Jump to content

Recommended Posts

Posted

alla ära till de som stred för att försvara hamnen!

och ja alla vet!

k3 förlorade! :)

Enligt www.mil.se så gjorde K3 en heroisk insats och säkrade hamnen.

Jag vet...

blågul vet...

K3 befälen vet...

och hela insatskompaniet vet...

SANNINGEN

the truth is out there :D

• Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

vill även påpeka eller rättar sagt citera en av cv90 personalen som skulle låna min ksp58!

han kom tillbaka och jag frågade hur ksp:n var funkade den bra!

han sa jag vet ej fick inte använda den för det blev för hårt motstånd mot k3!

Hur många stridfordon hade milisen? Vad kan LBB förbättra? Vilken uppgift hade ING2, vilka enheter från ING2 deltog?

Hur många skadade hade respektive sida?

Milisen förfogade (under lördagen) över två Strf90 med besättning från IA06. Den ena vagnen var hårt styrd av Blågul för att agera målvagn för motståndaren.

I övrigt kommer jag inte kommentera motståndarnas insatser, eller under lördagen brist på desamma.

Jag bara ler.

Posted

Någon från K3 sidan som vill ge sig till tals?

Finns kanske två olika versioner av detta, även om det inte låter så i nuläget...

Varför klarade K3 inte av att ta hamnen? Svara inte bara med att de var dåliga, utan mer konkret. Så att man vet vad som kan förbättras...

Posted (edited)

Finns kanske två olika versioner av detta, även om det inte låter så i nuläget...

Varför klarade K3 inte av att ta hamnen? Svara inte bara med att de var dåliga, utan mer konkret. Så att man vet vad som kan förbättras...

K3 ligger fortfarande i fält så dom kan inte svara än.

Det är klart att det finns fler än en version.

K3 o övningsledning kommer garanterat sammspåka om utgången för dom har hela bilden för sig medan vi på marken vet bara fraktioner av vad som verkligen pågick.

Jag kan bara kommentera det lilla jag såg och det har jag gjort nu och jag kommer inte skriva mer om LBB insatser i åhushamn

Edited by joppe
Posted

källa: mil.se

Vid samtal i mobiltelefon får du inte diskutera följande:

exakta grupperingsplatser, bevakningsrutiner och beredskap

omgrupperingstidpunkter och marschvägar,

förbandsprestanda och resultat vid övningsmoment eller

namn på chefer och befattningshavare.

Posted
Vart används Pebban nuförtiden? Såg foton på mil.se där soldater står uppluckade i en 302:a...

http://www.mil.se/combinedchallenge/photo....3&nid=37429

Man skall ALDRIG bildbasha....men det är bara texten under bilden som gör mig trött......

http://www.mil.se/combinedchallenge/photo....1&nid=37429

ING2 och Livgardet använder fortfarande PBV 302 :)

så jävla skumt gjorde min värnplikt där 02-03 hade pbv 401, sen bytte dom till patrian och nu 302:an vart ska det sluta:)?

Posted
Var på studiebesök på ING2 05. Då pratade befälen på ingkomp om att de skulle skaffa STRF90 till kompaniet.... :)

Pratades om Strf90 förra året också, men det blev PBV302.

Posted
Var på studiebesök på ING2 05. Då pratade befälen på ingkomp om att de skulle skaffa STRF90 till kompaniet.... :banghead:

Pratades om Strf90 förra året också, men det blev PBV302.

cv90 är väll det bästa att ha dock så komemr dom nog fan aldrig få det!

står såååå jävla många olika bandvagnar i eksjö som bara ruttnar!

tror dom kommer ha 302 ett bra tag nu

Posted

YOP= yngre officers programmet

ummmm ja det kan man ju kalla det men det är inte rätt!

Posted

Någon som har koll på VAR nästa årskulls arméslutövning kommer utspela sig? Förra året var det Stockholm, Kvarn, Linköping... och i år Skåne, vågar man hoppas på att slutövningen blir runt vättern som våreld? Med många sibmoment i Jönköping :dribble:

Nemen allvarligt talat, någon som hört något om var?

Posted (edited)
Man kanske lärde läxan om offensivt agerande alltför väl förra året? Skvadronchefen på LBB som hade en flygvapen pluton mot sig i Ursviks området lär ju sent glömma sina förlustsiffror (om jag inte helt minns fel så förlorade han 2 plutoner utan att nämnvärt komma vidare när de skulle rensa en byggnad.

Dock så känns en skvadron mot 2 insatsplutoner som ett läge där jag skulle väntat på understöd. Generellt anfaller man inte fi i befäst terräng med mindre än 3:1 i trupp och 7:1 i uderstödadjende eldenheter. Om fi saknar förmåga till indirekt eld krävs fortfarande understöd under anfall, och då pratar vi attackflyg eller minst 12cm grk om det är byggnader som försvaras. Om fi har stridsfordon och jag saknar detsamma blir förbekämpning ännu viktigare (alternativt ren pansarjakt innan man övergår til anfall)

Sedan kan det vara så att skvadronschefen valde att binda fi om han ansåg sig sakna möjlighet att slå.

Ja det var en härlig dag i hur man ska/inte ska strida i SiB, det slutade ju med att K3 använde p7's understöds vagnar till att "blåsa" bort hela byggnaden, vilket resultera iatt dom inte hade någonstans att inkvartera :D:dribble:

SSK klara däremot att ta o rensa byggnaden,dock med kraftiga förluster, men vi fick iaf sova i kvarter :rockon::dribble:

Edited by Ignorance
Posted
http://sydsvenskan.se/lund/article242046.ece

Hoppas bilföraren klarar sig.

Vad är det för "pansarvagn" de talar om? PBV302?

PBV401 är vagnen du söker. Titta längst bort i bilden så ser du den i högra vägkanten

Vilket bekräftas av mil.se (om man inte känner igen en 401:a ;))

http://www.mil.se/combinedchallenge/index....ws&id=37463

Posted

Dags för en trisslott? Jösses vilken makalös tur för alla inblandade att det verkar gått bra för bilföraren.

OT:

Jag åkte som milisman Strf90 i lördags på en ordentlig rektur i Åhus hamn där flertalet bilvrak placerats ut, och det var inte mycket man märkte när vi körde rakt över ett av dom som spärrade vår väg.

Posted
Ja det var en härlig dag i hur man ska/inte ska strida i SiB, det slutade ju med att K3 använde p7's understöds vagnar till att "blåsa" bort hela byggnaden, vilket resultera iatt dom inte hade någonstans att inkvartera :worthy::)

SSK klara däremot att ta o rensa byggnaden,dock med kraftiga förluster, men vi fick iaf sova i kvarter 8-/:-P

Personligen sover jag hellre under bar himmel med livet i behåll än får kraftiga förluster för att få inkvartera under tak? Konstigt resonemang.

Posted
Ja det var en härlig dag i hur man ska/inte ska strida i SiB, det slutade ju med att K3 använde p7's understöds vagnar till att "blåsa" bort hela byggnaden, vilket resultera iatt dom inte hade någonstans att inkvartera :worthy::)

SSK klara däremot att ta o rensa byggnaden,dock med kraftiga förluster, men vi fick iaf sova i kvarter 8-/:-P

Personligen sover jag hellre under bar himmel med livet i behåll än får kraftiga förluster för att få inkvartera under tak? Konstigt resonemang.

Det jag menade men formulera lite dåligt var att, visst fick vi kraftiga förluster,men vi löste våran uppgift som var att ta o rensa huset!

K3,misslyckades o sprängde sönder huset :D