Jump to content

Ksp 58b

Recommended Posts

Under nackdelar på vapeninfomationen så står det "eldavbrott".

Menar skribenten att vapnet har relativt många eldavbrott eller vad?

Mig veteligen så är 90% utav eldavbrotten orsakade utav matningsfel pga ovaksamhet hos skytt/laddare, och det är ju inget man kan lasta vapenkonstruktionen för, eller?

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mig veteligen så är 90% utav eldavbrotten orsakade utav matningsfel pga ovaksamhet hos skytt/laddare, och det är ju inget man kan lasta vapenkonstruktionen för, eller?

En konstruktion som kräver aksamhet av skytt/laddare i krig skulle jag säga är per definition dålig...

En konstruktion som kräver aksamhet av skytt/laddare i krig skulle jag säga är per definition dålig...

Jag håller med, men finns det konstruktioner med automatisk gastrycks regulator eller konstruktioner där gastrycket inte har en så betydelsefull roll? (som samtidigt är en personburen KSP)

Jag håller med, men finns det konstruktioner med automatisk gastrycks regulator eller konstruktioner där gastrycket inte har en så betydelsefull roll? (som samtidigt är en personburen KSP)

Ksp 90B har en gasregulator som inte är ställbar och den är definitivt personburen.

Den är dock minst 30 år yngre i konstruktion än ksp 58.

The Swede :banghead:

Ksp 90B har en gasregulator som inte är ställbar och den är definitivt personburen.

Den är dock minst 30 år yngre i konstruktion än ksp 58.

The Swede :banghead:

Den ser dock ut att kunna regleras?

Något FM inte ville ha så dom gjorde en mod där den ställdes på ett högre värde för att säkerställa funktion?

Och om så är fallet inte fungerande med ksp58b då den har kraftigare laddning eller något?

Kulspruta 90 har två gaslägen och Ksp90B har ett (reglaget går att vrida på, men ger ändå samma inställning).

MG42/MG3, M60 mfl saknar vad jag vet gaslägen, MG42/MG3 har ju inte ens gasuttag. PK/PKS/PKM har tre gaslägen.

edit: Till Ksp58C/D ville man minska antalet gaslägen, men det senaste jag hörde var att det blir samma som tidigare.

dessutom borde forumet ge f-n i att försöka skriva ut förkortningar, jag vill skriva k s p.

Edited by 106

Jag skulle vilja se ett test mellan MG3 och Kulspruta 58, mest kul att se hur långt lösningarna från andra världskriget håller måttet mot ett senare dito.

Borde inte våra ksp 58 närma sig slutet av sin livslängd? Tror dom jag sköt med var stämplade tidigt 60tal eller nått.

ALLA vapensystem kräver vaksamhet och uppmärksamhet utav skytt/laddare.

@Vinter

Vi har fortfarande kulsprutor i förråd som aldrig varit använda. Dvs dom är helt nya. Det gäller de flesta vapensystem inom FM.

Jag skulle vilja se ett test mellan MG3 och Kulspruta 58, mest kul att se hur långt lösningarna från andra världskriget håller måttet mot ett senare dito.

Vad är det du vill se testat? Det borde finnas ett par som skjutit båda här :baskerFN:

KSP94 har som sagt inget gasuttag, däremot är den uppborrad i rekylförstärkaren så att den har något lägre eldhgastighet än MG3

Mitt minne av KSP94 är att man var tvungen att olja band och spruta rätt mycket för att den skulle tugga, men sen gick den som tusan.

Självklart, men om de kräver extra uppmärksamhet för att undvika eldavbrott så borde den kunna förbättras.

Självklart, men om de kräver extra uppmärksamhet för att undvika eldavbrott så borde den kunna förbättras.

det är väl klart men vad har det med det här att göra?

du kommer nog aldrig att hitta ett vapen som du kan ga faan i att göra rätt på och automatiskt få verkan mitt i målet.

i stort sett alla vapen som matas ifrån en ambehållare eller vi aband har en toleransnivå på matningen, den går ofta att få "i stort sett 100%ig" men det kräver att man tar hand om prylarna och ammunitionen.

jag kan inte minnas många eldavbrott med Kulspruta 58 som jag inte kunnat förbygga, främst genom att inte trassla med banden.

Jag litade inte mycket på Ksp 58:an.

Mina erfarenheter var att det krävdes en del underhåll och förberedelser för att få sprutorna att fungera. Sedan de väl var inskjutna (öka två och allt det där) så var de pålitliga. Hade själv ett eldavbrott som relaterades till att patronen hade rubbats ur stålbandet. Jävligt svårt att upptäcka i kolmörker på ett skjutfält. Sedan var där X antal tillfällen då plötsligt hela lådan fylldes upp med tomhylsor. Inte kul att åtgärda för skyttarna det.

Så sammanfattningsvis:

En inskjuten Ksp 58 på skjutfältet, inga problem.

En oskjuten 58:a som man släpat omkring med i terrängen i flera dagar... inte fullt så pålitligt.

Vänligen observera att detta är mina iaktagelser vi talar om nu.

Jag har personligen endast haft problem relaterade till gasläget, och ett med ett gammalt band. Har dock sett ett ordentligt stopp som inte kunde åtgärdas på plats.

Intressant jämförelsevis med ksp 94 är väl vikten, lätthanterlighet, pipbyte, driftsäkerhet. Och kanske även hur man upplever rekylen. Om man nu brukar montera av ksp94 och skjuta från bipod?

@Raptor: Hur ofta fick ni problemet/eldavbrottet då lådan fylldes med hylsor?

Har många timmar/patroner med många olika 58:or och har inte fått det än så länge. Kanske haft tur eftersom jag har haft både slitna och mindre slitna bössor.

Har bra erfarenheter av ksp:n, med en rutinerad skytt så är den väldigt driftsäker enligt mig.

Edited by Recon

Hylsfyllning av lådan? Inte särskilt ofta. Kanske vid två-tre tillfällen som jag närvarade.

Tja, vi på fjärde hade kanske tio ksp 58 och ingen var väl något uttalat måndagsexemplar så där. Drifttid per EV kan jag inte heller säga men jag återvänder till mitt ursprungliga påstående att 58:an är lite skakig med avseende på driftsäkerhet innan den är inskjuten. Väl inskjuten så var det inga större problem.

Att kunna tjyvknepen kring ksp 58 är säkerligen A och O för att hålla den problemfri.

Edited by Raptor

Misstänker att en av anledningarna till varför man upplevt eldavbrott med 58:an är att det är ett grupp/plutonsvapen...dvs det är många som skall (vill..) på och peta på sprutan. Ju fler kockar...

Utser man däremot ständig servis tror jag problemen kommer att bli mer eller mindre obefintliga.

Förutom gastrycket (vilket ju också är handhavandefel) har jag bara upplevt strul då griskarlsson försökte mata sprutan med bandet upp och ner... (det var kolmörkt)

Jag har personligen endast haft problem relaterade till gasläget, och ett med ett gammalt band. Har dock sett ett ordentligt stopp som inte kunde åtgärdas på plats.

Intressant jämförelsevis med ksp 94 är väl vikten, lätthanterlighet, pipbyte, driftsäkerhet. Och kanske även hur man upplever rekylen. Om man nu brukar montera av ksp94 och skjuta från bipod?

Liten jämförelse eftersom ingen annan hugger, observera att jag endast petat på 58 mycket lite.

* Spontant känns 94 lite lättare och smidigare, det kan vara ett fall av "allt var bättre när jag låg inne".

* De är lika lätthanterliga, det är i stort sett samma handgrepp, om inte exakt.

* Pipbyte är nog lite enklare på 58 eftersom det finns ett handtag, man vill oftast inte byta pipa utan handske på 94, även fast det i de allra flesta fall inte behövs, pipan är inte så varm i infästningen.

* Driftsäkerheten kan jag inte uttala mig om direkt, annat än jag har hört att en ovan ksp58skytt får eldavbrott och det får en ovan ksp94skytt också. I början var det ett gissel att få iväg mer än 5 bulor med 94, men det gick över, 5W40 är din vän (eller var det 10W40?)

* Rekylmässigt upplever jag att 58 sparkar mer, mitt minne av 94 är att det skakar litegranna med man hoppar runt med 58. Återigen, jag har skjutit väldigt lite med 58, ett par band typ. Jämförelsen är med bipod i liggande ställning. Att skjuta 94 från lavett är däremot en underbar upplevelse :bash:

det är väl klart men vad har det med det här att göra?

Hu?

Tja inget, men om du nu vill ta det hela mer OT så är det din sak.

Jag påbörjade bara med ett litet smådrygt påpekande som missförstods och blev kontrafrågat.

Svaret på det missförstods tydligen ännu mer...

Jag har nu, för sista gången (hoppas jag), lärt mig: Ironi och halvskämt passar inte på detta forum!

:lol::clap:

Föressten är det någon som har fått använda en "ny" Kulspruta 58?

Dvs inte en som har släpats omkring på femtielva övningar/skjutningar vårdats och vanvårdats till vansinne?

Om någon fått en "ny" att skuta med..

Hur var den jämfört med någon av dom mkt mkt väl använda man normalt får använda?

Angående ny KSP

Under en skjutövning så fick vi ut en KSP som var infettad till förbannelse, samt att det inte fanns en repa i den. Vet dock inte om den var "Ny", då den kan ha varit servad. Min upplevelse av den var att det tog många skott innan den började uppföra sig acceptabelt. Antagligen berodde det på att dete fanns sy mycket fett överallt i alla små detaljer. Framåt eftermiddagen när andra sprutor började ge upp så var det den fungerade bäst.

Mina erfarenheter och lärdomar av ksp 58:an.

1. Alla vapen är enskilda individer. Medan en fungerar alldeles utmärkt på ett gasläge, kan en annan vara svår att spela på. "Öka två..." :)

2. Precis som Beril Xerxes nämner, många vill vara med. Jag har varit med på hvövningar där soldaterna klagar på eldavbrott, varpå man som chef i paralell-ledet kilver fram och inser att gasregulatorn inte är monterad, skräp (gammalt tuggummi) i pistonghuvudet, osv. Bristande utbildning är nog en av de främsta eldavbrottsorsakerna enligt mig. :Malaj:

3. Skytten/laddaren glömmer bort att smörja vapnet och det går torrt efter 3-400 patroner. 8-/

4. Laddaren är inte tillräcklig uppmärksam med bandet. Har sett fall där laddaren uppfattade sin roll genom att hålla bandet spänt=hålla emot. Inte undra på att det blev eldavbrott.... :)

5. För hög eldhastighet så att vapnet dansar på benstödet, kombinerat med dålig skjutställning, dvs ligger som om man skjuter AK samt ett felaktigt grepp runt kolven ger dåliga skjutresultat. :sleep:

6. St/knst skjutställning (främst löst). Sold utan ordentlig utbildning har felaktiga grepp om vapnet... Resultat som 6. :navy:

Koskelas inlägg nr 100 :bash:

Edited by Koskela

Man kan kanske konstatera att fast gasläge skulle inverka positivt på tillförlitligheten. En sak mindre för vpl att skruva på. Jag har varit med om att en skytt skruvade ned gasläget så att kspn skule låta tuffare, med dova knallar.

en flaska 042 brukar vara aldeles försträffligt vid KSP skjutning...

det är ett knep jag lärde mig av en gammal Lt från fd I2 under min vpl

en hälsosam dos sunt förnuft brukar funka också...

personligen har jag bara haft 10 talet eldavbrott, 9 gånger pga felaktigt gasläge 1 gång pga "dubbelmatning" och fråga inte hur det gick till, men satt 2 patroner (skarpa) i patronläget och mekanismen var fastlåst...

värsta måndagsexemplet är en spruta där pipa 2 bara funkade om man vred upp gasregulatorn 1½ varv (altså många snäpp)

resultatet var obekvämt hög eldhastighet på den.

pipa 1 däremot funkade felfritt på näst lägsta läget på regulatorn, vilket medförde ett skönt långsamt dunkande...

ni kan nog räkna ut kontrasten vid pipbyte där....

oftast funkar dock sprutorna bra efter lite smörjning och att man ökat två.

Problemet med för lite gastryck (ex när man har ställt gasregulatorn för lågt) är att mekanismen inte hakar upp ordentligt och när man släpper avtryckaren fortsätter Ksp:n att skjuta.

Läskigt läge då den skenar utan kontroll. Men det avhjälps ju gnm att vrida bandet 1/2 varv. /Gusten :)