nsky_517 Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 fyhr, vad menar du med vapen av plast??? visst fick jag två par strumpor...modell 1968 av ylle. Quote
Menige Ryan Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 Enligt en plutonschef i Jämtlandsgruppen så säger han att: Hjälm 90 finns inte ännu att få ut, eftersom det va nåt fel med den så dom har byggt om hela hjälmen så dom väntar med att ge den till alla, typ om ett par år! Stridsväst 2000 kanske vi får ut först om typ 10år... Kroppsskydd 90A kommer INTE att delas ut som det ser ut i dag. Baskermössa kommer att komma.. men den kommer att ligga i förråd.. får nog inte ut den annars än vid Högvakt. Någon som har någon annan uppfattning om detta? Quote
Forumsledning Kimster Posted May 19, 2003 Forumsledning Report Posted May 19, 2003 Enligt en plutonschef i Jämtlandsgruppen så säger han att:Hjälm 90 finns inte ännu att få ut, eftersom det va nåt fel med den så dom har byggt om hela hjälmen så dom väntar med att ge den till alla, typ om ett par år! Stridsväst 2000 kanske vi får ut först om typ 10år... Kroppsskydd 90A kommer INTE att delas ut som det ser ut i dag. Baskermössa kommer att komma.. men den kommer att ligga i förråd.. får nog inte ut den annars än vid Högvakt. Någon som har någon annan uppfattning om detta? öh.. ja 90 hjälmen finns väl utspritt (den senare modellen) Min pluton har den. Stridsvästen är på G, och finns redan utdelad till vissa. Vi har lyckats få till oss ett antal. Kroppskydd är oxå vitt utspritt. Min pluton har till alla, samt modell 94 till cheferna Baskern kommer när den kommer, jag saknar den inte iaf. Som jag förstår så finns det ingen SAMSTÄMD lista på vad en Insatspluton SKA ha och vad övriga HV ska ha. Det variera så fruktansvärt. Vissa har inte ens fått ut 90 hjämen och stridsbältet, medan vissa har nästan exakt samma utrustning som en GU soldat idag. Det kommer alltid finnas skillander mellan HV förbanden beroende på hur bra Grupp man har som får fram saker och var i landet man befinner sig, hur bra kontakt man har med förrådet osv osv.. Så att försöka komma fram till hur det SKA se ut kommer nästan vara omöjligt, och hur det SER ut idag/imorn är omöjligt, för det finns lika många skillnader som det finns HV kompanier. Quote
111 SSK BAT Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 (edited) Det finns en utrustningslista som är centralt fastställd. (KRO 03 för i år, KRO 04 för nästa år) Det skall inte finnas någon skillnad på en insatspluton och hv pluton vad det gäller den personliga utrustningen, däremot på plutonsutrustningsnivå. Edited May 19, 2003 by 111 SSK bat Quote
Nimitz Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 indet komp jag äre o övar med (som ungdom) finns hjälm 90 på nästa alla(ej sjv) Stridsväst 2000 finns i 5 ex eller nåt(varav 2 ännu ej inryckta) verkar vara vissa som ahr sämre på utrfronten än vi ungdomar.. Förstår det inte riktigt då vi inte har någon krigsuppgift att fylla... Men men, byrokrati är ju underbart.. Quote
Menige Ryan Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 Hittade en bra insändare i Tidskriften Hemvärnet. 2003-04-24. "Handla privat till försvarspris" Om nu försvaret inte kan ge oss den utrustning vi behöver eller vill ha, varför inte göra det möjligt att inhandla den på regementsbutikerna eller i civila affärer och få det till det pris försvaret betalar vid inköp. Är det meningen att vi skall köpa våran utrustning på Ö&B och Militaryshop?. Vi använder ju utrustningen för att försvara fosterlandet.... (Ja, ja, vi letar rätt på bortsprungna barn och gamla, vi räddar företag från att dränkas i vatten, vi stänger städer när SJ klantar till det osv.). Nicklas Quote
nilsson Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 indet komp jag äre o övar med (som ungdom) finns hjälm 90 på nästa alla(ej sjv) Stridsväst 2000 finns i 5 ex eller nåt(varav 2 ännu ej inryckta) verkar vara vissa som ahr sämre på utrfronten än vi ungdomar.. Förstår det inte riktigt då vi inte har någon krigsuppgift att fylla... Men men, byrokrati är ju underbart.. Menar du att hemvärnsungdomar får ut Hjälm 90 och Stridsväst 2000? Visserligen så fastställer resp. MD vilken utrustning som ska tilldeleas ungdomar i ungdomsverksamheten men någon orsak att tilldela ungdomar hjälm och stridsväst ser jag inte. Jag är själv väldigt aktiv inom hemvärnets ungdomsverksamhet och har aldrig, jag repeterar aldrig, varit med om att en ungdom har varit i behov av varken hjälm eller stridsväst. På sin höjd har ungdomar över 18 år lånat sån utrustning av hemvärnsmännen vid stridsutbildningen, men aldrig annars. Skulle varit kul att få titta på era utrustningslistor - ni kanske får ut mer rolig utrustning... Och du har fullständigt rätt i att ingen i ungdomsverksamheten har nån uppgift att fylla i händelse av krig!!! All ungdomsverksamhet ska avrustas vid hemvärnsberedskap. Quote
Casca Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 indet komp jag äre o övar med (som ungdom) finns hjälm 90 på nästa alla(ej sjv) Stridsväst 2000 finns i 5 ex eller nåt(varav 2 ännu ej inryckta) verkar vara vissa som ahr sämre på utrfronten än vi ungdomar.. Förstår det inte riktigt då vi inte har någon krigsuppgift att fylla... Men men, byrokrati är ju underbart.. Menar du att hemvärnsungdomar får ut Hjälm 90 och Stridsväst 2000? Visserligen så fastställer resp. MD vilken utrustning som ska tilldeleas ungdomar i ungdomsverksamheten men någon orsak att tilldela ungdomar hjälm och stridsväst ser jag inte. Jag är själv väldigt aktiv inom hemvärnets ungdomsverksamhet och har aldrig, jag repeterar aldrig, varit med om att en ungdom har varit i behov av varken hjälm eller stridsväst. På sin höjd har ungdomar över 18 år lånat sån utrustning av hemvärnsmännen vid stridsutbildningen, men aldrig annars. Skulle varit kul att få titta på era utrustningslistor - ni kanske får ut mer rolig utrustning... Och du har fullständigt rätt i att ingen i ungdomsverksamheten har nån uppgift att fylla i händelse av krig!!! All ungdomsverksamhet ska avrustas vid hemvärnsberedskap. Syftet med undomsverksamheten är att erbjuda en meningsfylld fritid och orientera och förbereda ungdomarna om den framtida värnplikten. I detta ser jag inget hinder i att de använder ex BS2000 och hjälm90. Det beror på vem som chefar och hur denne prioriterar. Ungdomsverksamheten är en av de viktigaste uppgifterna hemvärnet har fredsadministrativt, anser jag. En lycklig och välutbildad ung familjemedlem i HV kommer ofta tillbaka efter vpltj. Casca Quote
nilsson Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 indet komp jag äre o övar med (som ungdom) finns hjälm 90 på nästa alla(ej sjv) Stridsväst 2000 finns i 5 ex eller nåt(varav 2 ännu ej inryckta) verkar vara vissa som ahr sämre på utrfronten än vi ungdomar.. Förstår det inte riktigt då vi inte har någon krigsuppgift att fylla... Men men, byrokrati är ju underbart.. Menar du att hemvärnsungdomar får ut Hjälm 90 och Stridsväst 2000? Visserligen så fastställer resp. MD vilken utrustning som ska tilldeleas ungdomar i ungdomsverksamheten men någon orsak att tilldela ungdomar hjälm och stridsväst ser jag inte. Jag är själv väldigt aktiv inom hemvärnets ungdomsverksamhet och har aldrig, jag repeterar aldrig, varit med om att en ungdom har varit i behov av varken hjälm eller stridsväst. På sin höjd har ungdomar över 18 år lånat sån utrustning av hemvärnsmännen vid stridsutbildningen, men aldrig annars. Skulle varit kul att få titta på era utrustningslistor - ni kanske får ut mer rolig utrustning... Och du har fullständigt rätt i att ingen i ungdomsverksamheten har nån uppgift att fylla i händelse av krig!!! All ungdomsverksamhet ska avrustas vid hemvärnsberedskap. Syftet med undomsverksamheten är att erbjuda en meningsfylld fritid och orientera och förbereda ungdomarna om den framtida värnplikten. I detta ser jag inget hinder i att de använder ex BS2000 och hjälm90. Det beror på vem som chefar och hur denne prioriterar. Ungdomsverksamheten är en av de viktigaste uppgifterna hemvärnet har fredsadministrativt, anser jag. En lycklig och välutbildad ung familjemedlem i HV kommer ofta tillbaka efter vpltj. Casca Jag är mycket väl medveten och införstådd i syftet med ungdomsverksamhetens syfte. Och jag håller med dig i avseendet att jag inte heller ser något hinder mot att hjälm och stridsväst används i verksamheten, men jag ser ingen orsak till varför de skulle behöva användas - förutom vid stridsutbildning för dem över 18 år. Men precis som du säger så är det upp till respektive ungdomsledare/övningsledare att avgöra vilken utrustning och materiel som behövs för verksamhetens/övningens genomförande. Och jag har sett flera fall där en lycklig familjemedlem av Hv som kommer tillbaka efter värnpliktstjänstgöringen - och visst värmer de i hjärtat! Quote
Nimitz Posted May 20, 2003 Report Posted May 20, 2003 Orsaken som du söker ligger väl i det att en väldigt vänlig kapten, med väldigt vänliga kontakter på serviceförråd, anser att eftersom ungdomarna har bra mycket fler timmar/år(i många fall 100% närvaro) så kan man ju sporra dem lite extra genom lull lull.. Det krävs inte mycket för att bli lycklig i vissa fall Och då ansåg han väl att man kunde lika väl plockad hem strv 2000 som stridsbälte.. Hela komp har sedan ett tag tbax varit utr med hjälm 90 (-sjv) Så varför ta ut en gammal kaffekokare till ungdomarna? Dock har övriga ungdomar inte strv 2000 utan bara stridbälte 304K. Quote
nilsson Posted May 20, 2003 Report Posted May 20, 2003 Orsaken som du söker ligger väl i det att en väldigt vänlig kapten, med väldigt vänliga kontakter på serviceförråd, anser att eftersom ungdomarna har bra mycket fler timmar/år(i många fall 100% närvaro) så kan man ju sporra dem lite extra genom lull lull.. Det krävs inte mycket för att bli lycklig i vissa fall Och då ansåg han väl att man kunde lika väl plockad hem strv 2000 som stridsbälte.. Hela komp har sedan ett tag tbax varit utr med hjälm 90 (-sjv) Så varför ta ut en gammal kaffekokare till ungdomarna? Dock har övriga ungdomar inte strv 2000 utan bara stridbälte 304K. Du har aldrig funderat på att hyra ut den vänliga kaptenen en vecka eller två? :P Vi får ut materiel efter utrustningslistan - inte en enda strumpa mer... Ingen hjälm, inget stridsbälte osv... tråkigt värre... Fast som ja sagt innan - jag ser ingen mening (förutom som belöning då...) varför ungdomar skulle få ut hjälm å stridsbälte, men det är ju upp till varje ungdomsledare/övningsledare. Kan även meddela att min ungdomsavdelning har högre närvaro än ortens hemvärnspluton... (på senaste övningen så dök 4 gubbar upp...) Quote
FilipErik1 Posted May 20, 2003 Report Posted May 20, 2003 är det någon som har fått ut stridsväst2000 i såfall vilket md tillhör ni då? Insatsplutonen på gotland har fått ut SV 2000, bärsäck 2000, hjälm 90, stridshandskar(?), comtac-kåpor, sovsäck, liggunderlag, kroppskydd. Quote
m9.do Posted May 20, 2003 Report Posted May 20, 2003 Handhavande av personlig materiel är en färdighet som går utmärkt att öva upp - efter en vårs övning med 48. hvinsatskomp så går flera av dem att kalla skyddsvakter i vått och torrt och deras färdigheter i sanbbskytte upp till 80 meter är det inget fel på. ÖVNING GER FÄRDIGHET! Quote
Ace Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 @m9.do Då anser väl huvudstyrkan i 4832 att de redan är färdigövade... ;) Quote
furiren Posted May 23, 2003 Report Posted May 23, 2003 Har ni inte fått ut strumpor!?vårt bat- förråd är ju helt överfyllt med såna lyx-ateraljer, såsom ylle strumpor tex. det är det ända man kan vara säker på att få ut ÄR DET?????? När jag var där och skulle ha ett par extra skosnören och en längre livrem så gnälde dom som f-n. Men sen vet jag vilken inverkan du har på folk...... NILSSON: PÅ DET NYA KOMPANIET? tur att man flyttade Quote
hellmut Posted May 23, 2003 Author Report Posted May 23, 2003 det ska bli jävlit intresant att följa denna tråd under 2004 när alla ska få den efterlängtade matr. när under året(åren) den kommer ut till komp. Quote
Fk Backéus Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 2004??? Satt och kollade igenom en trevlig lunta papper här omsistems. "TOEM Hv-2004 - Taktisk Organisatorisk Ekonomisk Målsättning 2004"(En del av utredningen Hv2004). I den står det med precis vad som ska finnas förutom personlig utr. vid olika enheter inom Hv. Kan ju säga att det var en hel del spännande läsning, ex.vis ska varje Hv-plut vara utrustad med ett antal gevärsrökgr. till Ak4, med tillhörande drivpatr. 10. TOEM kan man snika till sig av sin kompch eller Kvm. Gör det, ni blir inte besvikna... Quote
Limp Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 2004???Satt och kollade igenom en trevlig lunta papper här omsistems. "TOEM Hv-2004 - Taktisk Organisatorisk Ekonomisk Målsättning 2004"(En del av utredningen Hv2004). I den står det med precis vad som ska finnas förutom personlig utr. vid olika enheter inom Hv. Kan ju säga att det var en hel del spännande läsning, ex.vis ska varje Hv-plut vara utrustad med ett antal gevärsrökgr. till Ak4, med tillhörande drivpatr. 10. TOEM kan man snika till sig av sin kompch eller Kvm. Gör det, ni blir inte besvikna... Den råkar inte finnas på nätet någonstans? Quote
ERI Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 2004???Satt och kollade igenom en trevlig lunta papper här omsistems. "TOEM Hv-2004 - Taktisk Organisatorisk Ekonomisk Målsättning 2004"(En del av utredningen Hv2004). I den står det med precis vad som ska finnas förutom personlig utr. vid olika enheter inom Hv. Kan ju säga att det var en hel del spännande läsning, ex.vis ska varje Hv-plut vara utrustad med ett antal gevärsrökgr. till Ak4, med tillhörande drivpatr. 10. TOEM kan man snika till sig av sin kompch eller Kvm. Gör det, ni blir inte besvikna... Förse er med KRO /A ORG 2004, det är intressant läsning... /ERI Quote
Fu Sjöstedt Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 En liten fråga bara: Är det någon som vet ett smidigt sätt att få ett gäng Peltor SoundTrap till kompaniet? Själv får man jaga som f*n bland jägare i bekantskapskretsen och låna ett par för att hör vad gubbarna skriker när det börjar smälla på övningarna. För att inte tala om risken för hörselskador när någon börjar gapa i radion och man skall höra vad han vill mitt i stridens hetta.. Detta tycker jag personligen borde prioriteras hårt , hörseln är dj**ligt sårbar. Jag har själv tinnitus, och önskar inte min värste ovän det. Tacksam för tips! Quote
Casca Posted June 10, 2003 Report Posted June 10, 2003 En liten fråga bara: Är det någon som vet ett smidigt sätt att få ett gäng Peltor SoundTrap till kompaniet? Själv får man jaga som f*n bland jägare i bekantskapskretsen och låna ett par för att hör vad gubbarna skriker när det börjar smälla på övningarna. För att inte tala om risken för hörselskador när någon börjar gapa i radion och man skall höra vad han vill mitt i stridens hetta.. Detta tycker jag personligen borde prioriteras hårt , hörseln är dj**ligt sårbar. Jag har själv tinnitus, och önskar inte min värste ovän det. Tacksam för tips! Tja, säkerhet är populärt i FM. Vi anmälde det som ett säkerhetsproblem för några år sedan. Vips så poppade det upp Comtacs. Din linje verkar jämförbar. Kör på. Casca Quote
Fk Backéus Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Limp >>> Har inte snubblat över den men kolla med din kompch, för den ska ha kommit ut till förbanden... om din Mdgrupp sköter sig! Trevlig läsning! Quote
Fu Sjöstedt Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Tja, säkerhet är populärt i FM. Vi anmälde det som ett säkerhetsproblem för några år sedan. Vips så poppade det upp Comtacs. Din linje verkar jämförbar. Kör på. Casca Ok, då skall jag påbörja en liten jakt på min nya komp C som förhoppningsvis inte är lika seg mellan öronen som den gamle.. Allvarligt talat verkar han riktigt schysst, så det går nog! Tack Casca för motivationen! Levde i illusionen av att allt som inte redan fanns var omöjligt att få Det enda som verkar skumt med den nye är att han försökte få mig att gå plut C kurs... Hmm... Hilsen! Quote
Fk Bodin Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 (edited) Ok personalen på serviceförådet är allt annat än serviceinriktade, men så har det alltid varit, och kommer alltid vara. Dock så är de inte helt omöjliga, det finns "pärlor" bland personalen också. Gnäll hjälper absolut inte, men tårta dock. Tog med mig en tårta för 70 spänn när jag skulle hämta ut min HV-utrustning. Nya brallor och jacka, ny stridssele(!), nya kängor och ny skyddsmask med mera. 90 hjälmen var jag mycket nära att få ut, men jag var "en tårta ifrån". Är ni inne på ett regemente, så försök gå till deras förråd och byt. Offtast bättre grejor som man får tebax. Alternativt så kan man be vpl att byta till bättre grejor, mot viss ersättning. Brorsan rycker in i augusti på Ing 2. Prylar brukar ju "försvinna" de första veckorna, och "återfinns" på andra ställen. ________________________________________________________________________________ __________________ Vad som gäller "ny" utrustning så är det skamligt att HV prioriteras som något jävla B-lag. Men vårt anseende utåt är väll inte alltid det bästa. Skulle jag vara förådsgubbe så skulle inte jag släppa till en SV 2000 till en 60 åring framför en 17 årig HV-ungdom. Det är rätt enligt min mening att även HV-ungdom skall ha den bästa utrustningen, annars när de väl har kommit ut från GU så vill de aldrig tillbaka till HV där de minns hur kass utrustningen var. HV skall vara en organisation som är öppen för alla, men mina åsikter går isär när man ser alla 55+, samt alla "nollor". De "högre" stridande förbanden inom HV skall vara prio 1 när de gäller ny utrustning. Och när jag pratar om "högre" så menar jag likaväl hvinsats som vanliga HV med högt deltagande och timmar. Låt ny utrustning bli en morot för att vara med mer i HV! Jag är faktiskt trött på allt gnäll inom HV, inte om HV. HV är vad det är - alltså gnällande gubbar. Inom GU så försökte man hela tiden jaga optimism, det borde man även göra inom HV och se frammåt. Skit i allt negativt som disskuteras och koncentrera er på förbättringar. Grubbla inte över alla nollor och gubbar. Gör som RiksHVchefen - skit i det. Edited June 13, 2003 by Fu Bodin Quote
Fk Backéus Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 Håller med Fu Bodin! Det skulle motivera mig mer att göra min "Basic" om man fick utrustning som svara upp mot de krav som uppgiften ställer! Skulle det inte finnas en anledning att se över "Basic" systemet och kanske titta på vad som är brister i kunskap och förmågor. Det känns lite tungt ibland när man har bättre utbildningsståndpunkt än vad vissa instruktörer har. Men om ett par år så har nog verkligheten kommit ikapp i samma takt som de unga föryngrar Hv. Quote
106 Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 Det skulle motivera mig mer att göra min "Basic" om man fick utrustning som svara upp mot de krav som uppgiften ställer! Vilken utrustning saknar du egentligen för det? Jag saknar sovsäck, patrullsäck (har visserligen 2 egna) och Ak5, annars har jag samma utrustning som under GU (99/00). Inget större fel på Stridsbälte 304K och LK70 och tillräckligt bra för uppgiften. Endast Ak4 som jag inte är kompis med. Med "Basic" antar jag att du menar introutbildningen (3 steg). Annars hänger jag inte alls med, Basic kopplar jag ihop med gamla Amiga-datorer. Eller har man kanske börjat med någon mer avancerad repetition av GSU? Introutbildningen är ju snabbt avklarad, endast att lära sig ett nytt vapen och repetera skyddsvakt och skyddsmask. Totalt en kväll och 2 heldagar. Quote
Fk Backéus Posted June 14, 2003 Report Posted June 14, 2003 Inom MDS så har man något de kallar Basic-kontroller. Går ut på att man ska visa att man kan hantera sitt vpn, lite skyddstjänst och sjukvård. Tanklen i sig är väl god, men inte standarden på instr. Sedan så har jag inte fått klart för mig vad den ska ge mer än att man får ha sitt vpn i bostaden. Jag kan väl uttycka det som så att , det är svårt att bli underkänd.... Om någon/några känner för det så drar vi upp en ny tråd med ämnet. Quote
The Swede Posted June 14, 2003 Report Posted June 14, 2003 Vilka instruktörer är det som är dåliga? Det kan väl inte vara mig du menar? Närå, jag kan hålla med dig om att vissa av dom som varit instruktörer på Basicutb. i vår bataljon borde nog syssla med något annat. Ingen nämd och ingen glömd men hon höll på med skyddstjänst. ;) The Swede Quote
Fk Backéus Posted June 14, 2003 Report Posted June 14, 2003 Japp Swede! Vi får väl se hur det blir i höst. Mitt komp ska lösa de större delarna själva när vi har stridsskjutning på Skillingaryd i augsti. Quote
The Swede Posted June 14, 2003 Report Posted June 14, 2003 Jo, det är ju ändrat nu så BASIC-kontrollen ska ingå i en kompani- eller bataljonsövning istället för att som nu vara en fristående övning. The Swede Quote
Recommended Posts