Jelzin Posted December 15, 2006 Report Posted December 15, 2006 ja de sa att det var bra.. var ju deras idé Jag älskar Upplands Regemente... Då får du fortsätta älska några veckor till sedan marscherar Upplands Regemente in i historieböckerna. Du kan med fördel dock överföra dina känslor till det snart nyfödda FM LedR ( ) som kommer att verka på samma plats. I övrigt är höghöjdsjulgran ett återkommande inslag i Enköping. Mycket trafik på Everöd alltså. Vad trevligt! Det passar ju bra som gammal militär flygplats det egentligen är. Återigen är Skåne aktuellt för arméslutövning som möjliggörs av alla goda övningsfält. Tack och lov att man inte avvecklade Rinkaby och Kabusa! Quote
Minus Posted December 20, 2006 Author Report Posted December 20, 2006 ja de sa att det var bra.. var ju deras idé Jag älskar Upplands Regemente... Då får du fortsätta älska några veckor till sedan marscherar Upplands Regemente in i historieböckerna. Du kan med fördel dock överföra dina känslor till det snart nyfödda FM LedR ( ) som kommer att verka på samma plats. I övrigt är höghöjdsjulgran ett återkommande inslag i Enköping. Mycket trafik på Everöd alltså. Vad trevligt! Det passar ju bra som gammal militär flygplats det egentligen är. Återigen är Skåne aktuellt för arméslutövning som möjliggörs av alla goda övningsfält. Tack och lov att man inte avvecklade Rinkaby och Kabusa! Tycker det är helt ubderbart att kunna öva lite på "hemmaplan" under slutövningen då man bor i trakterna! Quote
709 Posted December 20, 2006 Report Posted December 20, 2006 Mycket trafik på Everöd alltså. Vad trevligt! Det passar ju bra som gammal militär flygplats det egentligen är. Återigen är Skåne aktuellt för arméslutövning som möjliggörs av alla goda övningsfält. Tack och lov att man inte avvecklade Rinkaby och Kabusa! Får väl komplettera/ändra/flagga vad jag själv skrivit. Det kan ev bli Ljungbyhed också. Tydligen inte bestämt. Dock så ska 5 & 6 HvBats IK vara ute den 25-27 maj, inte helgen innan. Datumet för dagen.... Vi skall öva och agera i våra förband, dvs som hemvärn. Likaså kommer K4 eller vilka vi sen kommer att öva mot att köra sitt race. Vi blir B-styrka mot varandra. Inget Rambostuk från endera sidan. Om jag förstått det rätt. Quote
Minus Posted December 29, 2006 Author Report Posted December 29, 2006 Ingen som har något nytt att berätta? Quote
Guest Invader Posted January 5, 2007 Report Posted January 5, 2007 Det är inte 1:a Psk från Boden som kommer att delta. Givetvis är det 2:a Psk som kommer. Quote
GarmFighter Posted January 21, 2007 Report Posted January 21, 2007 Jag har hört (av stf BatCh P4) att vi (41 mekBat/p4) rullar in i malmö Fredag v.21. Han sa att vi skall vara inne i "city" men även i hamnen. Det är också en konsekvensövning, och blir man utskjuten är man borta i tre dagar. Förhoppningsvis kommer till viss del även flygvapnet delta, och vi ska kunna tillkalla hkp. för sjv.transp. Har "hört" att ca 6000 man kommer att delta. T2 (som nu heter bara heter "Göta trängregemente "?) kommer att medverka som ett underhållsförband, där man åker till deras "camp" och hämtar saker, dvs. dom kör inte ut något. Sen är det väll P4 vs. P7 Mvh. Quote
dxl Posted January 21, 2007 Report Posted January 21, 2007 (edited) Det är också en konsekvensövning, och blir man utskjuten är man borta i tre dagar Hur kommer det där funka och för vilka? Visst att det till viss del kan funka så länge det är skyttesoldater som blir utskjutna, men vad händer med förarna? Vad händer om folket från T2 blir utskjutna, osv... Och hur vettig blir övningen om man blir skjuten första dagen för att tre dagar senare komma tillbaka ett par timmar och få åka iväg tre dagar igen? Edited January 21, 2007 by dxl Quote
Skuggan Posted January 21, 2007 Report Posted January 21, 2007 Det är också en konsekvensövning, och blir man utskjuten är man borta i tre dagar Hur kommer det där funka och för vilka? Visst att det till viss del kan funka så länge det är skyttesoldater som blir utskjutna, men vad händer med förarna? Vad händer om folket från T2 blir utskjutna, osv... Och hur vettig blir övningen om man blir skjuten första dagen för att tre dagar senare komma tillbaka ett par timmar och få åka iväg tre dagar igen? skulle GISSA att det kan vara så att man får göra alternativa saker de dagarna... typ vara B-styrka eller liknande. Quote
cf112 Posted January 21, 2007 Report Posted January 21, 2007 Info från i går: IP från 7 HVBat samt från 1:a bildar IK och agerar i Åhus, antingen i hamnen, industriområdet, eller nere vid spritans lager. Motståndare: Panzerbatallion. 5-6 Bat IK agerar på Rinkabyfältet mot K3. Quote
GarmFighter Posted January 21, 2007 Report Posted January 21, 2007 Det är också en konsekvensövning, och blir man utskjuten är man borta i tre dagar Hur kommer det där funka och för vilka? Visst att det till viss del kan funka så länge det är skyttesoldater som blir utskjutna, men vad händer med förarna? Vad händer om folket från T2 blir utskjutna, osv... Och hur vettig blir övningen om man blir skjuten första dagen för att tre dagar senare komma tillbaka ett par timmar och få åka iväg tre dagar igen? skulle GISSA att det kan vara så att man får göra alternativa saker de dagarna... typ vara B-styrka eller liknande. Tror att det finns olika skeden i övningen också, så det kanske inte alltid är konsekvensövning... Quote
simon Posted January 21, 2007 Report Posted January 21, 2007 (edited) Ja, det kommer ju av självklara skäl bli svårt att dö under skarpskjutningsskedet. Om det nu inte övas dubbelsidigt då med... Edited January 21, 2007 by simon Quote
KD803 Posted January 21, 2007 Report Posted January 21, 2007 Hur kommer det där funka och för vilka? Visst att det till viss del kan funka så länge det är skyttesoldater som blir utskjutna, men vad händer med förarna? Vad händer om folket från T2 blir utskjutna, osv... Tja, vad gör man "på riktigt"? Tanken med en konsekvensövning är förmodligen att saker och ting ska få konsekvenser. Quote
cf112 Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Tvära kast! Information av idag: CC07 inställt för HV:s del. Man har beslutat att korta ner CC07 med 3 dagar och helgen då vi skulle deltaga stryks. Quote
709 Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 (edited) Du skämtar !?? Källa ? Du pratar om helg 2 nu, v 21 ? Hm. Får se om vi kan bli omfördelade till helg 1 isåfall. Inte bra om du inte skämtar... Edited January 23, 2007 by 709 Quote
"SSA" Gunny Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Ja, jisses, vi får hoppas att det inte är inställt utan bara flyttat Quote
dxl Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Det är också en konsekvensövning, och blir man utskjuten är man borta i tre dagar Hur kommer det där funka och för vilka? Och hur vettig blir övningen om man blir skjuten första dagen för att tre dagar senare komma tillbaka ett par timmar och få åka iväg tre dagar igen? skulle GISSA att det kan vara så att man får göra alternativa saker de dagarna... typ vara B-styrka eller liknande. Jag tar det igen... Hur bra är det för övningen om alla som ska tolastridsfordon blir utskjutna? På ett eller annat sätt så kan man nog bli tvungen att fuska då, eller hur? Vad händer om ett skyttekompani får 50% förluster? Ska alla dom inklusive de som redan är på B sidan bli B styrka då? Har man verkligen råd att skicka dit fordon som kanske bara blir stående sedan? Och igen, hur bra övning blir det egentligen om du inte får öva? Quote
Kiowa Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Jag tar det igen... Hur bra är det för övningen om alla som ska tolastridsfordon blir utskjutna? På ett eller annat sätt så kan man nog bli tvungen att fuska då, eller hur?Vad händer om ett skyttekompani får 50% förluster? Ska alla dom inklusive de som redan är på B sidan bli B styrka då? Har man verkligen råd att skicka dit fordon som kanske bara blir stående sedan? Och igen, hur bra övning blir det egentligen om du inte får öva? Fast soldaterna ska ju kunna sina uppgifter sedan innan, stora slutövningar såhär är ju till för högre befäl att öva med större förband. Klart deras agerande måste få konsekvenser på marken, annars lär man sig inte av misstagen Quote
Amfibieslusken Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Äh, det handlar bara om att de inte vill bli förnedrade av det eminenta skånska hemvärnet. Quote
Harald Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Jag tar det igen... Hur bra är det för övningen om alla som ska tolastridsfordon blir utskjutna? På ett eller annat sätt så kan man nog bli tvungen att fuska då, eller hur?Vad händer om ett skyttekompani får 50% förluster? Ska alla dom inklusive de som redan är på B sidan bli B styrka då? Har man verkligen råd att skicka dit fordon som kanske bara blir stående sedan? Och igen, hur bra övning blir det egentligen om du inte får öva? Besättningen får väl tola bäst de kan själva. Tolo gruppen är väl inte odödliga i verkligheten? Om fordonen står stilla i några dagar så blir det ju billigare. Nu rör det sig enl uppgift bara om tre dagar (ifall de nu inte blir B-styrka under tiden) och CC07 är 26 dagar lång så lite får man ju öva ändå. Quote
dxl Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Jag förhåller mig tveksam, men har just nu inte några mer argument att formulera, så jag återkommer Quote
cf112 Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Du skämtar !?? Källa ? Du pratar om helg 2 nu, v 21 ? Hm. Får se om vi kan bli omfördelade till helg 1 isåfall. Inte bra om du inte skämtar... Nej 709, jag önskar att det vore ett skämt. Informationen kommer dessutom "rätt" väg så det råder inget tvivel om äktheten. Quote
709 Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Nej 709, jag önskar att det vore ett skämt. Informationen kommer dessutom "rätt" väg så det råder inget tvivel om äktheten. Ok. Då kanske du hört om vi blir överförda till helg 1, Veberöds flygplats eller Åhus hamn eller vad det nu blir....? Quote
cf112 Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Nej 709, jag önskar att det vore ett skämt. Informationen kommer dessutom "rätt" väg så det råder inget tvivel om äktheten. Ok. Då kanske du hört om vi blir överförda till helg 1, Veberöds flygplats eller Åhus hamn eller vad det nu blir....? Den helg jag refererar till är 25-27/5. Något alternativt datum har ej meddelats. Quote
709 Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Den helg jag refererar till är 25-27/5. Något alternativt datum har ej meddelats. Well, min PC sa nyss att det inte framkommit något på mötet igår att det blir inställt. Citat från min PC: "...så sent som igår var det sagt att vi skall genomföra CC07. Hela helgen planerades iallafall för detta och då var alla berörda från P7 där tillsammans med alla kompch m stf och kvm samt stabs personal från 5e o 6e. Alltså så sent som igår kväll ca 21 när jag pratade både med 5e Bataljonchef och IKC fanns ingen annan inf och vo planerade där om, ..vad jag blir trött på dessa rykten!!! " Quote
cf112 Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Den helg jag refererar till är 25-27/5. Något alternativt datum har ej meddelats. Well, min PC sa nyss att det inte framkommit något på mötet igår att det blir inställt. Citat från min PC: "...så sent som igår var det sagt att vi skall genomföra CC07. Hela helgen planerades iallafall för detta och då var alla berörda från P7 där tillsammans med alla kompch m stf och kvm samt stabs personal från 5e o 6e. Alltså så sent som igår kväll ca 21 när jag pratade både med 5e Bataljonchef och IKC fanns ingen annan inf och vo planerade där om, ..vad jag blir trött på dessa rykten!!! " Du har PM... Quote
Harald Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Enligt F17 så skall FE01 delta i CC07 vecka 20-23, så jag har svårt att tänka mig att de har kortat ner till vecka 21. Sen så är det kanske så att de vill lägga pengarna på NBG övningar under hösten istället. Jag hoppas lika mycket som er andra att informationen skall visa sig vara felaktig. Jag behöver övningsdygnen. Quote
KD803 Posted January 23, 2007 Report Posted January 23, 2007 Enligt F17 så skall FE01 delta i CC07 vecka 20-23, så jag har svårt att tänka mig att de har kortat ner till vecka 21. Sen så är det kanske så att de vill lägga pengarna på NBG övningar under hösten istället. Jag hoppas lika mycket som er andra att informationen skall visa sig vara felaktig. Jag behöver övningsdygnen. Jag finner det inte osannolikt att FE01 kommer att köra igång sin del av övningen innan CC07 drar igång för gu-förbandens del. Det kommer att vara den första förbandsövningen och jag misstänker att man kommer att vilja ha lite marginal vid upprättandet av den taktiska flygplatsen så att eventuella problem där inte påverkar CC07. Quote
709 Posted January 24, 2007 Report Posted January 24, 2007 "Enl 5e Bataljonchef så pågår det "diskussioner" för att spara pengar för CC07...dock skall vi avvakta till v6 och till dess kvarstår planering sedan tidigare direktiv." TNR 232121 Återstår att se. Vi i Hemvärnet kan ju öva mot varandra istället? Quote
paratus Posted January 24, 2007 Report Posted January 24, 2007 Insats i Blekinge, (IKL samt 4-5 st insatsplutoner ur 1 och 2 bat) övar SIB i Revinge helgen v 21 (24-27/5 prel). Vi kommer inte att deltaga i övningen, så lycka till!. Eller? Quote
Minus Posted January 25, 2007 Author Report Posted January 25, 2007 Fasen alltså.. CC 07 i min lilla håla till hemort.. känns rätt osannolikt.. men vad jag läst i tråden kommer logistikenenheten placeras i Halmstad på Lv6 där jag gör min värnplikt och själv tillhör man ju trossen.. men hoppas inte man behöver sitta där när övningen är på ens hemmaplan.. hadde varit riktigt surt.. Quote
Recommended Posts