Schmutte Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 (edited) Såg att BlåGul tog bort inläggen innan.. OnTopic igen, vrf ligger ett band bredvid bilen? Edited May 30, 2007 by Schmutte Quote
Dexter Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Såg att BlåGul tog bort inläggen innan.. OnTopic igen, vrf ligger ett band bredvid bilen? Titta inte bara på bilderna i tidningen, läs texten också. ;) /D Quote
The Swede Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 På förekommen anledning: Jag valde att ta bort tre inlägg som inte förde diskussionen framåt. Ur forumets regler: § 9. Inlägg av typen "coolt", "jag håller med", eller inlägg med bara smilies etc. som inte driver debatten framåt undanbedes och kommer att tas bort utan förvarning om BlåGul så anser det lämpligt. I detta fallet var det ingen som skrev "coolt" eller postade ett gäng smilies utan poster av info som precis postats samt därpå följande inlägg av typen "pucktvåa" Principen är dock den samma och jag har inte för avsikt att skriva en förklaring varje gång jag editerar en tråd av så självklar anledning. Nog om detta, frågor på mitt agerande tas lämpligen via PM så slipper vi föra tråden off topic. The Swede BLÅGUL Quote
Olga-Belle Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Vad är det för "pansarvagn" de talar om? PBV302? PBV401 är vagnen du söker. Titta längst bort i bilden så ser du den i högra vägkanten Den rätta benämningen är i detta fallet, Lvrbpbv 4016 Quote
Saerdna Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Såg att BlåGul tog bort inläggen innan.. OnTopic igen, vrf ligger ett band bredvid bilen? Vagnen tappade bandet och förlorade styrförmågan, därav kollisionen. Fast varför fortsatte man köra så långt efter kollisionen? Kanske bara ser ut som det på fotot? Quote
The Swede Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Såg att BlåGul tog bort inläggen innan.. OnTopic igen, vrf ligger ett band bredvid bilen? Vagnen tappade bandet och förlorade styrförmågan, därav kollisionen. Fast varför fortsatte man köra så långt efter kollisionen? Kanske bara ser ut som det på fotot? Det är väldigt svårt att få stopp på ett kontrollerat sätt med bara ett band. Det sitter inga bromsar på bärhjulen utan bara på drivhjulen vilka i sin tur bromsar banden. Bromsar man i detta läget kommer vagnen att svänga tvärt vänster vilket kan få till följd att man kolliderar med ett träd med ytterligare skador som följd. Det kan även vara så att vagnen bogserats bort en bit. The Swede Quote
Pego Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Såg att BlåGul tog bort inläggen innan.. OnTopic igen, vrf ligger ett band bredvid bilen? Vagnen tappade bandet och förlorade styrförmågan, därav kollisionen. Varför tappade vagnen bandet? Känns helt orimligt att bandet ska lossna efter syning av ett träd Quote
Skanefane Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Såg att BlåGul tog bort inläggen innan.. OnTopic igen, vrf ligger ett band bredvid bilen? Vagnen tappade bandet och förlorade styrförmågan, därav kollisionen. Varför tappade vagnen bandet? Känns helt orimligt att bandet ska lossna efter syning av ett träd Jag har inte så bra koll på banddrivna fordon och jag har inte alls någon kol på hur dem sitter fast mellan länkarna men det ser ju uppenbarligen ut som om att trädet orsakade att bandet for av, kan en tidigare skada på bandet ha gett vika eller är det som ovanstående skribent skriver otroligt att det går av för att det rämnar ett träd? Om trädet tar från sidan och tvingar bandet inåt? Någon med erfarenhet av fordoneet som råkat ut för liknande händelser att bandet krängs av? Vad krävs? Quote
Darkwand Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Det jag var med om i lumpen var att folk kört på sten osv och bandet gått av pga det dock kan ju trädet ha tryckt in bandet och så kan det ha tjorvatr ihop sig och gått av. Quote
Olga-Belle Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Har lagt ut lite bilder från Revinge. CC 07 Quote
MBW Posted May 31, 2007 Report Posted May 31, 2007 Ja det var en härlig dag i hur man ska/inte ska strida i SiB, det slutade ju med att K3 använde p7's understöds vagnar till att "blåsa" bort hela byggnaden, vilket resultera iatt dom inte hade någonstans att inkvartera SSK klara däremot att ta o rensa byggnaden,dock med kraftiga förluster, men vi fick iaf sova i kvarter Helt säker på att det var P7, med tanke på att de var nere på kvarn samtidigt som K3 och P4 var i stockholm. Quote
resq Posted May 31, 2007 Report Posted May 31, 2007 nån som har koll på hur länge fältposten funkar? skickade ett brev imorse, hoppas fan på att det kommer fram till lirarn där nere.. nån som har koll? Quote
twintip Posted May 31, 2007 Report Posted May 31, 2007 Blev inatt uppvaktad av helikopter under ett löppass hyffsat nära ett övningsområde Trodde möjligtvis att man var delaktig och tog till flykt kanske... eller så var det bara polisen som var ute och körde. Quote
Trash Posted May 31, 2007 Report Posted May 31, 2007 Nu ska vi inte blanda ihop LBB och UndBat som båda ligger på K3. ;) Quote
stolpskottet Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 http://www.kvp.se/nyheter/1.703351 Lite kul rubrik på artikeln! Och den känns hyffsat saklig för att vara kvällspressen! Quote
JTS Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Man kanske lärde läxan om offensivt agerande alltför väl förra året? Skvadronchefen på LBB som hade en flygvapen pluton mot sig i Ursviks området lär ju sent glömma sina förlustsiffror (om jag inte helt minns fel så förlorade han 2 plutoner utan att nämnvärt komma vidare när de skulle rensa en byggnad. Dock så känns en skvadron mot 2 insatsplutoner som ett läge där jag skulle väntat på understöd. Generellt anfaller man inte fi i befäst terräng med mindre än 3:1 i trupp och 7:1 i uderstödadjende eldenheter. Om fi saknar förmåga till indirekt eld krävs fortfarande understöd under anfall, och då pratar vi attackflyg eller minst 12cm grk om det är byggnader som försvaras. Om fi har stridsfordon och jag saknar detsamma blir förbekämpning ännu viktigare (alternativt ren pansarjakt innan man övergår til anfall) Sedan kan det vara så att skvadronschefen valde att binda fi om han ansåg sig sakna möjlighet att slå. Ja det var en härlig dag i hur man ska/inte ska strida i SiB, det slutade ju med att K3 använde p7's understöds vagnar till att "blåsa" bort hela byggnaden, vilket resultera iatt dom inte hade någonstans att inkvartera SSK klara däremot att ta o rensa byggnaden,dock med kraftiga förluster, men vi fick iaf sova i kvarter Förra året fick P7:s bataljon sova inomhus i Ursvik just för att de INTE sköt sönder alla byggnader. Vad gäller P4 och K3 vet jag inte. Quote
"SSA" Gunny Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 http://www.kvp.se/nyheter/1.703351 Lite kul rubrik på artikeln! Och den känns hyffsat saklig för att vara kvällspressen! Vet inte vad man ska tycka, men förhållande till hur många som var med på övningen nu, och tex. en stor övning på 70- 80 talet, är det mer olyckor procentuellt nu än då eller det bara skrivs om det mer nu? Quote
Mattsson Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Någon från K3 sidan som vill ge sig till tals? Finns kanske två olika versioner av detta, även om det inte låter så i nuläget... Varför klarade K3 inte av att ta hamnen? Svara inte bara med att de var dåliga, utan mer konkret. Så att man vet vad som kan förbättras... OK har kommer min version av det hela: Fredag: Av 9 lyft så avgick endast 6 st, detta pga att en herka fick flyga skarpt ambulansuppdrag (skulle ha åkt i en av dom senare liftererna men fick åka buss ist). Nere i Skåne så lastades det som fick plats upp på våra Ltgv (3st) som med släp var över kapacitet med mat, am, vatten. Efter en kortare vänta så rörde sig den 315 LEDN/UH skv mot den nytagna bron vid HELGE Å, vid bron upprättades det stab för bat ledn, även bakre uh plats etablerades. Lördag: Enheter fylls upp och dom luftburna skytte delarna fortsätter mot ÅHUS för att ta hamnen, vid lunchtid har hamnen fallit och LBB fortsätter mot RINKABY för att sätta upp batcamp. Senare på natten så är majoriteten av Campen uppbyggd. Söndag: Bat campen färdigbyggd vid lunch med full kapacitet med ledning/uh förmåga. Med tanke på att alla soldater endast bar med sig max 24 h packning, både slog och tog en strategisk viktig bro samt en hamn inom loppet på 24h, riktigt begränsat underhåll. Så tycker iaf jag att bat har skött sig ganska väl för att inte vara operativ! Quote
"SSA" Gunny Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 (edited) Lördag:Enheter fylls upp och dom luftburna skytte delarna fortsätter mot ÅHUS för att ta hamnen, vid lunchtid har hamnen fallit och LBB fortsätter mot RINKABY för att sätta upp batcamp. Senare på natten så är majoriteten av Campen uppbyggd. När skjut tillståndet gick ut kl. 17.00 på lördagen så var hamnen lååååååååångt ifrån tagen, det var två stora moment kvar, och vad jag såg så gjordes endast det ena momentet av dom och då utan eldgivning. Edit: la till lite Edited June 1, 2007 by "SSA" Gunny Quote
joppe Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Någon från K3 sidan som vill ge sig till tals? Finns kanske två olika versioner av detta, även om det inte låter så i nuläget... Varför klarade K3 inte av att ta hamnen? Svara inte bara med att de var dåliga, utan mer konkret. Så att man vet vad som kan förbättras... OK har kommer min version av det hela: . Lördag: Enheter fylls upp och dom luftburna skytte delarna fortsätter mot ÅHUS för att ta hamnen, vid lunchtid har hamnen fallit och LBB fortsätter mot RINKABY för att sätta upp batcamp. Senare på natten så är majoriteten av Campen uppbyggd. [/i]! var jag med på samma övning Vem sa till er att hamnen fallit vid lunchtid? Quote
ole@ Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Det var alltså ett underrättelsefel som begicks... Någon fick uppgiften att hamnen fallit - därför går inte LBB in i hamnen för att undvika vådabeskjutning??? Ledsen att behöva säga det Mattsson - men du är felinformerad (eller så går din klocka fel) För att göra en lång historia kort - så här gick det till: gjorde medan fortsatte att Mer än så tänker jag inte orda om detta - ljud och ljusdiciplin - en svensk tiger Quote
Mattsson Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Då hoppas jag att klockan är trasig eller att jag har misstagit mig. Quote
joppe Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 (edited) avrättning eller inte: http://www.expressen.se/nyheter/1.705372 expressen tar upp lite dåliga nyheter för försvarsmakten Edited June 2, 2007 by The Swede Quote
Magnus Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Skrev följande i en tråd som låstes: Det måste verkligen råda nyhetstorka på Expressens redaktion. En övning är en övning för att är man ska bli bättre. Som min flottiljchef sa i talet när vi ryckte in: "under er värnplikt är det tillåtet att göra fel, det är när ni har muckat och kommer ut i skarpa lagen på exempelvis utlandstjänst som det måste bli rätt". Vad blir nästa steg, att de har reportrar med i baksätet när ungdomar övningskör eller att de tittar över axeln på elever som skriver nationella prov? Quote
twintip Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Pinsamt att den intervjuade officeraren inte står upp för sina kollegor och istället svarar så som pressen vill.... Quote
Ragulin Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Pinsamt att den intervjuade officeraren inte står upp för sina kollegor och istället svarar så som pressen vill.... Eftersom The Swede hänvisade hit, så är man väl knappast OT om man ger sig på att sparka på kvällsblaskejournalisterna. Jag är så jävla trött på deras indignerade tonfall som de tar till i tid och otid. Allt får många journalister är gamla rödvisnkommunister och de HATAR allt vad polis och militär heter. Nu skall man bli UPPRÖRD över att svenska soltater övar på att (trumvirvel) slå ihjäl folk?! Har inte allmänheten fått nog av de här mupparna snart? Jag har sedan nyår slutat köpa kvällstidningarna och min mentalhygien har definitivt blivit mycket bättre! Håller med om de som tycker att den intevjuade officeren var både för kass och för defensiv. Sätt åt murvlarna! Quote
C DK012 Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Kan twintip förklara för mig varför han ska stå upp för något som uppenbarligen inte var rätt? Det är ju faktiskt så att han påpekar att det var en övning (som om det skall behövas) och att man under övning får göra fel; //...//man kan säga att det var ett övningsmoment som inte löstes på ett speciellt bra sätt, säger överste Stefan Andersson//...// Räcker inte det? Quote
stolpskottet Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 http://www.kvp.se/nyheter/1.703351 Lite kul rubrik på artikeln! Och den känns hyffsat saklig för att vara kvällspressen! Vet inte vad man ska tycka, men förhållande till hur många som var med på övningen nu, och tex. en stor övning på 70- 80 talet, är det mer olyckor procentuellt nu än då eller det bara skrivs om det mer nu? jag hörde ett radioreportage för några år sedan (kanske 2005) när en storövning gick av stapeln runt vättern och det hade hänt några trafikolyckor och reporter försökte verkligen få det att låta som om detta fåtal trafikolyckor var FMs fel på något sätt. medan den som blev intervjuad sa att med så mycket folk och fordon i rörelse var det väldigt få trafikolyckor men det vill reportern absolut inte lyssna på! inslaget sändes i något överlag vänstervridet samhällsprogram på P3. kaliber eller front tror jag det hette! kan man som journalist idag ge FM en känga gör man det då gemene man inte vet vad som sker bakom kulisserna! Quote
twintip Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Kan twintip förklara för mig varför han ska stå upp för något som uppenbarligen inte var rätt? Det är ju faktiskt så att han påpekar att det var en övning (som om det skall behövas) och att man under övning får göra fel; //...//man kan säga att det var ett övningsmoment som inte löstes på ett speciellt bra sätt, säger överste Stefan Andersson//...// Räcker inte det? Nej det räcker inte. Han borde förklarat att de gjorde vad de ansåg vara bäst för att lösa sin uppgift. Han tofflade helt enkelt för kvällspressen, kan inte bli mycket värre än så... hade jag varit överste hade jag ifrågasatt tidningens agerande och frågat reportern om han tyckte att de skrev opartiska artiklar och förklarat att krig (som man faktiskt sysslar med under värnplikten) kanske inte alltid går att lösas genom att förhandla och gå med på bad-guysens krav... Quote
Recommended Posts