Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Fick ni inte kriga av er ute på Kvarnby?

Haha, jag var där som b-styrka på lördagsmorgonen då a-sidans patrull skulle försöka komma in där. Löjtnanten som ledde det hela tyckte det var en bra idé att sakta gå på linje med 8 man mot sidådär 13 banditer som siktar på dem med ak4 och rps från sina eldställningar :dribble:

Blågul instämde i att det kanske inte var tidernas bästa koncept...

Fast de roligaste momenten för min del tyckte jag var när vi var civilister som hittade på massa hyss för I19 och LV6 på fredag kväll/natt.

Hade varit intressant att veta vad de vpl tyckte om demonstrant-momentet nånstans i sydöstra malmö på lördag em? Var det jobbigt med folk som skrek på dem eller var det bara en fånig övning?

Edited by A E Neuman
  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jo jag fick höra det när jag anslöt på eftermiddagen :D

Blev sen nermejad på lördagen av LV6 QRF när vi kastade ägg på deras pbv 401...

Posted

Jag deltog i CC07 och befann mig i närmare bestämt på Lv6/Robotkompaniets förläggningsplats. Om det var ni som deltog där så kan jag inte göra något annat än att berömma er. Snacka så mycket skit och ändå få det att hänga ihop det är bra presterat.

EC Out!

Posted
Jag deltog i CC07 och befann mig i närmare bestämt på Lv6/Robotkompaniets förläggningsplats. Om det var ni som deltog där så kan jag inte göra något annat än att berömma er. Snacka så mycket skit och ändå få det att hänga ihop det är bra presterat.

EC Out!

Du menar Poljot och grabbarna? :rolleyes: Jag hörde att det hade varit en bra föreställning!

Själv var jag och hälsade på er på natten tillsammans med en hoper andra fylltrattar på väg hem från festen, det var också skoj...

Posted

Nu undrar jag bara två saker:

1. finns det nån från I19 här som var förlagd på robotfältet?

2. Fick Poljot och grabbarna tillbaka sina kor? :rolleyes:

Posted
Jo jag fick höra det när jag anslöt på eftermiddagen :Malaj:

Blev sen nermejad på lördagen av LV6 QRF när vi kastade ägg på deras pbv 401...

Hehe, ja det har dom i den vagnen fått höra en å annan gång kan jag säga dig :happy: K

Kan kanske tilläggas att dom hade fått uppgifter om att ni hade både handgranater och pistol med er...

Förresten, kvarnby var det där det fanns ett skrotupplagg eller något i den stilen?

Posted

Okej, det var ju det roligaste som hände under hela övningen...och då var jag den första som blev skjuten :Malaj: Skjuten i bröstet efter mindre än en minut!

Men man lärde sig en läxa...ta aldrig eldställning brevd blå-gul :lala:

Det var inte nån av er som blev fångade, och fick ett propagandabrev lagt framför sig? :happy:

Posted

Nej jag var inte där själv utan har bara hört det från dem som ingick i b-styrkan så jag vet inte. Era sjukvårdare fick mycket att göra i alla fall har jag förstått :rolleyes:

Posted
Det var väl nån av fångarna som lyckades sno åt sig en ksp90 också?

Jodå, en fånge lämnades ensam (lätt skadad) jämte en ksp 90, varvid en hel drös sjvpersonal strök med. (vadådå, är man terrorist så är man :rolleyes: ) Men jag vet inte under vilket moment dock, fre/lör nån gång.

Och jag lyckades nappa åt mig en ak5 :) (vilket jag fick en del blåmärken för...)

Posted (edited)

Hehe jepp det fick dom :rolleyes: 2 döda, 11 skadade blev slutresultatet för vår pluton!

Jag fick faktiskt en helt annan respekt för sjukvårdare, jävlar vad dem fick springa och kämpa och stressa.

Sen alla ni som agerade b-styrka som jag mötte, stort beröm! Verkligen bra genomfört och gav en stor känsla av realism, under hela övningen. Särskilt sköna var milismännen som hela tiden kom och krävde chocklad av min grupp :)

Edited by SemperMetamContingimus
Posted (edited)

Då var äntligen övningserien avklarad! Skönt som f.. Nu har man bara den tråkiga REMIN kvar. Ska bli helt osannolikt skönt att mucka..

Bra jobbat grabbar och tjejer under övningen! :rolleyes:

Edited by Minus
Posted (edited)
Det var väl nån av fångarna som lyckades sno åt sig en ksp90 också?

Jodå, en fånge lämnades ensam (lätt skadad) jämte en ksp 90, varvid en hel drös sjvpersonal strök med. (vadådå, är man terrorist så är man :) ) Men jag vet inte under vilket moment dock, fre/lör nån gång.

Och jag lyckades nappa åt mig en ak5 :) (vilket jag fick en del blåmärken för...)

Då kan det inte varit under vårt moment, för alla sjukvårdare klarade sig helskinnat därifrån och jag hade märkt det isf för jag var med sjukvårdarna i princip hela tiden :)

Något annat förband som klantade sig helt enkelt :rolleyes:

Edit: Stavfel

Edited by SemperMetamContingimus
Posted
Nu undrar jag bara två saker:

1. finns det nån från I19 här som var förlagd på robotfältet?

2. Fick Poljot och grabbarna tillbaka sina kor? :)

Robotfältet? Där Pbat stog och det finns en gul byggnad som trossen grupperat runt?

Isåfall var jag där, hörde dock inget om några demonstranter men var en bit in på området och tillhörde HvIP på a-sidan....

Posted

tror det var trossen vi vandrade in hos, vi var inte demonstranter. Bara vilsna och ville värma oss och ha lite vatten. Kul när man har gått in i 20 tältet och börjar leva runt och man hör ett kollektivt "åh näääääe" :)

Posted
@daddlar

Hmm, kan ha varit tjejer från klasserna, var ni trängR som skyddade matförråd?

@Krook

Det var skitskoj!!

Värsta minnet är nog hur pinsamma I19 och Ing2 skyddade en bro från oss som var civila, vi gick igenom hela deras förbandsplats vid ån/floden på typ 7min och mötte spritt motstånd.

Ehh, vad gjorde vi mer, vi var jobbiga invånare i slättland mot I19 i ett stenbrott, vi höll på mot dem i typ 3h från 22:00 till 01:00.

Men säg vilket förband ni var och var ni låg, vilken dag, så kan jag berätta mer.

Förresten vilket förband hade grupperat nära en rondell, de hade massa strf 90 uppställda och blev attackerade på natten runt 3 på måndagen v.21 av oss? er post låg längs ett par stenar, spanska ryttare längs stenarna och två strf 90 uppställda ut mot vägen. vi skulle egentligen till 21. ing bat. i samma stad. va hette den nu? hmm, kommer inte ihåg, det åskade iallafall den natten. man såg blixtarna lysa upp natten. En av soldaterna gick fram till mig och skrek mig rakt i örat:"VAD ÄR DET DU INTE FATTAR?". Svaret blev en förvirrad blick och:" Måste du skrika?". hehe.

Jag fanns hela tiden i Sjöbo... 50 meter från Ica och Systembolaget, granne med Folkets park. Den 29 maj (Tisdag) så kom en massa folk (mest tjejer) som ville in på området för att de alltid kunnat gå dit, så då larmades alla och vi bildade en kedja och med stora problem trycktes folket tillbaka ut från området.... de fanns en riktig bråkstake som omhändertogs och blev bortförd. De va kul och se hela kedjan fullständigt bryta ihop och ca 30 st rusade in - alla brottades ner inom kort efter en desperat order från min kompanichef :o.

Den där kylcontainern som "gick" sönder efter dålig koll på höjden va fylld med 21. Ingbats godis!(enligt inofficiella källor)

Mäktigt att vakna upp till åska! Lät som om hela Skåne ytbombades lite random. Riktigt skönt att gå upp för att laga frukost till detta väder.

Annars hände inget... eller jo, ett kompani ( :/ ) som inte meddelade Ingbat-staben om att de skulle åka! Så helt plötsligt fanns ingen patrull och ingen infartspost på flera timmar. Krigsfångar fanns och skulle vaktas och skötas. Post, post, post, lite mer post. Hälsoinspektion av alla koken på övningen, 21. Ingbats kok var "bäst" på alla punkter, särkilt på hygien, klorhalt, ordning och gruppering!

"Gripar", "Super Pumor", Tp84 och gula stora flygfarkoster (som flyg förbannat lågt ibland) sågs och hördes konstant de första 4 dagarna, dagtid. En Gripen gjorde en riktigt fin manöver, de jag såg var minst sagt imponerande!

Har hört att jägarna var "kassa" på SiB eller va de bara omständigheter?

Posted

@daddlar

Ja, då vet jag var nu, då var det alltså sjöbo staden hette? gott!! träffade säkert på dig, vart stod du på tisdagen? stod du på vägen, till höger(min höger, jag kom från ica) eller vänster om vägen? eller var du QRF?

Posted

Som åskådare från B-sidan var det kul att se hur man valde att lösa uppgifterna som dök upp. Genom att vara utrustad med taskig attityd och mängder med fraser av typen f**k you så fick vi vid vår checkpoint vid Lernacken i malmö på fredagen ett antal officerare att bli riktigt sura. I slutändan löstes det hela med att vi helt sonika mejades ner med AK och Strv122. Bra agerat av vpl men det skakades på huvudet åt befälens agerande från blågult håll.

Däremot kom den aggressiva attityden bättre till användning på lördagen då vi på B-sidan skulle försvara ett fabriksomr. Vi gjorde tappert motstånd men vad gör man mot en hel bataljon?...väl kämpat!

• 2 weeks later...
Posted

Jo, CC07 var en stillastående övning för Papa Papa i 21 Ing.bat.. helt otroligt vad lite man kan göra på en vecka.

Bäst under övnngen: Helt klart figuranterna den 31 maj! :D (Stod nästan mitt på vägen, och något till höger)

Sämst under övningen: Att Luftvärnet (Lv6) anslöt sig in på våra RAP:ar och drog ned hela IP-trafiken för VP-staben. OTROLIGT KLANTIGT!!!! :D

Därav fick en AP omgruppera till QE (Brigadstaben).

Posted
Jo, CC07 var en stillastående övning för Papa Papa i 21 Ing.bat.. helt otroligt vad lite man kan göra på en vecka.

Bäst under övnngen: Helt klart figuranterna den 31 maj! :} (Stod nästan mitt på vägen, och något till höger)

Sämst under övningen: Att Luftvärnet (Lv6) anslöt sig in på våra RAP:ar och drog ned hela IP-trafiken för VP-staben. OTROLIGT KLANTIGT!!!! :rockon:

Därav fick en AP omgruppera till QE (Brigadstaben).

Hehe, älska, glömma och förlåta! :Malaj:

Du råkar inte veta vilket kompani dom tillhörde? :)

Posted (edited)
Hehe, älska, glömma och förlåta!

Du råkar inte veta vilket kompani dom tillhörde?

Tyvärr inte.. :lala: Men SYTE:n och ISDA fick verkligen jobba röven av sig för att lösa det. Den dagen var inte munter... :rockon:

Edited by DaLundh
Posted (edited)
@daddlar

Ja, då vet jag var nu, då var det alltså sjöbo staden hette? gott!! träffade säkert på dig, vart stod du på tisdagen? stod du på vägen, till höger(min höger, jag kom från ica) eller vänster om vägen? eller var du QRF?

Nästan så långt åt min vänster/din höger man kan komma... jag stod mest rakt uppåner och gjorde inget förutom betrakta de vackra varelser som närvarade i momentet. Hade jag inte varit nödig hade jag legat i tältet och sovit och missat hela skiten.

Papa Papa, 21. Ingbat... såg på Sverige-Danmark. Något svag bild från projektorn menmen man kan inte få allt i fält.

Men alltså, BÄSTA KOKET I CC07! Belöning: 2 paket tårtbotten, 1 liter vispgrädde, 2 paket vaniljsåspulver, 2 finchokladkakor, 2 burkar hallonsylt, jordgubbar... Jag fick göra tårtorna, fick kramp i "runkmuskeln" men de va de värt! De va gött!

Ska nog inte nämna mer "bekvämligheter" vi hade för oss på Echo Papa.... andra kan ju bli avundsjuka.

Edited by daddlar
Posted
Men alltså, BÄSTA KOKET I CC07! Belöning: 2 paket tårtbotten, 1 liter vispgrädde, 2 paket vaniljsåspulver, 2 finchokladkakor, 2 burkar hallonsylt, jordgubbar... Jag fick göra tårtorna, fick kramp i "runkmuskeln" men de va de värt! De va gött!

Ska nog inte nämna mer "bekvämligheter" vi hade för oss på Echo Papa.... andra kan ju bli avundsjuka.

Min understrykning.

När du säger det så där tror jag faktiskt inte att du behöver vara orolig för att någon skall bli avundsjuk.

Posted

CC-07.

Under CC-07 genomförde Hallandsgruppens insatskompani YI försvarsstrid i Malmö. Kompaniets uppgift var att under 10 timmar hindra två mekaniserade bataljonerna att ta Limhamn och Norra hamnen

121 män och kvinnor ur Hallands insatsplutoner och insatskompaniledning förberedde under fredagen v. 22 försvarsstriden i de två hamnarna.

Stor tyngd lades vid fältarbeten med stridsvagnsminor, fordonsminor och försvarsladdningar. Det övergripande syftet var att kanalisera de fientliga förbanden och tvinga dem att göra avsittning och rensa terrängen. På så sätt skulle fienden göras gripbar och nedkämpas från förberedda stridsställningar, växel- och alternativa stridsställning samt med försvarsladdningar.

Bebyggelsen i hamnarna möjliggjorde eld och rörelse för en försvarare, medan en angripare skulle få svårt att samordna stridsfordonens understödskapacitet med ett framryckande avsuttet förband, speciellt om fordonen fastnade i mineringarna, och de hela tiden påverkades

av pansarföstöringspatruller och försåtsmineringar

Framrycknings- och tillbakarycknings-vägar rekades, och plutonerna förövade under huvuddelen av fredagen.

En stor mängd BT-system tillfördes förbanden, såväl för ak4, ksp och pansarskott.

Lördagen den 2 juni grupperade plutonerna ut i sina stridsställningsområden, de sista förberedelserna gjordes, från 08.00 intogs stridsberedskap 1.

09.00 påbörjade två mekaniserade bataljoner sin framryckning mot Limhamn och Norra hamnen. Varje bataljon bestod av ett stridsvagnskompani 102 och ett mekaniserat kompani CV 90. Bataljonen som skulle ta fabriken Stena Metall i Norra hamnen var underställd delar

av ett ingenjörs-kompani, ett granatkastarkompani samt en lvkv ur Luftvärnsregementet.

Försvarande förband kunde mycket tidigt fastställa att fienden framryckte. Ljudet från

stridsvagnarna hördes kilometervis.

I Limhamn försvarade två plutoner, Kungsbackas och Varbergs insatsplutoner, samt två underställda CV 90-grupper från P7.

Fienden nyttjade i Limhamn eld och rörelse. Bataljonen gick upp på två echlonger och kom

efter några timmar in på djupet av grupperingen. På så sätt tvingades försvarande plutoner

till kraftsplittring utan möjlighet till att ta initiativ i form av anfallsstrid in i annan plutons

stridsställningsområde. I Limhamn genomförde fienden striden med avsutten trupp.

Efter 3-4 timmars strid hade fienden tagit Limhamn. Den försvarande styrkans stridsställningsområden var begränsade i djup och bredd, vilket bidrog till det snabba förloppet

I Norra hamnen försvarade tre plutoner, Falkenbergs, Halmstads och Laholms insatsplutoner

samt insatskompaniledningen YI. Förbanden var underställda en CV 90-grupp från P7.

I Norra hamnen utnyttjade den mekaniserade bataljonen ej eld och rörelse.

Tre vägar ledde in i området, vilka kanaliserades till en väg, 1-2 km inne i området. Längs denna väg hade huvuddelen av fältarbeten kraftsamlats för att hindra genombrott.

Fienden tilläts framrycka längs de tre vägarna tills de nådde den kanaliserande terrängen.

Därefter engagerades fienden längs hela ytan med samtliga försvarande plutoner.

Eld och rörelse utnyttjades maximalt, framför allt tack vare djupet i stridsställningsområdena.

Samtliga grupper genomförde striden i omgångar och stridspar, vilket möjliggjorde en hög rörlighet.

Insatsplutonernas prickskyttarna påverkade under hela genomförande all avsutten trupp, vagnschefer och skyttar i stridsfordonen längs de tre vägarna.

Efter fem timmars strid anhåller den anfallande bataljonschefen om att få avbryta tagandet av

Norra hamnen och få ny uppgift då han bedömer att han inte kan lösa uppgift på grund av allt för hårt motstånd.

Bataljonen får ej ny uppgift

Samtidigt anfaller två insatsplutoner in i fiendens gruppering i syfte att nedkämpa de rester av fiendens förband som står längs vägen.

16.00 övergavs alla fältarbeten och fienden tilläts utan strid bryta mineringarna.

En pluton försvarade Stena Metall, medan huvuddel var grupperade i terrängen runt fabrikskomplexet i syfte att anfalla så snart fienden påbörjat inbrytningen i fabriken.

Än en gång tvekar fienden. Främsta kompanichef anmäler till sin bataljonschef att han ej kan ta Stena Metall då fabriken är för stor.

Kl 18.30 bryts momentet. Försvarande förband har löst uppgift.

Anfallande bataljon misslyckas att lösa uppgift, främst pga att man aldrig tar terräng med avsutten trupp. Man kombinerar ej eld och rörelse och förlorar initiativet.

Strid i bebyggelse gynnar försvararen.

Posted
CC-07.

Insatsplutonernas prickskyttarna påverkade under hela genomförande all avsutten trupp, vagnschefer och skyttar i stridsfordonen längs de tre vägarna.

Råkade några av dessa prickskyttar ha någon form av ökenuniform?

Min plutons prickskyttar sköt ut en sådan vi har dock inte fått klarhete i om det var fi eller inte... då sekunderna efter 3st 90 vagnar öppnat eld mot våra prickskyttar.

För övrigt fick vår signalist (1) ett lite jobbigt svar från den bataljonen (2) som tog norra hamnen..

1- ni skjuter på egna trupper.

2-Jag har fått klartecken att det ska vara fritt från egna trupper i detta området efter kl ??.??.

1- Ja men vi är fortfarandet i detta området

2- Jag har fått klartecken att skjuta mot detta området! Så detta får vi prata om senare!

Några av er i B styrkan som fick sluta övningen i på en bondgård norr om malmö?

vi fick lära oss en sak... Vita faran är klart efektivare att övertyga folk att vara lugna än en ak5 är...;)

Posted

Någon som skjöt mot en person med ryggsäck en måndagnatt(mån till tisdag)? Stannade till och kollade klockan och så small det till ett singelskott från ett buskparti runt 700 meter bort...

Detta skedde mellan Staffanstorp och Åkarp...