Jump to content

Ksp 58b


Recommended Posts

Min personliga erfarenhet är att du kan ha in och igenom 3dm av en grankvist i matningen på Kulspruta 58 utan funktionsfel. Byter du bara pipor och har tillgång till avkylning i eldställningen klarar den 1200 plugg i snabb följd. Vapnet har en betydande psykologisk effekt i sitt distinkta ljud som gnällspiken Kulspruta 90 saknar.

Problemet med 58:an, som jag ser det, är att vapnen beter sig individuellt väldigt olika, de har personlighet om du så vill. Antar att det beror på förslitning, vårdstatus etc.

 

Exempel:

FUSA/GU

Grupp framrycker på linje, tagande terräng. Övergår till växelvis inom stridsparen vid fejkad sammanstöt. 1 av plutonens sprutor är kass, så övriga 3 roterar runt grupperna.

Tilldelas så småningom skjutglade harrys spruta, momentet påbörjar...

Vid tredje skuren börjar vapnet skena, samtidigt som soldaterna till vänster och höger om mig framrycker. Trycka in säkringen är omöjligt, vrida bandet likaså då det är pungat och rinner iväg som fan. Lösningen blev att fortsätta anfallsrörelsen, vilt skjutande tills banden tog slut. Det kändes som en VÄLDIGT lång tid...

(Visst, kunde ha tagit mig tid till att dumpat pungen för att komma åt banden, men risken var i så fall uppenbar för repeterade vådaskott i egen trupp.)

 

Lärdom:

Nolla alltid gasläget på okänd Kulspruta 58, därefter vrid upp efter egen passion och ksp:s personlighet.

Att hålla 10-2, under framryckning, i småbruten terräng med en rusande Kulspruta 58 vid höften är nervigt. :D

 

 

Mina 2 pengar..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

(Visst, kunde ha tagit mig tid till att dumpat pungen för att komma åt banden, men risken var i så fall uppenbar för repeterade vådaskott i egen trupp.)

Eller skrikit: AVBRYT, AVBRYT!

Då hade de stannat och risken för vådabekämpning förhoppningsvis minskat och ingen hade behövt springa med en skenande spruta. Två alternativa lösningar för att få stopp på sprutan är att ändra gastrycket eller öppna locket.

Link to comment
Share on other sites

(Visst, kunde ha tagit mig tid till att dumpat pungen för att komma åt banden, men risken var i så fall uppenbar för repeterade vådaskott i egen trupp.)

Eller skrikit: AVBRYT, AVBRYT!

Då hade de stannat och risken för vådabekämpning förhoppningsvis minskat och ingen hade behövt springa med en skenande spruta. Två alternativa lösningar för att få stopp på sprutan är att ändra gastrycket eller öppna locket.

Ett tredje alternativ är att dra tillbaka manöverhandtaget.

Att ändra gastrycket på en vilt skenande kulspruta kan vara lite vanskligt så den metoden rekomenderar jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning, den här tråden, men jag känner inte igen mej...

 

Jag blev utsedd till gruppens ksp-skytt, och hade vad jag kan komma på aldrig något eldavbrott.

Angående gasventilen:

- Det vi fick lära oss var att öppna ventilen till läge 3 eller 4, vilket betydde "Öppna ett helt varv, fortsätt sedan till position 3 eller 4." Detta gav en ordinär eldhastighet.

- Första pek-skjutningen hade jag ännu inte uppfattat att man först skulle öppna ett helt varv, utan öppnade totalt bara ungefär ett halvt. Kombinerat med en temperatur på några minusgrader blev resultatet en eldhastighet på 2-3 skott per sekund, vilket gav mej tid att ta sikte på nytt mellan varje skott. :bash:: Inga problem med eldavbrott eller fortsatt skjutande efter att jag släppt avtryckaren.

- Kompaniets skytteplutoner hade stora problem med sina kulsprutor. När vi hörde dem skjuta var det inte svårt att förstå varför. De hade skruvat upp gastrycket så att eldhastigheten låg långt över den rekommenderade! Resultatet blev att pistongerna överhettade och kilades fast mot lådans väggar. Krävde reparation på vapenverkstad för att åtgärda...

 

/Olle

Link to comment
Share on other sites

@106 helt korrekt.

AVBRYT hade använts av en annan grupp i liknande situation tidigare under dagen, roparen fick råskäll av befälen. YO är inte alltid de proffs man tror de är, och detta var under en helt annan tid. Styckevis och delt var YO fram till 90-talets mitt radikalt annorlunda mot dagens imho. På samma sätt som värnplikten var radikalt annorlunda, på gott och ont.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
- Första pek-skjutningen hade jag ännu inte uppfattat att man först skulle öppna ett helt varv, utan öppnade totalt bara ungefär ett halvt. Kombinerat med en temperatur på några minusgrader blev resultatet en eldhastighet på 2-3 skott per sekund, vilket gav mej tid att ta sikte på nytt mellan varje skott. :-(: Inga problem med eldavbrott eller fortsatt skjutande efter att jag släppt avtryckaren.

 

/Olle

 

LOL!!!!

 

Olle olle olle..

Du har nog inte riktigt forstatt vad en kulspruta ar avsedd till..

 

Med en eldhastighet pa 2-3 skott per sekund sa lar du spara ammunition och ha lite lattare att rikta vapnet MEN

 

- Du begransar vapnets effektivitet/eldkraft VALDIGT mycket. ( For lite bly i terrangen/fienden )

- Du forminskar vapnets psykologiska verkan.

- Du mister vapnets positiva effekt pa egen trupps moral.

 

Vad det galler forsta punkten, betank att du ar utsatt for ett eldoverfall och du som kulspruteskytt har som uppgift att besvara elden med maximal effekt, gruppen litar pa dig eftersom du bar pa gruppens viktigaste vapensystem vid tillfallet..

 

Sen oppnar du eld, men med 2-3 skott/s sa later det som en gammal traktor fran din flank istallet for Satans motorsag som spyr eld och dod i fiendens linjer! :)

 

Vill du skjuta valriktad eld / spara ammunition sa skjut kortare eldskurar, i ovrigt sa ska en KSP spruta bly fort som satan! :uzi:

 

Varma Kulsprutehalsningar.

 

//Daniel

 

Edit: For ovrigt, en valsmord Kulspruta 58 som ar omskott med karlek och matas med valoljad nyttig mat far VAAALDIGT sallan eldavbrott.. Men tar man inte hand om henne.. da ger hon dig problem.. Precis som med frugan.. ;)

Edited by Tyrfing
Link to comment
Share on other sites

- Första pek-skjutningen hade jag ännu inte uppfattat att man först skulle öppna ett helt varv, utan öppnade totalt bara ungefär ett halvt. Kombinerat med en temperatur på några minusgrader blev resultatet en eldhastighet på 2-3 skott per sekund, vilket gav mej tid att ta sikte på nytt mellan varje skott. :-(: Inga problem med eldavbrott eller fortsatt skjutande efter att jag släppt avtryckaren.

 

/Olle

 

LOL!!!!

 

Olle olle olle..

Du har nog inte riktigt forstatt vad en kulspruta ar avsedd till..

 

Med en eldhastighet pa 2-3 skott per sekund sa lar du spara ammunition och ha lite lattare att rikta vapnet MEN

 

- Du begransar vapnets effektivitet/eldkraft VALDIGT mycket. ( For lite bly i terrangen/fienden )

- Du forminskar vapnets psykologiska verkan.

- Du mister vapnets positiva effekt pa egen trupps moral.

 

Vad det galler forsta punkten, betank att du ar utsatt for ett eldoverfall och du som kulspruteskytt har som uppgift att besvara elden med maximal effekt, gruppen litar pa dig eftersom du bar pa gruppens viktigaste vapensystem vid tillfallet..

 

Sen oppnar du eld, men med 2-3 skott/s sa later det som en gammal traktor fran din flank istallet for Satans motorsag som spyr eld och dod i fiendens linjer! :)

 

Vill du skjuta valriktad eld / spara ammunition sa skjut kortare eldskurar, i ovrigt sa ska en KSP spruta bly fort som satan! :uzi:

 

Varma Kulsprutehalsningar.

 

//Daniel

 

Edit: For ovrigt, en valsmord Kulspruta 58 som ar omskott med karlek och matas med valoljad nyttig mat far VAAALDIGT sallan eldavbrott.. Men tar man inte hand om henne.. da ger hon dig problem.. Precis som med frugan.. ;)

 

Nu är det ju så att undre funktionsgränsen för en KSP 58 är ca 510 skott/minut.

Under denna gräns så kan vapnet skena pga av att det låga gastrycket ger för liten kraft på pistongen så att mekanismen inte orkar haka upp på upphaket i underbeslaget, utan trycks fram igen av framföringsfjädern före fullständig cykel utan avsiktlig avfyrning.

Således så är det svårt att skjuta 2-3 skott i sekunden. (510 skott/minut delat på 60s = 8,5 skott/s.) Dock skall man inte tro av detta att en KSP 58 skall "spruta bly fort som satan" enligt ovan. Om gastrycket är för högt, som följdaktigen ger högre eldhastighet, så skadas vapnets pistong och mataraggregat. En soldat skall ta hand om vapnet, inte förstöra det vilket man gör om man inte vet vad man håller på med.

Vapnet skall vara RÄTT inställt vid 620- 700 skott/ minut.

 

Bara mina enkla tankar.

 

Mvh

 

Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Som @Van der Kaye skriver ovan så skall vapen vårdas och användas på de sätt det var tänkt.

 

Vist kan det vara kul att låta 58:an smattra på lite extra ibland, men effektiv 58:a eld skjut i korta skurar med ett gasläge som ger 620- 700 skott/ min för att få en effektiv och välriktad eld.

 

Då effektivt understöd inte bara bör låta coolt eller trigga gruppen/plutonen utan också träffa de saker den siktar på.

 

Detta tycker jag.

Före detta Laddare/Skytt K3

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

det här med en kulsprutas psykologiska verkan har jag lite svårt att förstå, kan månne va4ra så på jägarförband eller motsv då man struttar runt i tysta skogen och helt plötsligt blir beskjuten.

 

i strid i större skala skjuts det ofta med minst 1-2 plutoner åt gången och då smäller det ju överallt hela tiden så just kspn märks ju knappast av, lägg gärna till ett par automatkanoner på det så är saken biff.

Link to comment
Share on other sites

Kulspruta 58 är mer för psykologisk krigföring än KSP 90, vilket är ett individuellt vapen och kan ses som en uppbiffad automatkarbin med högre eldhastighet och verkan.

Min uppfattning av det hela iaf...

Edited by Kato
Link to comment
Share on other sites

det här med en kulsprutas psykologiska verkan har jag lite svårt att förstå, kan månne va4ra så på jägarförband eller motsv då man struttar runt i tysta skogen och helt plötsligt blir beskjuten.

 

i strid i större skala skjuts det ofta med minst 1-2 plutoner åt gången och då smäller det ju överallt hela tiden så just kspn märks ju knappast av, lägg gärna till ett par automatkanoner på det så är saken biff.

 

Även om du har en pluton som skjuter med AK4 så hörs det direkt när ksp-skytten börjar. Att vara på motståndarsidan är inte roligt, AK-eld brukar jag inte tycka är något större problem men ksp 58 har en särställning bland ehv. Motsvarande är det klart stärkande, i bland för stärkande, för de egna soldaterna att höra de egna sprutorna komma i gång. Har du några akan över är jag självfallet beredd att ta emot dem också :P .

Link to comment
Share on other sites

Det där hände vid lös skjutning med 90an en gång också att ett par bullor stanade i lådan och låste upp allt för att luckan inte öppnades alls

Edited by Hornet
Link to comment
Share on other sites

Kulspruta 58 är mer för psykologisk krigföring än KSP 90, vilket är ett individuellt vapen och kan ses som en uppbiffad automatkarbin med högre eldhastighet och verkan.

Min uppfattning av det hela iaf...

Vad har du fått den uppfattningen ifrån?

 

det här med en kulsprutas psykologiska verkan har jag lite svårt att förstå, kan månne va4ra så på jägarförband eller motsv då man struttar runt i tysta skogen och helt plötsligt blir beskjuten.

 

i strid i större skala skjuts det ofta med minst 1-2 plutoner åt gången och då smäller det ju överallt hela tiden så just kspn märks ju knappast av, lägg gärna till ett par automatkanoner på det så är saken biff.

 

Även om du har en pluton som skjuter med AK4 så hörs det direkt när ksp-skytten börjar. Att vara på motståndarsidan är inte roligt, AK-eld brukar jag inte tycka är något större problem men ksp 58 har en särställning bland ehv. Motsvarande är det klart stärkande, i bland för stärkande, för de egna soldaterna att höra de egna sprutorna komma i gång. Har du några akan över är jag självfallet beredd att ta emot dem också :P .

Har du alltså provat att vara på mottagande sida under skarpskjutning?

 

***************

Jag tycker man hör mycket konstigt, kulsprutor är till för att hålla ner fienden, ibland är det ak som håller ner fienden och är enbart för eget skydd, bekämpar gör man med ksp och grg...... o.s.v.

 

Psykologisk verkan. Huh.

Link to comment
Share on other sites

Kulspruta 58 är mer för psykologisk krigföring än KSP 90, vilket är ett individuellt vapen och kan ses som en uppbiffad automatkarbin med högre eldhastighet och verkan.

Min uppfattning av det hela iaf...

min uppfattning är att kulorna som slår ner i backen och i dina polare är det som spelar roll inte hur själva avfyrningsplattformen låter.

 

som jag sa tidigare så har jag mer erfarenhet av pansarskyttestrid än av helt avsutten strid i tysta skogen grupp mot grupp och i den tidigare så är det ett sånt jävla liv att en eller två kulsprutor inte har den effekten att man blir rädd av mynningsknallarna.

 

inte för att vara spydig men jag ser att du inte gjort GU ännu och det kan vara så att du kommer att ändra uppfattning om olika vapen och dess verkan innan du muckar...

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

Intressant vinkel när det gäller det här med hur vapena låter.

Men som GC1 sade. Det kvittar primärt vad det är som brukas mot er om ni bli träffade eller när kulerna viner runt omkring er.

Men oavsett vilket så har ksp en hyffsad psyckologisk inverkan på trupp. På båda hållen.

Det ena är att de som får den emot sig ej uppskattar det. Det andre är att gruppen som har vapnet får en typ av trygghets känsla av att ha med sig ksp´n. Pga det är ett väldigt bra och effektivt vapen vid strid.

 

Jag har agerat som B-styrka under min gu mot resten av pluton som då var beväpnat med Ak5 och en 58 per grp.

 

Samtliga vapen var lössplugg apterade och endast lössplugg brukades då.

 

Det som jag kan säga är.

När 58´an började brukas så var det skydd som gällde.

Den låter en hel del och det är lätt att urskilja ljudet mot de andra vapena som brukas.

Både ljudet och mynningsflamman var ganska lätt att urskilja.

 

Obs detta är mina reflektioner utifrån mina egna erfarenheter.

 

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
Link to comment
Share on other sites

GC1 jag har också gjort lumpen på psk och när jag var b-styrka mot en plut med vagnar och avsutten trupp så hör man ändå 58 som går igång och då är det bara att dra eller anfalla :rockon: . jag tycker defenitivt att ksp 58 har en psykologisk effekt. även från vc plats märker du när den går igång :navy:

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju så att undre funktionsgränsen för en KSP 58 är ca 510 skott/minut.

Under denna gräns så kan vapnet skena pga av att det låga gastrycket ger för liten kraft på pistongen så att mekanismen inte orkar haka upp på upphaket i underbeslaget, utan trycks fram igen av framföringsfjädern före fullständig cykel utan avsiktlig avfyrning.

Således så är det svårt att skjuta 2-3 skott i sekunden. (510 skott/minut delat på 60s = 8,5 skott/s.) Dock skall man inte tro av detta att en KSP 58 skall "spruta bly fort som satan" enligt ovan. Om gastrycket är för högt, som följdaktigen ger högre eldhastighet, så skadas vapnets pistong och mataraggregat. En soldat skall ta hand om vapnet, inte förstöra det vilket man gör om man inte vet vad man håller på med.

Vapnet skall vara RÄTT inställt vid 620- 700 skott/ minut.

 

Bara mina enkla tankar.

 

Mvh

 

Van der Kaye

 

Njae..

 

Teoretiskt kanske den nedre eldhastigheten ar som du sager.. aldrig hort det dock..

Men har helt klart varit med om 58or som skjutit MYCKET langsammare an sa..

Skitiga sprutor med lagt gaslage.. sa det kan nog vara ratt med runt 3skott /s.. Inga 8.5 iaf..

 

Och nar jag snackade om att spruta bly som satan sa menar jag ju sjalvfallet inte att man ska vrida upp gaslaget till max o bara spruta, KSPn ska jobba runt sin optimala eldhastighet sa klart..

Link to comment
Share on other sites

 

Nu är det ju så att undre funktionsgränsen för en KSP 58 är ca 510 skott/minut.

Under denna gräns så kan vapnet skena pga av att det låga gastrycket ger för liten kraft på pistongen så att mekanismen inte orkar haka upp på upphaket i underbeslaget, utan trycks fram igen av framföringsfjädern före fullständig cykel utan avsiktlig avfyrning.

Således så är det svårt att skjuta 2-3 skott i sekunden. (510 skott/minut delat på 60s = 8,5 skott/s.) Dock skall man inte tro av detta att en KSP 58 skall "spruta bly fort som satan" enligt ovan. Om gastrycket är för högt, som följdaktigen ger högre eldhastighet, så skadas vapnets pistong och mataraggregat. En soldat skall ta hand om vapnet, inte förstöra det vilket man gör om man inte vet vad man håller på med.

Vapnet skall vara RÄTT inställt vid 620- 700 skott/ minut.

 

Bara mina enkla tankar.

 

Mvh

 

Van der Kaye

 

Njae..

 

Teoretiskt kanske den nedre eldhastigheten ar som du sager.. aldrig hort det dock..

Men har helt klart varit med om 58or som skjutit MYCKET langsammare an sa..

Skitiga sprutor med lagt gaslage.. sa det kan nog vara ratt med runt 3skott /s.. Inga 8.5 iaf..

 

Och nar jag snackade om att spruta bly som satan sa menar jag ju sjalvfallet inte att man ska vrida upp gaslaget till max o bara spruta, KSPn ska jobba runt sin optimala eldhastighet sa klart..

 

Som sagt eldhastighet under 500 ger ofta felfunktion på 58B.

Testa o ställ ner eldhastigheten till den som du säger, dvs 180 skott/minut o se vad som händer.

Har du erfarenhet av att mäta eldhastighet, eller pratar du om upplevd/uppskattad eldhastighet?

 

Mvh

 

Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Teoretiskt kanske den nedre eldhastigheten ar som du sager.. aldrig hort det dock..

Men har helt klart varit med om 58or som skjutit MYCKET langsammare an sa..

Skitiga sprutor med lagt gaslage.. sa det kan nog vara ratt med runt 3skott /s.. Inga 8.5 iaf..

3 - 4 skott/sekund är den eldhastighet man får från en AK inställd på patronvis eld. Det är riktigt långsamt för en ksp. En rysk DShK kan skjuta med så lite som 6 - 7 skott/sekund och den låter nästan inte som en kulspruta längre.

Link to comment
Share on other sites

Ni glömmer en grej. Det är 58’ans förmåga att tugga sönder saker. Jag vet att ute i skogen när trötta soldater krigar så tycks man glömma bort hur mkt en 7.62 penetrerar. Det är inte en gång jag har sett soldater (vpl och hv) som tar skydd bakom en 20 cm trädgren och tror det räcker. Ett litet knapptryck och vi andas in den före detta grenen. :)

 

Jag brukar jämföra att skjuta ksp och att vara dålig i magen (typ 4dar gammal kebab och rå kyckling dålig)

 

Det börjar med shit jag måste gå på toa, (målupptäckt)

Sedan följer kroppens tömning av ren onska (eldhastigheten på ksp:n) :=o

 

Jag vet att det inte är den mest mogna synonymen men den funkar. :lala:

 

Åver änd awut!

Link to comment
Share on other sites

 

Nu är det ju så att undre funktionsgränsen för en KSP 58 är ca 510 skott/minut.

Under denna gräns så kan vapnet skena pga av att det låga gastrycket ger för liten kraft på pistongen så att mekanismen inte orkar haka upp på upphaket i underbeslaget, utan trycks fram igen av framföringsfjädern före fullständig cykel utan avsiktlig avfyrning.

Således så är det svårt att skjuta 2-3 skott i sekunden. (510 skott/minut delat på 60s = 8,5 skott/s.) Dock skall man inte tro av detta att en KSP 58 skall "spruta bly fort som satan" enligt ovan. Om gastrycket är för högt, som följdaktigen ger högre eldhastighet, så skadas vapnets pistong och mataraggregat. En soldat skall ta hand om vapnet, inte förstöra det vilket man gör om man inte vet vad man håller på med.

Vapnet skall vara RÄTT inställt vid 620- 700 skott/ minut.

 

Bara mina enkla tankar.

 

Mvh

 

Van der Kaye

 

Njae..

 

Teoretiskt kanske den nedre eldhastigheten ar som du sager.. aldrig hort det dock..

Men har helt klart varit med om 58or som skjutit MYCKET langsammare an sa..

Skitiga sprutor med lagt gaslage.. sa det kan nog vara ratt med runt 3skott /s.. Inga 8.5 iaf..

 

Och nar jag snackade om att spruta bly som satan sa menar jag ju sjalvfallet inte att man ska vrida upp gaslaget till max o bara spruta, KSPn ska jobba runt sin optimala eldhastighet sa klart..

 

Som sagt eldhastighet under 500 ger ofta felfunktion på 58B.

Testa o ställ ner eldhastigheten till den som du säger, dvs 180 skott/minut o se vad som händer.

Har du erfarenhet av att mäta eldhastighet, eller pratar du om upplevd/uppskattad eldhastighet?

 

Mvh

 

Van der Kaye

 

Jag pratar om upplevd eldhastighet.. Sa jag kan sjalvklart ha fel..

Och jag haller helt klart med, vid extremt lag eldhastighet far man ofta eldavbrott..

 

Men detta var ju anda ett sidospar, jag forsokte bara ratt Olle nar han beskrev ett anvandningssatt av sprutan som jag tycker ar ett felaktigt utnyttjande av ett underbart vapensystem :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

***************

Jag tycker man hör mycket konstigt, kulsprutor är till för att hålla ner fienden, ibland är det ak som håller ner fienden och är enbart för eget skydd, bekämpar gör man med ksp och grg...... o.s.v.

 

Psykologisk verkan. Huh.

Jag måste säga att du har en konstig syn på kulsprutor...

Det är klart att det finns en psykologisk/moralisk verkan hos en kulspruta som inte är att förrakta, det finns det många som kan vittna om. Man behöver alltså inte träffa alla gånger för att fi ska hålla ner huvudet.

 

I övrigt är det främst till för att nedhålla fi som du skrev.

 

(F.ö. inte särskilt sympatiskt av dig att dissa folk sådär...)

 

----

 

Det är kanske dags att lägga in en ny elduppgift med syfte; skräm fi vid... mellan... och.... :wub:

 

Man kan ju även tänka på hur jgrk löser striden; underhåll fi vid.... :clap::lala:

 

/Koskela

Vad händer med fienden om man framgångsrikt nedhåller honom med ksp? Jo, han tar skydd/omgrupperar. Varför? Kanske för att reglementet säger så eller kanske rent av för att även fi har en självbevarelsedrift?

Man har alltså skrämt fi och därmed tvingat honom att ta skydd.

 

Vad menar du med "underhåll fi vid"? Nedhåll är annars en regl elduppgift för indirekt eld.

Link to comment
Share on other sites

eftersom ingen tänker skjuta oavbrutet med ksp:n i en minut är väl den exakta eldhastigheten en rätt teoretisk grej. huvudsaken är väl vad man får ut av vapnet, nämligen eldöverlägsenhet. sedan kan jag hålla med om att det kan finnas en estetisk dimension på ljudet från de olika hasigheterna.

 

om man skall återgå med eventuella problem med 58:an, och jag har svårt att se några, så beror väl en hel del på utbildningsbrister och dålig attityd hos brukarna. det är j-vligt skoj att skjuta ksp, men att vårda älsklingen är inte lika kul så vården blir eftersatt. gruppgemensamt vapen så alla skall på och fippla med resultatet att till exempel gasregulatorn inte är korrekt ihopsatt. att utbilda sig på den är inte heller så överdrivet kul enligt vissa så de lär sig bara ladda och avfyra, ja, jag vet att jag överdriver. att en person på gruppen är huvudsakligen ansvarig för den vore bättre, talar nu om HV, för då skulle den personen ha ett intresse av att den fungerar.

 

ksp och psg lider väl i grunden av samma problem, det är coola/macho/ välj själv vapen vilket drar till sig folk som vill ha skoj utan att lägga ner tiden på att verkligen lära sig vapnet utan och innan. grg har inte det problemet vad jag sett, kanske beroende på att det är lite skjuta och mycket kånka.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med "underhåll fi vid"? Nedhåll är annars en regl elduppgift för indirekt eld.

8cm grk smäller ju inte så högt om man nu jämför med 12:or eller 15,5...

Så vi brukade skämtsamt säga att jgrk kunde inte lösa uppgiften nedhålla, utan "förvåna" eller "underhålla". :baskerHV:

 

Du kan läsa detta med en stor dos av ironi, har man inget annat och man måste bära på det så är ju 8:orna att föredra! :banana

 

/Koskela

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med "underhåll fi vid"? Nedhåll är annars en regl elduppgift för indirekt eld.

8cm grk smäller ju inte så högt om man nu jämför med 12:or eller 15,5...

Så vi brukade skämtsamt säga att jgrk kunde inte lösa uppgiften nedhålla, utan "förvåna" eller "underhålla". :)

 

Du kan läsa detta med en stor dos av ironi, har man inget annat och man måste bära på det så är ju 8:orna att föredra! :banana

 

/Koskela

har eldupg förvåna fi utgått? :banana

Link to comment
Share on other sites

eftersom ingen tänker skjuta oavbrutet med ksp:n i en minut är väl den exakta eldhastigheten en rätt teoretisk grej.

Så ifall din biltur inte är längre en en timme så är det här med kilometer i timmen också rätt teoretisk, eller vad?

 

900 skott per minut är samma sak som 15 skott per sekund. Om en sekund är den tid du har på dig att skjuta så är 15 skott det du kan få iväg. Ifall eldhastigheten bara är 500 skott per minut så får du bara iväg 7 eller 8 skott på samma sekund. Så, ja eldhastigheten är viktig, i synnerhet vid det första eldöppnandet. Vid nerhållande eld är den inte lika viktig.

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med "underhåll fi vid"? Nedhåll är annars en regl elduppgift för indirekt eld.

8cm grk smäller ju inte så högt om man nu jämför med 12:or eller 15,5...

Så vi brukade skämtsamt säga att jgrk kunde inte lösa uppgiften nedhålla, utan "förvåna" eller "underhålla". 0:)

 

Du kan läsa detta med en stor dos av ironi, har man inget annat och man måste bära på det så är ju 8:orna att föredra! ,O

 

/Koskela

Jo tack, 8 cm är inte så mkt att hänga i julgranen även med nya granater...

Men tillräckligt för att fi ska hålla ner huvudet och kanske rent av byta snus. Om jag får gå lite OT så är 8 cm inte till så mkt nytta längre då störstrid inte står högst på listan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...