! Quote
SBP Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 När man inte använder vapnet så kan ju en fördel vara att ha det där det "ligger" bekvämt och går lätt att få tag på dvs på ryggen så som de flesta i HV har det. Om man skall komma till grunderna så tycker jag egentligen det är onödigt att HV har vapen ute alls, men nu verkar det ju funka bra med patronslägeslås osv. Men jag anser att HV har med sina vapen lite för ofta, oavsett vad det är för utbildning eller möte så skall Ak4 vara med. Nej, centralförvara allt i stället. Om det händer något är det bättre att de har utbildning på Ak5 och får ut den. Nu vet jag inte hur mycket HV du har i kroppen, eller om du bara spekulerar, men att ak:n ska med i tid och otid är nonsens. Iaf där jag är med. Jag har aldrig haft ak:n med på något möte, och det har blivit några genom åren. Sen är det ju upp till ledningen att bestämma vilken utrustning man ska ha med sig på övning/utb/möte/whatever. Kan tänka mig hur det blir om någon har med sig sin ak när det inte är anbefallt. Rätt tid, rätt plats, rätt utrustning. Allt annat är obra. Sen ang centralförvaring så har det diskuterats i annan tråd på forumet. Sök och du skola finna. Quote
Fbj Johansson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 (edited) När man inte använder vapnet så kan ju en fördel vara att ha det där det "ligger" bekvämt och går lätt att få tag på dvs på ryggen så som de flesta i HV har det. Om man skall komma till grunderna så tycker jag egentligen det är onödigt att HV har vapen ute alls, men nu verkar det ju funka bra med patronslägeslås osv. Men jag anser att HV har med sina vapen lite för ofta, oavsett vad det är för utbildning eller möte så skall Ak4 vara med. Nej, centralförvara allt i stället. Om det händer något är det bättre att de har utbildning på Ak5 och får ut den. Förslår att du går med i Hv istället för att sitta här på forumet och spekulera. Det är tex extremt obra att dra alla över en kam dessutom! Jag är med? Alla över en kam? Tja, jag tänker då inte börja namnge personer och avdelningar. Räcker väl med att jag håller mig till mina kunskaper och erfarenheter inom ramen av en bataljon? Edited October 14, 2004 by Fbj Johansson Quote
Fbj Johansson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 När man inte använder vapnet så kan ju en fördel vara att ha det där det "ligger" bekvämt och går lätt att få tag på dvs på ryggen så som de flesta i HV har det. Om man skall komma till grunderna så tycker jag egentligen det är onödigt att HV har vapen ute alls, men nu verkar det ju funka bra med patronslägeslås osv. Men jag anser att HV har med sina vapen lite för ofta, oavsett vad det är för utbildning eller möte så skall Ak4 vara med. Nej, centralförvara allt i stället. Om det händer något är det bättre att de har utbildning på Ak5 och får ut den. Nu vet jag inte hur mycket HV du har i kroppen, eller om du bara spekulerar, men att ak:n ska med i tid och otid är nonsens. Iaf där jag är med. Jag har aldrig haft ak:n med på något möte, och det har blivit några genom åren. Sen är det ju upp till ledningen att bestämma vilken utrustning man ska ha med sig på övning/utb/möte/whatever. Kan tänka mig hur det blir om någon har med sig sin ak när det inte är anbefallt. Rätt tid, rätt plats, rätt utrustning. Allt annat är obra. Sen ang centralförvaring så har det diskuterats i annan tråd på forumet. Sök och du skola finna. Jag har en del HV i mig, och där jag är, är det så. Centralförvaring är en del av mitt inlägg och jag säger det här. Quote
Pappsen Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Vårat kompani har bara med Ak på de övningar där, med Ak övas. "I tid och otid" är nonsens och måste bero på att du inte vet vad du snackar om. Quote
wolfie666 Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 (edited) Sedan en fråga: Varför är det i HV allmännt accepterat att slänga upp vapnet i vapnrem på ryggen så fort som det bara går? Om inte eldberedskapen kräver att soldaten har vapnet i händerna så är "På ryggen gevär!" en bättre placering än lutad mot ett träd eller liknande. En soldat har ju faktiskt användning för bägge händerna även när han inte skjuter. Jasså? En hand i fickan och en på vapenremmen menar du? *ler* Men jag menar hela älgjägarstuket. Om det är fältarbete det handlar om så är det en helt annat sak kan jag säga. Men nu är det när det handlar om att stå i grupp osv. vapen över allt. Det finns inget reglemente som säger att man skall bära vapnet över axeln i vapenrem eller? Du får nog ta och uppdatera dig lite. Det där med älgjägarstuket har aldrig varit accpetabelt och det är helt annolunda i våran bataljon i varje fall till 90%. Min pluton har en medelålder på dryga 28 år så det är inga "gamla" gubbar utan seriösa killar och tjejer,inte för att "gamla" gubbar inte kan vara seriösa. Men är ofta väl medvetna om hur vapenhantering ska gå till. Man anpassar sig efter situationen. Edited October 14, 2004 by wolfie666 Quote
Fredriksson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 HV är ett krigsförband som övar väpnad strid. För att striden ska kunna kallas för "väpnad" krävs det att utövarna är beväpnade. Quote
Fbj Johansson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Sedan en fråga: Varför är det i HV allmännt accepterat att slänga upp vapnet i vapnrem på ryggen så fort som det bara går? Om inte eldberedskapen kräver att soldaten har vapnet i händerna så är "På ryggen gevär!" en bättre placering än lutad mot ett träd eller liknande. En soldat har ju faktiskt användning för bägge händerna även när han inte skjuter. Jasså? En hand i fickan och en på vapenremmen menar du? *ler* Men jag menar hela älgjägarstuket. Om det är fältarbete det handlar om så är det en helt annat sak kan jag säga. Men nu är det när det handlar om att stå i grupp osv. vapen över allt. Det finns inget reglemente som säger att man skall bära vapnet över axeln i vapenrem eller? Du får nog ta och uppdatera dig lite. Det där med älgjägarstuket har aldrig varit accpetabelt och det är helt annolunda i våran bataljon i varje fall till 90%. Min pluton har en medelålder på dryga 28 år så det är inga "gamla" gubbar utan seriösa killar och tjejer,inte för att "gamla" gubbar inte kan vara seriösa. Men är ofta väl medvetna om hur vapenhantering ska gå till. Man anpassar sig efter situationen. Nej, varför ska jag uppdatera mig? Det verkar vara omtyckt i vår bataljon. Jag tycker att det är förfäligt. Ska se om jag inte kan få med ett par fina bilder på det nästa gång... Quote
Fbj Johansson Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 (edited) HV är ett krigsförband som övar väpnad strid. För att striden ska kunna kallas för "väpnad" krävs det att utövarna är beväpnade. Japp det kan jag gå med på, när det är väpnade övningar är det klart att vapnet skall med. Men det finns också tillfällen då man kan tycka att det kan stanna hemma, dvs övningar som inte är väpnade. Tycker allmänt att det skall hållas mer diskret hurvida HV män har vapen i hemmet osv. Edited October 14, 2004 by Fbj Johansson Quote
Recommended Posts