Jump to content

Hur nyttjas Skarpskytten/Prickskytten hos er?

Recommended Posts

Så kan man ju resonera men det är till sist nyttjaren som bestämmer hur vapensystemen ska nyttjas.

en del vapenvarav enbart GRG måste ha laddare.

Detta på 41/42 befattningar.

Edited by Fk Satan
plockat bort antalet vapen enl §14

• Replies 463
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så kan man ju resonera men det är till sist nyttjaren som bestämmer hur vapensystemen ska nyttjas.

ett antal vapen vapen, varav enbart GRG måste ha laddare.

Detta på 41/42 befattningar.

Visst kan vi välja vad vi i praktiken gör med prylarna, men vore det inte trevligt om det fanns ett uns av vettig verklighetsförankad tanke bakom tilldelningen?

Är det inte ett grg och tre psg/ak4 or per pluton? Eller minns jag fel?

Edited by Fk Satan

Visst kan vi välja vad vi i praktiken gör med prylarna, men vore det inte trevligt om det fanns ett uns av vettig verklighetsförankad tanke bakom tilldelningen?

Är det inte ett grg och tre psg/ak4 or per pluton? Eller minns jag fel?

Korrekt. Inlägg kan tas bort.

Edited by hajjper

Vanlig 20tim plut har Ksp ochGrg.Skulle 60timplut ha mindre?

Enligt den lista jag har (den är enligt filnamnet Ulista-org-2009 men själva listan har inget namn så jag måste reservera mig för fel)

Hvinsplut tgb

Ksp

Grg

signalpistol 80

Psg 90

Ak4

Edited by Fk Satan

Vanlig 20tim plut har fyra Ksp och tvåGrg.Skulle 60timplut ha mindre?

Enligt den lista jag har (den är enligt filnamnet Ulista-org-2009 men själva listan har inget namn så jag måste reservera mig för fel)

Hvinsplut tgb

Fyra Ksp

Två Grg

Fyra signalpistol 80

Två 40 GRTILLSATS AK4/T

Fyra Psg 90

Fyra Ak4

Jag hade fel i föregående inlägg. Det här står i 2010 listan för insats.

Edited by Fk Satan

Vanlig 20tim plut har Ksp och Grg.Skulle 60timplut ha mindre?

Hvinsplut tgb

a Ksp

Grg

signalpistol 80

Psg 90

Ak4

Jag hade fel i föregående inlägg. Det här står i 2010 listan för insats.

Grg

Ksp

Psg90

Kikarsikte AK4

Signalpistol

Ååååkeeeej... 3 Psg90 och 4 Kikarsikte Ak4.

Repris:

Till Insatsplutonerna kommer kikarsikte för stridsparskamraten till PSG90-skytten.

Nu är inte matematik mitt starkaste ämne... så jag kanske också kan få sitta i Hemvärnsrådet?

Edited by Fk Satan

• 2 weeks later...

Jag har mycket dålig koll på hemvärnet, så ni som kan svara får gärna upplysa mig.

1. Hur många timmar (faktisk utbildningstid) samt ÖD genomgår skarp- resp prickskytten innan denne examineras på erat förband?

2. Hur lång tid går det mellan utbildningstillfällena?

3. Hur många skott, ungefär, nyttjas för utbildningen?

4. Vad ingår i utbildningen? (i grova drag)

5. Vem examinerar? Är det er egna Prickskytteinstruktör, eller tas det in någon utifrån?

6. Vilken utbildning har instruktören? Hela utb för FM Prickskytteinstruktör (IK PSG90, Prsk A (barmark), Prsk B (vinter), Prsk koordinator (SIB)) enl MSS bestämmelser, eller någon motsvarighet?

7. Har skarp-/prickskytten vapnet tilldelat personligen (d.v.s. kan han/hon övningsskjuta "på egen tid")?

Tacksam för svar! (Kan även skickas via PM)

/Garm

Jag har mycket dålig koll på hemvärnet, så ni som kan svara får gärna upplysa mig.

/Garm

1. Hur många timmar (faktisk utbildningstid) samt ÖD genomgår skarp- resp prickskytten innan denne examineras på erat förband?

Fyra helger, Fredag kväll till söndag kväll.

2. Hur lång tid går det mellan utbildningstillfällena?

Två på våren och två på hösten. Ca 6veckor mellan i snitt.

3. Hur många skott, ungefär, nyttjas för utbildningen?

Ca 50st per övningstilfälle, varierande typ men vi använde ca 60st ukal under utbildningen.

4. Vad ingår i utbildningen? (i grova drag)

Grundläggande skarpskytteutbildning enl. SkjutR PSG 90, stor vikt läggs på skytte och avståndsbedömning. Men även mycket hide & seek samt teori och historia på ämnet.

5. Vem examinerar? Är det er egna Prickskytteinstruktör, eller tas det in någon utifrån?

FM Prickskytteinstruktör.

6. Vilken utbildning har instruktören? Hela utb för FM Prickskytteinstruktör (IK PSG90, Prsk A (barmark), Prsk B (vinter), Prsk koordinator (SIB)) enl MSS bestämmelser, eller någon motsvarighet?

FM Prickskytteinstruktör.

7. Har skarp-/prickskytten vapnet tilldelat personligen (d.v.s. kan han/hon övningsskjuta "på egen tid")? Ja, personlig tilldelning men inte personligt vapen.

Edited by 519 CB

Hur ser det ut i leden runt om i Sverige.

Efter genomförd skapskytte utbildning PSG-90, får ni någon vidare utbildning som skarpskyttar?

Finns det några där ute som har en bra övningsverksamhet för skarpskyttar och vidareutbildar er för att ni ska kunna bli bättre på er uppgift.

Finns det någon som startat upp en skarpskyttegrupp för att hålla vidareutbildning?

Om ni har det, vad är det ni övar idag och vad vill ni öva?

Vilka mål har ni med utbildningen?

Får ni någon repetitionsutbildning, och i så fall hur ofta?

Tacksam för svar.

/519 CB

Eftersom förmågan inte finns enligt TOEM har jag svårt att se hur det ska gå och göra någonting bra med det just nu. Men vem vet, kanske kommer lite ändringar här med.

Vad syftar du på?

Är det på min fråga till folket om vidareutbildning som skarpskytt du menar eller är det något annat?

Enligt Hvss utbildningsanvisningar för 2009 , 2010-2011 så finns skarpskyttar med under benänmingen PSG-90 skytt.

Att omskolning och vidareutbildning skall genomföras är tydig.

• 4 months later...

Lånar tråden och blandar mig inte i Prick vs Skarp.

Någon som känner till en PSG90-kurs för Hv? Har sökt på HvSS regionalt och centralt och Frivilligutbildning.se utan resultat.

För några år sedan genomfördes det på fyra helger. Någon annan form idag, veckokurs?

Tack på förhand.

• 2 weeks later...
Lånar tråden och blandar mig inte i Prick vs Skarp.

Någon som känner till en PSG90-kurs för Hv? Har sökt på HvSS regionalt och centralt och Frivilligutbildning.se utan resultat.

För några år sedan genomfördes det på fyra helger. Någon annan form idag, veckokurs?

Tack på förhand.

Blekingegruppen är troligen den enda utbildningsgrupp som kontinuerligt bedriver denna verksamhet.

Denna hösten kommer det att vara två repetions helger om allt går som det ska för redan utbildade skyttar.

2011 kommer det att gå en kurs igen och omfatta minst 4helger, Fredag kväll till Söndag kväll.

Du är välkommen att kontakta [email protected] så ska jag se till att du får info om aktiviteter.

Vi bedriver i dag vidareutbildning och repetion för de som är färdiga skarpskyttar/prickskyttar och hjälper även till med gallring bland sökande till utbildningen.

2009 klarade under 50% av de uttagna utbildningen och fick premie samt utbildningstecken. Detta är givet vis inte okej, då det i skarpskuttegruppens mening är gallringen och uttagningen av de som söker utbildningen som felar.

I dag är det kompanichefen som rekomenderar soldater som är intresserade av utbildningen, sen är det FM Prickskytteinstruktör som lämplighets prövar mot de underlag som kompanicheferna sänder in samt den infon som finns i FMs system.

Tyvärr kan inte FM Prickskytte instruktör göra persoliga samtal med alla sökande.

Dock har skarpskyttegruppen nu börjat att supporta Kompanicheferna i Blekinge och kringliggande län med att testa om de soldater som är intresserade och som vill söka till utbildningen. Här får man en första gallring av sig själv....

Många har tyvärr inte tänkt igenom vad det igentligen innebär att ligga ute i busken i ur och skur och vänta, och vänta och vänta med allt vad det innebär.

De flesta har sett förmycket på Sniper filmerna och det är en ganska romantiserad bild av skarpskytte eller prickskytte.

/519 CB

Någon som känner till en PSG90-kurs för Hv?

Utbildning på Psg 90

Tid: 10-05-21--23 (10 + 8 tim)

Plats: Umeå

Inriktning: Utb dels på en grundläggande nivå och en fortsättningsnivå

Deltagare: Hv sold med inriktning mot befattning prickskytt/observatör. Max 20 deltagare (10+10)

Arr: Västerbottensgruppen

Anmälan: Kompanichefer anmäler prioriterade soldater senast 10-04-27

Utbildningen erbjuds vanligtvis årligen och det brukar inte vara några problem att fylla kursen med Vildmän från Västerbottens kompanier... Vanligtvis är det fler sökanden än tillgängliga platser... Så det är nog svårt att komma med om man tillhör annan utbildningsgrupp. Tycker ni att det finns behov av kompetensutveckling av prickskyttar/skarpskyttar så ligg på er utbildningsgrupp om att de lägger in Psg-utbildning i verksamhetsplanen. Använd er även av medinflytandespåret - prata med kompanichefen, ta upp det som fråga på stämma, tjata på era utbildningshandläggare mm

Någon som känner till en PSG90-kurs för Hv?

Utbildning på Psg 90

Tid: 10-05-21--23 (10 + 8 tim)

Plats: Umeå

Inriktning: Utb dels på en grundläggande nivå och en fortsättningsnivå

Deltagare: Hv sold med inriktning mot befattning prickskytt/observatör. Max 20 deltagare (10+10)

Arr: Västerbottensgruppen

Anmälan: Kompanichefer anmäler prioriterade soldater senast 10-04-27

Utbildningen erbjuds vanligtvis årligen och det brukar inte vara några problem att fylla kursen med Vildmän från Västerbottens kompanier... Vanligtvis är det fler sökanden än tillgängliga platser... Så det är nog svårt att komma med om man tillhör annan utbildningsgrupp. Tycker ni att det finns behov av kompetensutveckling av prickskyttar/skarpskyttar så ligg på er utbildningsgrupp om att de lägger in Psg-utbildning i verksamhetsplanen. Använd er även av medinflytandespåret - prata med kompanichefen, ta upp det som fråga på stämma, tjata på era utbildningshandläggare mm

Trevligt med utbildning men stämmer det där verkligen överens med organisationens (underliga) beskrivning av psg90-skytt i Hv? Några prickskyttar att kompetensutveckla inom Hv existerar inte vad jag vet.

Edit: Grisfingrar

Edited by Knekt

Trevligt med utbildning men stämmer det där verkligen överens med organisationens (underliga) beskrivning av psg90-skytt i Hv? Några prickskyttar att kompetensutveckla inom Hv existerar inte vad jag vet.

Speciellt när det står "Soldaten utbildas inte till prickskytt utan mot Skarpskytt med PSG 90." i Utbildningsanvisningarna. Källa

/D

Speciellt när det står "Soldaten utbildas inte till prickskytt utan mot Skarpskytt med PSG 90." i Utbildningsanvisningarna. Källa

/D

Detta är helt rätt, det skall inte utbildas Prickskyttar enligt gällande TOEM, utan skarpskyttar med PSG-90.

Det är inte så svårt att kompetensutveckla skarpskyttar i hemvärnet, om man läser de krav som ställs i SkjutR Psg-90 så finns det gott om moment som utbildningen täcker men som det tar tid att hålla kompetensen på.

Avståndsbedömning , väder och vind är inte helt enkelt om det går månader i tid mellan tillfällen att öva detta.

Jag ställer mig mycket frågande till västerbottengruppens utbildning på 10+8 timmar.

Denna är inte i närheten av vad som föreskrivs i SkjutR Psg-90, där föreskrivs 100h, samt en rad andra krav.

Kravet att kunna bekämpa mål på upp till 800m gäller fortfarande även för Hemvärnet och då krävs både ordentlig reglementerad utbildning och repetitionsutbildning och kompetensutveckling.

Om hemvärnet vill ha en högre status och erkännande om att vi är seriösa så anser jag att det är viktigt att man likriktar utseendet, utbildningen och utrustningen.

Där av är jag motståndare till att bedriva utbildning mot tex. skarpskytt med Psg 90 på en helg när det i övriga FM krävs minst 100 timmars utbildning med prov för att få utbildningstecken och rätten att bruka Psg-90 på övning. ( Då menar jag inte ren skjut träning på bana. )

/519CB

Ja, vad är rätt och vad är fel... Som Kajsa Varg sa; "man får ta vad man har". Ska jag tolka inläggen anar jag en viss avundsjuka över att Västerbottensgrabbar ges möjlighet att förkovra sig i skytte med Psg 90? Prickskytt, skarpskytt, hvsoldat... Allvarligt sagt så bryr jag mig inte så mycket... Vapnen finns tilldelade inom organisationen och för min del så tycker jag att ju fler som kan nyttja tilldelade vapen - desto bättre. Detta är min personliga åsikt bör ej förväxlas med Västerbottensgruppens eventuella åsikt...

Tror att det är så att PSG90 tillförts hemvärnet på ett bananskal utan att ha nån tanke på att använda SkjutR/SoldR till mer än ett stöd vid utbildning eller att det skulle bli "nått mer" än bara ännu ett vapen i plutonens arsenal.

Har på olika vis försökt att mana på om att man kanske skall ha lite högre mål än att bara "droppa" ett vapensystem utan att ha nån mer organisatorisk tanke (typ kloss prickskyttepar) men det har inte gått hem.

Framtiden ser ju inte heller speciellt ljus ut vad det gäller nån form av "extra-utöver-mer utbildning" av skarpskyttarna, utöver dom mer lokala lösningarna som finns nu. Det jag menar med det är att vi går ju in i KFÖ systemet där tanken är att vi ska öva 4 + 4 och under förbandsår kan man ju inte räkna med speciellt mycket formell utbildning då merparten tycks ska vara tillämpat/"läge".

Under befattningsåret kan man ju tänka sig att man kan få in en del utbildning, men då ska ju så mycket mer än PSG tjänst rymmas i KFÖn (skyddsvakt m.m) och på SÖFen är det ju tänkt från högre ort att vi ska sikta på F.U.S.A så där kan man ju kanske inte ta så många timmar heller.

Lösningen skulle iof kunna vara att man har som mål att skarpskyttarna med PSG gör 4+4+en massa extra timmar, men det tror jag kan bli svårt över tiden och för samtliga.

Vidare har vi den ekonomiska biten där det tar resurser och medel från SÖB/KFÖ/SÖF, för att genomföra övningar riktade mot PSG skyttar. Har redan märkt att det dras in på övningar för att rikta medlen till KFÖsystemet.

Men... vi får väll hoppas att min motion går igenom till nästa år... så får vi höra hur dom tänkt åtominstone...

//Fjellot.

Ja, vad är rätt och vad är fel... Som Kajsa Varg sa; "man får ta vad man har". Ska jag tolka inläggen anar jag en viss avundsjuka över att Västerbottensgrabbar ges möjlighet att förkovra sig i skytte med Psg 90? Prickskytt, skarpskytt, hvsoldat... Allvarligt sagt så bryr jag mig inte så mycket... Vapnen finns tilldelade inom organisationen och för min del så tycker jag att ju fler som kan nyttja tilldelade vapen - desto bättre. Detta är min personliga åsikt bör ej förväxlas med Västerbottensgruppens eventuella åsikt...

Från min sida finns ingen avundsjuka jag finner det bara ytterst beklagligt att man inte väljer att göra saker på rätt sätt.

Rätt sätt är att utbilda skarpskytt enligt gällande skjutreglemente för psg-90. Detta borde vara självklart för alla i hemvärnet, särskilt då vi slåss för vår legitimitet.

Tror att det är så att PSG90 tillförts hemvärnet på ett bananskal utan att ha nån tanke på att använda SkjutR/SoldR till mer än ett stöd vid utbildning eller att det skulle bli "nått mer" än bara ännu ett vapen i plutonens arsenal.

Har på olika vis försökt att mana på om att man kanske skall ha lite högre mål än att bara "droppa" ett vapensystem utan att ha nån mer organisatorisk tanke (typ kloss prickskyttepar) men det har inte gått hem.

Framtiden ser ju inte heller speciellt ljus ut vad det gäller nån form av "extra-utöver-mer utbildning" av skarpskyttarna, utöver dom mer lokala lösningarna som finns nu. Det jag menar med det är att vi går ju in i KFÖ systemet där tanken är att vi ska öva 4 + 4 och under förbandsår kan man ju inte räkna med speciellt mycket formell utbildning då merparten tycks ska vara tillämpat/"läge".

Under befattningsåret kan man ju tänka sig att man kan få in en del utbildning, men då ska ju så mycket mer än PSG tjänst rymmas i KFÖn (skyddsvakt m.m) och på SÖFen är det ju tänkt från högre ort att vi ska sikta på F.U.S.A så där kan man ju kanske inte ta så många timmar heller.

Lösningen skulle iof kunna vara att man har som mål att skarpskyttarna med PSG gör 4+4+en massa extra timmar, men det tror jag kan bli svårt över tiden och för samtliga.

Vidare har vi den ekonomiska biten där det tar resurser och medel från SÖB/KFÖ/SÖF, för att genomföra övningar riktade mot PSG skyttar. Har redan märkt att det dras in på övningar för att rikta medlen till KFÖsystemet.

Men... vi får väll hoppas att min motion går igenom till nästa år... så får vi höra hur dom tänkt åtominstone...

//Fjellot.

Jag skulle skulle vilja möta ditt påstående om bananskal och psg-90.

För de som är insatta i historia vad gäller prickskytte/skarpskytte både i sverige och utomlands så inser man snart att det finns en tanke bakom att PSG-90 tillfördes hemvärnet.

Samma sak hände då man skrotade Gevär M/41 i fältförbanden och ersatte den med Ak4OR, hemvärnet fick M/41.

Skytterörelsen och Hemvärnet har alltid haft starka band och på detta sätt såg man till att skarp och prickskytte kunskaper överlevde i FM.

Det är inte svårt att dra samma paralell nu, särskilt då man inte satsat speciellt mycket från FM sida på prickskyttet.

Det arbetas på ett reglemente för prickskytte/skarpskytte och taktiska riktlinjer mm, dock är inget klart före kommande vinter om ens då.

Det har ju inte skrivits mer än skjutR Psg90 på 20år så varför skynda nu.... ;)

Dock pågår utprovning av ny materiel en för en REMO av Psg 90, inget klart ännu men det ser intressant ut kan jag påstå.

Enligt de som sägs från högre ort så ska Hemvärnet ha samma utrustning som övriga FM i framtiden, det innebär att vi skulle tilldelas uppgraderade PSG-90 så fort de kommer.

Men vi vet alla hur det funkar praktiskt, hoppas bara att det nya försvaret blir lite bättre men hoppet är det sista som överger oss.

Högre mål med PSG-90 är något som även jag efterfrågar, det känns inte genomtänkt att använda PSG på det viset som många tolkar TOEM.

Givet vis är det så att man hos Riks HV avd. inte har vana av hur man använder PSG 90, skarpskyttar eller prickskyttar.

Det är få inom FM som har kunskap och erfarenhet av hur man använder dessa förmågor rent organisatoriskt och än mindre finns de representarade på Riks HV avd. så att TOEM begänsar och är lite märkligt är en ren åtgärd att inte bråka med de kommande reglementet som MSS utarbetar.

Mina förhoppningar är att vi ska hålla fanan högt, utbilda enligt skjutR Psg90 och fortsätta repitionsutbilda de som klarat utbildningen.

Det som är viktigt är att vi inte stämplas som några dåras som leker prickskyttar, vi ska göra oss kända för att vara seriösa och duktiga på det vi gör.

Sen får man hoppas att rätt organisation inför si framtiden.

/519CB

Det har pratats en del om FM:s officiella utbildningstid "prickskytt" (100 h) vs. hv:s övningstid. Jag har förvisso i princip noll koll på vad utbildningarna praktiskt innehåller, men som jag har uppfattat det är psg 90 ett vapen som är relativt lätt att få god "effekt" ur, medan de där sista effektprocenten kräver mer tid (riktigt avancerat skytte, uppträdande). - "Easy to learn - hard to master"?

Det är trots allt ett "gammalt hederligt gevär" med bra stöd och bra optik. Kan det möjligen vara så att det är lite magstarkt att kräva att man ska vara "färdigutbildad" prickskytt för att "ha rätt att använda psg på övning"?

För att dra en parallell till automatkarbinen: Nog har folk sprungit runt på FUSA utan att ha skjutit klart PEK:en...

Edited by LeadHead

För de som är insatta i historia vad gäller prickskytte/skarpskytte både i sverige och utomlands så inser man snart att det finns en tanke bakom att PSG-90 tillfördes hemvärnet.

Samma sak hände då man skrotade Gevär M/41 i fältförbanden och ersatte den med Ak4OR, hemvärnet fick M/41.

Skytterörelsen och Hemvärnet har alltid haft starka band och på detta sätt såg man till att skarp och prickskytte kunskaper överlevde i FM.

Det är inte svårt att dra samma paralell nu, särskilt då man inte satsat speciellt mycket från FM sida på prickskyttet.

Om det är det som man vill åstadkomma, varför har man då inte infört prickskyttar i TOEM?

Nej, det man har gjort är mycket riktigt att man har bananskalat in ett prickskyttevapen som ersättning för ett skarpskyttevapen, och sedan går det som det går.

Mina förhoppningar är att vi ska hålla fanan högt, utbilda enligt skjutR Psg90 och fortsätta repitionsutbilda de som klarat utbildningen.

Det som är viktigt är att vi inte stämplas som några dåras som leker prickskyttar, vi ska göra oss kända för att vara seriösa och duktiga på det vi gör.

Min förhoppning är att psg90 får förbli liggande i kasun eftersom vi inte har någon användning för den i nuvarande organisation.

Vi har skarpskyttar och prickskyttegevär. Om vi får skarpskyttevapen eller prickskyttar kanske vi kan åstadkomma något, men som det är nu blir det mest bara pankaka.

Hur kan vi ge intryck av att vara seriösa och duktiga på det vi gör om vi försöker slå in spik med en skruvmejsel?

Edited by eskil

Om det är det som man vill åstadkomma, varför har man då inte infört prickskyttar i TOEM?

Nej, det man har gjort är mycket riktigt att man har bananskalat in ett prickskyttevapen som ersättning för ett skarpskyttevapen, och sedan går det som det går.

Du har helt rätt Eskil. Det 519 CB beskriver är inte alls en tradition av genomtänkt materieltillförsel till Hv utan ett klockrent exempel på den väl kända traditionen att Hv får det FM inte kunde bli av med på annat sätt. För inte tusan dök det upp någon skarpskytt i de officiella bemannings- och utbildningsplanerna efter vare sig tillförandet av Gevär m/41 eller Kikarsikte Ak4?! Det är förmodligen rena slumpen att Psg90-överskottet hamnade hos Hv och inte i Estland. Det gick väl ingen färja den dagen då C Gevärsförråd hade vårstädning.

Psg90 tillfördes Hv som "demonstatorer" och inte som beväpning till något specificerad befattning. Dessa demonstatorer var förbanden fria att leka med lite hur som helst för att FM skulle hitta ett användningsområde för överskottsmateriel. Efter några års lekstuga landade vi där vi är idag, med en ledning som på fullaste allvar menar att den mest lämpade beväpningen för en skarpskytt i en skyttegrupp är ett 10-patroners repetergevär och inte en Ak med kikarsikte. Ivrigt påhejade av folk ute i landet som är glada över att få en ny pryl att leka med.

Bananskal eller tradition? En tradition av bananskal!

Man kan ju göra som en icke nämnd pluton. Tre 10-mannagrupper med ett prickskyttepar på plutonen. Vid behov utgår prickskytteparet och löser uppgift. På så sätt har gruppchefen alltid en 8-mannagrupp att jobba med.

Det som jag undrar över är hur de tänkte när de säger att de vill placera en AK4OR på prickskyttens stridsparskamrat.

Till Insatsplutonerna återkommer kikarsiktet för Ak4 (används av stridsparskamraten till PSG90-skytten). I grunden är detta samma kikarsikte som funnits tidigare men som har blivit modifierat för Ak4B.

http://radet.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=6493

Man kan ju göra som en icke nämnd pluton. Tre 10-mannagrupper med ett prickskyttepar på plutonen. Vid behov utgår prickskytteparet och löser uppgift. På så sätt har gruppchefen alltid en 8-mannagrupp att jobba med.

Visst, det är ett variant för att hantera prylar plutonschefen tvingats på sig, men inte vet var han ska göra av. Haken med allt sånt här är ju att det aldrig finns en gemensam grund att utgå ifrån när beställaren ser till avd som behövs för att lösa vilken uppgift. Jag är absolut inte emot lokala variationer men det är ju inom den här typen av improvisationer som man pulade in demonstratorerna, och resultatet av den soppan ser vi idag.

Det som jag undrar över är hur de tänkte när de säger att de vill placera en AK4OR på prickskyttens stridsparskamrat.

Till Insatsplutonerna återkommer kikarsiktet för Ak4 (används av stridsparskamraten till PSG90-skytten). I grunden är detta samma kikarsikte som funnits tidigare men som har blivit modifierat för Ak4B.

http://radet.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=6493

Tänkte? Nu överskattar du nog "de". Ytterligare en pryl som man inte vet var man ska göra av och ett bananskal till som fick halka runt med mtrl. Sedan står det ju inte "prickskyttens stridsparskamrat, utan "stridsparskamraten till PSG90-skytten". Här är det alltså inte frågan om varken prickskytt eller skarpskytt.

Edit: Lite snabb på avtryckaren. Lade till och förtydligade.

Edited by Knekt

Jag, och som jag förstått det min plutonledning, hoppas på Ak4OR till grupperna så vi kan få välriktad snabb eld. PSG är i Hv mer en Kompani/Bataljonsresurs.

Därmed inte sagt att de soldater som vill skjuta PSG kommer att ges möjlighet gå kurser och skjuta det. Men när/om OR kommer så släpper plutonen PSG.

När/ om vi får OR till en ak i varje grupp så tänkte jag att dessa akOR skyttar (skarpskyttar) har sina akOR som första vapen, tanken är att samma skarpskytt har psg som andra vapen som de kan använda vid en plats där det kan finnas behov av detta men att psgn ligger kvar i sin låda på bilen tills det är dax.

Att ha ett stridspar i varje grupp med akOR och Psg är ju rent löjligt anser jag, det känns mest som att det ska vara så för syns skull så att det ser ut som att hv har "modern" mtrl.

Edited by "SSA" Gunny

Vi hade en Ak4OR per grupp på I16/Stadsskytte 94-95. Funkade utmärkt då.

OR-skytten blir alltid observatör.

OR-skytten tar ut avstånd.

OR-skytten tar första skottet, som garanterat träffar, på fi's chef.

OR-skytten kan skickas iväg en bit för att ge understöd.

... och likväl ingå i gruppen som vanlig Ak-skytt. Utan att behöva två vapen.

På grupps nivå så har PSG90 inget att göra.

Edited by 709

Du har helt rätt Eskil. Det 519 CB beskriver är inte alls en tradition av genomtänkt materieltillförsel till Hv utan ett klockrent exempel på den väl kända traditionen att Hv får det FM inte kunde bli av med på annat sätt. För inte tusan dök det upp någon skarpskytt i de officiella bemannings- och utbildningsplanerna efter vare sig tillförandet av Gevär m/41 eller Kikarsikte Ak4?! Det är förmodligen rena slumpen att Psg90-överskottet hamnade hos Hv och inte i Estland. Det gick väl ingen färja den dagen då C Gevärsförråd hade vårstädning.

Psg90 tillfördes Hv som "demonstatorer" och inte som beväpning till något specificerad befattning. Dessa demonstatorer var förbanden fria att leka med lite hur som helst för att FM skulle hitta ett användningsområde för överskottsmateriel. Efter några års lekstuga landade vi där vi är idag, med en ledning som på fullaste allvar menar att den mest lämpade beväpningen för en skarpskytt i en skyttegrupp är ett 10-patroners repetergevär och inte en Ak med kikarsikte. Ivrigt påhejade av folk ute i landet som är glada över att få en ny pryl att leka med.

Bananskal eller tradition? En tradition av bananskal!

Okej vad menar du?

Vet du att det är banskal och ogenomtäkt?

Den källan jag har på detta är för att uttrycka det milt solid, fast, har varit med sen gud vet när i just Prickskytte sammanhang.

Han har en uppfattning om hur det gick till som inte riktigt kan beskrivas som ogenomtänkt.

Det ligger givet vis i betraktarens ögon och precis som journalister kan man vrida och vinkla det mesta.

Då man fick över Gevär M41 var det för att låta kunskaperna om precisions skytte övervintra i Hemvärnet så att man sen kunde plocka upp det igen och överföra kunskapen till de som skulle ha den.

Oftast finns det många viljor och deras personliga uppfattning och bakgrund färgar de beslut de fattar.

Är de i ledande position och anser att vi inte behöver prickskytte i FM, - vi avskaffar gevär M/41 och köper kikarsikten till Ak4 det räcker så -.

Givet vis så försöker då de som arbetat och tror på att använda denna förmåga att få kunskapen att övervintra tills de som bestämmer lärt sig läxan eller läst på i historieböckerna.

För somliga kan det te sig som ogenomtänkt att överföra Gevär M/41 eller Psg-90 till hemvärnet, men kanske inte är så ogenomtänkt beroende på vem man är och vilken agenda man har.

Vad jag anser angående tradition är att det sitter för många kockar och försöker blanda soppa och alla kockarna springer runt och pinkar in revir överalt, oavsett om de begriper det de ska besluta om. Inte för att är bäst lämpad direkt men ag inser att jag skulle behöva plocka in expertis på området då jag själv saknar den!

Historia är bra att studera, om man inte bara lär sig räkna upp gamla kungar eller årtal, utan lär sig reflektera över de misstag som begåtts och lär av de in för kommande beslut.

Detta är dock en bristvara i FM precis som i den civila arbetsvärden, dock finns inte de företag som fattar dåliga beslut kvar men det gör ju FM oavsett.... kanske....

/519CB