Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gusten:

Eller så skjuter man bara slut på bandet.Fick en sån hängning en gång som tur var så hade jag bara ca 30-40 skott kvar på bandet. Var bara att fortsätta sikta i riktningen och låte skotten ta slut. Dock var det efter det skutförbud p åden tills den hade kollats igenom.

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

har aldrig varit med om en skenande KSP, dock att den skjutit 2-3 skott extra efter att man släppt avtryckaren, detta pga för lågt gastryck...

Posted

Vi var faktiskt tillsagda innan vi skulle skjuta ksp för första gången att om den skenar så fortsätt bara att sikta på målet och låt det ta slut.

Posted (edited)

Om sprutan skenar så kan man även vrida bandet och på det sättet orsaka eldavbrott.

EDIT: Gusten hann före.

Edited by Amfibieslusken
Posted
Vi var faktiskt tillsagda innan vi skulle skjuta ksp för första gången att om den skenar så fortsätt bara att sikta på målet och låt det ta slut.

det kan ju ha berott på att man inte ville att ni skulle börja med några handgrepp för att få stopp på sprutan innan ni blivit riktigt inkörda på den.....

Posted
Föressten är det någon som har fått använda en "ny" Kulspruta 58?

Dvs inte en som har släpats omkring på femtielva övningar/skjutningar vårdats och vanvårdats till vansinne?

Om någon fått en "ny" att skuta med..

Hur var den jämfört med någon av dom mkt mkt väl använda man normalt får använda?

En tanke om nya ksp, jag har fått ut nya ksp90b vid 2 tillfällen.

Inga problem med eldavbrott, dock var eldhastigheten lite seg och ojämn i början på bägge sprutorna.

Men efter några kassetter tuggade de på friskt och i sin raska, rappa takt :D

För mig låter det rimligt med en inkörningsperiod, delar skall slitas in etc.

YMMV...

Rent allmänt är min uppfattning att eldavbrott oftast beror på skit bakom kolven, dvs dålig eller "lågutbildad" personal.

Posted
har aldrig varit med om en skenande KSP, dock att den skjutit 2-3 skott extra efter att man släppt avtryckaren, detta pga för lågt gastryck...

Rent tekniskt undrar jag hur det går till. Kan inte du förklara och utveckla ditt påstående lite närmare?

Posted (edited)

Nu är inte jag Skuggan men det var ju jag som började snacka om skenande kulsprutor pga för lågt gastryck.

Nu blir det berättande utan de rätta tekniska termer men wtf...

Som jag har förstått det så gör det låga gastrycket att mekanismen pressas tillbaka men inte tillräckligt långt för att den ska hakas upp på avtryckaren. Den fortsätter att skjuta fast du släpper avtryckaren.

Edit: stavfel

Edited by Adam Wilhelm
Posted
Nu är inte jag Skuggan men det var ju jag som började snacka om skenande kulsprutor pga för lågt gastryck.

Som jag har förstått det så gör det låga gastrycket att mekanismen pressas tillbaka men inte tillräckligt lågt för att den ska hakas upp på avtryckaren. Den fortsätter att skjuta fast du släpper avtryckaren.

detta är min uppfattning också..

Posted

Som jag har förstått det så gör det låga gastrycket att mekanismen pressas tillbaka men inte tillräckligt lågt för att den ska hakas upp på avtryckaren. Den fortsätter att skjuta fast du släpper avtryckaren.

detta är min uppfattning också..

Men hur kan en ksp som skenar bara skjuta "2-3 skott extra efter att man släppt avtryckaren"? I det läget så skjuter den ju tills bandet är slut eller man fixar ett eldavbrott genom att vrida bandet.

Posted

Vad jag har förstått har det med att det släpps igenom för lite gas och trycket minskar inte tillräckligt snabbt. Men jag vågar inte gå in på det tekniska, men visst har det hänt. Vrida bandet fick jag med lära mig men det var i samband med att patronerna kunde sjävantända pga tempraturen. Men mina erfarenheter är begränsade, jag har mest vårdat känns det som.

Posted
Vad jag har förstått har det med att det släpps igenom för lite gas och trycket minskar inte tillräckligt snabbt. Men jag vågar inte gå in på det tekniska, men visst har det hänt. Vrida bandet fick jag med lära mig men det var i samband med att patronerna kunde sjävantända pga tempraturen. Men mina erfarenheter är begränsade, jag har mest vårdat känns det som.

Du går och läser på funktionen hos kulspruta 58 och 90, sedan återkommer du och berättar vad som är galet i det jag fetmarkerade.

Posted
Du går och läser på funktionen hos kulspruta 58 och 90, sedan återkommer du och berättar vad som är galet i det jag fetmarkerade.

Du menar att Fänriken lär ut något galet, kanske inte helt ovanligt?

Posted (edited)

@Adam Wilhelm

Tack! Det var precis det klargörandet jag ville komma fram till. Tänk på att vara tydligare i inläggen, så att fler förstår. Alla har ju inte pillat med vapnen. :rockon:

Mvh

Nifelhel (som pillat lite mer än Bill å Bull ;))

Du menar att Fänriken lär ut något galet, kanske inte helt ovanligt?

De flesta fk kan inget!

Båda vapnen jobbar med öppet slutstycke. Dvs slutstycket stängs först vid avfyrning. När avtryckaren trycks in frigörs slutstycket. På vägen fram matar den ner en patron i patronläget.

Detta betyder att patronen är inne i ptrläget minimalt med tid (millisekunder).

Sk cook off kan ALDRIG ALDRIG ske på Kulspruta 58 eller Kulspruta 90. Det går på tksp 12.7 men den jobbar på en annan princip.

Edited by Nifelhel
Posted
Sk cook off kan ALDRIG ALDRIG ske på Kulspruta 58 eller Kulspruta 90. Det går på tksp 12.7 men den jobbar på en annan princip.

Ehh, nu kanske jag missförstår dig och dina begrepp lite men du kan ju vid en felfunktion få en "efterbrännare" (cook off)

Om du får eldavbrott och en patron sitter kvar i patronläget kan du, om pipan är varm, råka ut för att patronen "självantänder"

Vid normalförhållande kan det dock inte ske.

The Swede :rockon:

Posted

Ehh, nu kanske jag missförstår dig och dina begrepp lite men du kan ju vid en felfunktion få en "efterbrännare" (cook off)

Om du får eldavbrott och en patron sitter kvar i patronläget kan du, om pipan är varm, råka ut för att patronen "självantänder"

Vid normalförhållande kan det dock inte ske.

The Swede :rockon:

Med cook off menas att vapnet antänder ptr och därmed skenar. Med en felaktig matning och bara en ptr i loppet, kan inte vapnet skena. Du har ju inget som trycker på pistongen så slutstycket kan röra sig.

Men du har rätt i sak. :rockon:

Posted

Att vapnet skulle behöva skena för att det skulle vara en cook off har jag aldrig hört.

En cook off är i min värld en patron som självantänt pga för hög värme i patronläget.

Posted
Att vapnet skulle behöva skena för att det skulle vara en cook off har jag aldrig hört.

En cook off är i min värld en patron som självantänt pga för hög värme i patronläget.

Vilket inte skall ske från första början eftersom den jobbar enligt principen öppet slutstycke. Normalt sitter det ingen patron i patronläget. DÅ har det hänt nåt riktigt jävla fel, elelr så är det skit bakom kolven..

Posted (edited)
Normalt sitter det ingen patron i patronläget. DÅ har det hänt nåt riktigt jävla fel, elelr så är det skit bakom kolven..

Visst kan det "hända nåt riktigt j**la fel" så att en patron fastnar i patronläget, smuts, bucklig hylsa etc. Åtgärderna beskrivs i SäkI, senast jag kollade (ett rätt bra tag sedan) så skulle man, om patronen suttit kort tid i den upphettade pipan, ta ur pipan och lägga den med mynningen i ofarlig riktning, eller, om den suttit i en stund, rikta vapnet i ofarlig riktning (inte bara låta den stå mot Dmax på benstödet) och vänta jag tror tio minuter.

Men att vapnet skulle skena pga att en patron självantänder är väl ungefär lika sannolikt som att vapnet skulle skena därför att det benstöden skulle få liv och springa iväg.

Det ligger för övrigt inom möjligheternas ram att en fänrik inte kan riktigt lika mycket som han eller hon tror. :)

Ed: jag var tvungen att kommentera fänrikar. :)

Edited by Jay
Posted (edited)

Senast jag sköt KSP (ca ett år sen) så gjorde man såhär vid ett eldavbrott där en patron sitter kvar i pipan:

Först skulle man vänta ett antal minuter (tror det var 15).

Efter det så skulle man ta bort bandet, samt ta en skruvmejsel eller liknande för att peta bort patronen från pipan, dock utan att ta bort pipan.

Jay:

Att man skulle ta bort pipan vid eldavbrott känns väldigt fel. Detta då man får två farliga riktningar istället för en. Med detta menar jag att den exponerade hylsan blir ju lika farlig som kulan, och den pekar ju bakåt.

Edit:

Jag har för mig att det var Fu Dahlberg som fick eldavbrottet, så han kanske minns tillvägagångssättet bättre än mig

Edited by Innuendo
Posted

Ett annat bra sätt, för att undvika spekulationer, är att gå in på SÄKI på Internet och kolla själva.

Finns i SÄKI Ehv/Pv Kapitel 3 punkt 40.

Att hänvisa till eventuella säkerhetsbestämmelser som är ett år gamla är totalt IG.

The Swede :baskerPa:

Posted
Ett annat bra sätt, för att undvika spekulationer, är att gå in på SÄKI på Internet och kolla själva.

Finns i SÄKI Ehv/Pv Kapitel 3 punkt 40.

Att hänvisa till eventuella säkerhetsbestämmelser som är ett år gamla är totalt IG.

The Swede :baskerPa:

Tack för den länken, den hamnade direkt bland mina bokmärken. Tror det var ganska exakt så som gällde då jag sköt senast.

Posted

lite off topic:

Men anngående det där med skenande Ksp, Jag fick det med 20mm Akan på pbv'n första gången vi hade skarpskjutning..

då gällde det att sikta på målet o inge annat :P

Någon annan som råkat ut för det?

Posted
lite off topic:

Men anngående det där med skenande Ksp, Jag fick det med 20mm Akan på pbv'n första gången vi hade skarpskjutning..

Har inte råkat ut för det men det borde inte vara så svårt att bara trycka fram magasinspärren istället för att mata ut 30 proj i terränglådan.

The Swede :D

Posted

lite off topic:

Har inte råkat ut för det men det borde inte vara så svårt att bara trycka fram magasinspärren istället för att mata ut 30 proj i terränglådan.

hur menar du?

alltså på avfyrnings magneten då eller?

iofs,var de rätt tufft också :)

Posted

Jag misstänker att vi talar om pbv 302.

Den är magasinsmatad från 30-skottsmagasin.

I framkant på magasinet sitter magasinsspärren, ja inte på själva magasinet men precis framför. Om man trycker den framåt trillar magasinet ur och kanonen slutar därmed att skjuta.

Posted

Vilket ju per definition innebär att den skenar.

• 2 weeks later...
Posted

Min eldavbrottserfarenhet med 58an ligger främst i att skyddsluckan varit stängd och inte velat öppna sig tillräckligt snabbt, utan "pilat upp" 3-4 patroner i utrymmet vilket sen resulterat att man inte kunnat släppa ner patronen till den nyss avfyrade bulan och därför inte kunnat mata fram en ny.

Detta åtgärdades dock genom att vi struntade i att stänga luckjäveln vid varje ladda. Ska man ändå bara ligga där, redo att skjuta, så borde det ju behövas sandstorm för att det ska komma in skit? :)

Samma problem har legat i samtliga (blygsamma) tre som jag handhavat.