Jump to content

Strategispel

Lt.E

Recommended Posts

Klockrent:

Combat Mission: Barbarossa to Berlin (CMBB), om du gillar östfronten, eller Combat Mission: Afrika Korps (CMAK) om du är mer för Kreta-Nordafrika-Italien

/Olle

Stort tack Olle! :/:=o

8-/

Undrar vilka strategispel som kan rekomenderas?
Hearts of Iron II: Doomsday och Superpower 2. Mina rts-favoriter: Command & Conquer-serien (nostalgi), Total Annihilation+expansionerna. Sedan kommer ju (år 2007) Supreme Commander (samma skapare som Total Annihilation) och Command & Conquer 3.

Jag skulle också rekomendera StarCraft!

Helt underbart roligt.

När man lirar Online blir det dock rätt mycket tuffare, då nästan alla som spelar har spelat i flera år, vilket krävs för att man på riktigt ska bli "bra". Rekomenderas starkt och spela det ett tag så sitter du fast..

En riktigt fin klassiker!

• 3 weeks later...

Grand strategi:

Hearts of Iron 1 & 2

2:an lite mer styrd och enklare, glöm inte CORE moden till ettan. Perfekta spel för att skapa lite udda slut på WWII, Nazityskland skapar Israel, Sverige annekterar Aus och NZ osv...

Bästa hittills i HOI2 är när Sverige går med de allierade vid tiden för Barbarossa och erövrar Norge,Finland, Danmark samt (väst)Tyskland. Fick lämna tillbaka Benelux och Frankrike samt ryssen var lite för snabb, men slutstriden stod i berlin. Bett kinder, bett, morgen kommt der Schwed. :P

Europa Universalis II om du har mkt mkt tid till övers.

strategi:

Combat Mission Barbarossa to Berlin (använde faktiskt det till att simulera olika alternativ för plutons tagande av objekt en gång, funkade. :rolleyes: )

Combat Mission Africa Korps

Panzer General I & 2 sen ballade serien ur imho

TacOps4 oprövat men påstås vara bra.

CivIII och Alpha Centauri för mindre krigiska övningar. Tillägg: även om B2 vs falanginfanteri är kul..

Finns fler..

RTS är inte strategi, rts är taktik och reflexer, så himla mkt tankearbete krävs inte imho.

jmf schack/fia med knuff kontra banka mullvad..men om man ska nämna en titel åt det hållet så:

Mech Commander 2

• 3 months later...

Ett av mina favoritspel får nog bli Europa universalis 2. Som hearts of iron fast mellan 1492 - 1802. Mycket mer frihet än hearts of iron (som är låst till 1936-1946 eller nått) och du kan dessutom förklara krig fritt i princip, i lättare svårighetsgrader kan du tex med Sverige ta över hela europa och koloniera Amerika :baskerFN:

Ett underbart spel.

Minns fortfarande den tillfredsställande känslan så man tvingade till sig Moskva av ryssarna.

Och mina fina kolonier i Amerika.

Jag har halva sydamerika, sen så går det väl framåt med ryssen :P Kolla själv. Känns gött att ha tagit ALLA ryssens kuststräckor :D Ska tvinga till mig Moskva och lite till hade jag tänkt nu.

PS: Östersjön är SVENSK!!!

sverige.jpg

Medieval 2.

I princip en "uppföljare" till Rome som utspelar sig under medeltiden

Följer samma upplägg som Rome, krig, diplomati och en kinkig Påve.

Det är en speciell känsla att beordra 2500 bepansrade ryttare att i full fart rida rakt in i det franska infanteriet, samtidigt som långbågarna öser pilar över fransoserna.

Rekommenderas varmt.

• 2 years later...

Hej!

är ny på forumet.

Har spelet TOAW III óch när jag spelar så låser sig spelet efter ett tag.

Har laddat ner alla uppdateringar men det fortsätter att låsa sig.

Vad är felet? :rockon:

Hej!

är ny på forumet.

Har spelet TOAW III óch när jag spelar så låser sig spelet efter ett tag.

Har laddat ner alla uppdateringar men det fortsätter att låsa sig.

Vad är felet? :-(

En schysst klassiker som jag också spelar ibland! :)

Ang. ditt problem behövs det nog mer info om vad du har för burk etc. Inte för att jag är nån data-snubbe direkt men det finns andra...

Testa att ändra kompatibilitetsläge om du kör det på XP eller Vista då det är ett gammalt spel eller en ominstallation om du inte har gjort det redan.

Det är allt jag kan säga tyvärr.

Jag har Vista.

Läste nu på baksidan av spelet att den funkar med Win 98, ME, 2000, XP

Tror ni att det är felet?

Kan vara, testa köra det i XP-emuleringsläge

Jag ska beskriva problemet lite närmare

Om jag missat att trycka på begin eller continue knappen så låser sig spelet. Det blir en rund ring med ett sträck i och efter ett tag så började pipa när man flytta musen. Man får reseta spelet och börja om ifrån början.

Det funkar så länge jag inte missar begin eller continue knappen, men ska det vara så känsligt? (bara nån millimeter miss)

Är det nån som har samma problem?

När det gäller strategispel så har jag endast två alternativ (de två spel som fängslat mig så in h-e)

Det ena är Total War-serien. Om man vill testa på lite bara så rekommenderar jag att man börjar med det första spelet i serien (Shôgun: TW) . Kom för några år sedan och är extra billigt just därför och oftast så ingår även expansionen också.

Mitt andra val är Civilization. Oavsett vilken del i serien så är det magiskt. Civ 4: Beyond the sword-expansionen fångade in mig här om dagen. Körde som Stalin och hamnade i krig med Zulu-stammen. Det blev blodigt men vi blev sedan vänner då ingen av oss hade råd att kriga efter några rundor. Hur som helst, grymt spel. Oavsett om du kör CIV2, CIV3 eller CIV4.

• 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...