Doggydriver Posted May 2, 2006 Report Posted May 2, 2006 Nejmen sedär! En till med samma problem ;) 15-20 kilo är fasansfullt mycket i muskler, kräver en enorm insats och målmedvetenhet, och tid. Inte omöjligt, men gå ut lätt. 185cm, väger idag 71kg. Vägde 72, drack öl och åt julmat två veckor, rasade till 68. Nu är jag på väg uppåt igen. Mina erfarenheter (brottats med min vikt ett tag nu) säger samma som andra härinne. Ät mycket. Ät rätt. Missa inte träningspass! Lätt att man såsar ihop och skjuter upp. Det är bara att köra igen. Jag tränar på nio reps i tre set i dom flesta olika övningar, beror självklart lite på vilken muskelgrupp vi talar om. Protein- och kosttillskott är självklart inte fel, kreatin är bra om du ska upp i vikt, men kan också ge lite "bulligare" ansikte. Något som jag låter bli (man söker väl efter jättedeffen till beach '06 ;) ) Och javisst ja, är rätt, träna rätt, missa inte träningspass /Edit: Självklart inte en bibel för hur du ska göra! Bara ett exempel, finns som du nog märker många här som kan mycket. Men från en spinkis till en annan
Patron Posted May 10, 2006 Report Posted May 10, 2006 Jag har lärt efter mina år på gymmet att känna en del kropps byggare i 110-130kgs klassen när man är där så ofta. och enda dom säger är att äta.. nu tänker folk som vanligt jovisst jag proppar i mig allt jag ser.. NEJ det är ju fel, 5-6 LAGADE måltider om dan, lycka till med det... men det är väl bara och laga enorma mål mat så det räcker till flera måltider.. dedär med att tröttna på maten har jag själv erfarenhet av, men man behöver inte äta fet o dålig mat bara för att gå upp i vikt.. lagad o bra mat i mängder, preis så myket så magen hänger med. Hålla på med tillskott o grejer är ju bara glömma om du har svårt o gå upp i vikt, det handlar om mängden mat, inte bara lite gainer o protein, de är ju något man tar efter träning och så, men maten är no det vicktigaste, samt basisk och explosiv träning. samt dricka mycket vatten, såpass mycket att du ska behöva tilsätta salter och mineraler (räcker o ta lite äppel juice och en nypa salt) så du inte får sådana brister. Ät ät ät, alla som försöker gå upp påstår att dom äter o berättar om deras stora måltider, men då har dom inte fattat ricktigt hur mycket dom behöver äta. Viljan sköter resten. kanske inte något som är rekomenderat att göra hela livet att trycka i sig mat, men så länge tillväxthotmonerna sprutar i kroppen (ungefär innan du är 25 år) så kan du nyttja tokätandet för att bli stor och itne behöva ta det allt för lugnt. Fyll frysen med kyckling o nötkött, sedan laga massa rätter med kött pasta o ris, samt ägg o keso, kesella, produkter som funkar fint. Andvänd fantasin så smakar det gott också rätt kryddor och så. Glöm itne grönsakerna, har du svårt med de så köp wok mixar, tycker jag funkar fint, häller man bara i med köttet o krydddar lite till så är det en god måltid. Ge inte upp, resultatet kommer, har jag själv beprövat och alla andra glada stora killar. Finns säkert andra uppfattningar men denna vet jag funkar som sagt. Lycka till och må bra //Patron
Krizan Posted June 23, 2006 Report Posted June 23, 2006 Väger runt 62 kg och är 162,5 cm lång, men är absolut inte fet (dock tar D-kupan upp en del vikt, runt 3 kg )! Vill gärna ha större muskler, men detta skulle innebära problem då jag tävlar i en sport som kräver långa, smidiga muskler och där stora muskler mest är i vägen (och blir skadade för att de är korta). Men vill du ha stora muskler kommer det att ta sin tid. Det tog ca 2 år för mig att gå från stel och småfet till ett smidigt muskelpaket, detta genom mycket varierad träning (en mix av skolidrott, styrketräning, judo, hockey och simning). Tips för att maximera effekten: Ät ordentligt ca 1-2 timmar innan du ska träna. Gainomax direkt efter träning, men varning för de rätt äckliga vanilj- och cappuchinosmakerna! Drick mycket vatten, börja dricka ca 1-2 timmar innan träning så vattnet kommer ut i blodet i tid. Träna inte om du är trött, sjuk eller har svår träningsvärk. Stretcha. Och gör nu inte misstaget som många hockey- och fotbollsspelare gör, de glömmer ljumskarna och blir borta i veckor.
kronvrak Posted June 24, 2006 Report Posted June 24, 2006 ät en burk majonäs till frukost? Sprid ut intaget under dagen och ät något mindre mängd än en burk ( :P) per dag så är det ett utmärkt tips. Fett är det enklaste sättet att höja sitt kaloriintag om man har svårt att gå upp i vikt, i början mättar det mer om man inte är van vid att äta fett men den effekten går över.
molin_visby Posted June 25, 2006 Report Posted June 25, 2006 jag är 183 cm lång och väger ca 81 kg. Började träna styrka i september förra året.. sen dess har jag tränat regelbundet, ca 3-4 gånger i veckan. Efter varje pass har jag druckit en gainomax ( har kostat en hel del..hehe) vägde ialla fall runt 72-74 när jag började träna och nu har jag lagt på mig några kilon muskler dårå. jag var dessutom en liten tjockis innan för några år sedan men sedan växte jag på längden förra sommaren och sedan har jag nu blivit ett muskelpaket.. för den som vill ha ut resultat från sin styrketräning så rekommenderar jag gainomax recovery.. själv gillar jag vanilj bäst. tro inte att något konstigt protein pulver funkar bättre utan det funkar lika bra med en gainomax. plus att det är godare ;) lycka till
Ing Posted June 25, 2006 Report Posted June 25, 2006 jag är 183 cm lång och väger ca 81 kg. Började träna styrka i september förra året.. sen dess har jag tränat regelbundet, ca 3-4 gånger i veckan. Efter varje pass har jag druckit en gainomax ( har kostat en hel del..hehe) vägde ialla fall runt 72-74 när jag började träna och nu har jag lagt på mig några kilon muskler dårå. jag var dessutom en liten tjockis innan för några år sedan men sedan växte jag på längden förra sommaren och sedan har jag nu blivit ett muskelpaket..för den som vill ha ut resultat från sin styrketräning så rekommenderar jag gainomax recovery.. själv gillar jag vanilj bäst. tro inte att något konstigt protein pulver funkar bättre utan det funkar lika bra med en gainomax. plus att det är godare ;) lycka till Du råkar inte vara sponsrad eller jobbar för ett visst företag som tillverkar små proteindrycker på tetrapack? ;) Gainomax har lyckats med sin marknadsföring och spridning iallafall... förmodligen delvis för att de är väldigt praktiskt förpackade. Men de smakar inte nödvändigtvis bättre än andra, inte nödvändigtvis bättre...och är ganska säkert inte mer prisvärda. I övrigt har du nog ganska rätt i vad du skriver. Vill du bli stor; Träna tungt, ät mycket.
molin_visby Posted June 25, 2006 Report Posted June 25, 2006 heh.. nej ingen sponsring eller liknande... om jag räknat rätt så har jag lagt ner ungefär 2200 hittills på gainomax.. men nu på senaste har jag lagt ner det för jag ska nu bara träna för att behålla den muskelmassa jag har och då räcker det me en banan eller ett äpple. du har rätt i att det inte är så speciellt prisvärt då det på det gymmet jag tränar på kostar 20 kr för en gainomax som är på ca 25 cl om jag kommer ihåg rätt ... lita inte helt å hållet på såna här energi å allmänt omtalade muskelprodukter utan är mycket bra mat hemma.. muskler får man inte utan bra mat och sömn !!!
Vinter Posted June 25, 2006 Report Posted June 25, 2006 Personligen som ganska fattig student är fullkorns frukostvälling fullgod ersättare av gainomax, rekommenderas Går att blanda i billigt proteinpulver om man vill med. Litet tips om man tycker det börjar bli dyrt, jämför gärna näringsvärdena på paketen.
Ing Posted June 25, 2006 Report Posted June 25, 2006 Personligen som ganska fattig student är fullkorns frukostvälling fullgod ersättare av gainomax, rekommenderas Går att blanda i billigt proteinpulver om man vill med. Litet tips om man tycker det börjar bli dyrt, jämför gärna näringsvärdena på paketen. Mjölkpulver är inte helt fel annars... prisvärt protein! Men... mat!
Krizan Posted July 2, 2006 Report Posted July 2, 2006 Gainomax är mycket bra men dock snordyrt. 189 spänn flaket på Willys, rena rånet! Fullkornsvälling? Jag vet inte, det skulle nog illa kvickt komma ut samma väg som det kom in... För övrigt började jag med Gainomax för att jag såg spelarna i Borås HC:s A-lag dricka det efter träningspassen.
Guest Fågel Fenix Posted July 5, 2006 Report Posted July 5, 2006 jag har haft till viss del liknande problem. I trean av gymnasiet vägde jag 77kg och var 189 cm lång, (2004). Jag började att träna seriöst i början av 2:an på gymnasiet, (2002) och rasade då i vikt....varför? jo..åt inte mer än tidigare. Tog ett bra tag innan jag började öka. innan mönstringen åt jag frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Då började det hända saker. När jag ryckte in vägde jag 81 kg, (jan 06) och för 1.5 månad sen vägde jag 86 kg. nu väger jag 84 men har slarvat lite med maten den senaste tiden... usch! Att lägga på dig 15- 20 kg muskler låter som en omöjlighet för mig. Jag har inte läst jättemycket träningslära men en sak som jag fastnade för var att det är väldigt svårt att lägga på sig mer m.massa än 3 kg/år. Så du har ju några år framför dig! ;) Dock skall du kanske inte bara ha muskler? En viss del fett mår ju kroppen bara bra av. Jag häller alltid på lite olivolja på min mat, dricker röd mjölk, tar extra klick smör på mackan, äter upp fläsket på köttet osv. När man ligger inne så försvinner allt på tiden i skogen ändå! Glöm inte att det är svårt att börja träna och lätt att fortsätta! När du väl börjar se resultat så vill du inte sluta!
Axly Posted July 8, 2006 Report Posted July 8, 2006 Svårt att lägga på sig ens 2 kg i rena muskler på ett år.. Iaf med rent spel.
T-76 Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Mycket mat. 6-7 ggr om dagen. Mycket styrketräning och lite cardio, en ordentlig gainer efteråt. Mycket fett av rätt sort. Fisk och vegetabiliskt. Jordnötsmör och makrill i tomatsås är riktigt bra och billiga källor av både fett och protein. Hemmagjord Gainer En halv liter mjölk En banan En dl havregryn Tre äggvitor och ett helt ägg. Smaksätt med Oboy, kaffe eller funlight. Mellanmål En Lättkesella blandad med funlight eller motsv.
Itpaystobeawinner Posted June 28, 2007 Report Posted June 28, 2007 Skulle behöva gå upp 15-20kg. Någon som har bra tränings/kost-tips för detta företag? Ät var tredje timma 8 ggr per dygn Landa på 21gram kolhydrater per kg/dag 3gram protein per kg/dag 1.5gram fett per kg /dag Uppdelat på 8st mål Uppdelningen skall se ut följande 1. 25% 2. 5% 3. 25% 4. 5% 5. 20% 6. 5% 7. 10% 8. 5% Träning är självklart styrketräning 4 ggr i veckan med en splitt som passar in här. Måndag Tisdag Torsdag fredag Andra dagar är vilodagar eller aktivvila (Inlines, promenad osv) // Lycka till Mikael Personlig tränare
LYNX Posted June 28, 2007 Report Posted June 28, 2007 för den som vill ha ut resultat från sin styrketräning så rekommenderar jag gainomax recovery.. själv gillar jag vanilj bäst. tro inte att något konstigt protein pulver funkar bättre utan det funkar lika bra med en gainomax. plus att det är godare ;) lycka till Nja det finns bra mycket bättre produkter än gainomax om vi pratar kvalitet. G.M är i mina ögon kosttillskott "light", inte rätt för den seriöst tränande. Men visst fan är det gott, kan det bero på socker?! (JAPP)
LYNX Posted June 29, 2007 Report Posted June 29, 2007 heh.. nej ingen sponsring eller liknande... om jag räknat rätt så har jag lagt ner ungefär 2200 hittills på gainomax.. men nu på senaste har jag lagt ner det för jag ska nu bara träna för att behålla den muskelmassa jag har och då räcker det me en banan eller ett äpple. muskler får man inte utan bra mat och sömn !!! Visst kan du ta en frukt efter träningen (inte det mest optimala) men protein behövs även för att behålla den "massan" du redan har. Träning = nedbrytning av musklatur, får musklerna då inte protein hamnar du i en katabol (nedbrytande) fas. Med protein, anabol (uppbyggande) fas.
daddlar Posted July 5, 2007 Report Posted July 5, 2007 Inryck: 191 cm och 64 kg Muck: 193 cm och 79 kg Undrar: Vad har blivit större? Ser ju fortfarande ut som en trådsmal sticka. Dock är jag nu betydligt starkare och har aningens bättre kondis än för ett år sen. Kan jag vara en sån som aldrig kommer få se skymten av några muskler hur mycket jag än försöker med maten och träningen?
Psk-jevel Posted July 8, 2007 Report Posted July 8, 2007 Daddlar: Du har förmodligen byggt väldigt mycket muskler i rygg och ben, som kanske inte syns direkt men som är väldigt stora muskelgrupper. Med tanke på att du fått musklerna genom att röra på dig och inte genom att pumpa på gymmet får du inte heller de "biffiga" musklerna som kroppsbyggare får. Börjar du pumpa seriöst kan du få det, men vill du verkligen ha det?
PBGRK 0506 Posted July 8, 2007 Report Posted July 8, 2007 Träna säger ni Någon som har ett mottivationspiller Har aldrigt tyckt om att ligga på gymmet, föredrar träning genom arbete. Om någon behöver en skog fälld så är det bara att säga till. det finns en verklighet också, du går inte upp 15-20kg muskler om du inte tränar
daddlar Posted July 8, 2007 Report Posted July 8, 2007 Daddlar: Du har förmodligen byggt väldigt mycket muskler i rygg och ben, som kanske inte syns direkt men som är väldigt stora muskelgrupper. Med tanke på att du fått musklerna genom att röra på dig och inte genom att pumpa på gymmet får du inte heller de "biffiga" musklerna som kroppsbyggare får. Börjar du pumpa seriöst kan du få det, men vill du verkligen ha det? Nej vill inte vara "biffig"... bara ha lite "fylligare" kropp.
g3space Posted July 9, 2007 Report Posted July 9, 2007 Det finns fem enkla grundregler att följa för den som vill gå upp i vikt: 1. Lyft tungt 2. Ät 3. Ät 4. Ät 5. Ät Svårare än så är det inte. (Jobbigt är det, men inte svårt.) Den som klagar över att han inte går upp i vikt äter i 99% av fallen inte tillräckligt.
LYNX Posted July 10, 2007 Report Posted July 10, 2007 Inryck: 191 cm och 64 kgMuck: 193 cm och 79 kg Undrar: Vad har blivit större? Ser ju fortfarande ut som en trådsmal sticka. Dock är jag nu betydligt starkare och har aningens bättre kondis än för ett år sen. Kan jag vara en sån som aldrig kommer få se skymten av några muskler hur mycket jag än försöker med maten och träningen? Träna tungt, inga pass ska vara över 50 min. Mycket viktigt med protein efter träningen samt innan du ska sova. Ät gärna multivitamin så att du är säker på att kroppen inte "strejkar" av den orsaken. Ät minst 5 ggr om dagen, mat varvat med gainers. Jag kan varmt rekommendera kreatin som ger dig en snabb viktökning och gör träningen roligare då du också blir starkare.
Lake Posted July 10, 2007 Report Posted July 10, 2007 Träna säger ni Någon som har ett mottivationspiller Har aldrigt tyckt om att ligga på gymmet, föredrar träning genom arbete. Om någon behöver en skog fälld så är det bara att säga till. Skippa gymet om du inte tycker det är roligt. Ha realistiska förväntningar, är bägge dina föräldrar smala så är du det också och kan inte bli någon "biff". Kanske ska du se till och skaffa ett yrke där du får använda musklerna och på så sätt får du på ett naturligt sätt lite mer muskler, om du börjar träna så gör något som du tycker är roligt. Det är inte så viktigt att se ut på ett visst sätt, vad nöjd med hur du ser ut idag.
g3space Posted July 10, 2007 Report Posted July 10, 2007 Träna tungt, inga pass ska vara över 50 min. Mycket viktigt med protein efter träningen samt innan du ska sova. Ät gärna multivitamin så att du är säker på att kroppen inte "strejkar" av den orsaken. Ät minst 5 ggr om dagen, mat varvat med gainers. Skriver under på allt vad Lynx säger här. Kom ihåg att träningen bara är en av tre komponenter. Missköter du kost och vila kan du träna tills du blir blå i ansiktet utan att se några resultat. Gainers är bra när man inte har tid eller ork att äta, men sträva efter att äta så mycket riktig mat som möjligt. Har jag understrukit vikten av att äta, förresten? Vill du gå upp i vikt får det aldrig gå så långt att du känner dig hungrig, då har du väntat för länge.
Matti Posted July 11, 2007 Report Posted July 11, 2007 För att kunna öka i vikt så måste du överstiga ditt dagliga kaloriförbruk. Ex: Säg att du gör av med ca 2000 kcal på en dag genom olika aktiviteter, t.ex går ut o går eller styrketränar. Då måste du få i dig över 2000 kcal, och då snackar vi inte 2100 eller 2300 utan snarare 3000-3500 kcal även mer beroende på hur snabbt du vill gå upp. Du kan gå in på denna sidan: http://kolozzeum.com/forum och regga dig där. Där finns länkar till hur man räknar ut sitt kaloriintag per dag. Finns även länkar till div. räknare för att se hur mycket olika aktiviteter gör av med. Finns också möjlighet att räkna ut hur mycket du får i dig genom mat per dag. Och som dom säger längre upp, för att bygga muskler måste du ha lite repetitioner med mycket vikt. Men glöm inte cardio, motion är alltid viktigt. Måste ju ha kondition för att orka styrketräna.
Piha Posted July 11, 2007 Report Posted July 11, 2007 Om man vill gå upp 15-20 kilo det akn inte va så lätt och omd et ska vara så man fortfarande är välltränad så tar det nog ett par år
LYNX Posted July 12, 2007 Report Posted July 12, 2007 Om man vill gå upp 15-20 kilo det akn inte va så lätt och omd et ska vara så man fortfarande är välltränad så tar det nog ett par år Snarare ca 5-10 år.
Kn_johansson Posted August 10, 2007 Report Posted August 10, 2007 tja jag skulle vilja gå upp 7-10kg innan mönstringen som förhoppningsvis är om ett ca ett år. någon som har bra tips? seriösa tips?
kronvrak Posted August 17, 2007 Report Posted August 17, 2007 tja jag skulle vilja gå upp 7-10kg innan mönstringen som förhoppningsvis är om ett ca ett år. någon som har bra tips? seriösa tips? Styrketräna med basövningar, runt tre pass per vecka Ät mycket mat. Vila
Kn_johansson Posted August 20, 2007 Report Posted August 20, 2007 tja jag skulle vilja gå upp 7-10kg innan mönstringen som förhoppningsvis är om ett ca ett år. någon som har bra tips? seriösa tips? Styrketräna med basövningar, runt tre pass per vecka Ät mycket mat. Vila jag äter nästan morsan ur huset men jag går inte upp ett gram. under julen brukar ju alla klaga på att dom går upp i vikt, alla gör tydligen det utom jag:banghead: jag gick kanske upp 1 kg efter maten sen på morgonen va allt borta igen väger just nu mellan 66-68kg ochå undrar jag hur bra igentligen kosttillskot är ?? jag börjar bli despirat.......
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.