Jump to content

Upp i vikt.


söderman

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Oj. Att gå upp så mycket i vikt är inget du gör i en handvändning direkt. Åtminstone inte om du vill ha kvar din lever. Föreslår att du pratar med en personlig tränare som har utbildning inom näringslära, men kortfattat kan man säga att du behöver styrketräna mycket och äta mycket mat med hög kvalité. Du kan ju kolla på Body, i deras forum får du nog mer tips av stora tuffa killar :D

Link to comment
Share on other sites

Bli äldre, skaffa en sambo som lagar god mat, tillbringa kvällarna hemma i soffan med myspys och snacks. Sen efter 4-5 år kommer du märka att dina tidigare problem har blivit omvända, sedan kommer du få ett helvete med att bli av med 10-15 kg kärleksmuskler... :D

Link to comment
Share on other sites

Bli äldre, skaffa en sambo som lagar god mat, tillbringa kvällarna hemma i soffan med myspys och snacks. Sen efter 4-5 år kommer du märka att dina tidigare problem har blivit omvända, sedan kommer du få ett helvete med att bli av med 10-15 kg kärleksmuskler... :lala:

 

Haha! Den enda gången jag har rört på mig var under min värnplikt. Har inte gjort mycket annat än att legat på sofflocket, och den enda motion jag fått har varit mellan kylskåpet, soffan och datorn. trots det så väger jag bara 55kg(180cm i längd) :lala:

Link to comment
Share on other sites

Bli äldre, skaffa en sambo som lagar god mat, tillbringa kvällarna hemma i soffan med myspys och snacks. Sen efter 4-5 år kommer du märka att dina tidigare problem har blivit omvända, sedan kommer du få ett helvete med att bli av med 10-15 kg kärleksmuskler... :lala:

 

Haha! Den enda gången jag har rört på mig var under min värnplikt. Har inte gjort mycket annat än att legat på sofflocket, och den enda motion jag fått har varit mellan kylskåpet, soffan och datorn. trots det så väger jag bara 55kg(180cm i längd) :lala:

 

 

Har precis samma problem (fast min vikt är 65/187) så jag är inte helt på undervikt än men inte långt ifrån. Spelar ingen roll vad jag äter, går inte upp ett kilo :(

Link to comment
Share on other sites

Intressant, jag försöker personligen bli av med vikt och viss muskelmassa.

Jag väger 85/180. Jag har på ett mystiskt sätt gått upp i vikt(2.5kg) efter det att jag ökat löpträningen. Tyvärr har jag extremt lätt att bygga på mig muskelmassa vid explosiva övningar och svårt med långdistans.

 

Jag får rekommendera de som vill gå upp i vikt att börja med att lyfta skrot, tunga basövningar, som bygger korta explosiva muskler med mer massa.

Link to comment
Share on other sites

Har precis samma problem (fast min vikt är 65/187) så jag är inte helt på undervikt än men inte långt ifrån. Spelar ingen roll vad jag äter, går inte upp ett kilo :(

 

Jag hade exakt samma situation, och exakt samma problem när jag var i din ålder, tills alldeles nyligen, då jag märkte att allt det onyttiga började sätta sina spår på bukregionen. Nu gäller det att passa chips/pasta/pommes/öl/etc-intaget och träningen noga... Enjoy while you can! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite dumt att börja frossa allt för mycket och bana vägen för hjärtproblem och annat "inte allt för roligt". Va in på Body:s forum och kolla, men det var svårt att hitta en vettig tråd motsv. att skriva i.

Är du säker på att du inte har fel på tarmsystemet?

Jag vet en kille som också hade problem att gå upp i vikt, från och till var han bara skinn o ben.

Hans problem var dock att kroppen inte kunde ta till sig näringen på rätt sätt. Var visst något med några enzymer som saknades tror jag. Det spelade alltså ingen roll hur mycket han åt, han kunde fortfarande inte komma upp i normalvikt. Resultatet blev bara att han fick springa på toa oftare.

Han fick dock några tabletter som hjälpte kroppen att ta upp näringen och på så sätt kom han upp i normalvikt.

Kanske är lika bra och gå till doktorn och kolla om de där enzymerna gör sitt jobb?

Link to comment
Share on other sites

15-20 kg muskler är mycket. Väldigt mycket. Antar att du vill lägga på dig lite hull också kanske. Ändå rådet jag kan ge är styrktreäna hårt och ät mycket. Ät riktig, näringrik mat. Inget färdigköpt microskit eller snacks.

Link to comment
Share on other sites

Healthy Weight Gain

To gain weight you must be in a state of positive energy intake. Eat well and eat more than you expend! Efforts to increase body weight may be best accomplished during the off-season, to avoid interfering with training. Studies have proven that increased muscular work combined with an adequate energy (carbohydrates and total calories) and protein (over-excessive protein won't help!) intake is an effective means to increase muscle size and strength.

*Adding about 500 calories a day will help to contribute to a gain of 1lb. per week.

These are the steps you need to look at taking with guidance from a Registered Dietitian:

  • Asses current body weight and composition
  • Evaluate Current diet and activity habits.
  • Estimate the additional energy needed to create the positive energy balance.
  • Follow progress.

 

Ways to boost your calories:

 

--Eat an extra snack, such as a bedtime peanut butter sandwich with a glass of milk.

 

--Eat larger portions at mealtime.

 

--Eat higher calorie foods.

 

 

Suggestions for increasing caloric intake:

Adapted from the ADA Sports Nutrition Book

  • Choose nutrient-dense cereals such as granola and muesli. Top with nuts, sunflower seeds, bananas, or dried fruits.
  • Cook hot cereals with milk rather than water.
  • Drink juices such as apple, cranberry, grape and pineapple.
  • Make homemade blender drinks such as smoothies or milkshakes and add peanut butter and fruits.
  • Choose hearty breads such as sprouted wheat and honey bran. Cut thick slices for sandwiches.
  • Try bean dishes such as lentils, split pea soup, chili with beans hummus and limas.
  • Sauté chicken or fish in canola or olive oil. Add sauces and breadcrumb toppings.
  • Add cottage cheese, garbanzo beans, sunflower seeds, chopped nuts, raisins, croutons and dressings made with olive oil to salads.
  • Include higher-calorie vegetables such as peas, corn, carrots, winter squash and beets.
  • Enjoy desserts such as oatmeal raisin cookies, fig bars, puddings, stewed fruit compotes, frozen yogurt, cornbread with honey, muffins, and fruit breads.
  • Try healthful snacks such as fruit yogurt, low-fat yogurt, low-fat cheese and crackers, peanuts, sunflower seeds, granola, pretzels, bagels with low-fat cream cheese and jelly, and peanut butter crackers.

fran UC San Diego
Link to comment
Share on other sites

Du skriver inte hur gammal du är, men jag får intrycket av att du är ganska ung. 20 års åldern?

 

Jag hade samma "problem " som du back in the days. Vissa människor har genetiken emot sig när det gäller sån här saker. Jag, du och många andra är "lättviktare" under en period i livet. Huruvida detta kommer hålla i sig upp i åren är svårt att säga. En god hint får du genom att studera dina föräldrar.

 

Det finns självklart saker att göra för att bättra på situationen. Mycket mat och styrketräning kommer sakta men säkert ändra på saken. MEN 15-20 kg ren muskelmassa är JÄTTEMYCKET och det tar de flesta flera år av målmedveten träning att bygga 20kg muskler.

 

Är du som jag var i 18-20 års åldern kan du äta vad som helst, när som helst, utan något direkt resultat, men beväpna dig med tålamod och ett tjockt pannben och skaffa dig lite kunskap om styrketräning och kostlära och mal på så kommer detta att ändras.

 

Ta dock en funderar på om det verkligen är jättebra att släpa på en massa extra vikt. Jag märker själv att så fort jag kommer upp över 95kg strecket så kommer problem med knäna vid löpning som ett brev på posten.

 

Skall man ha en kropp som skall användas så är enl min erfarenhet massor av muskelmassa inte alltid att föredra, även om det känns så när man är 20 år och känner sig som ett sugrör i rymden.

 

/Fenriz (194cm som vägde 78kg vid mönstring vid 18års ålder, runt 100 vid 23år och har landat någonstans mellan 90 och 95 beroende på form nu när jag är fyrhundrafemtio år gammal.. eller 30 i alla fall)

Link to comment
Share on other sites

 

Man kan inte bygga korta muskler.

 

Visst kan man det, sluta helt enkelt att stretcha ;) Nu var det muskelfibrer jag menade får be om ursäkt för att jag var otydlig.

 

Ja muskelfibrer kan bli korta men inte muskler, sålänge man inte opererar muskelfästerna. :camo:

Link to comment
Share on other sites

Ja muskelfibrer kan bli korta men inte muskler. :blink:

 

Du har abslout rätt, och läkarna har fel :P

 

http://www.google.se/search?hl=sv&q=kortare+muskler&meta=

 

Ja tyvärr kan det kännas så ibland. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: många läkare och forskare som slänger ur sig forskningsrapporter styrkertränar inte själva, således litar jag hellre på nån med praktisk erfarenhet. Det finns många rapporter där den ena motsäger den andra. Det ni diskuterar är en återkommande puck på många byggarforum. Får man korta tjocka muskler av tung träning och långa smala av lätt träning? Enligt vad jag har läst (typ BODY) är det där en myt men vad vet jag? Vad jag dock vet är att bästa sättet för att bygga muskler är TUNG styrketräning med stor hänsyn tagen till muskelkontakt. Kom ihåg att vikterna bara är ett sätt att "spänna" och belasta musklerna, utan kontakt är det värdelöst.

 

Mina tips för att gå upp i vikt (mest muskler men en del överskottsfett är oundvikligt om man vill öka snabbt och effektivt):

*Tung styrketräning med fokus på basövningar (endera marklyft, bänkpress eller knäböj ska vara med i varje pass)

*6-8 reps i 3-4 set med full kontakt i muskeln; 3-4 övningar/muskelgrupp

*Super GainersFuel efter träning (eller weiders mega mass som innhåller sjukt mycket kalorier)

*Kreatin blandat med Glutamin och snabba kolisar (maltodextrin) för att maximera upptaget av kreatinet före och efter träning samt som uppladdningsfas

*Skit i att jogga och löpträna

*Så mycket mat man orkar + lite till. Ca fyra riktiga (modifierad kostcirkel) mål mat per dag och tre mellanmål med tex lättfil+branflakes, proteinpulver, frukt i mängder, mörkt bröd, ägg etc.

*Sikta på 2-3 g protein per kilo kroppsvikt per dag (omdiskuterat om så mkt protein behövs, men varför chansa? Återigen: lite inte på Livsmedelsverket, lite på "den stora snubben" på gymet :)

*Vitamin/mineraltillskott

*Var frisk och skadefri

*Ha rätt gener :D

 

Lite av mina erfarenheter och vad som funkat för mig och andra. Finns mer o skriva om detta men jag måste gå morgonpromenad imorgon o bränna fett :P

 

/Medic

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag pratar om syftet med stretching är att töja ut muskeln. Så slipper man tex gå omkring med böjda armar som knappt går att räta ut, som tyvärr endel personer drabbas av.

 

Alltså inte debatten om långa och korta muskelfibrer, vilket även det går att bevisa lätt genom att jämföra kroppsbyggnaden mellan en explosiv 100m löpare och en långdistans 10000m löpare. ;)

 

Infomedica länken (ovan) är för övrigt en av dom bättre infosidorna jag hittat på svenska.

Link to comment
Share on other sites

Hehe känner igen detta fenomen..

 

På Mönstringen vägde jag 66kg, beslutade mig för att skita i datorspel och träna seriöst inför inryck..

efter mer än 1års intensivt tränande så hade jag gått upp till min målvikt 75kg, absolut inte 9kg muskler men enheldel..

Efter muck så vägde jag 67-68kg , fick inte i mig tillräckligt med näring under lumpar tiden så jag tappade vikt succesivt.

 

Idag väger jag 67kg / 171 cm kort och förberedd för en ny fas av målmedveten viktuppgång.

 

Enda chansen för oss med detta problem är att äta mycket mer och träna mycket mer, garanterat viktuppgång..

Jag låg på 6-7 måltider om dagen när jag tränade som hårdast, motivation och pannben krävs för och göra något sånt här, för det är inte kul i längden när du känner att du är mätt men endå trycker i dig en gainer alt proteindrink för sakens skull..

 

Mitt råd är , gör ett schema, ett väldigt väl planerat som du lovar att följa full ut, annars finns risken för att fruntimmer och annat bus förstör din planering =)

 

Lycka till nu!

Link to comment
Share on other sites

Träna säger ni :tveka: Någon som har ett mottivationspiller :Malaj: Har aldrigt tyckt om att ligga på gymmet, föredrar träning genom arbete. Om någon behöver en skog fälld så är det bara att säga till.

Bor du så till att du har tillgång till gym?

Leta då upp en träningspolare och gå dit och sätt igång! Att ha någon som drar i en ibland när man bara vill ligga hemma vid TV:n är bästa motivationen som finns.

Link to comment
Share on other sites

Träna säger ni :tveka: Någon som har ett mottivationspiller :Malaj: Har aldrigt tyckt om att ligga på gymmet, föredrar träning genom arbete. Om någon behöver en skog fälld så är det bara att säga till.

Bor du så till att du har tillgång till gym?

Leta då upp en träningspolare och gå dit och sätt igång! Att ha någon som drar i en ibland när man bara vill ligga hemma vid TV:n är bästa motivationen som finns.

 

Speciellt om denna någon är en kompis som är lite starkare och större än dig. Ge dig fan på att om X mån/år äga honom totalt. Första halvåret är dock ändå bara uppvärmning, så låt inte en trög start bromsa dig.

Link to comment
Share on other sites

Om du vill gå upp 15-20 kg utan att träna finns ett enkelt sätt. Nintendo och ostbågar.

 

Om du inte har motivation nog att träna så föreslår jag att du lär dig leva med den kropp du har. Även om man gärna vill känna sig lite stor och stark, så är smal bättre än tjock ur hälsosynpunkt. 15-20 kg extra fettvikt är inte det bästa man kan göra för att hjärtat skall må bra.

 

Jag skulle absolut rekomendera dig att börja träna på ett eller annat sätt. En kropp som används kommer ofelbart att lägga på sig muskler. I vilken omfattning beror på träningsmetod och gener.

 

Försök göra något du tycker är roligt. Innebandy med polarna kanske? Komplettera med genomtänkt, tung styrketräning ett par ggr i veckan, gärna tillsamman med någon kamrat så ni kan hjälpas åt att sporra varandra.

 

Inte helt optimalt för att uppnå maximal viktökning, det är sant, men gillar man inte att träna så är det inte vettigt med ett hardcore kroppsbyggar upplägg.

 

Tungt arbete hjälper självklart till, men det gäller att du får i dig ordentligt med bra mat så du inte förbränner mer än du tar in, då går du ned ännu mer i vikt.

 

En nackdel är att tunga jobb ofta är relativt enformiga, samt att kroppen snabbt vänjer sig vid en viss nivå av ansträngning. För att kroppen skall lägga på sig muskelmassa krävs att man lurar den att överkompencera, och för att den skall göra det krävs enkelt utryckt att du anstränger musklerna lite mer än vad de egentligen klarar av hela tiden.

 

F.

Link to comment
Share on other sites

Förbered dig på en total livsomställning om du "latat & inte tränat innan". Är massor, börja med matdagbok och träningsdagbok om du skall vara seriös. För du väl bli stor och få muskler? Okej, då är det diciplin som gäller.

 

En regel är ju 2g protein per fettfri kroppsvikt både för viktnedgång och viktuppgång.

Ej överdriven cardio.

 

 

Bra att du har ett mål. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...