Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Replies 311
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
@ SSA "Gunny"

Menar du Papa Whisky gruppering tor-sön?... Känner till det där vedförrådet :rockon:

Jepp, vi hade vårt tält en 50 m ifrån ett litet vedskul med en vagn med ved i, den var torr :uuh:

Posted

IA06: Trolig B-styrka i skåne på cc07, hoppas jag om det inte blir mission före. 150 stridskåta yrkessoldater, AKTA ryggen väringar. :baskerKav:

Posted
Ska inte CC07 gå av stapeln i mars som CC06?

De förband som jag hört (rykte? JAPP!) ska komma är:

Amf 1

K3 luftburna

K4 insats (vad nu det är?)

FJS

P7... Så klart :eeh: + en dröööös Skånskt Hv

Säkerligen Göta ingenjörerna och S1 som sist. Har inte hört något om LG Stadsskytte dock.

Vet att Jägarna på K4 kommer att komma också! Och svaret på vad insats är Vakt och insats - Bevakningssoldater.

Posted

5 & 6 Bataljonens IP/IK kommer att agera B-styrka, förhoppningsvis som Svenskar, dvs på riktigt, inte lattjolajban B-styrka, helgen 17-19/5 mot K3.

Allt enligt 5 Bataljonchef.

:)

Posted
5 & 6 Bataljonens IP/IK kommer att agera B-styrka, förhoppningsvis som Svenskar, dvs på riktigt, inte lattjolajban B-styrka, helgen 17-19/5 mot K3.

:camo:så vi ryker in den 17 maj..eller

:camo:så vi ryker in den 17 maj..eller

så vi ryker in den 17 maj..eller

• 1 month later...
Posted (edited)
Ska inte CC07 gå av stapeln i mars som CC06?

De förband som jag hört (rykte? JAPP!) ska komma är:

Amf 1

K3 luftburna

K4 insats (vad nu det är?)

FJS

P7... Så klart ;-) + en dröööös Skånskt Hv

Säkerligen Göta ingenjörerna och S1 som sist. Har inte hört något om LG Stadsskytte dock.

Räkna in Lv6 bland dem med för vi kommer ochså! :bash:

Edited by Minus
Posted

@Fk Satan

Kanske det men jag är lite konservativ av mig och kallar det därför fortfarande för K4 (som det hette när jag tjänade kung och krona Anno da zu mahl)

Posted (edited)

Telekrigkompaniet kommer att delta så ni kan ju säga adjö till samband och radiokommunikation. :P

Givetvis kommer även sambands- och ledningskompanierna vara med på ett hörn också.

Edited by bacchus
Posted
Telekrigkompaniet kommer att delta så ni kan ju säga adjö till samband och radiokommunikation. :P

Givetvis kommer även sambands- och ledningskompanierna vara med på ett hörn också.

jajemensan även den brutala höghöjdsstyrkan från S1 kommer att delta :banghead::wacko:

Posted

vad jag har hört ska vi från 5/6 bat vara millis styrka
Posted
jajemensan även den brutala höghöjdsstyrkan från S1 kommer att delta :):clap:

Var det ni som placerade stridsgran 90 i masten på fotbollsplanen? :clap:

Posted

jajemensan även den brutala höghöjdsstyrkan från S1 kommer att delta :clap::clap:

Var det ni som placerade stridsgran 90 i masten på fotbollsplanen? :lala:

javisst var det de :) vi tyckte att det behövdes mer julstämmning i allt regn och slusk.. visst blev det bra? :)

Posted
javisst var det de :) vi tyckte att det behövdes mer julstämmning i allt regn och slusk.. visst blev det bra? :)

Absolut. Kanon :)

Vad sa era befäl?

Posted

Hoppas jag du hört väldigt fel. Jag vill inte leka. Ska på DUC-möte nästa vecka får se vad jag kan förmedla, om något. Har fått bannor så det räcker.

Posted

javisst var det de :) vi tyckte att det behövdes mer julstämmning i allt regn och slusk.. visst blev det bra? :wub:

Absolut. Kanon :)

Vad sa era befäl?

ja de sa att det var bra.. var ju deras idé :Malaj:

Posted (edited)

:banghead:

Hoppas jag du hört väldigt fel. Jag vill inte leka. Ska på DUC-möte nästa vecka får se vad jag kan förmedla, om något. Har fått bannor så det räcker.

Det spelar väl ingen roll vad vi ska vara! Det där med att vi ska "SYMBOLISERA" någon form av milis är bara för att de ska ha någon "paramilitär" styrka att banka skiten ur och som passar in i FM hotbild. Det är ju denna form av förband som är de " vanliga" typen av fienden i dagens krig. Vi kommer givetvis att vara Svenskar i svensk M/90 med liten vit armbindel och lilla rutermärket på våra fordon...

Edited by Lfskbat
Posted

Jag menar att det är avsevärt bättre, och roligare i längden, om vi agerar som pluton/kompani "på riktigt" enligt reglementet, och inte leker Rambo.

"Ni två! Ni symboliserar en pluton. Ta ett pskott och stoppa strv-kompaniet som anfaller mot Räddningstjänsten. Uppträdd aktivt!"

"Ni två. Ta ur batteriet till BTn och spring runt som om ni vore en pluton."

Njae...

Till sånt är det nog inga problem att få tag i Hv-are från södra Sverige. Jag vill öva i min pluton, som vi ska göra "på riktigt".

Posted

Var kommer övningarna pågå nånstans då?

Skåne.

/K

Citerar mig själv från annan tråd:

"Vad gäller CC07 och dess uppdelning på två helger så tolkar jag minnet som följer:

Hela cc07 är en-två veckor lång. (?) Ilastning från Göteborg och Boden kommer att skickas till Halmstad och Åhus. Everöd flygplats kommer att bara bas för den fingerade NBG eller dylikt. 20/30 h kommer att ha ett fast objekt när detta kommer TILL Skåne."

Nu verkar ju NBG innefattas också. Vi får väl se. Kul ska det bli. Stort också verkar det som.

Vore det inte kul att fixa en träff för alla MÖPar, Hv som GU, som är där! Det vore något för Insats och Försvar att dokumentera...

länk

Posted

Var kommer övningarna pågå nånstans då?

Skåne.

/K

Citerar mig själv från annan tråd:

"Vad gäller CC07 och dess uppdelning på två helger så tolkar jag minnet som följer:

Hela cc07 är en-två veckor lång. (?) Ilastning från Göteborg och Boden kommer att skickas till Halmstad och Åhus. Everöd flygplats kommer att bara bas för den fingerade NBG eller dylikt. 20/30 h kommer att ha ett fast objekt när detta kommer TILL Skåne."

Nu verkar ju NBG innefattas också. Vi får väl se. Kul ska det bli. Stort också verkar det som.

Vore det inte kul att fixa en träff för alla MÖPar, Hv som GU, som är där! Det vore något för Insats och Försvar att dokumentera...

länk

Haha ja jävlar då blir det verkligen på hemma plan för min del då jag bor i Åhus.. Vad är det exakt som kommer att skickas till Åhus? Och vad är det för slags bas som slås upp på Everöds flygplats? Stab/Ledningen för hela slutövningen eller? Du kanske redan skrivit det innan men jag har inte riktigt förstått..

/M.

Posted
Och vad är det för slags bas som slås upp på Everöds flygplats? Stab/Ledningen för hela slutövningen eller? Du kanske redan skrivit det innan men jag har inte riktigt förstått..

/M.

Har iofs inte läst scenariot för övningen än, men eftersom FE01 ska vara med på övningen så gissar jag att Halmstad blir den strategiska flygplatsen och Eberöd blir den taktiska flygplatsen i operationsområdet (dvs dit flygtransporter till och från AOR:et går).