Jump to content

Hur nyttjas Skarpskytten/Prickskytten hos er?

Recommended Posts

Känns som jag måste förtydliga vissa saker.

1, jag är inte motståndare till att tillföra PSG till Hv. Men ifall systemet skall tillföras måste dels skyttarna vara välutbildade och hv skall kunna motivera syftet med dessa skyttar. Att det är coolt och behövs för avståndsbekämpning och und-inhämtning är inte argument som biter på mig.

2, Ett klart och tydligt toem måste skapas.

3, Utbildning av chefer som kommer att ha dessa skyttar måste genomföras. Har inte cheferna kunskap om hur systemen fungerar och sin egen roll i systemet så blir det bara skit.

Svar på tal:

1.Förstår nu vartåt det lutar..... javisst! Tillför det till IP/IK så kan vi "vanliga hemvärnsmän" fortsätta sitta i våra gropar, pilla navelludd och vänta på att nån annan skall göra jobbet åt oss. Har aldrig påstått att coolhet skulle vara ett argument. Då hade jag aldrig gått med i hemvärnet överhuvudtaget. Nä, minera runt objekten och lägg ner HV :-(

2.Håller helt med! Ingen skulle bli gladare än mig.

3.Detta vore ju helt suveränt. Men i dessa dagar är det ju bara insats som får övn-tid. Utan övn. blir det mesta skit och det gäller inte bara prickskyttar utan hela dj_vla organisasionen. Ribban idag ligger ungefär vid att kunna slå upp en förläggning. Klarar vi det är ju målen nådda :huh: Skandal

• Replies 463
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1, jag är inte motståndare till att tillföra PSG till Hv. Men ifall systemet skall tillföras måste dels skyttarna vara välutbildade och hv skall kunna motivera syftet med dessa skyttar. Att det är coolt och behövs för avståndsbekämpning och und-inhämtning är inte argument som biter på mig.

3, Utbildning av chefer som kommer att ha dessa skyttar måste genomföras. Har inte cheferna kunskap om hur systemen fungerar och sin egen roll i systemet så blir det bara skit.

Svar på tal:

1.Förstår nu vartåt det lutar..... javisst! Tillför det till IP/IK så kan vi "vanliga hemvärnsmän" fortsätta sitta i våra gropar, pilla navelludd och vänta på att nån annan skall göra jobbet åt oss. Har aldrig påstått att coolhet skulle vara ett argument. Då hade jag aldrig gått med i hemvärnet överhuvudtaget. Nä, minera runt objekten och lägg ner HV :-(

3.Detta vore ju helt suveränt. Men i dessa dagar är det ju bara insats som får övn-tid. Utan övn. blir det mesta skit och det gäller inte bara prickskyttar utan hela dj_vla organisasionen. Ribban idag ligger ungefär vid att kunna slå upp en förläggning. Klarar vi det är ju målen nådda :huh: Skandal

1, Att enbart tillföra det till IP/Ik tror jag inte på... På vilket sätt har en IP nytta av PSG om hv minsta stridsenhet är en pluton? Nu kan vi i denna fråga glida över på ganska intressanta frågeställningar som ligger utanför denna tråds syfte... Men vad är Hv:s uppgifter enl de styrdokument som Hv har?

2, så bra. Ska bli intressant att läsa det nya TOEM

3, Är det verkligen bara insats som får övn-tid? Vad jag vet så finns det även här styrningar via HKV hur övningstiden skall erbjudas... Samt att det troligen via din lokala Utbildningsgrupp finns anvisningar på vad som skall övas. Och jag är av åsikten kan man inte gå så skall man inte åka störtlopp... fixar ni inte era grunduppgifter så skall ni inte börja öva på uppgifter som ligger lååååångt över era grunduppgifter.

Svar på tal:

3.Detta vore ju helt suveränt. Men i dessa dagar är det ju bara insats som får övn-tid. Utan övn. blir det mesta skit och det gäller inte bara prickskyttar utan hela dj_vla organisasionen. Ribban idag ligger ungefär vid att kunna slå upp en förläggning. Klarar vi det är ju målen nådda :unsure: Skandal

1, Att enbart tillföra det till IP/Ik tror jag inte på... På vilket sätt har en IP nytta av PSG om hv minsta stridsenhet är en pluton? Nu kan vi i denna fråga glida över på ganska intressanta frågeställningar som ligger utanför denna tråds syfte... Men vad är Hv:s uppgifter enl de styrdokument som Hv har?

3, Är det verkligen bara insats som får övn-tid? Vad jag vet så finns det även här styrningar via HKV hur övningstiden skall erbjudas... Samt att det troligen via din lokala Utbildningsgrupp finns anvisningar på vad som skall övas. Och jag är av åsikten kan man inte gå så skall man inte åka störtlopp... fixar ni inte era grunduppgifter så skall ni inte börja öva på uppgifter som ligger lååååångt över era grunduppgifter.

Vill bara förtydliga att det är inte vi som sätter den ribban, utan bataljonsledningen. Vi har både förmågan och viljan att göra mer men som vanligt hemvärnskompani får man ju inte.

När förläggningen är rest kommer det ett gäng blå-gul och utbrister: -Titta vad duktiga de är. De har ju rest ett tält aldeles själva. Då kan vi packa ihop och fara hem.

Känns som nå djävla freakshow. Så upplever jag det iaf. och tro mig.... jag har övervägt att lämna HV ett antal gånger men känner att man har trots allt en plats att fylla och en ambition att vilja prestera. För tron på att HV behövs finns men det råder dystra tider....... :huh:

Svar på tal:

3.Detta vore ju helt suveränt. Men i dessa dagar är det ju bara insats som får övn-tid. Utan övn. blir det mesta skit och det gäller inte bara prickskyttar utan hela dj_vla organisasionen. Ribban idag ligger ungefär vid att kunna slå upp en förläggning. Klarar vi det är ju målen nådda :unsure: Skandal

Vill bara förtydliga att det är inte vi som sätter den ribban, utan bataljonsledningen. Vi har både förmågan och viljan att göra mer men som vanligt hemvärnskompani får man ju inte.

När förläggningen är rest kommer det ett gäng blå-gul och utbrister: -Titta vad duktiga de är. De har ju rest ett tält aldeles själva. Då kan vi packa ihop och fara hem.

Känns som nå djävla freakshow. Så upplever jag det iaf. och tro mig.... jag har övervägt att lämna HV ett antal gånger men känner att man har trots allt en plats att fylla och en ambition att vilja prestera. För tron på att HV behövs finns men det råder dystra tider....... :huh:

Och har ni/du påpekat detta problem enl er för bat-ledningen?

Nu tycker jag att vi kan börja vandra åter till topicen för detta ämne.. finns andra trådar som avhandlar problemet om insats, ska vi fortsätta där?

Eftersom kikarsiktet PSG90 är bättre än utlämnad kikare m/stor så har det blivit kikarsikte med kikare som komplement.

Kikare för yta, kikarsikte för precision.

/M

Ok, jag hade hoppats att fler skulle svara, men jag sitter och undrar hur bra det är att använda vapnet att observera med. Som jag har förstått det så är det "Så man gör" dock så har jag några invändningar/frågor. För det första så var det första jag fick lära mig innan jag fick ett vapen i grönkläder, att aldrig sikta mot något som man inte planerade att beskjuta. Detta för att inte oavsiktligt råka skjuta på något eller någon.

Det som dock kan vara allvarliga vad avser den egna säkerheten, är att men genom att sikta på någon gör sig själv till ett legetimt mål av istort sett alla, då de flesta ROE prioterar force protection ganska högt. Om man då ser att någon riktar ett vapen mot en eller någon av den egna styrkan så spelar det mindre roll varför den gör det.

Sedan kan jag förstå att ifall man vill komma snabbt till skott att man frivilligt tar dessa risker men om man bara ska observera...

Nu har jag dock ingen praktisk prickskytteutbildning så upplys mig gärna om de fel jag har fel

1. Praktisk nytta.

Eftersom kikarsiktet är vida överlägset utlämnade kikare vad gäller att se detaljer kan det vara en bra sak att ha för att bedöma huruvida mystisk person i anslutning till objektet 400+ m bort är bus eller tomte (O-plats/Bevaka). Anläggning behöver ej göras för att utnyttja de optiska förtjänsterna hos siktet.

2. Observation.

I de flesta situationer där man observerar undviker man mig veterligen att synas ö h t, i andra fall vill jag nog hävda att kollegorna i skarpskyttens närhet som framrycker utrustade med allt från skalkniv till diskbänk, farlig ände framåt, redan satt ribban vad gäller konfliktsökande medmänniskor... :worthy:

Man kan observera helt öppet också, men det är kanske inte platsen/uppgiften du tilldelat en skarpskytt/prickskytt?

Är själv inte övertygad om att psg90 tillför en hvskyttegrupp något större, men nog utnyttjar man alla möjligheter man kan med den mtrl som delas ut.

/M

Edited by Munin

Hur man gör idag är ju lite på en höft. Jag har funderat lite kring hur strukturen borde kunna se ut.

En prickskyttegrp på insatskompani (idagsläget insatskompledning). Tre prickskyttepar med skytt resp observatör, en grpch och fö/sign?!

Jag OT:ar lite med skarpskytt också. Med en skarpskyttar på plutonerna vilken sikteslösning (på ak4) ska man drömma om? Nytt optiskt och skippa rödpunkt eller förstoringsmodul till nuvarande sikte? Benstöd kanske vore lämpligt.

Nyttan med prickskyttar inom hemvärnet kan nog flera vagnschefer från mekbat i Boden som deltog under övningen vintersol redogöra för. (lite elakat sagt)under denna övning så sköt våra prickskyttar bort ett antal. Minera stråket på lämligt ställe och när man börjar röja så skjut bort cheferna. har tidigare varit skeptisk till detta inom HV men har efter övningen svängt 180 grader.

Vi hade folk som är utbildade som PSG skyttar från K4 på plats med tydlig uppgift att skjuta bort VC så for de dök upp ur vagnen vilket funkade utmärkt.

II63

Edited by II63

Nyttan med prickskyttar inom hemvärnet kan nog flera vagnschefer från mekbat i Boden som deltog under övningen vintersol redogöra för. (lite elakat sagt)under denna övning så sköt våra prickskyttar bort ett antal. Minera stråket på lämligt ställe och när man börjar röja så skjut bort cheferna. har tidigare varit skeptisk till detta inom HV men har efter övningen svängt 180 grader.

Om man vill vara elak skulle man kunna ställa frågan om vi ska organisera och utbilda HV för att bli lämplig b-styrka till egna mekaniserade förband, eller för att kunna lösa den troliga huvuduppgiften? För jag har svårt att se att en förband vars huvudsakliga uppgift är att bevaka olika typer av objekt bör ha förmågan att bekämpa vagnchefer...

Finns inte uppgiften "hålla" i IPs uppgifter? T.e.x att hålla ett vägskäl? Ryktet säger att HV höll ganska bra i traktena runt Boden...

Nej, däremot har hemvärnsinsatsplutonen tilläggsuppgiften "försvara terrängavsnitt/knutpunkt". Men den dimensionerande motståndaren är inte mekaniserad bataljon... ;-)

Sabotageförband och luftlandsatta mindre förband skall vara den dimensionerande motståndaren.

Det dimensionerande sabotageförbandet består av ett förband om grupp till högst plutons styrka beroende på skyddsobjektets storlek och komplexitet.

Edited by KD803

• 6 months later...
Vi kan ju börja med att slå fast att befattningen egentligen inte finns (befattningskod saknas), om nu inget nytt har hänt som jag missat. Efter som det trotts avsaknaden av befattningskod övas flitigt runt om i landet vore det kul att se hur det ser ut kring organisationen av funktionen.

Låt oss hålla oss till frågorna nedan i största möjliga mån. Semantik och skillnad mellan skarpskytt/Prickskytt kan vi ta i en annan tråd eller läsa om i äldre trådar.

Svara gärna på följande frågor:

1. Vilken bataljon (eller utbildningsgrupp) tillhör du?

2. Vart finns skarpskytten/prickskytten i plutonen/kompaniet/bataljonen?

3. Finns det en enhetlig organisation?

4. Vilken beväpning används (Ak4 OR eller PSG 90)?

Är det någon som vet hur det går med utredningen kring befattningen som har gått i stäv?

Jag får väl börja…

1. Kinnebataljon, Skaraborgsgruppen.

2. I vissa Insattsplutoner, på bataljonsstaben.

3. Nej, inte för stunden!

4. PSG 90, då vi fått lämna in optiken, dock finns några Hensoldt kvar ute.

MVH

- HvPrsk

Nu kanske det är en förändring på gång.

Har hört från en relativt säker källa att prickskyttar kommer att finnas med i de nya TOEM som kommer.

Kanske det finns någon här som kan bekräfta?

Om de nu stämmer att det blir så, är det inte en dag förtidigt!!

För att citera Gery Fylking "Äntligen"

Utan att vara alltför säker på saken (jag har inte sett nya (P)TOEM så verkar det rimligt. Varför har annars pricksyttegeväret funnits på U-listan för bataljon så länge? Tyvärr så har man ju inte genomfört försök enligt det jag skulle vilja sett, med rimlig utvärdering.

Utan att vara alltför säker på saken (jag har inte sett nya (P)TOEM så verkar det rimligt. Varför har annars pricksyttegeväret funnits på U-listan för bataljon så länge? Tyvärr så har man ju inte genomfört försök enligt det jag skulle vilja sett, med rimlig utvärdering.

Vilka försök skulle du vilja se?

Kanske hur organisation ska se ut, utbildning, utrustning, förslag till spec över förmåga osv osv.

Personligen tycker prickskyttarna ska lyftas från plut till minst komp-resurs. Idag har vi skarpskyttar med psg, det är inte optimalt.

Det låter ju bra med prickskyttar i TOEM, förutsatt att detta exempelvis innebär seriösa utbildningsplaner. Att köra lite demonstratorer med folk som redan har utbildning (ex från GU) är ju knappast nått som håller i verkligheten.

Följdfrågan blir ju om även skarpskytteriet finns med i nya TOEM?!

Kanske hur organisation ska se ut, utbildning, utrustning, förslag till spec över förmåga osv osv.

Personligen tycker prickskyttarna ska lyftas från plut till minst komp-resurs. Idag har vi skarpskyttar med psg, det är inte optimalt.

Intressanta frågeställningar .

ORGANISATION

Vad jag har hört om nya (P)TOEM så skall prickskyttarna hamna på insats. Hur dom kommer att organiseras har jag ingen aning om. Men det öppnar ju upp många nya möjligheter för hur insats kan använda och dra nytta av dessa soldater.

UTBILDNING

Det som jag tycker är viktigt är att eventuella blivande prickskyttar är väl utbildade så vi inte får ett antal individer som tycker det är ”ballt” att få springa omkring med ett PSG90.

UTRUSTNING

Om vi får prickskyttar så behöver dom en del extra mtrl. Efter dom väntas klara sig själva under längre perioder och har en viss uppgift att lösa. Det som behövs till en början är en större ryggsäck, bättre sovsäck, puppa/ptrl .tält, observations kikare.

SPEC. förmågor

Här vill jag koppla tillbaka till utbildning. För att få denna verksamhet att fungera bra så behöver vi rätt sorts personal. Jag anser att man skall vara utbildad enligt dom reglementen som finns.

DVS. antingen så är man Gu utbildad prickskytt eller så får man underkasta sig alla dom övningstimmar och övningar som krävs för att kunna kalla sig prickskytt. Och det är många långa pass som behövs.

För att uppnå detta så behöver vi samarbeta med varandra, dels för att få bra och givande övningar samt att vi når en gemensam hög nivå på våra prickskyttar.

Edited by Rainman

Det låter ju bra med prickskyttar i TOEM, förutsatt att detta exempelvis innebär seriösa utbildningsplaner. Att köra lite demonstratorer med folk som redan har utbildning (ex från GU) är ju knappast nått som håller i verkligheten.

Följdfrågan blir ju om även skarpskytteriet finns med i nya TOEM?!

Håller med dig till 100% vad gäller utbildningen.

Det räcker inte med lite små kurser här och där för att lösa en prickskytts uppgifter

Vi på Södertörnsgruppen har under 2 års tid utbildat blivande skarp/prickskyttar ( är själv en av deltagarna)

Vi har övat ca 16 helger fredag - söndag samt haft regelbundna skjutövningar i veckorna.

Vi har med stor noggrannhet följt samma utbildningsplan som man har då man Gu utbildar prickskyttar

Om det nu kommer att startas upp utbildningar i Hv regi så delger vi gärna våra erfarenheter och slutsatser.

Vad gäller skarpskyttarna så har jag ingen koll.

Som sagt angående försöksverksamhet. När vi började få 501or på infanteribrigader skickade man inte ut ett gäng till varje regemente och lät folk leka med dom, utan man hade specifika frågeställnignar till utnyttjandet.

Att endast tilldela prickskyttar till insats låter udda. I nya (P)TOEM är insatsplutonernas enda 'extra' uppgift eskort av transporter, och där är väl inte prickskytten det första jag vill ha med. Sätter man dom i insatskompaniets stabs- och tross avdelning hoppas jag man tillför en grupp, och inte lägger gevären på vakt/skyddsgruppen, som ändå behövs för närskydd.

Jag anser att prickskyttar är en bataljonsresurs, men det är min personliga synpunkt.

Håller med Hans Engström. Prickskyttar är även enligt mitt tycke en bataljonsresurs.

Kunna Spana i viss riktning snabbt utan behöva beordra ett kompani att avdela en grupp för uppgiften.

Även en snabb resurs att skicka ut för förstärkning till ett behövande kompani.

Charlie Spartan

Jag skulle vilja säga att prickskyttarna är en resurs.. punkt!!

DVS. Oavsätt var dom hamnar så kan/skall dom ju användas där dom behövs.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Hur som helst är det sånt här som borde redas ut innan man spikar TOEM.

Själv tänker jag fortsätta tjata om skarpskyttarna. Det är huvudlöst att införa ett nytt vapensystem innan man lärt sig/bestämt sig för att ta hand om det som finns idag.

Jag skulle vilja säga att prickskyttarna är en resurs.. punkt!!

DVS. Oavsätt var dom hamnar så kan/skall dom ju användas där dom behövs.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Hur som helst är det sånt här som borde redas ut innan man spikar TOEM.

Själv tänker jag fortsätta tjata om skarpskyttarna. Det är huvudlöst att införa ett nytt vapensystem innan man lärt sig/bestämt sig för att ta hand om det som finns idag.

Amen broder. Jag har propagerat länge för att skarpskyttar ska finnas i spanings grupp på kompani nivå. En per grupp som i insats är varken hugget eller stucket.

En per grupp som i insats är varken hugget eller stucket.

Jag skulle snarare påstå att det är helt perfekt med en skarpskytt per grupp med tanke på att en Ak4B inte är det minsta lämplig på mer än 150-200m avstånd. Skarpskytten kan även hjälpa gruppchefen med att ta ut avstånd till viktiga punkter och bistå med kartläsning om chefen behöver kocentrera sig på annat.

Det stora problemet är att faktiskt få tag i utbildade skarpskyttar till insatsplutonerna...

Vid vilket läge behöver vi agera med dödligt våld på över 200m?

Jag är emot att lägga alltför många olika vapensystem på enskild grupp eftersom det resulterar i för många handlingsalternativ för gruppchefen. Nåja, inte en diskussion för den här topicen.

Vid vilket läge behöver vi agera med dödligt våld på över 200m?

TEX vid KRIG

I en stridssituation anser jag inte att en gruppchef rätt kan utnyttja en resurs som en skarpskytt. Möjligtvis kan man sätta alla 4 i en skaprskytteomgång men det känns obra det också.

I en stridssituation anser jag inte att en gruppchef rätt kan utnyttja en resurs som en skarpskytt. Möjligtvis kan man sätta alla 4 i en skaprskytteomgång men det känns obra det också.
Men, vänta nu! En grp hittar ju sällan på egna stridsuppgifter, så det är ju inte direkt grpch som avgör om han ska lösa någon uppgift bortom ak4b:s räckvidd. Jag kan inte heller tänka mig att en enskild grp i sin order får en sån valfrihet att de kan välja att avståndsbekämpa om det är så att plutch och kompch i sin plan ser att det är galet med att ta bort mål innan resterande plut och ev komp kan verka. Kort sagt, en grpch:s kompetens kan inte jag se vara ett problem. Innan man börjar snickra till en alternativ org kan man väl slänga ett öga på andra länder och då sådana som har gedigen erfarenhet. Jänkarna har ju inte övergett idén med Squad Designated Marksman. Om man får lufta lite fördomar så tror jag nog den amerikanske grpch säkerligen slår den svenske grpch i Hv 364 dagar av 365 när det gäller All-guns-blazing-war, men när det kommer till gränslandet krig-fred och kombatant-kriminell-civil så tror jag inte Hv-grpch är fullkomligt underlägsen, snarare tvärtom. Det är väl där problemet kring skarpskytt här i början har beskrivits? Och då är det ett ROE-problem och inte taktiskt.