Jända Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Hemvärnet, som till största delen består av förvärvsarbetande medelålders män, borde kunna finansiera sina ”träningsläger” själva och inte förvänta sig att skattebetalarna skall stå för kostnaden! Nr 3... Detta var så urbota korkat att jag nästan fick akut hjärnbrist! Korplaget i fotboll/motsv bidrar till sammhället på vilket sätt, annat än som en belastning för sjukvården? Har alltid förvånat mig över varför ingen privat arbetsgivare har knorrat över idrottsutövande? Vid idrottsskada får ju arbetsgivaren betala sjukersättning som vanligt, medan den skadade anställde går ekonomiskt skadesfri, därför att Folksam fyller på upp till 100%. Mycket dyrare för arbetsgivaren än en HV-vecka! Arbetsgivarna knorrar inte för att idrottande människor i allmänhet mår bättre än de som inte gör det. De får bättre immunförsvar osv. Vilket i allmänhet gör att de är sjukare mindre än icke-aktiva människor. Alltså går det ju mer eller mindre jämt ut när det gäller sjukpenning osv. Quote
dalmas Posted April 8, 2006 Author Report Posted April 8, 2006 Hemvärnet, som till största delen består av förvärvsarbetande medelålders män, borde kunna finansiera sina ”träningsläger” själva och inte förvänta sig att skattebetalarna skall stå för kostnaden! Nr 3... Detta var så urbota korkat att jag nästan fick akut hjärnbrist! Korplaget i fotboll/motsv bidrar till sammhället på vilket sätt, annat än som en belastning för sjukvården? Har alltid förvånat mig över varför ingen privat arbetsgivare har knorrat över idrottsutövande? Vid idrottsskada får ju arbetsgivaren betala sjukersättning som vanligt, medan den skadade anställde går ekonomiskt skadesfri, därför att Folksam fyller på upp till 100%. Mycket dyrare för arbetsgivaren än en HV-vecka! Arbetsgivarna knorrar inte för att idrottande människor i allmänhet mår bättre än de som inte gör det. De får bättre immunförsvar osv. Vilket i allmänhet gör att de är sjukare mindre än icke-aktiva människor. Alltså går det ju mer eller mindre jämt ut när det gäller sjukpenning osv. Det föll bort ett elit- framför idrottsutövande i mitt tidigare inlägg. De positiva effekterna av motion får du redan vid promenader i raskt tempo. Mycket mindre skaderisk än t ex fotboll och innebandy. Quote
Fu Pedersen Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 I det här fallet har jag faktist delvis svårt att hålla med Rifleman helt och hållet DÄREMOT så ligger det en hel del i det han skriver.Hand upp alla som tror att tex FRO och Bilkåristerna faktist är med och övar med förutsättning att de skall kunna sättas in i ett skymningsläge med luftlandsatta sabotageförband och samtidigt bara vilja vara beväpnad med pistol eftersom det är så bökigt med en AK......... Jag tror helt klart mer på FRO eller Bilkåristernas förmåga att lösa sin uppgift vid ett skarpt läge än på 30 h hemvärnare. Att upprätta samband eller sköta transport är uppgifter som inte förändras speciellt mycket med tiden eller läget. Att däremot stå med ett skarpladdat vapen, som skyddsvakt, har lika många lösningar som det finns scenarion. Ett felaktigt agerande där kan få konsekvenser mångt mer förödande än ett sambandsproblem eller felkörning. En felkörning rättar man genom att vända och köra rätt väg, ett sambandsproblem löser man genom felsökning, ett vådaskott går ej att återkalla. Quote
Fk Satan Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Nu är det så att alla i hemvärnet inte behöver vara skyddsvakter. Utan de kan stå som vakt enl principen "Vakt/bevaknings soldater" då har de inte skyddslagen i ryggen utan uppträder med envarsgripande och nödvärnsrätt och kan då ha en chef som har skyddsvakts behörigheten. De kan frivilligt hålla kvar individer invid objektet i väntan på chef som kan med stöd av skyddslagen besluta om avvisande, avlägsnande eller omhändertagande. Men de aktuella soldaterna ifråga står för utövandet av chefens order. Ja jag vet att detta är en slamkrypare i det hela men det funkar. Vad gäller nivån på skyddsvakter inom Hv är det 75% som ska vara skyddsvakter. inom IP är det 100%. Ska man då offra 20h av KFÖ veckan på skyddsvakt så blir det inte mkt tid kvar för övriga soldatförmågor... Quote
dxl Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 Jag tror helt klart mer på FRO eller Bilkåristernas förmåga att lösa sin uppgift vid ett skarpt läge än på 30 h hemvärnare Om vi med skarpt menar att det på andra sidan Sverige skett ett attentat och sedan blivit HV larm, ja då kanske. Om vi med skarpt menar att det finns en hotbild i närmiljön och man måste arbeta under sömnbrist, stress och utan att veta när man kommer hem... Då hävdar jag att du har åt helvete fel iaf när det gäller FRO och äldre bilkårister Quote
tinhead Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 ett långt och välskrivet inlägg ang KFÖ-vecka.. "Nådastöten för Hemvärnet" http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/article.php?id=15125 Känns som att hela idén har hängt upp sig på gamla tidens KFÖ? Quote
GC1 Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 I det här fallet har jag faktist delvis svårt att hålla med Rifleman helt och hållet DÄREMOT så ligger det en hel del i det han skriver. Hand upp alla som tror att tex FRO och Bilkåristerna faktist är med och övar med förutsättning att de skall kunna sättas in i ett skymningsläge med luftlandsatta sabotageförband och samtidigt bara vilja vara beväpnad med pistol eftersom det är så bökigt med en AK......... Jag tror helt klart mer på FRO eller Bilkåristernas förmåga att lösa sin uppgift vid ett skarpt läge än på 30 h hemvärnare. Att upprätta samband eller sköta transport är uppgifter som inte förändras speciellt mycket med tiden eller läget. Att däremot stå med ett skarpladdat vapen, som skyddsvakt, har lika många lösningar som det finns scenarion. Ett felaktigt agerande där kan få konsekvenser mångt mer förödande än ett sambandsproblem eller felkörning. En felkörning rättar man genom att vända och köra rätt väg, ett sambandsproblem löser man genom felsökning, ett vådaskott går ej att återkalla. Jaha... så det värsta som kan hända med den kvinnliga bilkåristen är att hon kör fel eller att Herr FRO inte anslutit alla sladdar rätt? I min värld kan all skit som man kan tänka sig drabba vem som helst på förbandet, bilkåristen kan vara utanför tältet för att pissa tillsammans med FROaren precis när det smäller och då har vi 2 stycken soldater utrustade med pistol som har utbildast i worst case scenarion av typen "missat oskyltad avfart eller kontrollera kanaldatan" som får ta den första smällen. Jag tror att många soldater kommer till korta i det här läget men att tro att man inte kan hamna i smeten bara för att nån sagt att man bara ska pilla radio eller köra tgb20 är snudd på sinnesjukt. Quote
Fk Satan Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 @tinhead Kul att "majoren" (RW) har skrivit ihop ngt så fint. Visst har den gammla Mj från SSN och I20 tiden en del kloka synpunkter men personligen tycker jag inte att "challe" har lyckats allt för väl i sina synpunkter. och att samtliga Gruppchef, Plutonchef, Kompanichef skrivit under på detta är lite i överkant. Jag kunde med hjälp av 10min ICQ/MSN/SMS konstatera att det inte var 100% som skrivit under på detta ur den bataljonen.... Men det finns ett antal kloka poänger som även challe har lyckats hitta.... @GC1 mmm hur stor nytta har vi av bilkårrister som nästan aldrig använt sin pistol när skiten träffar fläkten? problemet är idag att det inte finns ngt systemtänkande alla är så fokuserade på sin uppgift.... tragiskt... @övriga KFÖ-veckor för Hv är bra! men de skall då vara ett komplement till ordinarie utb. verksamhet. Det ska vara ett slutmål för bataljonerna ifråga. De olika bataljonerna går i 3-års cyklar. och år tre avslutar de med en kfö-vecka där allt testas, klarar de enskilda plutonerna att lösa sina uppgifter under en veckas tid? fixar bataljonen det? Quote
GC1 Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 Efter att ha gått några FBUveckokurser så är jag övertygad om att det är framtidens melodi med ett slags KFÖ, hur de sen skall utformas tillsammans med den övriga vht och hur ev kompensation skall se ut har jag ingen aning om, däremot så är jag fullständigt övertygad om att man inte kan upprätthålla den nivå av färdigheter i förband som krävs om det i fortsättningen bara duttas med helger. Quote
201 Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 Jag håller med Fk Satan, om att en modell där vi vart tredje år har en "veckoövning" för varje bataljon vore bra. Det som vi behöver bli bättre på är organisationskännedommen och systemtänkandet. Vi måste helt enkelt trimma ihop våra bataljoner genom att med jämna mellanrum genomföra övningskontroller där vi övar "realistiskt" med varje individ på sin tänkta befattning under en längre period. Då kommer vi att kunna identifiera eventuella brister och arbeta med dem under kommande utbildningsperiod. Som många har varit inne på så är den ekonomiska faktorn och arbetsgivarnas inställning som är avgörande om denna "utopi" ska kunna förverkligas. Personligen drar jag mig numera för att deltaga i centrala fbu-kurser, på grund av de ekonomiska förlusterna. Jag valde dessutom att enbart "offra" en arbetsdag under CC06, eftersom jag som konsult måste motivera mina privata aktiviteter både för arbetsgivare och uppdragsgivare (som har ekonomi och projektplaner i fokus). Här har alla vi inom FM organisationsparaply ett stort jobb att göra, ordna med goda ekonomiska förutsättningar samt informera samhället om den nytta som samhället har av ett väl fungerande HV. Inom HV i Linköping har det gått ut en inbjudan om att deltaga i en övningsvecka med SGI-ersättning, denna övning ska gå av stapeln ute i Kvarn/Prästtomta i början av sommaren. Den är riktad till samtliga HV-soldater inom 1 bat i Östergötland. Anmälan är på individnivå ej grupp eller pluton, och är väl ett test för att kunna utvärdera möjligheterna till en längre utbildningsvecka per år. Det ska bli intressant att följa utvecklingen av den verksamheten, för där kommer vi nog att kunna identifiera en hel del positiva och negativa erfarenheter av en så kallad "kfö-vecka". Nu lite OT (BlåGul, ta hänsyn till min höga ålder och mentala instabilitet) Som vanligt när det drar ihop sig till trådar som berör HV, så dyker det upp (inte alltid klart uttalade) tankar och idéer som jag vill påstå bygger murar inom vår organisation istället för att få oss att samverka till ett bra HV. Inte så ofta uppfattar jag det som att det finns en del fördommar om oss vanliga "HV-gubbar" (dåligt engagemang, sämre soldater etc.), som kommer från de lite mer motiverade "IP-gossarna", vilket jag tycker är synd för vi ska ju verka tillsammans (fast ni vill aldrig öva med, bara mot (kan vara en lokal företeelse)). Dock kan jag inte hålla mig från att lufta min egna unkna fördom i detta inlägg. Majoriteten av "IP-gossarna" har gjort sin GU vid icke stridande befattningar (en personlig reflektion när jag läser igenom profilerna hos "många" av medlemmarna på detta forum", samt kommit i kontakt med IP vid olika tillfällen) och har därför behov av att ta igen detta genom att hävda sig som "supersoldater" inom IP. Dessa individer behöver nog mer än en vecka om året för att ta till sig de erfarenheter och kunskaper inom ytövervakning, eskorttjänst och eldöverfall som jag och andra "HV-gubbar" lärde oss inom de traditionella "stridande" befattningarna, under vår GU. *duckar och tar skydd innan pajkastningen tar fart* 201 => <= SoldF Quote
FkN Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 Nu lite OT (BlåGul, ta hänsyn till min höga ålder och mentala instabilitet) Efter 8 år i Hv så stog jag själv inför ett vägval, avrusta eller söka annat förband. Det nya förbandet blev en IP, och jag är rätt så säker på att det kommer bli minst 8 år till. Fördelarna med IP som jag ser det: * Lägsta nivån är högre än med en 20h hvplut. * Man slipper en massa "befäl" på kompaninivå som tycker en massa saker. * Verksamheten är prioriterad från utb-grp och till viss del inom bataljonen. Sedan så tycker jag att det låter som om företelsen att IP soldaterna inte gjort GU i stridande befattning verkar vara lokal. I min IP så är det en blanding av folk från i princip alla gruppslag och regementen. Quote
Rifleman/Medic Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Hemvärnet, som till största delen består av förvärvsarbetande medelålders män, borde kunna finansiera sina ”träningsläger” själva och inte förvänta sig att skattebetalarna skall stå för kostnaden! Nr 3... Detta var så urbota korkat att jag nästan fick akut hjärnbrist! Korplaget i fotboll/motsv bidrar till sammhället på vilket sätt, annat än som en belastning för sjukvården? Hur kan du kalla det korkat? Jag köper att du lackade till på det jag skrev då formuleringen inte var den bästa (en förklaring kom senare) Men! Det är uppenbart att Medic syftar på den delen av hemvärnet som gör skäl för dess dåliga rykte. Med handen på hjärtat, hur många i ordinarie hemvärnet övar för att klara av rent praktiskt och ha viljan att lösa sin ställda uppgift skarpt? Ställ den skaran mot skaran som hänger kvar då de får en uniform ypperlig att jaga i eller en möjlighet att komma hemifrån och snacka skit med grabbarna? Givetvis så ska skitsnacket inte undergrävas då det är en viktig del av sammanhållningen. Men, de som gör det för bara den skullen och inte klarar av sin egentliga uppgift, vill du helt ärligt behålla dessa individer i hv? Nu raljerar jag men jag tror det behövs... Det är uppenbart att Rifleman/Medic med sitt inlägg avser ALL verksamhet inom hemvärnet och frivilligorganisationerna. Quote
Uttern Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Nu lite OT (BlåGul, ta hänsyn till min höga ålder och mentala instabilitet) Efter 8 år i Hv så stog jag själv inför ett vägval, avrusta eller söka annat förband. Det nya förbandet blev en IP, och jag är rätt så säker på att det kommer bli minst 8 år till. Fördelarna med IP som jag ser det: * Lägsta nivån är högre än med en 20h hvplut. * Man slipper en massa "befäl" på kompaninivå som tycker en massa saker. * Verksamheten är prioriterad från utb-grp och till viss del inom bataljonen. Sedan så tycker jag att det låter som om företelsen att IP soldaterna inte gjort GU i stridande befattning verkar vara lokal. I min IP så är det en blanding av folk från i princip alla gruppslag och regementen. Vad menar du med att du "avrustade och sökte till annat förband"? Insatsplutonerna är ju allra högsta grad Hemvärnet, du har väl bara bytt pluton? Det låter vidare som du haft otur med ditt tidigare kompani (Arlanda??) /Ola Quote
Mirage Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 (edited) Vad menar du med att du "avrustade och sökte till annat förband"? Insatsplutonerna är ju allra högsta grad Hemvärnet, du har väl bara bytt pluton? Det låter vidare som du haft otur med ditt tidigare kompani (Arlanda??) /Ola Du läste nog fel på ett ord. ;) Om du läser "avrusta eller söka annat förband" (som det står i inlägget) så blir det hela fullt förståligt enligt min mening. /Dennis Edited April 10, 2006 by Mirage Quote
Hans Engström Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Det finns i och för sig nog ett särintresse att inte öva HV på komp och bat nivå eftersom otillräckligheten i organisationen blir alltför synbar då. Jag syftar på bristen på batenheter såsom en separat trosspluton (vliket medför att det är omöjligt att försörja enheterna), bristen på skydd för batstab (kräver att batstab hängs på ett skttekompani), avsaknaden av skyddspersonal på stabs- och trosstroppen (måste samgruppera en pluton helst), och dom helt avgörande redundansbristerna vilket innebär att jag bedömer att inget HV förband idag klarar att lösa sina uppgifter över tiden utan stöd från bas motsv. Quote
Hornet Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 (edited) Tross pluton behöver väll knappast skydd uttifrån eller? Låg på Tross Kompani 2004-2005 och allt Skydd sköttes av egen personal med dom vapen vi hade samt Kulspruta 58 och Pskott något annat skydd såg man inte. Dock fick vi väll lite stryck när en Fientlig 122 rullade in mitt i Tross kompaniet :P En Bat stab räcker väll med en Pluton tex för närskydd eller behöver dom värkligen ett kompani? Ville man så borde man väll rätt lätt kunna lössa detta? Edited April 10, 2006 by Sandqvist Quote
FkN Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Vad menar du med att du "avrustade och sökte till annat förband"? Insatsplutonerna är ju allra högsta grad Hemvärnet, du har väl bara bytt pluton? Det låter vidare som du haft otur med ditt tidigare kompani (Arlanda??) /Ola Jag bytte md-grupp. Vi är i högsta grad olika förband även fast alla tillhör Hv. Quote
dxl Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 (edited) Tross pluton behöver väll knappast skydd uttifrån eller? Låg på Tross Kompani 2004-2005 och allt Skydd sköttes av egen personal med dom vapen vi hade samt Kulspruta 58 och Pskott något annat skydd såg man inte. Är du säker på att så var fallet i kriorg också? För oss var det likadant, vi skötte eget skydd utav kompanistaben, men i kriorg hade vi både robot och skyttepluton som skötte sånt. Stabspersonal ska inte behöva avdelas för närskydd då den lediga tid man får bäst används till att äta, sova och rent allmänt ta en paus. Edited April 10, 2006 by dxl Quote
Hans Engström Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Sen är det så att minst 50% av tross och stabspersonal i HV inte behöver vara beväpnade om de inte själva vill (undantaget sjv, som inte får). Vissa av de som får, bör nog inte. Quote
GC1 Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Sen är det så att minst 50% av tross och stabspersonal i HV inte behöver vara beväpnade om de inte själva vill (undantaget sjv, som inte får). Vissa av de som får, bör nog inte. Amen! fast frågan är väl vem som kommit fram till slutsatsen att man inte behöver vara ordentligt beväpnad....... samma framsynta människa som kom fram till att en pistol duger utmärkt till strid även för någon som knappt klarade av att genomföra strid med kpist Quote
Bolle Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Tross pluton behöver väll knappast skydd uttifrån eller? Låg på Tross Kompani 2004-2005 och allt Skydd sköttes av egen personal med dom vapen vi hade samt Kulspruta 58 och Pskott något annat skydd såg man inte. Dock fick vi väll lite stryck när en Fientlig 122 rullade in mitt i Tross kompaniet :P En Bat stab räcker väll med en Pluton tex för närskydd eller behöver dom värkligen ett kompani? Ville man så borde man väll rätt lätt kunna lössa detta? Du har aldrig sett en batStab i HV, va? De grabbarna är inte 19 år längre. Sist jag var i kontakt med en BatStab på en HV-övning hade den nye BatChefen tvingat dem att sova i tält 20 ("Nej, ni får inte sova i barack som ni brukar. Detta är en tillämpad övning!"). Morgonen efter berättade han att det första de fått göra efter att ha tillbringat 1,5 timme med att slå upp tältet var att göra om jobbet; de hade nämligen slagit upp tältet uppochner! Tror kanske inte att just de människorna skulle vara så värst lämpade att sköta sitt eget närskydd... Frågan är om de var särskilt bra på nånting alls, egentligen. /Bolle Quote
Fk Satan Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Kan berätta många roliga historier om bat-staber inom hv... men nu när jag är stabsråtta blir det lite som att skjuta sig själv i foten. Men jag jobbar på att förbättra stabens uthållighet i fält. Nästa gång hoppas jag att det tar mer än 1 timme innan de första individerna hamnar i fältkoma... Quote
GeBe Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Det finns i och för sig nog ett särintresse att inte öva HV på komp och bat nivå eftersom otillräckligheten i organisationen blir alltför synbar då. Jag syftar på bristen på batenheter såsom en separat trosspluton (vliket medför att det är omöjligt att försörja enheterna), bristen på skydd för batstab (kräver att batstab hängs på ett skttekompani), avsaknaden av skyddspersonal på stabs- och trosstroppen (måste samgruppera en pluton helst), och dom helt avgörande redundansbristerna vilket innebär att jag bedömer att inget HV förband idag klarar att lösa sina uppgifter över tiden utan stöd från bas motsv. Nu ska väl inte alla 16 timmarsövningar tas som något slags bevis på hur det kommer att se ut i stora kriget. Självklart roterar plutonerna inom kompaniet mellan att lösa uppgift, återhämta och skydda bas, eventuellt kan de två sista kombineras. Kompanierna roterar även ansvaret för att skydda Bat UH och Stab. Är dock ganska tråkigt att öva på att återhämta så det skippar man och ger i stället alla plutoner "skarpa" uppgifter att lösa, vilket lämnar de viktiga delarna hängandes... Detta är något man skulle kunna vinna på med längre övningar med realistiska uppdrag för bataljonerna. Det som saknas inom organisationen för att lösa detta på ett bra sätt är, som jag ser det, fordon. En minibuss +ev. en pickup per grupp hade varit något... Quote
Hans Engström Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 Det är taget, fast jag anser att det borde finnas en vaktgrupp på varje kompani (som det var förr) och en vakttropp på ledningspluton på Batstaben. Quote
tinhead Posted April 10, 2006 Report Posted April 10, 2006 har inte batstaben en vakttropp/grupp? Måste ha råkat språka med en som broderade ut sin tjänst lite kanske... :P Quote
jed Posted April 11, 2006 Report Posted April 11, 2006 har inte batstaben en vakttropp/grupp? Måste ha råkat språka med en som broderade ut sin tjänst lite kanske... :P När jag gjorde min gu (kb batstab, 13 norrlandspionjär bataljonen) så hade vi en pluton närskydd och tillgång till två plutoner robot56 och två skytteplutoner. Visserligen så var rb56 och skytteplutonerna i princip alltid någon annanstans, men vid behov kunde vi kalla in dom. Vi behövde aldrig sköta vårt eget närskydd eller inpasseringskontroll. Detta var 97-98. Quote
KalleSWE Posted April 14, 2006 Report Posted April 14, 2006 (edited) Fråga, klarar en grupp att bevaka en bat/komp stab övertiden? Näe detta är väl en ypperlig uppg. för IP ;) Edited April 14, 2006 by KalleSWE Quote
larsev Posted April 15, 2006 Report Posted April 15, 2006 har inte batstaben en vakttropp/grupp? Måste ha råkat språka med en som broderade ut sin tjänst lite kanske... :P När jag gjorde min gu (kb batstab, 13 norrlandspionjär bataljonen) så hade vi en pluton närskydd och tillgång till två plutoner robot56 och två skytteplutoner. Visserligen så var rb56 och skytteplutonerna i princip alltid någon annanstans, men vid behov kunde vi kalla in dom. Vi behövde aldrig sköta vårt eget närskydd eller inpasseringskontroll. Detta var 97-98. Nu får vi se till att hålla isär GU och HV. Bat. staben har en vaktgrupp till sitt förfogande för sitt eget skydd. Kompanistabens skydd utgörs enbart av stabens stabs- och betjäningspersonal. Angående beväpning så skall det vara så att all personal undantaget eventuellt sjukvårspersonal skall vara beväpnad. Om det nu INTE är så under övningar har med logistik att göra då avtalspersonalen inte har något vapen hemma och det inte är alls säkert att "Loggen" har k-pist etc. hemma för utlåning. Quote
Jända Posted April 15, 2006 Report Posted April 15, 2006 ett långt och välskrivet inlägg ang KFÖ-vecka.. "Nådastöten för Hemvärnet" http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/article.php?id=15125 Känns som att hela idén har hängt upp sig på gamla tidens KFÖ? Vill diskutera denna debattartikel lite mer. han skriver: "Utlandstjänst I slutet av artikeln på sidan 9 säger Grahn: "Skytteltrafik pågår mellan hemvärnet och utlandsstyrkorna" när han beskriver sin framtidsvision. Vi är helt övertygade om att när hemvärnsmännen tvingas skriva på kontrakt som innebär obligatorisk utlandstjänst är det tack och adjö för väldigt många av dem, speciellt dem som har familj och barn." Är det bara jag som reagerar lite på detta påstående. Känns lite illvilligt att tolka "Skytteltrafik pågår mellan hemvärnet och utlandsstyrkorna" som att alla som skriver på för HV förpliktar sig även till US. Jag tolkar det helt enkelt på det sättet att RiksHVled vill se att de som gör utlandstjänst även ser det som naturligt att vara med i HV. Tycker det verkar märkligt att man skulle vilja förstöra en annars rätt bra debattartikel med en sån här avslutning.. Quote
Ukko Lode Posted April 18, 2006 Report Posted April 18, 2006 Lite OT... Perspektiv på tidsinsatsen i Hv. Norska Innsatsstyrken skriver avtal på tre år om upp till 25 dagars övning/år. Ytöver det kan kurser och övningar tillkomma. Om jag inte missminner mig så är det ungefär samma tider i TA (UK). Jag skulle inte tro att man har dragit till med tiderna bara på skoj, utan antagligen är tidsuttaget relaterat till uppgift och erforderlig förmåga. Jag tror inte att det dröjer särskilt länge till innan HV insats är i närheten med högre krav, bindande kontrakt och mer övningstid. Så, en KFÖ-vecka tror/hoppas jag bara är början. Quote
Recommended Posts