Troppchefen Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Så de tidigare utlovade bilderna uppeinte så mycket radar kanske men lite betong Pr0n... http://demo.rhdf.net/bunker/oxel/ Det är var ju kul att se. Det här kan man kanske kalla den fortifikatoriska flygstridsledningens vagga. Byggdes till ett "försökslfc" medan andra sektorer fick hålla till i kanslihusets källare och gymnastiksalar. I förhållande till ytan fanns det ovanligt många StriL anläggningar i det som var sektor O1. Quote
rhdf Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Jag skall försöka göra en mer omfattande "inventering" av denna anläggning, med lite tur kan jag även få möjlighet att se insidan Som jag fattat det så var detta just nån form av försöksanläggning den skarpa STRIL anläggningen fanns i kanslihusets källare på bråvalla en intressantsak med anläggningen är läget, den ligger mitt i en park i ett bostadsområde som började byggas redan på sent 20-tal anläggningen byggdes runt 1940 Quote
Bergmannen Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Jag skall försöka göra en mer omfattande "inventering" av denna anläggning, med lite tur kan jag även få möjlighet att se insidan Som jag fattat det så var detta just nån form av försöksanläggning den skarpa STRIL anläggningen fanns i kanslihusets källare på bråvalla en intressantsak med anläggningen är läget, den ligger mitt i en park i ett bostadsområde som började byggas redan på sent 20-tal anläggningen byggdes runt 1940 Detta är väl den anläggning som först var lc (VK2) och som -45 blev Sveriges första LGC? Stämmer att den samövade med en transportabel LGC som placerades inne på F13. Om jag förstått saken rätt var den i drift i denna roll till och med att LFC 01 Höken i Svärtinge tog över via Stril 50/60:s intåg i sektorn, sedemera assisterade av rrgc/f rockan och vesslan i Hannäs och Drömgruvan. Vad som hände då med loklerna är oklart - civilförsvaret/kommunen/räddningstjänsten kanske? Quote
rhdf Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Exakt vad anläggningen använts till efter att man flyttade verksamheten vet jag inte.. än tydligen är det kommunen som ansvarar för den just nu, men det verkar inte finnas nån verksamhet i den jag har sett bilder innifrån och ett tydligt tecken på inaktivitet är de 30 cm vatten som fanns på golvet ;) Quote
106 Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Hur många Lgc och Lfuc hade vi (som mest)? Hade de också djurnamn som FAR-kod? Fanns det tillräcklig mängd personal krigsplacerad för att bemanna samtliga eller hade man några "i reserv", på samma sätt som det fanns fler flygbaser än basbataljoner? Quote
Bergmannen Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Hur många Lgc och Lfuc hade vi (som mest)? Hade de också djurnamn som FAR-kod? Fanns det tillräcklig mängd personal krigsplacerad för att bemanna samtliga eller hade man några "i reserv", på samma sätt som det fanns fler flygbaser än basbataljoner? Det tar alldeles för lång tid att svara på. Rekommenderar dig tre böcker: - Spaning mot skyn (Bernt Törnell) - Myran (Bjärne Darvall) - Luftens dirigenter (Bjarne Darvall) Om du har dessa tre i din bokhylla så kan du allt värt att veta (nästan) om Stil i Sverige från 20-talet fram till dagens StriC. Good luck! Quote
Bocken 853 Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Bocken bemannades av Fv men där fanns även personal från flottan som satt med eget plott och ppi för sjöbevakning. Är det någon som vet om denna lilla kloss hade ett eget djurnamn? Vet du när flottan var aktiv i Bocken? Trodde enbart att detta gällde Myran. Quote
Ragulin Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Om Bocken var det stora bergrummet utanför Degerberga i Skåne, så satt flottan där i ett litet hörn fram till i början av 80-talet (82-83? I varjefall tills man hade byggt ut STINA). Man kollade länkade KSRR-bilder från Skånes ost och sydkust och rapporterade till BoMö (Malmö Marina Bevakningsområde). Jag vet inte om flottisterna hade en egen anropssignal, men jag förmodar det. Jag satt själv en sväng på KSRR 644, som låg ute på Kullaberg. När vi rapade in flyg, så gjorde vi detta till Flygvapnet och då kallade vi oss Snäppan. Vår anropssignal under kommunikation med flottan var BIH. Quote
106 Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Hur många Lgc och Lfuc hade vi (som mest)? Hade de också djurnamn som FAR-kod? Fanns det tillräcklig mängd personal krigsplacerad för att bemanna samtliga eller hade man några "i reserv", på samma sätt som det fanns fler flygbaser än basbataljoner? Det tar alldeles för lång tid att svara på. Rekommenderar dig tre böcker: Om någon vet borde det inte ta längre tid att svara på än att räkna upp alla radarstationer av en viss typ, som tidigare i tråden. Visst är böcker bra, men jag tycker inte Stril är så intressant att jag tänker införskaffa några i ämnet, då blir det böcker om flygteknisk utveckling istället. Quote
KD803 Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Om Bocken var det stora bergrummet utanför Degerberga i Skåne, så satt flottan där i ett litet hörn fram till i början av 80-talet (82-83? I varjefall tills man hade byggt ut STINA). Man kollade länkade KSRR-bilder från Skånes ost och sydkust och rapporterade till BoMö (Malmö Marina Bevakningsområde). Jag vet inte om flottisterna hade en egen anropssignal, men jag förmodar det. Jag satt själv en sväng på KSRR 644, som låg ute på Kullaberg. När vi rapade in flyg, så gjorde vi detta till Flygvapnet och då kallade vi oss Snäppan. Vår anropssignal under kommunikation med flottan var BIH. Nja, rrgc/f var tämligen små bergrum. Lfc typ 1 däremot... Med all sannorlikhet så hade flottans pojkar en egen anropssignal när de pratade med andra delar i flottan. Det var dock inget djurnamn, eftersom dessa var FAR-signaler. Quote
Troppchefen Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Hur många Lgc och Lfuc hade vi (som mest)? Hade de också djurnamn som FAR-kod? Fanns det tillräcklig mängd personal krigsplacerad för att bemanna samtliga eller hade man några "i reserv", på samma sätt som det fanns fler flygbaser än basbataljoner? Det tar alldeles för lång tid att svara på. Rekommenderar dig tre böcker: Om någon vet borde det inte ta längre tid att svara på än att räkna upp alla radarstationer av en viss typ, som tidigare i tråden. Visst är böcker bra, men jag tycker inte Stril är så intressant att jag tänker införskaffa några i ämnet, då blir det böcker om flygteknisk utveckling istället. Vi hade cirka 70 st Lgc vilka var sammanknutna med något 1000 tal luftbevakningsstationer därav blir det lite stort projekt :P . De hade djurnamn enligt FAR precis som övriga anläggningar med den skillnaden att namnen kunde dyka upp i andra sektorer. Då det gäller Lfuc så var det som tidigare nämnts degraderade lfc under senare år och de borde vare omkring 6 st (dock inte samtidigt) exempelvis O1 Höken, W2 Svalan, ÖN1 Örnen och W5(O5V)Måsen. Quote
rhdf Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 <kvasiOT igen> Nu har jag fått namn och telefonnr till den person som verkar ha ansvaret för det gamla "hålet" i norrköping förhoppningsvis så blir det ett par timmar med kamera och gummistövlar i snar framtid </kvasiOT> Quote
snake Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 <kvasiOT igen>Nu har jag fått namn och telefonnr till den person som verkar ha ansvaret för det gamla "hålet" i norrköping förhoppningsvis så blir det ett par timmar med kamera och gummistövlar i snar framtid </kvasiOT> Hör av dig om du vill ha sällskap i underjorden Quote
106 Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Hur många Lgc och Lfuc hade vi (som mest)? Hade de också djurnamn som FAR-kod? Fanns det tillräcklig mängd personal krigsplacerad för att bemanna samtliga eller hade man några "i reserv", på samma sätt som det fanns fler flygbaser än basbataljoner? Vi hade cirka 70 st Lgc vilka var sammanknutna med något 1000 tal luftbevakningsstationer därav blir det lite stort projekt :P . De hade djurnamn enligt FAR precis som övriga anläggningar med den skillnaden att namnen kunde dyka upp i andra sektorer. Då det gäller Lfuc så var det som tidigare nämnts degraderade lfc under senare år och de borde vare omkring 6 st (dock inte samtidigt) exempelvis O1 Höken, W2 Svalan, ÖN1 Örnen och W5(O5V)Måsen. Tackar, det var något sådant svar jag sökte, inte vad varje Lgc hette. Hur passar LOMOS OC in i organisationen? Var de ersättare till Lgc, en del av Lgc, en nivå under Lgc eller hade de inte alls med varandra att göra? Kunde OC skicka den behandlade informationen vidare till Lfc/StriC på elektronisk väg eller hur fungerade det? Hade OC någon FAR-kod? Quote
Troppchefen Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Hur passar LOMOS OC in i organisationen? Var de ersättare till Lgc, en del av Lgc, en nivå under Lgc eller hade de inte alls med varandra att göra? Kunde OC skicka den behandlade informationen vidare till Lfc/StriC på elektronisk väg eller hur fungerade det? Hade OC någon FAR-kod? Nu har jag glömt det mesta av den jääätteintressanta LOMOS föreläsningen som jag deltog i på F4 och jag har mina beskrivningar på annan ort. Jag tror dock att OC går att likna vid Lgc på ett sätt. Lgc utgick som tidigare sagt 1994 tillsammans mad alla optiska luftbevakningskompanier. Som följd blev det att alla gamla flygvapenfrivilliga inom StriL blev sysslolösa och man försökte efter ett tag att återupprätta luftbevakningen i det som kom att bli LOMOS (Luft och markobservationssystem). Ett komplement till korvgrillningen med andra ord ;) OC utrustningen införskaffades i alldeles för få kvantiteter för att det skulle vara något att hänga i flaggstången, utrustningen var dock modern för sin tid och var både mer tekniskt överlägsen och billigare än tidigare system som var byggt kring OPUS (organisationen är dock mycket mindre). OC kunde skicka sin information till StriC (motsv.) via datornätverk. Nu är väl denna del av FV på väg att lämna det bevingade vapenslaget för att tillföras Hemvärnet. En förändring var ju iallafall tvungen att ske, de flesta "tornsvalor" hade sett sina bästa dar milt sagt. Quote
macken Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Hur passar LOMOS OC in i organisationen? Var de ersättare till Lgc, en del av Lgc, en nivå under Lgc eller hade de inte alls med varandra att göra? Kunde OC skicka den behandlade informationen vidare till Lfc/StriC på elektronisk väg eller hur fungerade det? Hade OC någon FAR-kod? Nu har jag glömt det mesta av den jääätteintressanta LOMOS föreläsningen som jag deltog i på F4 och jag har mina beskrivningar på annan ort. Jag tror dock att OC går att likna vid Lgc på ett sätt. Lgc utgick som tidigare sagt 1994 tillsammans mad alla optiska luftbevakningskompanier. Som följd blev det att alla gamla flygvapenfrivilliga inom StriL blev sysslolösa och man försökte efter ett tag att återupprätta luftbevakningen i det som kom att bli LOMOS (Luft och markobservationssystem). Ett komplement till korvgrillningen med andra ord ;) OC utrustningen införskaffades i alldeles för få kvantiteter för att det skulle vara något att hänga i flaggstången, utrustningen var dock modern för sin tid och var både mer tekniskt överlägsen och billigare än tidigare system som var byggt kring OPUS (organisationen är dock mycket mindre). OC kunde skicka sin information till StriC (motsv.) via datornätverk. Nu är väl denna del av FV på väg att lämna det bevingade vapenslaget för att tillföras Hemvärnet. En förändring var ju iallafall tvungen att ske, de flesta "tornsvalor" hade sett sina bästa dar milt sagt. Den roligaste Lgc lösningen jag vet om är den som låg mitt i Östersund, under en rastaurang, Någon seom vet mer om den? Quote
Bergmannen Posted June 6, 2006 Report Posted June 6, 2006 (edited) Hur passar LOMOS OC in i organisationen? Var de ersättare till Lgc, en del av Lgc, en nivå under Lgc eller hade de inte alls med varandra att göra? Kunde OC skicka den behandlade informationen vidare till Lfc/StriC på elektronisk väg eller hur fungerade det? Hade OC någon FAR-kod? Nu har jag glömt det mesta av den jääätteintressanta LOMOS föreläsningen som jag deltog i på F4 och jag har mina beskrivningar på annan ort. Jag tror dock att OC går att likna vid Lgc på ett sätt. Lgc utgick som tidigare sagt 1994 tillsammans mad alla optiska luftbevakningskompanier. Som följd blev det att alla gamla flygvapenfrivilliga inom StriL blev sysslolösa och man försökte efter ett tag att återupprätta luftbevakningen i det som kom att bli LOMOS (Luft och markobservationssystem). Ett komplement till korvgrillningen med andra ord ;) OC utrustningen införskaffades i alldeles för få kvantiteter för att det skulle vara något att hänga i flaggstången, utrustningen var dock modern för sin tid och var både mer tekniskt överlägsen och billigare än tidigare system som var byggt kring OPUS (organisationen är dock mycket mindre). OC kunde skicka sin information till StriC (motsv.) via datornätverk. Nu är väl denna del av FV på väg att lämna det bevingade vapenslaget för att tillföras Hemvärnet. En förändring var ju iallafall tvungen att ske, de flesta "tornsvalor" hade sett sina bästa dar milt sagt. Den roligaste Lgc lösningen jag vet om är den som låg mitt i Östersund, under en rastaurang, Någon seom vet mer om denna? SVAR: Den låg under restaurang Stadskällaren, ingång från köket. Invigdes 1960 och lades ned 1994. F4 fick därefter förlita sig på sig på LFC NN och rrgc/t - läs mer i "På spaning mot skyn". Edited June 6, 2006 by Bergmannen Quote
Bocken 853 Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 Är det någon som har lite mer kött på benen vad gäller PS-16? Tror mig ha en hel del kunskaper om övriga radarsystem men PS-16 är lite av ett mysterium, i allafall för mig. Har sett en bild på en sådan, och de skall ha varit fortfifierade på något sätt. Quote
Närsky Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 Är det någon som har lite mer kött på benen vad gäller PS-16? Tror mig ha en hel del kunskaper om övriga radarsystem men PS-16 är lite av ett mysterium, i allafall för mig. Har sett en bild på en sådan, och de skall ha varit fortfifierade på något sätt. Har klippt ihop lite info om PS-16 från detta forum, bunker.nu och sff´s. (Ingen egen kunskap) Den som har mer kan ju komplettera. PS-16 Fabrikat: (1952-, 250km räckvidd) GÅSEN Säljö R120 Ersatt av PS-65 KATTEN Furillern -1965 HJORTEN Härnösand R40 55-61 Se ** GLADAN Bälinge R210 ?? (PS-47)! 570301- PH-13 i drift 5804- (Tid provmonterad på F16 –1955 för prov)(*) (*) Bälingeanläggningen byggdes 1953-54 och gjordes enl. kravspecifikationen fortifikatoriskt skyddad för fast gruppering av en av flygvapnets fjärrspaningsradar typ PS 16/F. Bunkern innehöll bl a radarstridsledningsrum och apparatrum. Senare grupperade flygvapnet en PS 47 på samma plats. PS 16-stationen (den kvarstod dock några år som reservradar tillsammans med PS 47). PS-16 var en spaningsradar och flygvapnets första storradar, köpt från England några år efter krigsslutet. Även flottan fick ett antal som hamnade på HMS Göta Lejon och HMS Tre Kronor. 8 anläggningar ska ha anskaffats varav 5 för flygvapnet. De jag känner till är PS-16 Gåsen Säljö, Blekinge PS-16 Katten Furillen, Gotland PS-16 Hjorten Härnön, Ångermanland (R 40) PS-16 Gladan Bälinge, Norrbotten (Tackan tillsammans med PS-47) Med reservationer för lite fel PS-16 var den första fortifikatoriskt skyddade radarn i flygvapnet och var i tjänst fram till det att PS-65 tog över. De tidigare radarstationerna var mera mobila såsom Er IIIb och PS-41/T vilket mest bara var lite lådor, några antennspröt och ett tält samt PJ-21(PS-14/PH-13) som visserligen var betydligt större än de två tidigare men än dock mobil. (**)Det var en PS-65 med en PS-16 som back-up (denna kördes emellertid väldigt sällan). Täcknamnet var Hjorten. När Hjorten var stängd för underhåll, normalt fredagar, användes PJ-21 Kalven i närheten. Det är f ö den senare som nu finns att beskåda på Jämtlands Flyg- och Lottamuseum utanför Östersund. Enl www.sff.n.se/forum Ser lite rörigt ut. Quote
WinterMute Posted July 5, 2006 Report Posted July 5, 2006 Kul att fler legat där..som är med här menar jag. Kan du minnas om det fanns många modeller (flygplan) kvar i ordersalen ?? Vi byggde en jäkla massa under våra 9 månader, samt att vi lämnade en signerad tavla med samma motiv som våra muckatröjjor, som Pettersson (tror han hette så) satte upp i ngn korridor i baracken. Motivet var ett PPI med text i stil med...PPI-jägarna 881 svepte allt. Minns inte exakt, men kunde vara kul att veta om det fanns kvar efter att vi lämnat. Mvh /M Jo, jag kommer ihåg att det hängde en hel del flygplan uppe i baracken. Lt Pettersson kommer man ihåg... Någon tavla såg jag dock inte till. Kan ha hängt där, men det var iofs 9 år sedan... // WM Quote
Bergmannen Posted July 14, 2006 Report Posted July 14, 2006 Om Puman numera kallas Hästen, Hajen har blivit fullstor inne på F7 och Kobran blev Björnen - vad heter då våra före detta LFC i Ångermanland och Norrland? Quote
KD803 Posted July 14, 2006 Report Posted July 14, 2006 Om Puman numera kallas Hästen, Hajen har blivit fullstor inne på F7 och Kobran blev Björnen - vad heter då våra före detta LFC i Ångermanland och Norrland? Kobran heter fortfarande Kobran. Eller rättare sagt, StriC S som ligger i samma berg som lfc S1 har tagit över FAR-signalen från lfc S1. Däremot ligger både Björnen och Hästen numera i samma berg som Puman en gång låg. Förvirrande nog än? :P Lfc ÖN hetter Illern vill jag minnas, men det berget ska vara avvecklat nu. StriC N ligger inte där, utan inrymdes i ett annat berg. Ska dock vara på väg att avvecklas även som krigsberg nu, fredsmässigt så är det flera år sedan man flyttade in till jordkulan inne på F21. Quote
Bergmannen Posted July 14, 2006 Report Posted July 14, 2006 Om Puman numera kallas Hästen, Hajen har blivit fullstor inne på F7 och Kobran blev Björnen - vad heter då våra före detta LFC i Ångermanland och Norrland? Kobran heter fortfarande Kobran. Eller rättare sagt, StriC S som ligger i samma berg som lfc S1 har tagit över FAR-signalen från lfc S1. Däremot ligger både Björnen och Hästen numera i samma berg som Puman en gång låg. Förvirrande nog än? :P Lfc ÖN hetter Illern vill jag minnas, men det berget ska vara avvecklat nu. StriC N ligger inte där, utan inrymdes i ett annat berg. Ska dock vara på väg att avvecklas även som krigsberg nu, fredsmässigt så är det flera år sedan man flyttade in till jordkulan inne på F21. Ah, ännu mer kapitalförstöring! Kan man tydliggöra skillanden på Björnen och Hästen - om du huserar i samma berg utan att avslöja för mycket? Misstanken är ju förstås att den ena är utbildnings- och/eller rikstäckande enhet och den andra är en sektorenhet... Quote
Term Posted July 19, 2006 Report Posted July 19, 2006 Kan instämma att Luftens Dirigenter av Bjarne Darwall är en riktigt bra bok som behandlar STRIL historien i Sverige! STRIL= STRIdsledning och Luftbevakning Quote
Term Posted July 21, 2006 Report Posted July 21, 2006 (edited) OK, ändringarna går lite för snabbt nuförtiden … Tell me about it. Strilbat 04 har inte många år på nacken och nu håller man redan på att ta fram strilbat 08... Finns det inte längre några förband i Flygvapnet med transportabla länkar (för att skapa nya stråk, ersätta länkar, ansluta till FTN)? I så fall, var återfinnes dessa nu? Nej, några sådana förband finns inte längre. Jag antar att man skulle kunna använda radiokompaniet till detta, men det är som sagt inte en uppgift som förbandet ska lösa. Lite OT men ändå! Det fanns iaf för några år sen Stomnätsplutoner som utbildades på S1 Enköping (dock inte varje år) och deras uppgift var just att skapa nya stråk och ersätta utslagna länkar i FTN! Men jag vet inte om dom hade exakt samma utrustning och uppgift som Flygvapnets motsvarighet? Edited July 21, 2006 by Term Quote
bbb_thor Posted July 31, 2006 Report Posted July 31, 2006 (edited) Det har funnits en KSRR i Torslanda på Hisingen, den borde försvunnit på sent åttiotal. Rester av bergrum finns ännu på platsen. Har det verkligen funnits en ksrr där? Det fanns en på Känsö och en på Marstrand som du nämner. Det verkar orimligt att det skulle ha funnits en ksrr i Torslanda då. Tja, det har ju byggts i området rätt bra under nittiotalet, men jag är helt säker på att jag sett den snurra någon gång mellan 82 och 85. Om du kör Kongahällavägen, vid Lillebykiosken svänger du österut och kör kanske 300 meter, vägen gör där en mjuk 90-gradersböj, men rakt fram uppför sluttningen är en "gammal" typisk militärväg, brant som attan. Ovanför den vägen finns rester av bergrummet, den är mindre än två år sedan jag var där och kollade. Zooma in duktigt på hitta.se (20-metersupplösning) och följ vägen, du hittar en röd bil (utmärkande för terrängen) vid ett hus, strax sydväst om bilen hittar du en stenhög, där låg radarn...eller snarare bergrummet... Var därute och tog en titt idag. Hittade inget bergrum men dock ett mastfundament. Det ställe som vi skulle kunna tänka oss har varit ett inslag är strax nedanför mastfundamentet i bergets nederkant, höger om den gammla vägen där det idag såg ut som en "parkeringsficka" Dock tror vi inte riktigt på en ksrr tyvärr utan mera en höjd radar typ ps-16 kanske? till F9. mycket rost och gammal betong, ledstänger, naturstentrappor upp till fundamentet. Det ända som verkade "modernt" var aluminium kabelhållarna inuti fundamentet men det skulle väl ha kunnat vara till någon övnings uppsättning kanske? Om det är någon som vet så kanske den kan vara snäll att räta ut frågetecknen Edited July 31, 2006 by bbb_thor Quote
eskil Posted July 31, 2006 Report Posted July 31, 2006 Dock tror jag inte riktigt på en ksrr tyvärr utan mera en höjd radar typ ps-16 kanske? till F9. Jag är långt ifrån säker, men min gissning skulle vara ett fundament till en höjdmätningsradar. Quote
thomazgustafsson Posted August 1, 2006 Report Posted August 1, 2006 (edited) Enligt honom så är det fortfarande någon typ av aktivitet i den berganläggning som inrymde Rockan, vad det var för någon aktivitet eller om den var militär eller civil kunde han dock inte säga... Någon annan som vet mer?? // WM Lite efterforskningar ger följande: Rockan skulle ha blivit det fjärde StriCt. Ny tunnel och bergrum sprängdes, men pga ekonomi skäl färdigställdes aldrig anläggningen. Det utrymme i berget som vi minns som RRGC/F Rockan håller sakta men säkert på att vattenfyllas och den nya anläggningen, som är militär, är aktiv. Det stod en PH-39 (eller om det var en 44:a?) i närheten vars fundament användes som kartförråd - vet någon om den står kvar? Får väl lägga en heldag i Åtvid-området annars samt hälsa på på Restaurangskolan... Edited August 1, 2006 by thomazgustafsson Quote
stridspitt90 Posted August 1, 2006 Report Posted August 1, 2006 Är det bara jag som tänker "gammal skenradar" när jag ser de här bilderna? Men vad vet väl jag....gammal PS-870 farbror som man är..... Quote
Recommended Posts