Jump to content

Strategispel


Lt.E

Recommended Posts

Fick mycket bra tips i tråden ang. flygsimulatorer och skulle vilja ha lite tips ang. ett närliggande ämne.

 

Undrar vilka strategispel som kan rekomenderas?

 

Har själv kört lite Panzer, men tycker det är lite för mycket att flytta enskilda fordon och gubbar.

 

Gillade Harpoon (kommer inte ihåg vilken version det var, men kördes i DOS) förr, finns det någon nyare version? Erfarenhet?

Link to comment
Share on other sites

Hur realistiskt vill du ha det? Det finns det gamla spelet Total Annihilation, som anses vara det bästa RTSet i historien. Om du dock endast vill ha WW2/nutid/liknande, som ska vara rätt realistiskt... tja, Generals är ju rätt kul. Har också hört att Act of War ska vara bra.

Link to comment
Share on other sites

För lite 3D (där det faktiskt används fullt ut), ladda ner demo av någon av Combat Mission titlarna.

Battlefronts hemsida

 

Vill du har större styrkor att jobba med - The Operational Art of War.

Är 2D där du flyttar markörer på en karta.

Matrixgames hemsida

 

I sin genre är dom två spelen, eller rättare sagt 6 eller 7 spelen, överlägsna. Tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Jagged Alliance 2-serien. Mycket vapen med pang pang och annat.

En del tycker det är tråkigt och grafiken kanske inte är den bästa, spelet är trots allt från 99, men spelkänslan och det fria i att kunna verka över ett helt land under så lång tid som du vill (inte uppdragsbaserat) är en skön känsla. Är själv på dag 399 och det är lika roligt varje gång.

Link to comment
Share on other sites

Kolla in Hearts of Iron serien. Mycket trevligt spel, kom ett nytt spel för några månader sedan, Hearts of Iron II: Doomsday.

 

Helt klart det man ska kika närmare på om vi pratar om storskalig strategi.

Link to comment
Share on other sites

Att ingen har nämt Total War serien är ju skandal.

 

Finns det någon mäktigare än att kommendera en romersk legion i stid mod te barbariska germanerna? (finns det säkert :camo: )

 

Total War-serien innehåller enligt migen delikat mix av strategi och taktik.

Rekommenderas skarpt!

Link to comment
Share on other sites

Någon här inne mer än jag som lirar "The Operational Art of War" (TOAW) med stor glädje?

 

Spelet är en turordnings och hexagonbaseras taktikimulator, där man kan simulera slag på allt från gruppnivå till Division- och Arménivå. Visserligen bjuder spelet knappast på vare sig strålande action eller bländande grafik, men vill du ha verklig taktisk utmaning på slagfält från 1900-talets början till 2010-talet, då är TOAW verkligen något för dig!

 

Här försöker jag försvara Fuldadalen mot sovjetiska pansartrupper, när? Det fiktiva 3:e världskriget 1976.

 

 

Fulda-gap.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kolla in Hearts of Iron serien. Mycket trevligt spel, kom ett nytt spel för några månader sedan, Hearts of Iron II: Doomsday.

 

Helt klart det man ska kika närmare på om vi pratar om storskalig strategi.

 

Vilken tid är detta och hur är upplägget?

Link to comment
Share on other sites

Någon här inne mer än jag som lirar "The Operational Art of War" (TOAW) med stor glädje?

 

Spelet är en turordnings och hexagonbaseras taktikimulator, där man kan simulera slag på allt från gruppnivå till Division- och Arménivå. Visserligen bjuder spelet knappast på vare sig strålande action eller bländande grafik, men vill du ha verklig taktisk utmaning på slagfält från 1900-talets början till 2010-talet, då är TOAW verkligen något för dig!

 

Här försöker jag försvara Fuldadalen mot sovjetiska pansartrupper, när? Det fiktiva 3:e världskriget 1976.

 

Läste om detta för ett tag sedan.

Vet du månne vart man kan få tag i detta?

Link to comment
Share on other sites

...

Vill du har större styrkor att jobba med - The Operational Art of War.

Är 2D där du flyttar markörer på en karta.

Matrixgames hemsida

...

 

Vad sägs om detta? :)

 

Vad jag förstått det så är TOAW III både TOAW 1 och 2, fast med en del tillägg, och fler scenarior.

 

EDIT: snabblänk till TOAW III

Link to comment
Share on other sites

Min lista blir nog:

 

 

 

Bra:

Rome Totalwar

Close Combat: invasion of normandy

Starcraft

Warcraft III samt frozen throne

 

Anus: total annihalation, någon sa att det var det bästa, pröva starcraft istället :P

C&C Generals, lite små kul men knappast speciellt bra..

Link to comment
Share on other sites

Jag sa inte att det var det bästa. Men det har fått många priser som bästa RTSet i historien. Personligen tycker jag att uppgraderingar ger mycket till ett spel, men det är fortfarande kul.

Generals är inte anus. Men man tröttnar på det rätt fort. Kan dock vara kul då och då på multiplayer.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tid är detta och hur är upplägget?

 

Tiden är lite olika beroende på scenario, men alla behandlar andra världskriget i en eller annan form, "The Grand Scenario" tar sig an 1936-1948 men så finns det scenarion som spanska inbördeskriet, vinterkriget och lite annat myspys.

 

Det finns en massa länder man kan vara (alla som fanns då?), dock så kanske det inte händer så mycket spännande om man väljer ett litet land i sydamerika och desto mer händer om du är Tyskland eller Japan. Och ja, du kan vara Sverige ,O

 

Upplägget är "Grand strategy" som det så vackert kallas. Hela värden är spelbar och känner man att Italien ska ta över australien så är det fritt fram (om man är händig). Den minsta enhet man styr är på land en division, för flygvapnet en flottilj eller på havet en flottilj jagare men större skepp styr man inviduellt.

 

Sen går allt i realtid (minsta tidsenhet är en timme) där man kan bestämma tempot mellan några läget.

 

Dock tar detta spel upp GRYMT mycket av din tid, så var berädd på att lägga ner en hel del timmar på det.

 

Mer läsande finns på en wiki nära dig.

 

Angående moddar till vanliga HoI2 rekommenderar jag Stony Road vilket lägger till en massa trevliga events och gör spelet allmänt roligare. Och glöm för guds skull inte att patcha innan du spelar! (en tumregel är att alltid vänta tills version 1.3 av spelet ifråga innan du börjar lira ett spel av Paradox Interactive)

 

Ja, sen finns expansionsspelet (stand-alone) Doomsday också, som gör att man kan lira på i några in-game år till (som det redan fanns moddar till) och ger en tillgång till spionage.

 

 

*edit* la till lite

Link to comment
Share on other sites

Ett av mina favoritspel får nog bli Europa universalis 2. Som hearts of iron fast mellan 1492 - 1802. Mycket mer frihet än hearts of iron (som är låst till 1936-1946 eller nått) och du kan dessutom förklara krig fritt i princip, i lättare svårighetsgrader kan du tex med Sverige ta över hela europa och koloniera Amerika :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ett av mina favoritspel får nog bli Europa universalis 2. Som hearts of iron fast mellan 1492 - 1802. Mycket mer frihet än hearts of iron (som är låst till 1936-1946 eller nått) och du kan dessutom förklara krig fritt i princip, i lättare svårighetsgrader kan du tex med Sverige ta över hela europa och koloniera Amerika :wub:

 

Ett underbart spel.

Minns fortfarande den tillfredsställande känslan så man tvingade till sig Moskva av ryssarna.

Och mina fina kolonier i Amerika.

Link to comment
Share on other sites

Ryssland struntar jag i blankt bara under utvecklat. Tar polen och danmark istället :P

 

Ett spel som ingen tagit upp, sorgligt nog, är CivII. Lätt och kul strategi spel där man bara ska ta över världen, eller bara sköta sin diplomati :) Samla poäng och VINN!

Link to comment
Share on other sites

Ett spel som ingen tagit upp, sorgligt nog, är CivII. Lätt och kul strategi spel där man bara ska ta över världen, eller bara sköta sin diplomati :tveka: Samla poäng och VINN!

Åh, det var åratal sedan jag spelade Civilisation II. Jag kan rekomendera Civilisation - Call to Power i stället. Samma koncept men längre, större och snyggare.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar Panzer general serien. Även om de har några (läs många) år på nacken så funkar de ännu.

 

Störst strategisk utmaning finner man i 1:an.

2:an måste man oxå tänka till på - dessutom är landskapen jäkligt snygga här.

I 3:an börjar det balla ut lite - för mycket tid har lagts ner på att greja med 3d miljön så själva spelideen går förlorad - helt ok trots detta.

 

2:an är dock min favorit :navy:

Link to comment
Share on other sites

#1 för mej, när det gäller strategispel på dator, är Combat Mission (de två senaste versionerna).

 

Airborne Assault (Red Devils over Arnhem) har klart intressantast AI och är en höjdare inom RTS-genren.

 

Panzer General 2 är helt okej, och lite mer variationsrik än 1:an.

 

Steel Beasts fungerar också bra som strategispel på kompani- eller bataljonsnivå, om man vill det.

 

Command & Conquer, liksom War Craft, fungerar som kul tidsfördriv, men jag har svårt att se dem som strategispel. Det är för mycket stressat musklickande i förhållande till planering och situationsanpassning.

 

Close Combat har jag minimal erfarenhet av, testade bara demoversionen till första utgåvan en gång, men fick då uppfattningen att det krävs alldeles för mycket detaljstyrning för att få det till någonting annat än ett taktikspel där man bör föra befäl över max en grupp (10-12) soldater. Har man mer trupp än så hamnar CC snabbt i samma kategori som C&C.

 

Strategispel #1 alla kategorier är i min mening Command Decision, som påminner en hel del om Combat Mission men ligger ett snäpp högre i truppskala och har regler som klarar att hantera allt som har med markstrid att göra. En amfibieoperation mot befäst strand, understött av flyg och flotta, koordinerat med luftlandsättningar, går som en dans att återskapa på ett realistiskt sätt. :banghead: Med lite övning kan man dessutom spela det i realtid!

 

/Olle

Link to comment
Share on other sites

Fick mycket bra tips i tråden ang. flygsimulatorer och skulle vilja ha lite tips ang. ett närliggande ämne.

 

Undrar vilka strategispel som kan rekomenderas?

 

Har själv kört lite Panzer, men tycker det är lite för mycket att flytta enskilda fordon och gubbar.

 

Gillade Harpoon (kommer inte ihåg vilken version det var, men kördes i DOS) förr, finns det någon nyare version? Erfarenhet?

 

Som tur är så finns det några entusiaster som har portat Harpoon2 till windows miljön (och mac) samt rättat X antal buggar. Den nya version finns att köpa på nätet för ca 450 kr

 

Sen finns det dessutom en scenario och plattformseditor så man kan roa sig lite och tex lägga in ett iowa klass slagskepp i det klassiska scenariot om patrullbåtarna utanför norska kusten tex

 

Edit: snyggade till en synnerligen tvär och kort post

Link to comment
Share on other sites

OK, ha tålamod med en strategi-noob här:

rekommendera ett bra spel på typ kompani/bataljons-nivå med WW2 som bakgrund.

Klockrent:

Combat Mission: Barbarossa to Berlin (CMBB), om du gillar östfronten, eller Combat Mission: Afrika Korps (CMAK) om du är mer för Kreta-Nordafrika-Italien

 

Demo och information hittar du hos distributören Battlefront. (Demon för CMAK är bättre för nybörjare än demon för CMBB.)

Du kan även besöka Combat Mission, Nordiskt forum, den svenskspråkiga fansajt som jag administrerar. (Liten aktivitet det senaste året, men finns det liv finns det hopp...)

 

/Olle

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...