Born Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Kan twintip förklara för mig varför han ska stå upp för något som uppenbarligen inte var rätt? Det är ju faktiskt så att han påpekar att det var en övning (som om det skall behövas) och att man under övning får göra fel; //...//man kan säga att det var ett övningsmoment som inte löstes på ett speciellt bra sätt, säger överste Stefan Andersson//...// Räcker inte det? Nej det räcker inte. Han borde förklarat att de gjorde vad de ansåg vara bäst för att lösa sin uppgift. Han tofflade helt enkelt för kvällspressen, kan inte bli mycket värre än så... hade jag varit överste hade jag ifrågasatt tidningens agerande och frågat reportern om han tyckte att de skrev opartiska artiklar och förklarat att krig (som man faktiskt sysslar med under värnplikten) kanske inte alltid går att lösas genom att förhandla och gå med på bad-guysens krav... Övningen gick ju uppenbarligen inte som planerat, vilket gör att man utreder vad som gick fel för att nästa gång lösa det på ett annat sätt (som kanske också blir fel). Att man sedan svarar på ett sätt som gör folket i stugorna (dom som betalar för spektaklet) nöjda tyder mer på en god mediaträning av översten. Börjar man obstinat att tjafsa mot journalister så tappar man bara trovärdigheten och initiativet då det till syvende och sist alltid blir journalisten som får sista ordet. Förövrigt har jag ingen aning om ifall momentet var misslyckat eller inte, kanske gjordes allt rätt. Och isåfall så är det bara att grattulera chefen för en väl genomförd övning. Utredningar är oftast inte så farligt som folk verkar tro. Hade det inte funnits sådana hade vi antagligen gått runt i djurhudar och krigat med flintaknivar. Quote
twintip Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Tror att folket i stugorna (de som betalar) hade haft mer respekt för försvaret om man visade upp en lite hårdare bild och inte var medias knähund. Quote
Kryptörn Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Nej det räcker inte. Han borde förklarat att de gjorde vad de ansåg vara bäst för att lösa sin uppgift. Han tofflade helt enkelt för kvällspressen, kan inte bli mycket värre än så... hade jag varit överste hade jag ifrågasatt tidningens agerande och frågat reportern om han tyckte att de skrev opartiska artiklar och förklarat att krig (som man faktiskt sysslar med under värnplikten) kanske inte alltid går att lösas genom att förhandla och gå med på bad-guysens krav... Det är därför Andersson är överste och du är... ja, vad du nu är? Innehar herrn kornetts grad? Tror du verkligen att Yxpressen ordagrant har tagit med varje ord som officeren yttrade i intervjun? Officeren kan ha hållit en halvtimmes föreläsning om krigets lagar, ROE, taktik, övning kontra verklighet et cetera et cetera, det vet vi inget om, men då aftonpressen är de som håller i pennan och de har sin vinkling färdig så kommer garanterat bara en mening eller två av officerens yttrande/klargörande att publiceras. Quote
Born Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Tror att folket i stugorna (de som betalar) hade haft mer respekt för försvaret om man visade upp en lite hårdare bild och inte var medias knähund. Vad får dig att tro det? Om översten menade det han sa (vilket han förhoppningsvis gjorde) så är ju det hans syn på saken. Quote
Munken_swe Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Kan twintip förklara för mig varför han ska stå upp för något som uppenbarligen inte var rätt? Det är ju faktiskt så att han påpekar att det var en övning (som om det skall behövas) och att man under övning får göra fel; //...//man kan säga att det var ett övningsmoment som inte löstes på ett speciellt bra sätt, säger överste Stefan Andersson//...// Räcker inte det? Nej det räcker inte. Han borde förklarat att de gjorde vad de ansåg vara bäst för att lösa sin uppgift. Han tofflade helt enkelt för kvällspressen, kan inte bli mycket värre än så... hade jag varit överste hade jag ifrågasatt tidningens agerande och frågat reportern om han tyckte att de skrev opartiska artiklar och förklarat att krig (som man faktiskt sysslar med under värnplikten) kanske inte alltid går att lösas genom att förhandla och gå med på bad-guysens krav... Jag fattade det som att man sköt några som gett upp, vilket i verkligheten är ett brott, och det är detta som gjorde att utredningen började, inte bara för att man valde att anfalla. Har jag missat något? Quote
"SSA" Gunny Posted June 2, 2007 Report Posted June 2, 2007 Man får vad man betalalar för, vill man att media och akademiker ska styra landet (försvaret) så får man stå för notan Quote
Christer Posted June 3, 2007 Report Posted June 3, 2007 (edited) Nu ska vi samla ihop erfarenheterna som är många. Delar av dem skall vi direkt använda för Nordic Resolution som är slutövning med den nordiska stridsgruppen (NBG).Samtidigt påbörjas förberedelserna inför kommande års övningsserie och därmed CC 08. Kontinuerlig övning på taktisk nivå är avgörande för vår förmåga till insats. Källa: Combined Challenge 07 Avslutad Nu vet vi iaf att slutövningen 2008 kommer heta CC 08, är det någon som känner till var den kommer hållas? Edited June 3, 2007 by Christer Quote
MBW Posted June 3, 2007 Report Posted June 3, 2007 Det var alltså ett underrättelsefel som begicks... Någon fick uppgiften att hamnen fallit - därför går inte LBB in i hamnen för att undvika vådabeskjutning???Ledsen att behöva säga det Mattsson - men du är felinformerad (eller så går din klocka fel) För att göra en lång historia kort - så här gick det till: gjorde medan fortsatte att Mer än så tänker jag inte orda om detta - ljud och ljusdiciplin - en svensk tiger Tror igen av er har fel egentligen, tagandet av Åhus hamn var en enda stor Blå/gul övning av guds nåde. LBB fick en karta över vilka områden som var förbjudet att röra sig i. 60-70% av hamnen var förbjudna att röra sig i styrt av blå/gul. Resultatet var att det egentligen bara fanns en inbrytningspunkt vilken bara tillät max en plut att framrycka åt gången. Sedan att styrkeförhållandena var 1 till 1 mot försvarsgrupperad fi var något som påtalades till blågul innan övningen och att anfall kanske inte var det man skulle valt i detta läge. (Snarare blokad) Fritt översatt ett riktigt skitmoment utan förankring mot vad en LB skv och en understöd skv skall klara och med hårda blågula styrningar. Om sedan hemvärnet fick öva så är det bra för då var det inte en bortkastad dag. Quote
Vikström Posted June 3, 2007 Report Posted June 3, 2007 Nu vet vi iaf att slutövningen 2008 kommer heta CC 08, är det någon som känner till var den kommer hållas?Nej det vet vi inte, för även namnet JC (Joint Challenge) florerar. Det är i dagsläget väldigt mycket som är väldigt osäkert vad gäller slutövningen 08. Ekonomin spelar inte FM i händerna och man tittar på flera olika alternativ just nu. Quote
Vapensmen Posted June 3, 2007 Report Posted June 3, 2007 Varför tappade vagnen bandet? Känns helt orimligt att bandet ska lossna efter syning av ett träd Vid sammanstöten med trädet slets höger drivhjul av och därmed bandet. Quote
Pego Posted June 3, 2007 Report Posted June 3, 2007 Varför tappade vagnen bandet? Känns helt orimligt att bandet ska lossna efter syning av ett träd Vid sammanstöten med trädet slets höger drivhjul av och därmed bandet. Ok, tack för informationen! Quote
dieseltrollet Posted June 3, 2007 Report Posted June 3, 2007 Vid sammanstöten med trädet slets höger drivhjul av och därmed bandet. Hur fort gick det då egentligen? Eller var det en "en-på-miljonen-chans" att man träffade så olyckligt att ett hjul slets av? Quote
daddlar Posted June 4, 2007 Report Posted June 4, 2007 CC07 - inte mycket till "övning" för min del... men lite stolt blev man när de sa att man är medlem av det "bästa" bat-koket i Armén, även att de blev massor av tillsägelser och andra mindre roliga saker man skulle göra. Den va kul tack vare TrängR med flera som misslyckades gång på gång med enkla saker men svindyra saker. Befälen var allmänt avslappnade och sociala och hade tydligen kul de med... riktigt najs att mota bort den hetaste folksamling jag någonsin skådat. Quote
FireEagle Posted June 4, 2007 Report Posted June 4, 2007 (edited) @daddlar Jaså? vilken folksamling var det? vilken dag? vart någonstans var ni? Edited June 4, 2007 by FireEagle Quote
daddlar Posted June 4, 2007 Report Posted June 4, 2007 @daddlar Jaså? vilken folksamling var det? vilken dag? vart någonstans var ni? Gymnasieelever (många tjejer), 31 maj? (minns inte), centrala Sjöbo... Högre befäl: - Jag skulle bara lägga mig på marken och fläka upp mig, sen bara låta de komma om och om igen! Quote
Krook Posted June 4, 2007 Report Posted June 4, 2007 @FireEagle Hur var CC07 för er då? Jag tror att alla CC:are på forumet är nyfikna på att höra er syn på övningen och de ingående soldaterna. Vilka var bäst? Vilka var värst? Bästa minne/värsta minne? /K Quote
FireEagle Posted June 4, 2007 Report Posted June 4, 2007 @daddlar Hmm, kan ha varit tjejer från klasserna, var ni trängR som skyddade matförråd? @Krook Det var skitskoj!! Värsta minnet är nog hur pinsamma I19 och Ing2 skyddade en bro från oss som var civila, vi gick igenom hela deras förbandsplats vid ån/floden på typ 7min och mötte spritt motstånd. Bästa minnet är nog fredagen i staffanstorp när vi demonstrerade mot P4 i staden, våldsamma demonstrationer och ägg/tomatkastning mot dem. haha skitkul. sedan var vi en flyktingström mot arméns jägarbataljon, de var extremt proffsiga, fast de första som mötte oss var insatsstyrka och inte renodlade jägare(enligt min lärare, en löjtnant). Ehh, vad gjorde vi mer, vi var jobbiga invånare i slättland mot I19 i ett stenbrott, vi höll på mot dem i typ 3h från 22:00 till 01:00. Men säg vilket förband ni var och var ni låg, vilken dag, så kan jag berätta mer. Förresten vilket förband hade grupperat nära en rondell, de hade massa strf 90 uppställda och blev attackerade på natten runt 3 på måndagen v.21 av oss? er post låg längs ett par stenar, spanska ryttare längs stenarna och två strf 90 uppställda ut mot vägen. vi skulle egentligen till 21. ing bat. i samma stad. va hette den nu? hmm, kommer inte ihåg, det åskade iallafall den natten. man såg blixtarna lysa upp natten. En av soldaterna gick fram till mig och skrek mig rakt i örat:"VAD ÄR DET DU INTE FATTAR?". Svaret blev en förvirrad blick och:" Måste du skrika?". hehe. Sedan fanns det ju rötägg på alla förbanden men de var få och alla tog oss med en klackspark, vi skrek glåpord, försökte knäcka soldater osv. alla var på god stämmning. Ibland bröt både figuranter och soldater ut i skratt när vissa av oss drog igång. Bästa sjukvårdsförbandet var LedR som låg på Björka, vid SIB-anläggningen, de gjorde allt för att hjälpa oss, till skillnad från vissa delar av P4 i centrala malmö som såg på när mina kamrater "dog" framför dem. Lv6 skulle gruppera på en kulle i staffanstorp och vi skulle vara där och grilla när de anlände, men vi anlände samtidigt så vi sprang upp och ställde upp engångsgrillarna och öppnade läsken. Hehe de var svinsura på oss och tryckte ner oss från kullen. Mer info om ni som sagt säger förband och dylikt. några kanske känner igen mitt namn, kolla profilen Quote
Mech.Inf Posted June 4, 2007 Report Posted June 4, 2007 Bästa minnet från slutövningen var klart när vi var grupperade i Staffanstorp ca 2mil utanför Malmö. Vi hade slagit läger ganska centralt och posteringen var stark och förstärk med en QRF där jag själv ingick. Vi hade precis hygienat, käkat och lagt oss på plats med den utr som QRF:n medgav (uniform, kängor,kroppsskydd). Då en av posterna blåser högt i sin visselpipa. Snabbt som satan slänger man på sig utrustningen i den mån som är möjlig. Jag som gruppchef skrek på mina soldater och vi var alla ute ur tältet och på plats efter ca 2min. Väl på plats möte vi av en hop på ca 30 ungdomar som skriker glåpord och går mot vår förläggnigsplats. Vi inser snabbt att QRF:n på 6man inte kommer att räcka till. Så stora delar av kompaniet väcks och stormar ut mot folkmassorna. Vi bildar kedja och försöker mota bort de framåtrusande folkmassorna. De skriker att de inte vill ha oss i området och drar fram tomater och ägg och kastar i mångtal. Jag själv träffas av ett ägg i magen och ett mitt i huvudet. I situationen tände jag till rejält några sekunder och ville springa fram och omhänderta vederbörande, men efter sekunders betänketid inser jag det roliga i situationen och fokuserar på uppgiften vi hade. Nu börjar folkmassan tända till rejält och springer okontrollerat runt och försöker ta sig in i vår förläggning. Några ser möjligheten att ta sig igenom skogen på vår vänsterflank. De springer i tiotal mot skogen och vi förstärker snabbt upp på andra sidan. Dom han dock inte komma särsklit långt då de tjuter till och lyser i skogen som på ett nyårsfirande. De hade sprungit rätt in i vår larmminering och aldrig har jag sett så många springa såpass fort ut ur skogen igen. Det var en rolig syn att se den taggade folkmassan bli så paff och överraskad. Efter 30-60min (svårt med tidsuppfattningen i den hektiska situationen) börjar folkmassan skingras efter att vi i kedja drivit iväg dem och de inser att de inte kommar att lyckas ta sig in. På det stora hela var CC07 en helt ok övning enligt min uppfattning. Jag hade dock hoppats på en maffigare slutstrid i den industrilokal vi befann oss vid. Två pansarskytte kompanier i en och samma byggnad var lite väl mycket och det gavs eldförbud hejvilt pga de kraftiga krutgaserna. Quote
Mech.Inf Posted June 4, 2007 Report Posted June 4, 2007 Bästa minnet är nog fredagen i staffanstorp när vi demonstrerade mot P4 i staden, våldsamma demonstrationer och ägg/tomatkastning mot dem. haha skitkul. Bästa sjukvårdsförbandet var LedR som låg på Björka, vid SIB-anläggningen, de gjorde allt för att hjälpa oss, till skillnad från vissa delar av P4 i centrala malmö som såg på när mina kamrater "dog" framför dem. Jaså så det var dig vi mötte. Ska säga att nåra av er överagerade en aning, började ta tag i vapen och utr. Detta resulterade i en utskällning av blågul i stil med: "hade detta varit på riktigt så hade han (soldaten) slagit ner dig. Angående sjukvårdmomentet i Malmö om det nu var OSS ni mötte. Så kan man inte utanför en postering i en krigshärjade zon ge alltför utförlig sjukvård. Vi gav kamrathjält fort, men inte mer än så. I ett U-land kan man räkna med sjukdomar som AIDS mm. Så vi var förbjudna att använda oss av utr. som bårmattor, patienttäcken mm. Med risken att det kan komma blod på dessa och sedan användas av våra egna skadade. Sen kan man inte ta hand om vilka som helst då det i ett krigshärjat land ofta finns många sjuka och skadade. Om de kommer till oss i vår chekpoint och inser att man där kan få hjälp har man snart hela staden där med sina sjuka och skadade. Det vi gjorde var att ge kamrathjälp och larmade landets ambulans då den fortfarande var tillgänglig. Då vi inte fick ta i ambulans stoppade vi bilar på gatan och lastade in de skadade. Men jag tvivlar på att det var oss ni mötte då vi efteråt fick beröm för vårt uppträdande vid skadeplatsen. Quote
FireEagle Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 (edited) @ Svensk.M Jo det var oss ni mötte, men jag tog inte i några vapen eller utrustning, däremot hörde jag vad blågul sade om det med kolv i huvudet om det skulle varit på riktigt. Vilken sida anlände du på först efter visselpipan blåsts? Angående malmö, var ni posterade utanför svt? Då gjorde ni ett bra och snabbt jobb, om du var gruppchefen på plats utanför svt så pratade du nog med mig. Ni som stod vid svt var jätteduktiga men de som stod vid teracom var dåligare, de såg på när min kompis "dog". Angående patienttäcken så gav de oss dem faktiskt där, men kamrathjälpen dröjde alldeles för länge där. Haha larmminan kommer jag ihåg, trodde först att ni skjöt ljusraket men kom på att det var en larmmina. jag såg när det hände!! 10 man in, tio man lika snabbt ut igen. Alla asgarvande!! Edited June 5, 2007 by FireEagle Quote
Magnus Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Läste på mil.se att flygstridskrafter medverkat på CC07. Har flygbassäk också varit med i övningen? Quote
Solon Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Läste på mil.se att flygstridskrafter medverkat på CC07. Har flygbassäk också varit med i övningen? JAS flög CAS. Flygbassäk ingår inte i begreppen flygstridskraft eller luftstridskraft utan är en markstridskraft. Quote
Magnus Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 JAS flög CAS. Flygbassäk ingår inte i begreppen flygstridskraft eller luftstridskraft utan är en markstridskraft. Ja det vet jag, men jag tänkte att fbassäk kanske var med och säkrade flygbaserna Gripen utgick från. Men dom flög kanske direkt från F17. Quote
Mech.Inf Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 @ Svensk.M Jo det var oss ni mötte, men jag tog inte i några vapen eller utrustning, däremot hörde jag vad blågul sade om det med kolv i huvudet om det skulle varit på riktigt. Vilken sida anlände du på först efter visselpipan blåsts? Angående malmö, var ni posterade utanför svt? Då gjorde ni ett bra och snabbt jobb, om du var gruppchefen på plats utanför svt så pratade du nog med mig. Ni som stod vid svt var jätteduktiga men de som stod vid teracom var dåligare, de såg på när min kompis "dog". Angående patienttäcken så gav de oss dem faktiskt där, men kamrathjälpen dröjde alldeles för länge där. Haha larmminan kommer jag ihåg, trodde först att ni skjöt ljusraket men kom på att det var en larmmina. jag såg när det hände!! 10 man in, tio man lika snabbt ut igen. Alla asgarvande!! Jo, du pratade nog med mig. Efter larmet sprang jag först upp till höjden sedan till vänster (ert höger). Får passa på att tacka för ett bra agerande från er sida. Ni fick beröm av blågul. De sa att ni var några utav de bättre figuranter som använts utan att spåra ut totalt. Quote
dieseltrollet Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Ja det vet jag, men jag tänkte att fbassäk kanske var med och säkrade flygbaserna Gripen utgick från. Men dom flög kanske direkt från F17. AB01 deltog. De borde haft med sig fbassäk för campbevakning, men det vet jag inte säkert. Quote
SemperMetamContingimus Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Vid sammanstöten med trädet slets höger drivhjul av och därmed bandet. Hur fort gick det då egentligen? Eller var det en "en-på-miljonen-chans" att man träffade så olyckligt att ett hjul slets av? 401an rullade i ungefär 30 i timmen... Quote
SemperMetamContingimus Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 För luftvärnets del var det en totalt värdelös övning, bara slöseri med skattebetalarnas pengar att skicka ner oss. Om något så hade vi kunnat agera b-styrka. vi har ju trots allt PBV-401, verkligen ett tredjevärldenfordon som ingen modern armé skulle skicka i krig Nä, totalt meningslös kände man sig, och var också för den delen... Sen en extra känga till blå-gult befäl från I19 som skällde ut vår PC för att en av våra killar spelade gittarr i förlägningen medan deras killar sprang omkring med bar överkropp och spelade fotboll och kastade frisbee Quote
109 Eken Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Fick ni inte kriga av er ute på Kvarnby? Quote
Taipan Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Min bild av I19 raserades efter CC07, speciellt malmö momenten. man blir mörkrädd när man ser så många inkompetenta befäl som ska skickas ut i missionsområdena. Hoppas människorna där nere inte blir nermejade i ryggen utan att utgöra något hot! Quote
Weerdo Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 (edited) Nu får nog alla figuranter ta och lugna ner sig, det är ett otroligt svårt jobb att sköta sådana situationer som soldat då man samtidigt ska anpassa sig efter uppgiften och tänka igenom xx regler och lagar att ha i betänkande. Det är lätt att vara figurant och tjohej då man i princip hittar på lite skit och springer runt. Sen så får jag be er alla att betänka att det är inte bara på grupp/plutonsnivå som övningen gick ut på, snabba responser kan utbli på grund av att soldaterna (plutonerna) på plats inväntar direktiv från kompani eller bataljonsledning. Ineffektivt vid vissa tillfällen javisst, men det pågår ett tänkande spel i bakgrunden där man beslutar efter olika faktorer hos de förband som är "uppbundna". Sen så är det övning och folk agerar olika på olika situationer. Det var olika läxor som skulle tas in för alla, det är därför vi övar inom FM! Edited June 5, 2007 by Weerdo Quote
Recommended Posts