Rainman Posted November 4, 2008 Report Posted November 4, 2008 Är det alltså bara avsaknaden av en streckplatta med MIL-DOT som gör att du väljer Kikarsikte 90 framför Kikarsikte Ak4? Jag gillar streckplattan med mil-dot skarpt, det är givetvis en smak och vane sak. Men då jag de senaste tre åren har tittat genom kikarsikte90 så är det den jag föredrar. Nu finns det streck i Kikarsikte AK4:a som man kan använda sig av om man vill bedöma ett avstånd eller använda när man skall skjuta mot rörliga mål. Som sagt en smak sak. Quote
Knekt Posted November 4, 2008 Report Posted November 4, 2008 (edited) Är det alltså bara avsaknaden av en streckplatta med MIL-DOT som gör att du väljer Kikarsikte 90 framför Kikarsikte Ak4? Jag gillar streckplattan med mil-dot skarpt, det är givetvis en smak och vane sak. Men då jag de senaste tre åren har tittat genom kikarsikte90 så är det den jag föredrar. Nu finns det streck i Kikarsikte AK4:a som man kan använda sig av om man vill bedöma ett avstånd eller använda när man skall skjuta mot rörliga mål. Som sagt en smak sak. Ok. Då kan vi avfärda skillnaderna mellan Kikarsikte Ak4 och Kikarsikte 90 som vettiga orsaker att ha som grund för att ersätta Ak4OR med PSG90. Då förslår jag att vi för resonemanget skull - för att inte dra det här varv på varv utan att komma nån vart - lägger siktesdebatten på is en liten stund. Jag håller helt klart med om att MIL-DOT är trevligt, men smaksaker kan vi ju försöka hålla borta. Så... då återstår själva vapentypen. Vad gör repetergeväret PSG90 (alltså vapentypen som sådan; siktet är ju redan avhandlat) mer lämpat som huvudbeväpning för en skarpskytt än automatkarbinen Ak4 (återigen; enbart vapentypen)? Anser du verkligen att repetergevärets högre tekniska precision väger tyngre än den dramatiskt lägre eldhastigheten och den avsevärt högre problematiken med värmeflimmer som geväret erbjuder jämfört med en Ak4? Med andra ord och utan att gå in på de olika kikarsiktena; tycker du verkligen att Ak4 är ett så pass dåligt vapen för skarpskytten att PSG90 med erkända brister i form av värmeflimmer och långsam eldhastighet ändå är att föredra? Varför då?! Edit: Fippel Edited November 4, 2008 by Knekt Quote
cf112 Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Enkelt löst. Plocka Kikarsikte 90 från PSG:n och sätt på AK4B. Eller skiljer sig ballistiken avsevärt mellan vapnen så siktet inte gör sig särskilt väl på en AK? Quote
Knekt Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Enkelt löst. Plocka Kikarsikte 90 från PSG:n och sätt på AK4B. Eller skiljer sig ballistiken avsevärt mellan vapnen så siktet inte gör sig särskilt väl på en AK? Jag vill som skarpskytt inte ha ett sikte med 10x-förstoring. Kikarsikte Ak4 med 4x-förstoring är mer lämpat för mina uppgifter. Quote
eskil Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Enkelt löst. Plocka Kikarsikte 90 från PSG:n och sätt på AK4B. Eller skiljer sig ballistiken avsevärt mellan vapnen så siktet inte gör sig särskilt väl på en AK? Nej, ballistiken skiljer sig ytterst lite. Det som däremot skiljer sig är siktesmonteringen. AK4B har picatinny-rail, medan PSG90 har dovetail. Quote
Knekt Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Det som däremot skiljer sig är siktesmonteringen. AK4B har picatinny-rail, medan PSG90 har dovetail. Vilket då gör att vi är tillbaka där vi började; köpa ett kikarfäste till Ak4B för montering av ett befintligt sikte. 10x är i mesta laget för skarpskytteri, vilket lämnar kvar Kikarsikte Ak4 med sin 4x-förstoring. Quote
Rainman Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Vad gör repetergeväret PSG90 (alltså vapentypen som sådan; siktet är ju redan avhandlat) mer lämpat som huvudbeväpning för en skarpskytt än automatkarbinen Ak4 (återigen; enbart vapentypen)? - Jag har aldrig sagt att PSG90 är en bättre beväpning än AK4OR för en skarpskytt i en skytte grupp. - Jag har dock försvarat PSG:t som vapen. - Vi har väll alla märkt att AK4OR är borta och att PSG90 är fastslaget som beväpning för skarpskyttarna i grp på IP och utifrån det har jag försökt argumentera hur vi på bästa sätt använder oss av dessa. Men om man läser mina inlägg vart jag vill placera PSG skyttarna så är det som en egen enhet under komp eller Plutonchef. Då är vi inne på Prickskytteri det vet jag och det är dit jag vill, för det är där PSG90 gör mest nytta. Anser du verkligen att repetergevärets högre tekniska precision väger tyngre än den dramatiskt lägre eldhastigheten och den avsevärt högre problematiken med värmeflimmer som geväret erbjuder jämfört med en Ak4?Med andra ord och utan att gå in på de olika kikarsiktena; tycker du verkligen att Ak4 är ett så pass dåligt vapen för skarpskytten att PSG90 med erkända brister i form av värmeflimmer och långsam eldhastighet ändå är att föredra? Varför då?! Alla vapen har ju sina för och nackdelar. AK4OR funkar alldeles utmärkt som skarpskytte vapen jag har ju själv använt AK4OR i många år. Och jag var inte heller glad när jag var tvungen att lämna in min. Men när den nu inte längre finns så måste vi göra det bästa av det vi fått och det är ju PSG. Men att en skytte grupp skall ha en skarpskytt ser jag som ytterst viktigt. Ja nämnde det i en av mina tidigare inlägg att vi kanske skulle vinkla över denna tråd till hur vi bäst anpassar oss till dagens läge. Eller så får vi öppna upp en helt ny tråd där vi diskuterar hur vi går vidare och använder denna till tråd att fortsätta att diskutera för och emot AK4OR-PSG90 Vi ”PSG90 kramare” som vi blev döpta av någon lustig person har suttit och pratat mycket om detta. Och då har frågan om dubbel beväpning kommit upp. Det kanske skulle vara ett alternativ som löser både frågan vad gäller eldkraft och pression. Quote
Ing Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Vad gör repetergeväret PSG90 (alltså vapentypen som sådan; siktet är ju redan avhandlat) mer lämpat som huvudbeväpning för en skarpskytt än automatkarbinen Ak4 (återigen; enbart vapentypen)? - Jag har aldrig sagt att PSG90 är en bättre beväpning än AK4OR för en skarpskytt i en skytte grupp. - Jag har dock försvarat PSG:t som vapen. - Vi har väll alla märkt att AK4OR är borta och att PSG90 är fastslaget som beväpning för skarpskyttarna i grp på IP och utifrån det har jag försökt argumentera hur vi på bästa sätt använder oss av dessa. Men om man läser mina inlägg vart jag vill placera PSG skyttarna så är det som en egen enhet under komp eller Plutonchef. Då är vi inne på Prickskytteri det vet jag och det är dit jag vill, för det är där PSG90 gör mest nytta. Anser du verkligen att repetergevärets högre tekniska precision väger tyngre än den dramatiskt lägre eldhastigheten och den avsevärt högre problematiken med värmeflimmer som geväret erbjuder jämfört med en Ak4?Med andra ord och utan att gå in på de olika kikarsiktena; tycker du verkligen att Ak4 är ett så pass dåligt vapen för skarpskytten att PSG90 med erkända brister i form av värmeflimmer och långsam eldhastighet ändå är att föredra? Varför då?! Alla vapen har ju sina för och nackdelar. AK4OR funkar alldeles utmärkt som skarpskytte vapen jag har ju själv använt AK4OR i många år. Och jag var inte heller glad när jag var tvungen att lämna in min. Men när den nu inte längre finns så måste vi göra det bästa av det vi fått och det är ju PSG. Men att en skytte grupp skall ha en skarpskytt ser jag som ytterst viktigt. Ja nämnde det i en av mina tidigare inlägg att vi kanske skulle vinkla över denna tråd till hur vi bäst anpassar oss till dagens läge. Eller så får vi öppna upp en helt ny tråd där vi diskuterar hur vi går vidare och använder denna till tråd att fortsätta att diskutera för och emot AK4OR-PSG90 Vi ”PSG90 kramare” som vi blev döpta av någon lustig person har suttit och pratat mycket om detta. Och då har frågan om dubbel beväpning kommit upp. Det kanske skulle vara ett alternativ som löser både frågan vad gäller eldkraft och pression. Hur stort ÄR behovet av skarpskytt egentligen i bebyggelse eller normal svensk skog? Menar du att det inte går att lösa ut striden utan ett förstorande kikarsikte? Jag köper gärna dubbel beväpning i fallet HV, när det nu är bestämt att det är PSG som gäller, men är tveksam till att man ska släpa med sig båda alternativen hela tiden. Uppgiften får styra vapenvalet. Quote
Rainman Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Hur stort ÄR behovet av skarpskytt egentligen i bebyggelse eller normal svensk skog?Menar du att det inte går att lösa ut striden utan ett förstorande kikarsikte? Alla uppgifter går att lösa. Sedan är frågan hur vi gör det på bästa sätt. Jag tycker att skarpskytten ökar gruppens möjligheter att lyckas. Jag köper gärna dubbel beväpning i fallet HV, när det nu är bestämt att det är PSG som gäller, men är tveksam till att man ska släpa med sig båda alternativen hela tiden. Uppgiften får styra vapenvalet. Vi har en skarpskytte övningV.50 Då hade jag tänkt att gå med dubbel beväpning. Och då menar jag att släpa med mig båda vapnen. Det gör jag för att testa hur det fungerar rent praktiskt. Jag kan lämna en snabb utvärdering här hur det gick och vilka erfarenheter jag kommer att ha av den testen. Quote
cf112 Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Vad har hänt med förstoringssatsen till Aimpointen som det snackats om som komplement eller ersättning för OR? Quote
Rainman Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Vad har hänt med förstoringssatsen till Aimpointen som det snackats om som komplement eller ersättning för OR? Jag har skjutit med den och har haft den ute på övningar. Den utvärdering vi hade av den var inte så bra. - Den losnade lätt. - Punkten blev oskarp. - Några tyckte förstoringen var för liten (minnet är kasst men jag tror den var på x 3). Kanske fler som har provat och kommit till andra slutsatser?? Quote
cf112 Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Jag har bara kollat i en kinesisk kopia som skramlade sönder direkt. Är det Aimpoints egen konstruktion? Satt den framför eller bakom RP:n? Quote
Knekt Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 (edited) @Rainman Nej, allt är inte beslutat ännu. Exempelvis är utbildningsanvisningen från HvSS preliminär. Kikarsikte Ak4 har inte gått till smältverket och finns kvar i hyllorna. Allt går att påverka inom Hv, bara viljan finns. Och det är snarare där skon verkar klämma; du och flera med dig väljer hellre att jobba för att skarpskyttarna ska bli prickskyttar än att verka för att vi skarpskyttar får den beväpning vi behöver för att lösa våra uppgifter. Det som gör mig riktigt fundersam är underlaget som ligger bakom dessa preliminära beslut. Ni som har haft PSG90 ute som demonstratorer under flera år; varför har ni inte lyft frågan om att Ak4OR är mer lämpat som vapen för lösande av skarpskyttens huvuduppgifter? Att Kikarsikte Ak4 förrådsställts är ju något som hänt nyligen. Ni har ju haft all tid i världen på er att göra ordentliga jämförande tester! Inte nån övning här och där, utan seriösa jämförande tester med ordentlig dokumentation och utvärdering; kolla på hur man jobbar utomlands; vad krävs för att flytta det ena eller det andra siktet till det ena eller det andra vapnet; behövs det nya sikten; andra tillbehör... osv osv. Men om ambitionen hela tiden varit att på sikt forcera fram ett beslut om att göra prickskyttar av skarpskyttarna, så förstår jag ju varför några seriösa tester inte verkar ha förekommit, eller överhuvudtaget varför just PSG90 premierats på bekostnad av Ak4OR. Edit: @Ing Egna erfarenheter efter att Kikarsikte Ak4 lämnats in är att gruppen helt klart tappat i förmåga och då främst i bebyggelse, där mål oftare än i skogen kan vara såväl svårupptäckta/dolda som väl skyddade/liten målyta samtidigt som avståndet ibland sticker iväg en bit. Men lösningen är inte ett PSG90; det skulle snarare sänka förmågan ytterligare än att öka den, med hänsyn till de nackdelar vi varvat 101 gånger i tråden. Problemet med dubbel beväpning är att uppgifterna växlar snabbare än du hinner ta dig till ett bakre läge och byta vapen. Släpa runt på två eldhandvapen i samma kaliber tror jag inte på som realistisk lösning, bland annat rent viktmässigt. Edited November 5, 2008 by Knekt Quote
Rainman Posted November 6, 2008 Report Posted November 6, 2008 Och det är snarare där skon verkar klämma; du och flera med dig väljer hellre att jobba för att skarpskyttarna ska bli prickskyttar än att verka för att vi skarpskyttar får den beväpning vi behöver för att lösa våra uppgifter.Jag jobbar absolut inte för att göra prickskyttar av skarpskyttarna.Om jobbar för något så är det att få in prickskyttar i organisationen och då absolut inte på bekostnad av skarpskyttarna. Det ena utesluter inte det andra Ni som har haft PSG90 ute som demonstratorer under flera år; varför har ni inte lyft frågan om att Ak4OR är mer lämpat som vapen för lösande av skarpskyttens huvuduppgifter? När vi började vår PSG90 utb. så var det oklart vad dom skulle användas till. Efter som vi följde SkjutR PSG90 så började vi med att bli godkända skarpskyttar för att sedan fortsätta utbildningen med mål att bli godkända prickskyttar. Nu kom vi aldrig så långt pga. Amf1 behövde våra vapen vilket innebar att de prickskytteprov som var planerat blev inställt. När sedan utbildningsanvisningen väl kom där det står att: I varje insats grupp avdelas och utbildas en PSG90-skytt.Vapnet blir soldatens huvudvapen. Föredrädesvis välj personal med tidigare utbildning som prickskytt,skarpskytt eller är skicklig skytt. Soldaten utbildas inte till prickskytt utan mot den tidigare form av skarpskytt dvs PSG90-skytten utgör en del av gruppen. Tillämpliga delar av SkjutR Psg90 nyttjas. Så fick vi tänka om vad gällde vårt mål om prickskytteriet, men vi kunde meddela södertörnsgruppen att vi hade 10 färdigutbildade skarpskyttar på Psg90 vilket mottogs som mycket positivt. Ni har ju haft all tid i världen på er att göra ordentliga jämförande tester! Inte nån övning här och där, utan seriösa jämförande tester med ordentlig dokumentation och utvärdering. ..; kolla på hur man jobbar utomlands; vad krävs för att flytta det ena eller det andra siktet till det ena eller det andra vapnet; behövs det nya sikten; andra tillbehör... osv osv. Vi hade ett utbildnings mål och inte ett mål att jämföra och utvärdera de olika alternativen. Skulle jag få det uppdraget samt tid och resurser så är jag frivillig att ta mig an det. Släpa runt på två eldhandvapen i samma kaliber tror jag inte på som realistisk lösning, bland annat rent viktmässigt. Visst är kallibern den samma men användningsområdet skiljer sig ju avsevärt. Vad gäller vikten så ser jag inga problem, 6.66kg mer är inget problem om man bara har skött om sin fys. Det jag ser som ett problem är att ha ett vapen på ryggen som fastnar i grenar dörrposter mm. Om det är det bästa alternativet det vet jag inte men det kan vara värt att testa. Quote
Johan Martin Posted November 6, 2008 Report Posted November 6, 2008 Släpa runt på två eldhandvapen i samma kaliber tror jag inte på som realistisk lösning, bland annat rent viktmässigt. Visst är kallibern den samma men användningsområdet skiljer sig ju avsevärt. Vad gäller vikten så ser jag inga problem, 6.66kg mer är inget problem om man bara har skött om sin fys. Det jag ser som ett problem är att ha ett vapen på ryggen som fastnar i grenar dörrposter mm. Om det är det bästa alternativet det vet jag inte men det kan vara värt att testa. 6.66 kg extra vapen innebär 6.66 kg mindre utrustning, vatten och ammunition oavsett fysisk form. Om det nu är en så himla bra idé med ett prickskyttevapen på gruppnivå, varför har då ingen annan nation genomfört det? Utvecklingen går ju som redan konstaterat konstaterat åt det andra hållet, med helautomatiska vapen åt prickskyttarna. PSG90 borde ju gå att sälja civilt (jag vet inte, jag antar - eftersom det inte är helautomatiskt). Hur många lämpliga skarpskyttesikten avsedda för railmontage får man för ett PSG? Quote
Knekt Posted November 6, 2008 Report Posted November 6, 2008 Släpa runt på två eldhandvapen i samma kaliber tror jag inte på som realistisk lösning, bland annat rent viktmässigt. Visst är kallibern den samma men användningsområdet skiljer sig ju avsevärt. Vad gäller vikten så ser jag inga problem, 6.66kg mer är inget problem om man bara har skött om sin fys. Det jag ser som ett problem är att ha ett vapen på ryggen som fastnar i grenar dörrposter mm. Om det är det bästa alternativet det vet jag inte men det kan vara värt att testa. 6.66 kg extra vapen innebär 6.66 kg mindre utrustning, vatten och ammunition oavsett fysisk form. Om det nu är en så himla bra idé med ett prickskyttevapen på gruppnivå, varför har då ingen annan nation genomfört det? Utvecklingen går ju som redan konstaterat konstaterat åt det andra hållet, med helautomatiska vapen åt prickskyttarna. PSG90 borde ju gå att sälja civilt (jag vet inte, jag antar - eftersom det inte är helautomatiskt). Hur många lämpliga skarpskyttesikten avsedda för railmontage får man för ett PSG? Instämmer till fullo. Det är PSG90-vurmandet börjar anta riktigt krystade proportioner. Allt som hade behövts för att lösa det här larvet är ett simpelt litet kikarfäste för att montera vår vanliga skarpskyttekikare på Ak4B till en kostnad av några hundralappar per enhet. Då hade vi sluppit de här dumheterna utan att ens behöva köpa nya sikten. Och vaddå 6.66kg? Rainman, ska du inte ha med dig några extra magasin, tillbehör, fickor?! Quote
Rainman Posted November 7, 2008 Report Posted November 7, 2008 (edited) Och vaddå 6.66kg? Rainman, ska du inte ha med dig några extra magasin, tillbehör, fickor?! Fakta från soldF Laddat vapen (kikare, rem, mag+10 ptr)=6,66 kg Magasin: fullt: 364 g x 2 =728 g Samt. Vårdpåse med läskstång reservriktmedel linnelappar oprikvårdssats mm. enligt min bedömning ca 750g Summa=8,138g. Ska vi säga ca. 8kg?? 6.66 kg extra vapen innebär 6.66 kg mindre utrustning, vatten och ammunition oavsett fysisk form. Det måste innebära att du anser att soldaten redan nu är belastad till 100%. Efter som skarpskytten skall vara en särskilt uttagen, utbildad och utrustad skytt, så är ett av kriterierna att klara av tjänstens fysiska krav. @Rainman Nej, allt är inte beslutat ännu. Exempelvis är utbildningsanvisningen från HvSS preliminär. Kikarsikte Ak4 har inte gått till smältverket och finns kvar i hyllorna. Allt går att påverka inom Hv, bara viljan finns. Och det är snarare där skon verkar klämma; du och flera med dig väljer hellre att jobba för att skarpskyttarna ska bli prickskyttar än att verka för att vi skarpskyttar får den beväpning vi behöver för att lösa våra uppgifter. Hur har du jobbat med att påverka det beslut som du tycker är så dåligt? Vilka kanaler har du använt för att föra dina åsikter fram till beslutsfattarna? Edited November 7, 2008 by Rainman Quote
Johan Martin Posted November 7, 2008 Report Posted November 7, 2008 Ska vi säga ca. 8kg?? 6.66 kg extra vapen innebär 6.66 kg mindre utrustning, vatten och ammunition oavsett fysisk form. Det måste innebära att du anser att soldaten redan nu är belastad till 100%. Efter som skarpskytten skall vara en särskilt uttagen, utbildad och utrustad skytt, så är ett av kriterierna att klara av tjänstens fysiska krav. Jag förstår inte vad som är oklart här. Åtta extra, i min mening onödiga, kg kommer att påverka din uthållighet oavsett hur tränad du är. Alternativt kan man bära mindre utrustning. Det är ju dessutom hemvärnet vi pratar om här, inte några "elitsoldater". Ska grupperna bestå av sju man till dess att SSG börjar pensioneras in i hemvärnet? Quote
Fk Satan Posted November 7, 2008 Report Posted November 7, 2008 fd. SSG-soldater eller inte i hemvärnet är en diskussion vi avstår från på soldf. Om det nu finns någon sådan inom hemvärnet är det upp till enskild soldat att fullt ut berätta om sin bakgrund. Men jag gissar att det är fler som drömmer om att vara en SSG än vad som faktiskt finns inom hv.... Själv är jag inne på knekts linje att släppa PSG90 och köra ak4 med OR istället. Och AK4:an som finns på försök (se kasunen) med benstöd osv borde vara betydligt mer lämplig för Hv än PSG90.... Frågan är om det idag går att jobba som skyddsvakt med psg90... Quote
Chassi Posted November 8, 2008 Report Posted November 8, 2008 (edited) fd. SSG-soldater eller inte i hemvärnet är en diskussion vi avstår från på soldf. Om det nu finns någon sådan inom hemvärnet är det upp till enskild soldat att fullt ut berätta om sin bakgrund. Men jag gissar att det är fler som drömmer om att vara en SSG än vad som faktiskt finns inom hv.... Själv är jag inne på knekts linje att släppa PSG90 och köra ak4 med OR istället. Och AK4:an som finns på försök (se kasunen) med benstöd osv borde vara betydligt mer lämplig för Hv än PSG90.... Frågan är om det idag går att jobba som skyddsvakt med psg90... Var det inte lite det som man pratade om att när man inte anser att man behöver nyttja PSG så ska man använda sin Ak4. Börjar tröttna lite på en del människors oförmåga att se en möjlighet att kompromissa mellan ak4 och psg90, inte bär du väl med dig granatgeväret när du anser det som ett överflödigt vapen eller inte förväntar dig tyngre fordon. Får en känsla av att vissa vill straffa systemet genom att låta skarpskytten gå med PSG90 och tilläggsutrustning hela tiden när han står på vakt, när han sover, när han skiter, jag tror att vi alla vet att det inte fungerar på det viset för visst fördelar man utrsutning efter behov? Edited November 8, 2008 by Chassi Quote
eskil Posted November 9, 2008 Report Posted November 9, 2008 Börjar tröttna lite på en del människors oförmåga att se en möjlighet att kompromissa mellan ak4 och psg90, inte bär du väl med dig granatgeväret när du anser det som ett överflödigt vapen eller inte förväntar dig tyngre fordon. Nej, det gör man inte eftersom granatgeväret är ett understödsvapen. Om man använder Psg90 som ett understödsvapen så har man inte längre skarpskyttar utan prickskyttar. Quote
Ing Posted November 9, 2008 Report Posted November 9, 2008 fd. SSG-soldater eller inte i hemvärnet är en diskussion vi avstår från på soldf. Om det nu finns någon sådan inom hemvärnet är det upp till enskild soldat att fullt ut berätta om sin bakgrund. Men jag gissar att det är fler som drömmer om att vara en SSG än vad som faktiskt finns inom hv.... Själv är jag inne på knekts linje att släppa PSG90 och köra ak4 med OR istället. Och AK4:an som finns på försök (se kasunen) med benstöd osv borde vara betydligt mer lämplig för Hv än PSG90.... Frågan är om det idag går att jobba som skyddsvakt med psg90... Var det inte lite det som man pratade om att när man inte anser att man behöver nyttja PSG så ska man använda sin Ak4. Börjar tröttna lite på en del människors oförmåga att se en möjlighet att kompromissa mellan ak4 och psg90, inte bär du väl med dig granatgeväret när du anser det som ett överflödigt vapen eller inte förväntar dig tyngre fordon. Får en känsla av att vissa vill straffa systemet genom att låta skarpskytten gå med PSG90 och tilläggsutrustning hela tiden när han står på vakt, när han sover, när han skiter, jag tror att vi alla vet att det inte fungerar på det viset för visst fördelar man utrsutning efter behov? ÄR Prickskyttegevär90 ett vettigt skarpskyttevapen? Jag tror vi är överens om att det svaret är NEJ. Ska man då ha skarpskyttar så är det väl lämpligt att ta fram ett vapen åt dem, typ AK4 med lågförstorande kikare, eller varför inte variabel förstoring. Som TILLÄGG så är det utmärkt att ha den där prickskyttebössan att plocka fram, kanske som plutonsresurs när det visar sig att det behövs. Quote
osok Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 (edited) Verklighet Skarpskytten ska finnas i Insatsplutonerna, en i varje grupp. Skarpskyttens personliga beväpning ÄR Psg 90. Ni som tycker att PSG 90 är ett dåligt vapenval för en skarpskytt -> "Livet är inte rättvist och det ska övas" Jag läste någonstans på tråden att man inte kunde skjuta lika fort med PSG90 jämnfört med AK4OR. Nej, det kanske man inte kan, helautomat vinner över cylinderrepeter, men jag VET att man kommer snabbare till andraskottet (träff i mål) med en PSG90, förutsatt att man behärskar PSG90. Ni som BEHÄRSKAR AK4OR och PSG90 vet att detta stämmer. Återigen Verklighet Skarpskytten ska finnas i Insatsplutonerna, en i varje grupp. Skarpskyttens personliga beväpning ÄR Psg 90. Edited November 12, 2008 by osok Quote
Ing Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 Verklighet Skarpskytten ska finnas i Insatsplutonerna, en i varje grupp. Skarpskyttens personliga beväpning ÄR Psg 90. Ni som tycker att PSG 90 är ett dåligt vapenval för en skarpskytt -> "Livet är inte rättvist och det ska övas" Jag läste någonstans på tråden att man inte kunde skjuta lika fort med PSG90 jämnfört med AK4OR. Nej, det kanske man inte kan, helautomat vinner över halvautomat, men jag VET att man kommer snabbare till andraskottet (träff i mål) med en PSG90, förutsatt att man behärskar PSG90. Ni som BEHÄRSKAR AK4OR och PSG90 vet att detta stämmer. Återigen Verklighet Skarpskytten ska finnas i Insatsplutonerna, en i varje grupp. Skarpskyttens personliga beväpning ÄR Psg 90. Måste man tycka om det? Snabbare andraskott med träff i mål. På avstånd från hur många x00 meter....? (PS. PSG90 är inte, och har aldrig varit ett halvautomatiskt vapen. Vilket dock AK4 till största delen används som) Quote
osok Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 Verklighet Skarpskytten ska finnas i Insatsplutonerna, en i varje grupp. Skarpskyttens personliga beväpning ÄR Psg 90. Ni som tycker att PSG 90 är ett dåligt vapenval för en skarpskytt -> "Livet är inte rättvist och det ska övas" Jag läste någonstans på tråden att man inte kunde skjuta lika fort med PSG90 jämnfört med AK4OR. Nej, det kanske man inte kan, helautomat vinner över CYLINDERREPETER, men jag VET att man kommer snabbare till andraskottet (träff i mål) med en PSG90, förutsatt att man behärskar PSG90. Ni som BEHÄRSKAR AK4OR och PSG90 vet att detta stämmer. Återigen Verklighet Skarpskytten ska finnas i Insatsplutonerna, en i varje grupp. Skarpskyttens personliga beväpning ÄR Psg 90. Måste man tycka om det? Självklart behöver man inte tycka om det. Snabbare andraskott med träff i mål. På avstånd från hur många x00 meter....? (PS. PSG90 är inte, och har aldrig varit ett halvautomatiskt vapen. Vilket dock AK4 till största delen används som) Visste att det skuller komma som ett brev på posten, ja, ja,ja PSG90n är ett repetergevär ja, ja ja. Jag lovar jag ska ändra i texten. Snabbare andraskott med träff i mål. På avstånd från hur många x00 meter....? Visste även att denna kommentar skulle komma. Svaret är lika enkelt som självklart Quote
Rickard N Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 Du kan inte leverera svaret då? Quote
Knekt Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 (edited) Verklighet Skarpskytten ska finnas i Insatsplutonerna, en i varje grupp. Skarpskyttens personliga beväpning ÄR Psg 90. Ni som tycker att PSG 90 är ett dåligt vapenval för en skarpskytt -> "Livet är inte rättvist och det ska övas" Jag läste någonstans på tråden att man inte kunde skjuta lika fort med PSG90 jämnfört med AK4OR. Nej, det kanske man inte kan, helautomat vinner över cylinderrepeter, men jag VET att man kommer snabbare till andraskottet (träff i mål) med en PSG90, förutsatt att man behärskar PSG90. Ni som BEHÄRSKAR AK4OR och PSG90 vet att detta stämmer. Återigen Verklighet Skarpskytten ska finnas i Insatsplutonerna, en i varje grupp. Skarpskyttens personliga beväpning ÄR Psg 90. (HvSS) Preliminära Utbildningsanvisningar 2009 och inriktning för 2010-2011 (SAOL 1986) Preliminär (-ä´r) -t adj. förberedande, inledande o.d. (Wiktionary.org) Preliminär ej är slutligt avgjord, i synnerhet om tidpunkter Så... om vi lämnar ordförståelseövningarna en stund så kanske du kan vara så hygglig att du delar med dig till oss andra av dina kunskaper om hur man kommer snabbare till andraskott med ett repetergevär än med en ak. Som mycket van skytt av båda vapentyperna blir jag helt klart nyfiken. Edit: Fippel Edited November 12, 2008 by Knekt Quote
Sleipnir Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 Bara för att vara lite strulig så har jag faktist tittat i lite papper. Chefsgrupp C HEMVÄRNSPLUTON STF C HEMVÄRNSPLUT 2 HEMVÄRNSMAN/TFN 2 HUNDEKIPAGE Transportgrupp tgb C TPGRUPP TGB 2 BILFÖRARE TGB 4 x Hemvärnsgrupp C HEMVÄRNSGRUPP STF C HVGRUPP 5 HMVÄRNSMAN HEMVÄRNSMAN RESFÖ Jag måste tillstå att jag inte hittar vare sig pricskyttar eller skarpskyttar. Och som det varit ett bra tag nu, så hittar jag inte kspskyttar, grgskyttar eller någon anna specifierad tjänst (utom reservförare och telefonist då). Psg90, precis som Pskott, Grg, Ksp, Grt är ett förstärkningsvapen. Quote
eskil Posted November 13, 2008 Report Posted November 13, 2008 Verklighet Skarpskytten ska finnas i Insatsplutonerna, en i varje grupp. Skarpskyttens personliga beväpning ÄR Psg 90. Psg90 är ute på insatsplutonerna på försök. Meningen är att det ska utvärderas ifall vapnet kan användas som personligt vapen för skarpskyttarna. Den odelade meningen här på forumet och förhoppningsvis även i verkligheten är att det inte är ett lämpligt vapen. Det kommer troligtvis även att framgå av utvärderingen. Sedan har du tydligen inte förstått hur hemvärnet fungerar, osok. Till skillnad från ett GU-förband där man bara har att lyda order och hålla käft så finns i hemvärnet medbestämmanderätt. Det är det vi har hemvärnsråd och hemvärnsting till. Om man tycker att någon inte fungerar som det ska så kan men ge feedback genom den kanalen. Till skillnad från värnpliktsrådet så har hemvärnsrådet ett reelt inflytande eftersom rikshemvärnsledningen vet att folk kommer att sluta i HV ifall man skiter i vad de tycker. Quote
FkN Posted November 13, 2008 Report Posted November 13, 2008 Psg90 är ute på insatsplutonerna på försök. Meningen är att det ska utvärderas ifall vapnet kan användas som personligt vapen för skarpskyttarna. Den odelade meningen här på forumet och förhoppningsvis även i verkligheten är att det inte är ett lämpligt vapen. Det kommer troligtvis även att framgå av utvärderingen. Fel, våra PSG togs in för några år sen, och vi har inte sett till dom sen dess. Sedan har du tydligen inte förstått hur hemvärnet fungerar, osok. Till skillnad från ett GU-förband där man bara har att lyda order och hålla käft så finns i hemvärnet medbestämmanderätt. Det är det vi har hemvärnsråd och hemvärnsting till. Om man tycker att någon inte fungerar som det ska så kan men ge feedback genom den kanalen. Till skillnad från värnpliktsrådet så har hemvärnsrådet ett reelt inflytande eftersom rikshemvärnsledningen vet att folk kommer att sluta i HV ifall man skiter i vad de tycker. Fel, dessa råd/ting har inget reel makt/talan utan är enbart rådgivande. Tror knappast att "rikshemvärnsledningen" bryr sig om folk slutar då HV ändå ska minskas till 15 tusen man varav en större del enbart övar en vecka om året. Quote
Recommended Posts