vixen Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 Nu är det dokumenterat: USA:s ungdom är fullständigt kass på geografi. I en studie utförd av National Geographic var 63 procent av de tillfrågade ungdomarna mellan 18 och 24 år oförmögna att peka ut Irak på en världskarta - trots tre år av intensiv nyhetsbevakning om och från landet. Ännu färre kunde placera Israel och Iran - och bara hälften visste var i USA New York ligger. Jag har länge trott att den där filmen där amerikanare pekar ut Australien som irak har varit fejk men nu börjar man ju undra. Vad tror ni? Varför vet inte ungdomen det här. Aftonblaskan mer utförlig info <-- rekommenderas Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 Källan är kanske ändå bäst: http://news.nationalgeographic.com/news/20..._geography.html Finns många häpnadsväckande uppgifter där men man undrar ändå hur resultatet skulle bli för svenska 18 till 24-åringar. Det faktum som jag nästan tycker är mest skrämmande är att 29% av de amerikanska ungdomarna tror att USAs befolkning är mellan 1 och 2 miljarder. Roligast är väl att de tror att gränsen USA / Mexico är den mest bevakade. Testa dig själv: http://www9.nationalgeographic.com/roper20...uestion_01.html (hade 18 av 20 rätt själv) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 hade 17 av 20.. och sen när ingick CSI i allmänbildningen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 CSI är ganska bra, då det blir en referens till popkultur... så man kan se vad kidsen snappar upp... dock var det si och så med den... Resultatet generellt var inte så farligt, undrar hur många svenskar i samma åldersgrupp som hadde fått bra resultat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazooka Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 Resultatet generellt var inte så farligt, undrar hur många svenskar i samma åldersgrupp som hadde fått bra resultat... ...eller hur många svenskar som kan peka ut staterna i USA. Det verkar som man gör en del prioriteringar på geografilektionerna beroende på var man kommer ifrån... /Bazooka (som är sjukt nöjd med att gissat sig till alla rätt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 Stater i USA känns inte som det är något direkt viktigt för en person som inte bor i USA, annars tillhör det snarare allmänbildning att kunna lokalisera alla de större länderna på kartan, iaf veta vilken kontinent de finns på. Jag gissade fel på det land med största muslimska befolkningen, och emigrationen från USA. Annars var de alla rätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 20/20, så förbannat svårt var det ju inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 19 av 20, föll på fråga nr 10. Jag är själv lite osäker om jag skulle kunna namnge och placera alla landskapen i Sverige utan att tänka efter. Jag minns ett Tv-program där en svensk reporter var i USA och frågade folk på gatan om de visste var Sverige låg. Kommer inte ihåg hur många som blev frågade men tror att vid tre tillfällen så pekade personen ut på USA-kartan att Sverige t ex låg i trakten kring Lake Ontario...... /Gusten Edit: La till nr på frågan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 ”Skola, vård och omsorg” är ett socialdemokratiskt mantra som hamrats in i det svenska folket med sådan kraft att ingen ens tänker tanken att fråga sig hur vårt skolsystem placerar sig i en jämförelse med andra länders. Det kan därför vara bra att känna till att trots att Sverige placerar sig i toppen när OECD´s jämför hur mycket av BNP som spenderas inom skolan hamnar svenska elever ändå inte i topp när det gäller ämnen som läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Med vår nuvarande regim och den skolpolitik som nu förs så kommer det inte att förvåna mig det minsta om Sverige fortsätter att tappa än fler placeringar när elever från olika länder jämförs. Bara så att ni vet, amerikanska elever placerar sig bättre i OECD´s jämförelse än svenska... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 19/20 och jag tycker inte att de "amerikanska" svaren var så uppåt väggarna. själv kan jag inte peka ut alla län i sverige så jag ska nog vara tyst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wizeguy Posted May 3, 2006 Report Share Posted May 3, 2006 Det kan därför vara bra att känna till att trots att Sverige placerar sig i toppen när OECD´s jämför hur mycket av BNP som spenderas inom skolan hamnar svenska elever ändå inte i topp när det gäller ämnen som läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Med vår nuvarande regim och den skolpolitik som nu förs så kommer det inte att förvåna mig det minsta om Sverige fortsätter att tappa än fler placeringar när elever från olika länder jämförs. Bara så att ni vet, amerikanska elever placerar sig bättre i OECD´s jämförelse än svenska... Måste bara fråga, var har du hämtat den infon från? Lyckas nämligen inte hitta några bra jämförelser på OECD.org. Jag hittade visserligen en något diffus angående högskolor/universitet, men inte bland grundskolorna. Dessutom har väl Sverige bland de lägre BNP, så att vi spenderar en större andel av vår BNP betyder ju inte att vi spenderar mer pengar per invånare...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 19/20, var någon fråga jag inte riktigt förstod jag fick fel på. Rätt trött. Jag vill tro att sveriges ungdomar klarar detta lätt. Men samtidigt kan jag inte veta säkert. Hade en i klassen (går 1an gymnasiet, denna individ hoppade av senare...) som skrev en mening i en svenskauppsats likt denna: Ja drog ner i stan sen å då såg vi alla d va fet nice. Då blir man rätt förvånad. Trodde lärarn skämta när hon tog upp exempel på tavlan o sa att vissa i klassen hade problem med detta och att vi fick öva oss att skriva korrekt svenska. Stolt som han var erkände han att det var han... Är ju status att inte kunna skriva...(...) Tror han bytade till en praktisk linje sen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gulo-Gulo Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Hahaha, Ungdomar eller inte, horde 2 amerikaner som stod och disskuterade om dom behovde pass for att aka till Carlifonien... Sedan av nagra andra att dom tror att Regeringen har sma "bugs" som kan flyga omkring och inhamta information, "-What do you mean, why else should they make a movie about it?" och killarna ar helt seriosa... Detta ar personer i 20-30 ars aldern. Nej, detta ar inget skamt det ar sa och det ar skrammande! Vilket en del i US ocksa tycker. Deras ungdomar verkar inte lara sig nagot utanfor US for allt fokuseras pa deras US etc och "varlden" ar US... Endast dom rika far ju kvalificerad (eller ser till att dom far kvalificerad) utbildning, men merparten amerikaner verkar inte veta mycket. Lite info. I US nar du tittar pa nyheter sa sags inte mycket om omvarlden, om Irak och om nagon motsatter sig US tankande ja da namms det, men det ar inte ofta nagot negativt sags. Jag sjalv brukar jamfora US med Sovjet som det var 20-25 ar sedan (har inte varit i Sovjet men anda) da det ar censur som galler i US. Sager du nagot negativt om Bush Admin. sa far du se upp for du kan bli rapporterad till FBI. Nagon som hade en T-shirt med negativ text, tror det var "Dumb&Dumber" och en bild pa Bush och en till. Fick ju ga av flygplanet hon skulle aka med. Propaganda trycks ut fran speciellt Fox News (har ni sett Fox News sa marker ni hur "Bush" vanliga dom ar), aven lokala CNN sa det ar ju inte konstigt att ungdomarna blir som dom blir. Detta ar sjalvupplevt och hur jag uppfattar amerikanare ar nar jag ar dar. Nagon annan kanske har en anan uppfattning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Aa, å själv tycker jag att personer som kommer från Grytgöl är dumma, eller folk som inte rakar sig under armarna, och folk som läspar lite, det låter skojigt och dumt. Och så får vi inte glömma att skratta åt alla tjocka, dom är verkligen dumma. För att inte tala om alla som jobbar med yrken dom kan bli smutsiga i, alla smarta sitter ju på kontor och håvar in massa pengar. Dessutom tycker jag att alla grönhåriga ser dumma ut, alla jag känner är det iallafall... ORDNUNG... Hade tråden handlat om Dumma afghaner, somalier eller varför inte norrmän eller finnar så hade folk med säkerhet börjat härja om rasism osv osv. När ska folk sluta dömma folk efter sitt ursprung och istället se individer? Att säga att amerikaner är puckon är att själv ställa sig i den kategorin, att säga att vissa amerikaner är puckon är det också då det är helt självklart att det finns gott om idioter i ett land med ca 300 000 000 invånare. Samma sak gäller med svenskar, afghaner, irakier och norrmän (kanske). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gulo-Gulo Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Hmm, din jamforelse e ju ganska vag tycker jag. Sager inte heller att alla ar dumma utan en del i US tycker ocksa detta ar skrammande. Handlar ju inte om dumhet, handlar ju om hur dalig information som staten ger sitt samhalle. Att dom lar sig for daligt i skolan om "varlden" har ju Amerikanare sagt som tycker att det ar for javligt. Vad ar det for rasistiskt med detta? Ar ju ingen logn utan nagot som intraffat nar man har varit dar. Med tanke pa att jag jobbat dar till och fran under 3 ars tid sa ar detta den uppfattningen jag har fatt, och jag ar ju inte ensam om den... Om jag sedan krossat dina drommar, sa ma sa vara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 SUCK... Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Jag sjalv brukar jamfora US med Sovjet som det var 20-25 ar sedan (har inte varit i Sovjet men anda) da det ar censur som galler i US. Sager du nagot negativt om Bush Admin. sa far du se upp for du kan bli rapporterad till FBI. Nagon som hade en T-shirt med negativ text, tror det var "Dumb&Dumber" och en bild pa Bush och en till. Fick ju ga av flygplanet hon skulle aka med. Propaganda trycks ut fran speciellt Fox News (har ni sett Fox News sa marker ni hur "Bush" vanliga dom ar), aven lokala CNN sa det ar ju inte konstigt att ungdomarna blir som dom blir. Nu ar du val anda ute och cyklar.... Sedan nar ar USA censurerat som Sovjet? Helt otroligt... Om det ar sa, hur kommer det sig att ALLA natverk utan Fox ar sa liberala som det bara gar och tar varje tillfalle att klandra/beskylla Bush?!?!? Hm... propaganda o fox... hort talas om CNN - clinton news network? Fraga vilken soldat som helst i USA om vilka TV stationer de helst ser pa nar de ar i gulfen... Soldaterna gillar inte BS om deras insatser... (BTW, En av mina basta polare tjanstgjorde i USMC i BADA gulfkrigen!) Du ar lite val generaliserande och har inga sma stereotyper, men det ar ju en annan sak... Haller dock med om att High School inte ar mycket att skryta med... Vilken ar "State Capitol" i Washington State, forresten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Jag är inte övertygad att det skulle bli legendariskt mycket bättre resultat i Sverige Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 20/20 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 USA ligger efter när det gäller SO ämnen ja, borde vara ganska känt nuförtiden. Däremot ligger dom bättre till inom NO ämnen, finns myckets större lektions utbud på skolorna + distans lektioner, samt möjlighet att plugga högskola tidigare. Samlad kompott. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Handvulp Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Man kan ju klanka ner på att USA's ungdom har en grymt dålig geografikunskap när det gäller utrikes, men de har de säkerligen haft ett ganska bra tag också, det är knappast något nytt. De är fortfarande en av världens starkaste, om inte den starkaste, ekonomiska makten i världen, och även starkast rent militärt också, jag tror inte man skulle kunna komma så långt om alla ens invånare var totalt ärkepucko. Vi här I europa har samma överlägsna syn på USA som många amerikaner har på oss i europa, vilket är ganska dumt egentligen eftersom vi aldrig lär komma överens om vi skall fortsätta med det. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gulo-Gulo Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Intressant, Jo sa har e det. Nar man tittar pa amerikanska TV nyheter (da jag har tittat far val tillaggas da) sa sags inte mycket om omvarlden. Det ar bara USA. Nar dom namner nagot utlandskt sa ar det ungefar Irak och Afganistan, nagot annat hor man (jag) aldrig om, och det ar ju inte direkt negativt som sags, visst sags en del saker men det ar inte mycket. Kan ju vara en del om Sydamerika da ocksa. Visst jag jobbar mycket sa jag kan ju inte sitta och kolla pa TV hela dagen, kan ju missa en del ocksa eller ha fel nyhetskanal, vad vet jag. Om man jamfor detta med BBC sa ar skillnaden stor, da jag upplever att dom har reportage fran olika delar av varlden, Europa, Asien mm och ganska manga (tuffare) debatter om diverse saker. Jo vet att CNN har en del sadant ocksa, men betydligt mindre som jag upplever det. Nu har jag nagon CNN, det ar inte International, men dar sager man inte mycket om omvarlden. Att jamfora med Sovjet (i overkant forstas) men det far ju fart pa disskusionerna, och det stressar ju upp folk, -men det kanns ju lite at det hallet. Ex. Nar Saddam i en rattegang borjade tala om att han utsatts for tortyr fran amerikaner sa stangdes hans mikrofon av -det ar ett amerikansk foretag som skoter ljudet mm. Oavsett om det ar "rappakalja" sa borde det ju ha sants. Sager inte att det ar synd om han men sand anda vad daren pastar. En engelsk sangare uttalar sig negativt om Bush, och blir innplockad av FBI. En kvinna pa ett flyg hade en T-shirt med negativ text, tror det var "Dumb&Dumber" och en bild pa Bush och en till. Fick ju ga av flygplanet hon skulle aka med. En gast-arbetare gar igenom Immigration i US och blir fragad om han tycker om att vara i USA, han sager "nej- jag trivs battre i mitt hemland" och far sitt pass ivagkastat...visst kan man tycka, men var det nadvandigt? Sma-saker kan det tyckas, men ar det frihet att INTE kunna uttrycka sig utan att fa lida konsekvenser for det? Alltsa ar inte det en form av censur? Och nej, sager inte att alla blir kastade i fangelse for sina asikter, men en del blir ju trakasserade pa ett eller annat satt, och med andra hander ingenting. MEN KOM IHAG -vad jag skrev tidigare: "Detta ar sjalvupplevt och hur JAG uppfattar amerikanare ar nar jag ar dar. Nagon annan kanske har en annan uppfattning." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ypsilon Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 ...eller hur många svenskar som kan peka ut staterna i USA. Det verkar som man gör en del prioriteringar på geografilektionerna beroende på var man kommer ifrån... asså på högstadiet hade vi prov i geografi på alla USAs stater Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 ...eller hur många svenskar som kan peka ut staterna i USA. Det verkar som man gör en del prioriteringar på geografilektionerna beroende på var man kommer ifrån... asså på högstadiet hade vi prov i geografi på alla USAs stater Vi hade alla afrikas stater och huvudstader i 6:an, men aldrig USAs. Fraga mig inte varfor vi larde oss Afrikas stater... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted May 4, 2006 Report Share Posted May 4, 2006 Ypsilon: asså på högstadiet hade vi prov i geografi på alla USAs stater Eh, det hade jag också en gång i tiden. Men jag gick ut nian 1984 så det har liksom fallit bort. /Gusten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 5, 2006 Report Share Posted May 5, 2006 Nar man tittar pa amerikanska TV nyheter (da jag har tittat far val tillaggas da) sa sags inte mycket om omvarlden. Om man jamfor detta med BBC sa ar skillnaden stor Det handlar mycket om olika media traditioner, titta på tysk TV så kommer du få samma utbud som i USA i stort sett. Dessutom är 95% av allt dubbat på tyska. Mycket så i Polen med. I regel är gamla imperium (GB,Frankrike) mer internationellt intresserade, samt då småländer(sverige, norge, danmark, holland) det finns ett mönster. I jämförelse med USA torde kineserna vara närmast internationella analfabeter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Daishuo Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Är väl iof inte så mkt att snacka om .... ca 1 av 5 ungdommar i sverige idag vet inte ens vart skövde ligger.... true i swear! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Är väl iof inte så mkt att snacka om .... ca 1 av 5 ungdommar i sverige idag vet inte ens vart skövde ligger.... true i swear! Tja...har man inte gjort GU där så finns det ju liksom ... ingen anledning heller.. (*inväntar BG el. skövdebo för straffutdelning. eller som kapten sade: "belöning".* ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Kan ju inte leva utan att ha sett Bogrens (eller kyrketorps gamla kyrka eller amundstorpsdungen eller...) Själv undrar jag hur stor del av svenska gymnasieungdomar som vet hur många län vi har i Sverige... Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Själv undrar jag hur stor del av svenska gymnasieungdomar som vet hur många län vi har i Sverige... Det vet inte jag heller utan att tänka efter ett bra tag, om ens då. Men de blir ju färre hela tiden så snart kanske det finns en chans att man kan komma ihåg det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.