Jump to content

Recommended Posts

Posted

Undrar när de släpper mer information på hemsidan.. om vilka som ska delta och specifikt vilket/vilka förband som ska ligga på de olika utsatta ställena.. Någon som vet hur tidigt/sent de släppte det förra året?

• Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 3 weeks later...
Posted (edited)

SL, alltså stridsvagnskompaniet från P7 kommer inte delta i övningen inne i Malmö City :banana , kommer antagligen vara i hamnen eller Limhamn. Dock är det Skövdes stridsvagnskompani som kommer rulla in där.

Edited by Kadhem
Posted
SL, alltså stridsvagnskompaniet från P7 kommer inte delta i övningen inne i Malmö City :banana , kommer antagligen vara i hamnen eller Limhamn. Dock är det Skövdes stridsvagnskompani som kommer rulla in där.

Nej! Jag vill ju vara i Limhamn. :( Som det ser ut nu kommer vårt Ing.kompani följa med P4 in i Malmö, men eftersom jag bor i Limhamn hade det varit hur kul som helst att vara med P7 istället, plus att jag känner några som gör lumpen där... menmen, Malmö City är inte fyskam det heller, och om vi har tur kanske vi tar en sväng ner till Limhamn vi också. :lol:

Posted
SL, alltså stridsvagnskompaniet från P7 kommer inte delta i övningen inne i Malmö City :) , kommer antagligen vara i hamnen eller Limhamn. Dock är det Skövdes stridsvagnskompani som kommer rulla in där.

Nej! Jag vill ju vara i Limhamn. :( Som det ser ut nu kommer vårt Ing.kompani följa med P4 in i Malmö, men eftersom jag bor i Limhamn hade det varit hur kul som helst att vara med P7 istället, plus att jag känner några som gör lumpen där... menmen, Malmö City är inte fyskam det heller, och om vi har tur kanske vi tar en sväng ner till Limhamn vi också. :happy:

Det kommer att ske en uppställning/uppvisning i samband med övningens slut. Så havet kommer hela armén få se. 7000 soldater och 2500 YO och anställda!

Posted

Nu har det kommit upp på hemsidan vilka förband som skall deltaga och vilka övningsplatser som ska användas. Men det har inte kommit upp information om vilket specifikt förband som ska ligga vart.

Någon som känner till vart Lv 6 kommer vara placerade?

Posted

Ing2 ska vara med och leka. Vi på insats har fått den ärofyllda uppgiften att vara c-styrka, haha. Kommer spendera större delen av tiden i Åhus tillsamans med insats från k3 och skydda lite diverse saker. Ska bli roligt, jägarna vs insats, hmm.. :unsure:

Posted (edited)

Undrar:

Revinge

På och omkring Revinge övningsfält spelas händelser upp som tvingar förbanden att lösa uppgiften genom strid mot en motståndare som disponerar kvalificerade stridskrafter. Här sker också huvuddelen av värderingen av förbandens förmåga.

Euhm... Ing.2s kockar ska laga mat där (jag ingår där). Hur har de tänkt egentligen? Ett kok inte alls långt från händelsernas centrum? Märkligt upplägg? Någon som har en vettig förklaring?

Edited by daddlar
Posted

Jag tycker att man har fått alldeles för lite information hur slutövningen ska gå till eller överhuvudtaget vad som ska hända (förutom det man kan läsa sig till själv). :baskerPa:

Men det blir ju att dra ut på två bat.övningar innan dess.

Posted
Jag tycker att man har fått alldeles för lite information hur slutövningen ska gå till eller överhuvudtaget vad som ska hända (förutom det man kan läsa sig till själv). :baskerPa:

Varför ska du veta något om hur övningen ska gå till?

Posted
Jag tycker att man har fått alldeles för lite information hur slutövningen ska gå till eller överhuvudtaget vad som ska hända (förutom det man kan läsa sig till själv). :D

Vadå lite? Tycker det har blivit lite för mycket(för oss deltagare)...

ex. Hur mycket vet du om Ing.2s "bat-tvåa" på Skillingaryds skjutfält?

Vad jag vet om den övningen är att minst en omgruppering av koket kommer att ske och att vi kockar kommer få ha röplugg i magasinen. Kanske blir attackerade av ett gäng "Växjötar" som talar det oförståliga språket "växjötska" (tur att två kockar är från Växjö). :baskerKav:

Posted

Skit i vad fan som händer. Man vet inte hur kriget på riktigt kommer gå till. Inte mer än genomgångarna som Ckomp/Cplut går genom med oss. Så ta det som det kommer. Jag känner det på mig att det kommer bli en jätterolig och härlig övning som vi alla kommer komma ihåg resten av våra liv. Undrar bara hur många som kommer bli skadade på riktigt under övningen.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Var på lite CC07 information idag, det mesta var ganska ointressant för oss, eftersom vi grupperar på en Logistikbas och inte strider.

Nåja, Trängregementet är med med två logstikenheterenheter, 211 LogE (VS) och 212 LogE (RS). Båda två grupperar en bit ifrån övningsområderna.

Edited by Turambar
Posted

skummat igenom texten: lite kul fakta!!

Jag kommer vara med i övningen tillsammans med typ 90 andra elever från Olympiaskolans Skydd och säkerhets program ;-)

vi kommer vara c-styrka(eller, ja den störiga som bara stör och är ivägen :camo: ) och prata dålig engelska :blink:

ska bli jättekul, ska iväg vecka 20 och v.22, någon klass v.21.

Posted

Jag kommer vara med i övningen tillsammans med typ 90 andra elever från Olympiaskolans Skydd och säkerhets program ;-)

vi kommer vara c-styrka(eller, ja den störiga som bara stör och är ivägen :ph34r: ) och prata dålig engelska :blink:

Flåt men hur gammal är man då man går där?

Och be era föräldrar att kolla försäkringarna... för jag blir då orolig..:camo: vad ni kan råka ut för..

Posted

Man går i 1-3:an. Våra ettor och tvåor kommer åka ut, dvs 16-18 år. Vi i trean har fullt upp med student osv så vi får inte åka. Vi är helförsäkrade genom skolan, Detta är inte första gången vi är ut på sånt här. Var med på P7s senaste batövning, Har varit ett 10-tal gånger på Hvövningar, vi har varit figuranter på polisövningar. osv osv. Så vi har ganska mycket rutin i det. Och av någon anledning ska våran lärare som är Lt. vara chef för större delen av b-styrkan, så han kommer ha full koll.

De "farligaste" uppgifterna kommer de som är 18 att skickas på. Exempel på vad vi gjort som är värre än de kommer utsättas för:

Jag själv har gjort ca 10 start och landningar med flygplan under HV-övningar, Någon i klassen har kastat skarp handgranat, Vi som nu går i trean har "tvingats" gå på kol, vi har blivit gripna ett 50tal gånger av poliser under deras utbildning i STP (IMF) osv, osv...

Skolan har alla de försäkringar som behövs, så du behöver inte orao dig

Posted

Har läst igenom en liten ordermall som en av mina PB fått.. och där står det att iaf vi på Trossen på Lv6 ska gruppera i N-Åsum som ligger utanför Kristianstad först och sen förflytta oss längre ner i landet!

Kommer bli en intressant övning då man bara bor drygt 2 mil från N-Åsum.. :banghead:

Posted
När kommer ni gruppera i N.Åsum?

Kommer inte ihåg exakta datumet tyvärr men det är direkt i början av övningen så jag gissar på första dagen utav övningen.. vet inte vilket datum den börjar exakt..

Posted

Tjabba!

Jag kommer vara med i övningen tillsammans med typ 90 andra elever från Olympiaskolans Skydd och säkerhets program :rockon:

vi kommer vara c-styrka(eller, ja den störiga som bara stör och är ivägen :clap: ) och prata dålig engelska :happy:

Fan...! Ska ni vara med igen...? Jävla ligister! Kan ni inte åka på skolresa, en månad eller två, till Hallands Väderö eller något liknande!

När ni är med, så bara jävlas ni och ställer till elände! :-P

Ja, jag var med i Ljungbyhed när ni "tältade och demonstrerade" utan för vår Checkpoint! :/

(Synd bara att tjejena inte fick som dom ville! Dom ville göra en Bar as! (Visa röven) :-P . Hv-gubbarna hade väll dött på kuppen!)

Posted

@cybermolle

Vilken checkpoint? vilken dag? :)

Skulle vara kul att veta vilken klass som bråkade med er :)

kommer CC genomföras nästa år också

Posted
@cybermolle

Vilken checkpoint? vilken dag? :)

Skulle vara kul att veta vilken klass som bråkade med er :)

Låter som en återkommande händelse..

CC07 är väl tillika ASÖ arméns slut övning..

Posted
@cybermolle

Vilken checkpoint? vilken dag? :wacko:

Skulle vara kul att veta vilken klass som bråkade med er :blink:

Det har funnits en CC06 så jag antar att det kommer vara CC08, var vet jag inte men en sak är säker... DET KOMMER VARA KALLT SOM BARA DEN!

Ang CC07 så är det riktigt tråkigt att vi ska bara inta malmö under 1 dag... Och att det är inte P7are som får vara i innerstan utan det är Skövde killarna. och töserna för den delen.

Märkte det under senaste övningen. P4 har fan skiiiiit många tjejer i sina kompanier.

Posted
@cybermolle

Vilken checkpoint? vilken dag? :wacko:

Skulle vara kul att veta vilken klass som bråkade med er :blink:

Det har funnits en CC06 så jag antar att det kommer vara CC08, var vet jag inte men en sak är säker... DET KOMMER VARA KALLT SOM BARA DEN!

Det är inte säkert men vad som däremot är säkert är att mer än en deltagare kommer att bli förvirrad över att inte ha med kasurier och midier att göra ;)

Posted
SL, alltså stridsvagnskompaniet från P7 kommer inte delta i övningen inne i Malmö City 8-/ , kommer antagligen vara i hamnen eller Limhamn. Dock är det Skövdes stridsvagnskompani som kommer rulla in där.

Nej! Jag vill ju vara i Limhamn. :( Som det ser ut nu kommer vårt Ing.kompani följa med P4 in i Malmö, men eftersom jag bor i Limhamn hade det varit hur kul som helst att vara med P7 istället, plus att jag känner några som gör lumpen där... menmen, Malmö City är inte fyskam det heller, och om vi har tur kanske vi tar en sväng ner till Limhamn vi också. :)

Gött, då jag ingår i TJ :wacko: .

Ska bli intressant, dock lär det inte hända så mkt. På Bat1 var vi inne i Skövde, och det är inte direkt smidigt med 122or i stan, ett antal trotoarer gick åt h*lvette :blink:

Ska bli riktigt kul dock! :dribble:

• 2 weeks later...
Posted (edited)

För den som undrar ungefär var olika mekabat kommer gå in i Malmö:

norra delarna (spillepengen, precis som under dubbeleken om någon minns den): I19

Centralt : P4

Södra delarna (Limhamn, Ön osv.) : P7

Kommer från vad jag skulle vilja påstå vara en väldigt säker källa.

Däremot kommer inte världskrig att utspela sig inne i Malmö, så ha inte för höga förväntningar för en fräck pang-pang-uppvisning.

Men men, det kan bli skoj ändå.

Edited by Pada
Posted

norra delarna (spillepengen, precis som under dubbeleken om någon minns den): I19

Kan ju inte påstå att Malmö är stort, men vad är Centralt ? Någon aning? Funderar på att köra ner och fotografera lite.

Någon tid när det börjar rulla?

Posted

Kan ju inte påstå att Malmö är stort, men vad är Centralt ? Någon aning? Funderar på att köra ner och fotografera lite.

Någon tid när det börjar rulla?

du lär ju känna att marken vibrerar, men jag skulle tro att på fredagkväll rullar vi in där och lördagmorgon bröjar kriget. centralt är väl centrala malmö, i de trånga gatorna. vi kommer hålla oss på östra hamnen, om jag inte tidigare har nämnt det. 3e juni får du fotografera ordentligt, det e nämligen uppvisningar osv.

Posted

Hittar du en vagn med såna här klistermärken på tornet, som rullar inne i centrum, så är det 50% chans att det är min!