Jump to content

Hur nyttjas Skarpskytten/Prickskytten hos er?


Recommended Posts

  • Replies 463
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kontraktstiden är den tid som anses nödvändig för att få fungerande Hemvärnsförband.

 

Den övriga tiden är för de som är engagerade och i regel hyfsat kunniga, men de som verkligen behöver mer övning deltar inte med hänvisning till att det inte ingår i kontraktet...... Det är den sista gruppen som gör att Kontraktsövningar alltid måste ligga på låg nivå.

 

 

 

Vi en väldigt låg ambition. Så länge den ligger kvar så kommer vi aldrig upp i en genomgående hyfsad nivå på förbanden. De få förband som facto uppnår bra nivå är de som avkräver en högre aktivitets nivå hos sin personal.

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Hur utnyttjas skarpskytten/arna ??

Ytterst sparsamt med just Psg90, dock är dom utmärkta i roll som skapare av målskiss då dom med hjälp av kikare är bland dom bästa i plutonen på MAS och målskissande. Psg90 är ett förkastligt vapen system till en skarpskytt och kommer så förbli avsett hur bra skyttarna är med det. Ingen vinner infanteristrid med älgstudsare och förövrigt så brukar våra ksp skyttar sänka målen som är tänkta för skarpskyttarna innan dessa upptäckt, justerat sikte och inlett bekämpning. Går inte att konkurrera när man tittar i sugrör och andra tittar med två öppna ögon....

Link to comment
Share on other sites

Hos oss har vi börjat använda psg90 en delinom grupperna. Själv är jag smått skeptisk till skarpskyttar med psg90 då dessa nu behöver skyddas vid sammanstöt samt att de syns på lång väg att dessa har prickskyttevapen. De blir mer utsatta och gör även gruppen/plutonen mer utsatt i form av mindre eldkraft. Det känns som man bara stympar grupperna/plutonerna med så många psg. Ytterliggare en mindre bra situation är att en del av skarpskyttarna är utbildade prickskyttar och tror fortfarande att så är fallet. Finns risk att man klampar folk på fötterna men gruppens bästa går före sina egna önskemål.

Enligt mig så borde AK4 med OR räcka, om jag fattat det rätt så är det så tyskarna kör.

Till sist en fråga angående observatörer. Hur fungerar det i andra länder? Brukar man ha en observatör dedikerad till skarpskytten?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kortfattat, skarpskytt är en del av en skyttegrupp med optik för att nypa mål på halvlångt håll där klassiskt öppna riktmedel hade det svårt att träffa men nu översatt till 1x optiska riktmedel. Prickskytt är en resurs som sätts in för att ta ut specifika mål på längre håll (ofta), typ.

Prickskytten har haft vapen som är träffsäkra på långa håll, ofta repetervapen medan skarpskytten har en mer standardiserad bössa som är halvautomatisk iaf. I Sverige hade skarpskyttarna ak5B tidigare, en ak5 med 3x sikte.

 

Går förmodligen att utveckla. Just nu har HV skarpskyttar med repetervapen och rätt saftiga optiker, ett vapen som köptes in till prickskytteriet och hade tidigare ak4 OR, som iofs också använts som prickskyttevapen om jag inte missminner mig men där kan man kanske diskutera hur slugt det var om man är skicklig på eldhandvapen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

på mitt förband så har vi nu blivit tilldelade skarpskyttar m PSG90 på grupperna. Problemet som har uppstått är nu att dessa skyttar anser att PSG90 är deras huvudsakliga vapen (förmodligen för att det har fått den informstionen från någon utbildare) Oklarhet råder på kompaniet då dessa skyttar i stort sett blir värdelösa i vissa situation, likt SIB. Detta blev vi alltför uppmärksammade på under senaste KFÖ. Där våra SIB instruktörer inte förstod varför soldaterna inte hade sina AK4or med sig.

 

Någon som vet vad som gäller? Hur ska man ställa sig till detta?

Link to comment
Share on other sites

Att tro att SIB/MOUT handlar om att rensa rum och byggnader med eldstötar och granater har ingen insyn i vad SIB är. Vid större anfall/försvar av förläggningar kan man använda PSG-hennarna för att bekämpa och nedkämpa Fi observatörer,prickskyttar, nästen mm. Alla uppgifter en PSG-hen har i skogen kan den ha i staden. Precis som GRG-paret.

 

Däremot ser jag problemet med att ha med sig PSGn vid tex grundläggande stridstekniker i MOUT. PSGn borde kommit fram vid pluton eller kanske tom kompanimoment. Ett perfekt val enligt mej vore att tilldela PSG-hennarna Förstärkningsvapen 870 (pumphagel) så har de automatiskt en uppgift vid inbrytning.

Link to comment
Share on other sites

Njae, i SIBen vore väl rimligare att se till att medföra både AK4B och PSG på skarpskyttarna och lämna det vapen som för stunden inte ska användas i fordonen. Vid strid i anfallsmålet (inbrytning) medförs AK4B, vid understöd medförs PSG. I praktiken borde det kanske lösas genom att skarpskyttar tillförs understödsgrupp vid inbrytning. Att tillföra hagelvapen blir mest konstigt, eftersom vi inte använder sådana idag.

 

När strid i anfallsmålet övergår i försvar plockas PSG fram igen och skyttarna grupperas med sina grupper för försvar av tagen terräng. Det är i alla fall så jag förstått användningen av skarpskyttarna hos livbataljonen idag, och det gänget sysslar ju en del med att bryta dörrar och springa på gator.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnet ska öva SIB i den konflikt de kan tänkas uppträda i, i detta fall Sverige vid invaderade av främmande makt. Då kommer FAPen vara x-antal kilometer bort och bakre läge kanske några hundra meter, vilket är enorma sträckor i SIB. Man kommer knappast att välja vilket vapensystem man kommer ha med sig utan man kommer att ha med sig det ena eller det andra eller båda vid påbörjat uppdrag.Hagelvapen används av FM. Dock kanske inte av hemvärnet. Förstärkningsvapen 870 hade enligt mej varit ett bra alternativ med PSGn på ryggen. Vet några enheter som kör detta med bra erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Hagelvapen används, mig veterligen, inte i något av de konventionella förbandens strid. Om det är din uppfattning av endast ett vapen tas med bör det alltså bli AK4B på merparten av skarpskyttarna, och kanske något PSG för understödet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Så skarpskytten ska alltså ha ett repetergevär som praktiskt bara kan användas på stora avstånd eller ett vapen med 8skotts rörmagasin som bara kan användas på reltaivt korta håll, allt för att slippa bära på AK4?

 

Ett pumphagel är kass i MOUT, både inne och ute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...