SG OLSSON Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 43Kg stillastående är kanske inget problem men iom att granatern kommer visslande med åtmsitånne 200m/s så har de rejält med extra energi med sig och om man då kombinerar detta med att ställa tidrören på inträngning så kommer man att vålla svåra skador i pansaret samt kraftiga chockvågor i fordonet. Att skjuta zon mot pansar lär inte slå ut stridsvagnar men det hackar antenner river upp damm och gör livet almänt besvärligt för fi. Att skjuta ett antal zon först för att sen följa upp dessa med bonus skulle vara ett mycket effektivt sätt att skada ett förband samtidigt som man ger dess befälhavare en mycket otydlig bild av sitt förband. Quote
Noname Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Att skjuta ett antal zon först för att sen följa upp dessa med bonus skulle vara ett mycket effektivt sätt att skada ett förband samtidigt som man ger dess befälhavare en mycket otydlig bild av sitt förband. Fast det är ju dumt att skjuta ZB innan man skjuter de hårda karamellerna. Då ger man ju fienden tid att vidta åtgärder för att skydda sig. Eftersom det tar ett tag från måluttag/nytt ero till verkan i målet är överaskning A och O när det gäller indirekt eld. Därför säger jag; först BONUS och sen eventuellt ZB. Quote
Skuggan Posted January 6, 2006 Author Report Posted January 6, 2006 Att skjuta ett antal zon först för att sen följa upp dessa med bonus skulle vara ett mycket effektivt sätt att skada ett förband samtidigt som man ger dess befälhavare en mycket otydlig bild av sitt förband. Fast det är ju dumt att skjuta ZB innan man skjuter de hårda karamellerna. Då ger man ju fienden tid att vidta åtgärder för att skydda sig. Eftersom det tar ett tag från måluttag/nytt ero till verkan i målet är överaskning A och O när det gäller indirekt eld. Därför säger jag; först BONUS och sen eventuellt ZB. vem säger att inte 1 plut kan skjuta ZB och resten skjuter BONUS? eller ännu bättre, 1a komp skjuter ZB 30s före 2a komp som skjuter BONUS, därefter växlar 1a Komp och skjuter ÖB dessutom, pjäserna är halvauto och blåser 3 skott på ca 8s, det är inte så svårt att lägga 2 granater med Zonrör först och avsluta med 2-3 Bonus... så detdär med ammunitions byte är inget problem. det kräver bara liiiite mer förberedelser (dvs lasta upp 2 SGR med Zonrör på laddbordet (1 i vaggan) och sedan 2 BONUS efter dem, det enda som behövs sedan är att laddare 1 vevar ner granater och trycker på laddknappen samt att laddare 2 lägger på rätt laddningsställ (rätt mängd krutpåsar altså) och sedan är det bara att skjuta. det är inget som tar mer tid än normalförfarandet. Quote
Noname Posted January 6, 2006 Report Posted January 6, 2006 Att skjuta ett antal zon först för att sen följa upp dessa med bonus skulle vara ett mycket effektivt sätt att skada ett förband samtidigt som man ger dess befälhavare en mycket otydlig bild av sitt förband. Fast det är ju dumt att skjuta ZB innan man skjuter de hårda karamellerna. Då ger man ju fienden tid att vidta åtgärder för att skydda sig. Eftersom det tar ett tag från måluttag/nytt ero till verkan i målet är överaskning A och O när det gäller indirekt eld. Därför säger jag; först BONUS och sen eventuellt ZB. vem säger att inte 1 plut kan skjuta ZB och resten skjuter BONUS? eller ännu bättre, 1a komp skjuter ZB 30s före 2a komp som skjuter BONUS, därefter växlar 1a Komp och skjuter ÖB Det är ingen som säger att det inte är möjligt. Tvärtom kan det nog vara ganska troligt eftersom Bonus inte skjuts med hel bataljon samtidigt. 1-3 plutoner är normalfallet eftersom HM är så dyrt och det trots allt är lite av ett precisionsvapen (likadant för Strix som skjuts lagvis). Dock tycker inte jag att det är någon bra idé att låta något landa innan verkanselden kommer. Det går ju emot de grunläggande reglerna i e-tjänst. Så har man en hel bat att leka med kan man ju dela förbandet och skjuta med en annan amtyp samtidigt (i samma ero) eller så skjuter man strösslet efter att man skjutit bonusarna. Quote
Skuggan Posted January 7, 2006 Author Report Posted January 7, 2006 Att skjuta ett antal zon först för att sen följa upp dessa med bonus skulle vara ett mycket effektivt sätt att skada ett förband samtidigt som man ger dess befälhavare en mycket otydlig bild av sitt förband. Fast det är ju dumt att skjuta ZB innan man skjuter de hårda karamellerna. Då ger man ju fienden tid att vidta åtgärder för att skydda sig. Eftersom det tar ett tag från måluttag/nytt ero till verkan i målet är överaskning A och O när det gäller indirekt eld. Därför säger jag; först BONUS och sen eventuellt ZB. vem säger att inte 1 plut kan skjuta ZB och resten skjuter BONUS? eller ännu bättre, 1a komp skjuter ZB 30s före 2a komp som skjuter BONUS, därefter växlar 1a Komp och skjuter ÖB Det är ingen som säger att det inte är möjligt. Tvärtom kan det nog vara ganska troligt eftersom Bonus inte skjuts med hel bataljon samtidigt. 1-3 plutoner är normalfallet eftersom HM är så dyrt och det trots allt är lite av ett precisionsvapen (likadant för Strix som skjuts lagvis). Dock tycker inte jag att det är någon bra idé att låta något landa innan verkanselden kommer. Det går ju emot de grunläggande reglerna i e-tjänst. Så har man en hel bat att leka med kan man ju dela förbandet och skjuta med en annan amtyp samtidigt (i samma ero) eller så skjuter man strösslet efter att man skjutit bonusarna. det är mer normalfall ja.... skickar 1 ero som säger till 1a komp att skjuta ZB och 2a att skjuta HM (eller ÖB för den delen) samtidigt kan man ju hoppas att det fins andra förband (ex 12cm grk) i närheten som också kan langa lite skrot (ex rök om det nu finns i sverige, lys vet jag att det finns) detdär att låta nåt landa först, ja... det är ju inte normalfallet iaf, vad skulle vitsen vara egentligen? få alla mjuka mål i skydd så de inte blir skadade av HM? näe, bättre då att skjuta allt på en gång. Quote
Noname Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 (ex rök om det nu finns i sverige, lys vet jag att det finns) Rök finns till 12 cm grk, ganska kraftig sådan med en röktid på 2 minuter. Det tar dock nästan halvminuten för den att utvecklas. Quote
Hammar Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 En fråga: Kan man skjuta BONUS (och STRIX) mot rörliga mål och räkna med att få någon effekt i målet? Quote
Noname Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 En fråga:Kan man skjuta BONUS (och STRIX) mot rörliga mål och räkna med att få någon effekt i målet? Ja, inget nu existerande pansarfordon kan "köra ifrån" en Bonus- eller Strixgranat ifall de bara befinner sig inom sökområdet (som är ett par-tre hundra meter). För den skull inte sagt att de träffar varje gång. Quote
Skuggan Posted January 7, 2006 Author Report Posted January 7, 2006 En fråga: Kan man skjuta BONUS (och STRIX) mot rörliga mål och räkna med att få någon effekt i målet? Ja, inget nu existerande pansarfordon kan "köra ifrån" en Bonus- eller Strixgranat ifall de bara befinner sig inom sökområdet (som är ett par-tre hundra meter). För den skull inte sagt att de träffar varje gång. Strix har om jag mins rätt ett sökområde på ca 100m diameter, Bonus har ett sökområde på ca 350m och kan även se igenom IR dämpande maskeringsnät i sin senaste version (Laser känner av formen på föremålet och bestämmer om det är ett pansarfordon eller ej, den har ju även en IR sensor som avgör om målet brinner (är utslaget) eller avger motorvärme (ej utslaget) och därefter skickar en mycket kraftig RSV stråle mot målet från ca30 - 50m höjd. Strix däremot har små styrraketer som styr den mot målet mha pulser och ser till att den träffar målet på fordonet (STRIX är altså en lite äldre lösning men likväl slår den ut alla dagens fordon). min tanke vad gäller framtidens stridsfordon är att de kommer få mycket kraftigare takpansar för att motverka just "smarta" artillerigranater. alternativet är någon form av fackel motmedel (likt flygplan) som avger motsvarande motorvärmen från en STRV för att på så sätt vilseleda IR sensor in granaten, tillsammans med någon form av LASER motmedel givetvis. Quote
Sytare Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 @Skuggan Finns väl andra alternativ till det du säger, t.ex. IR störsändare som består av en keramisk spis som roterar och som sänder ut pulserande IR som ger sökare epileptiskt anfall. Men en sådan lär inte hjälpa mot laser eller LIDAR (se LOCAS), utan då behöver man något som stör laserns väglängder. Nej, jag tror nog att motmedel mot styrda vapen blir ett litet kraftigare pansar, samt ett aktivt takpansar, motsvarande en försvarsladdning 22 som skjuter sönder roboten/granaten/striddelen innan den träffar. Quote
Mats Posted January 7, 2006 Report Posted January 7, 2006 Att bepansra tak på stridsfordon för att klara så kraftiga RSV-laddningar som jag förmodar sitter i STRIX och BONUS tror jag blir mycket svårt. "Hardkill" (Arena, motsvarande) motmedel som Sg Toll är inne på känns som ett trovärdigare alternativ, även om inte helt billigt eller enkelt. Samt givetvis artillerilokaliseringsradar och ett smidigt och snabbt sätt att få veta att det är dags att kommendera förflyttning. Quote
Skuggan Posted January 8, 2006 Author Report Posted January 8, 2006 det är lite det jag är inne på, aktiva motmedel typ ARENA, problemet är ju att deras verkansområde måste vara en bra bit över 100m för att vara verksamma mot BONUS, strix är en annan femma däremot. och detdär med ArtRr är ju kanske inte så verksamt egentligen... det tar ju inte så lång tid för granaten att nå målet (visserligen dryga minuten vid långa skjutavstånd) och vagnen/arna skall ju hinna reagera också, samt att själva signaleringen tar lite tid... Quote
Meradan Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 Som sagt, att bepansra taket skulle nog kosta mer än det smakar. STRIX har en rejält kraftig laddning och det gick även rykten om att utvecklarna funderade på att dra ner laddningen för att undvika genomslag rakt genom vagnarna och på så sätt få en kraftigare effekt inne i vagnen. ArtRr:ens funktion skulle nog snarare bli att få vagnarna att sätta motmedel i högsta beredskap än att få dom att flytta på sig. Annars skulle det kunna vara ett utmärkt sätt att få fienden att visa sig. Men vi börjar prata NBF så skulle till och med ArtRr:en kunna styra vagnarna som ligger inom riskområdet så att det bara är dessa som sätter på motmedel helt automagiskt. Quote
SG OLSSON Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 Jag vet inte om 77A klarar det men B kan och C (archer) har det i sina krav, dvs att skjuta flera granater i olika banor med samma nedslagstid. Iom detta kan man lugnt lobba i väg en eller två ZB och sen minst en bonus från samma eldrör och styra dessa så att alla tre dimper ned inom 2 sec i målområdet. På så sätt är det alltså ingen fara utan snarare rätt smart att lassa iväg några zon först. Quote
Nestor Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 (edited) Rörelseenergin hos en granat på 43 kg, som träffar med en hastighet av 200 m/s, får jag till ca 860kJ Rätt rejäl kraft när den koncentreras på en liten yta. Misstänker att besättningen mår rätt tjyvens efter en träff. Edited January 8, 2006 by Hendrix Quote
The Swede Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 Jag vet inte om 77A klarar det men B kan och C (archer) har det i sina krav, dvs att skjuta flera granater i olika banor med samma nedslagstid. Iom detta kan man lugnt lobba i väg en eller två ZB och sen minst en bonus från samma eldrör och styra dessa så att alla tre dimper ned inom 2 sec i målområdet. På så sätt är det alltså ingen fara utan snarare rätt smart att lassa iväg några zon först. Hur påverkar ett antal zonbrisader Bonus när den söker mål? Är detta något man gjort försök med? Quote
Vinter Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 Hur påverkar ett antal zonbrisader Bonus när den söker mål? Är detta något man gjort försök med? Jag tror inte dom har kommit så långt ännu att det finns några utformade regler, vid avsutten avancering skjuter man ZB. BONUS är ju ny inom organisationen så det borde finnas ett tillägg i stridsskolornas PM indirekt eld. Med BONUS 2 är ju granaten helt autonom, så man tycker att dom borde tänkt på det. Frågan är vad felmarginalen är och om SKER klarar av att hålla reda på alla förband i området. Det vore olyckligt om man sköt en högeffektiv autonom granat mot egna trupper, fire and forget har ju den nackdelen. Quote
C 2.a pjäs Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 12/80 vs Strv 74 Vi sköt stålgranater, laddning 1, mot en Strv 74 på Ravlunda skjutfält sommaren 1998. Vi grupperade pjäsen öppet 700 meter ifrån stridsvagnen som stod a la infanteriinstruktion, dvs ensam på ett fält. Och riktade in pjäsen med reservmetod 5, dvs "gaffling". Första skottet tog hitom (här borde pansarskallarna i stridsvagnen vaknat), nästa tog bortom (här borde de skjutit rök), tredje tog hitom (här bode de hittat oss i siktet och fördärvat dagen för våra anhöriga) och det fjärde rusade mot stridsvagnen med 700 m/s hastighet, penetrerade frontpansaret, passerade tornbrunnen (?), passerade motorrummet (motorn var urtagen), passerade den ena motorluckan och fortsatte ut över havet. Strv 74 var ingen modern stridsvagn men teoretiskt så går det i alla fall att slå ihjäl en CV90 med 12/80, nota bene att sjömåls- eller spränggranaten används. Märk mitt ordval teoretiskt, för ingen är väl så urbota korkad att han anväder en sjömålspjäs som pvpjäs. Det tog oss nie minuter att komma i stridsställning och något mindre att komma därur. Vad kompisarna i det mekaniserade kompaniet kan göra på en pass sju minuter med en pjäsbesättning i panik behöver man inte vara Tom Clancy för att räkna ut... *benämningarna på stridsvagnens delar försökte jag gissa mig till. Quote
KD803 Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 Märk mitt ordval teoretiskt, för ingen är väl så urbota korkad att han anväder en sjömålspjäs som pvpjäs. Tsk, tsk. Du minns väl Livgardesbrigadens haubitsbataljons heroiska duellerande mot sovjetiska stridsvagnar i Operation Garbo? Det gick ju bra ett tag... Quote
Vinter Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 Det står några vrak på villingsberg skjutfält, vill man veta hur en vagn ser ut efter några ZB alt ÖB så kan man ju åka dit och titta, stället lär ju vara öde nu. Quote
Skuggan Posted January 9, 2006 Author Report Posted January 9, 2006 ja, kan 12/80 knocka en Strv 74 så borde nog en 77a kunna skaka om en 122a rätt rejält Quote
SG OLSSON Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 Swede: Jag vet för lite om hur irsökaren fungerar på bonus. Tidigare amrikanska försök har varit signaturkännade dvs de har känt igen stridsvagnsformen även på ir. Beroende på om bonus har den funktionen så borde den inte påverkas alltför mycket av några zon över stridsfältet Quote
Skuggan Posted January 9, 2006 Author Report Posted January 9, 2006 (edited) Swede: Jag vet för lite om hur irsökaren fungerar på bonus. Tidigare amrikanska försök har varit signaturkännade dvs de har känt igen stridsvagnsformen även på ir. Beroende på om bonus har den funktionen så borde den inte påverkas alltför mycket av några zon över stridsfältet BONUS 2 (senaste versionen) har den funktionen och känner av formen på fordonet mha laser (även när det har likadant IR dämpande masknät som används på strv 122) och givetvis har det signaturkännande IR som avger vilken typ av mål det är och om det avger motorvärme eller annan sorts värmestrålning. BONUS liksom många andra vapensystem är ju i ständig utveckling och har inte använts skarpt än vad jag vet så egentligen går det inte ge något 100% svar på hur BONUS kommer fungera i skarpt läge. Skall vi gissa att Frankrike blir först ut med skarp användning? och då i nåt afrikanskt U-land. Edited January 9, 2006 by Skuggan Quote
C 2.a pjäs Posted January 10, 2006 Report Posted January 10, 2006 Märk mitt ordval teoretiskt, för ingen är väl så urbota korkad att han anväder en sjömålspjäs som pvpjäs. Tsk, tsk. Du minns väl Livgardesbrigadens haubitsbataljons heroiska duellerande mot sovjetiska stridsvagnar i Operation Garbo? Det gick ju bra ett tag... Jodå, men sedan gick det åt arslet. Om det var pjäsens tekniska tillkortakommanden eller slöa fältartillerister undandrar sig min bedömning. Jag säjer bara att jag skulle vara för feg... Ak5 och brännflaska funkar säkert bättre! Quote
Arthur Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 På den gamla goda tiden Så övade vi med våra Haubitsar imot IKV.För som vi fick höra om en direkt träff från vårat artilleri imot en T72! Så hade vagnen bara landat på tornet! På den tiden fanns inte Bonus granaten Quote
Stella-Polaris Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 (edited) Länk till sida om visar utslagna vagnar. Däribland sådana som blivit utslagna av art.. Utslagna vagnar Får ni inte upp sidan på Engelska så klicka på flaggan.. Tillägg: Där finns även en del ritningar i 1:35 som modell fantaster tycker är intressanta. Edited January 29, 2006 by Stella-Polaris Quote
nils h Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 Verkan mot en moddern strv med 155mm SGR ÖB är god vid direktträff i alla attityder. Det är dock inte troligt att man får genomslag i front attityd, vad man däremot kan få är spalling, dvs att det slås ut flisor på insidan av pansaret. Dessutom lär stabilisatorn slås ut, möjligtvis temporärt. Peri och sikte slås ut mm mm. Om träff fås i tak eller bak är chansen för genomslag inte försumbar, speciellt inte om man har turen att få in en träff i lucka (har hänt...). Effekten med ZB är försumbar om man inte räknar med antenner som har väldigt liten chans att klara sig. Sikten och peri lär inte heller ha så goda chanser. Vad som däremot är svårare att mäta både av ÖB och ZB är den psykologiska effekten. Normal förfarande är inte att skjuta SGR på strv, men det är väldigt effektivt i att det tvingar fienden att flytta på sig för att bli gripbar med andra vapensystem. Dessutom förhindrar/ försvårar det användning av strv:ns kanon då det tvingar besättningen att dra för pansar luckorna på huvudsiktet samt peri. Att sedan uppkasten från en ÖB gör WBG:n mer eller mindre värdelös en inte inte alltför kort stund är ännu en faktor som spelar in. Om ni någongång har "taktiserat" med stridsfordon vet ni hur svårt det är att leda striden utan radio (inga antenner = ingen radio). Dessutom; Om man sitter i en stridsvagn som får art eld på sig kan man ju vara ganska säker på att man blivit upptäckt (ialla fall är risken ganska stor) vilket borde göra så att man flyttar på sig för att inte kunna bli bekämpad av andra vapensystem som kan tas fram i skydd av elden. Den eldledare som skjuter ZB på pansar kan inte vara riktigt vettig. Problemet är väl snarare att pansar oftast rör på sig, särskilt i stridszonen. Att då försöka ha den framförhållningen så att man kan få fotbollsplanen att lägga sig över pansaret är svårt. Sedan ska dessa stackars granater dessutom pricka en vagn för att få någon effekt. Det blir väldigt svårt. Nej, det är tur att det finns STRIX och BONUS. Ja, det är tur. Men även om man skjuter Strix eller Bonus så har man samma problem: man måste rikta elden mot en framförpunkt. Antag att du har 45 sekunders flygtid med en Strix, lägg till lite eldkommandon och tid för att ladda; det blir med lätthet betydligt mer än en minut. Stridsvagnar under rörelse kör i princip så fort det över huvud taget går, vilket kan vara 15 m/s. Du har alltså en framförhållningsstäcka på dryga kilometern, i bästa fall, och granaterna kanske har ett footprint på 300 m diameter. Slutsats: man skjuter Strix och Bonus (och Buzzard och Merlin) mot mål som man stoppar upp på annat sätt: rök kombinerat med minor, eller en sprängd bro, eller någon annan förträngning av något slag. Quote
Gunpowderboy Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Den eldledare som skjuter ZB på pansar kan inte vara riktigt vettig. Problemet är väl snarare att pansar oftast rör på sig, särskilt i stridszonen. Att då försöka ha den framförhållningen så att man kan få fotbollsplanen att lägga sig över pansaret är svårt. Sedan ska dessa stackars granater dessutom pricka en vagn för att få någon effekt. Det blir väldigt svårt. Nej, det är tur att det finns STRIX och BONUS. Ja, det är tur. Men även om man skjuter Strix eller Bonus så har man samma problem: man måste rikta elden mot en framförpunkt. Antag att du har 45 sekunders flygtid med en Strix, lägg till lite eldkommandon och tid för att ladda; det blir med lätthet betydligt mer än en minut. Stridsvagnar under rörelse kör i princip så fort det över huvud taget går, vilket kan vara 15 m/s. Du har alltså en framförhållningsstäcka på dryga kilometern, i bästa fall, och granaterna kanske har ett footprint på 300 m diameter. Slutsats: man skjuter Strix och Bonus (och Buzzard och Merlin) mot mål som man stoppar upp på annat sätt: rök kombinerat med minor, eller en sprängd bro, eller någon annan förträngning av något slag. Man "jagar" aldrig med artilleri. artilleri används mot stillastående mål inte rörliga. Precis som Nils h sade så ser man till att få stopp på den man vill ha ihjäl innan man regnar död från himmlen. Tillägas kan ju göras att den spräng som finns till strv 122, 122 är en modifierad 12cm Grk spräng (har för mig att det är 86Z) och strv spräng skjuter man ju som bekant i front attityd mot de flesta pskv... Quote
Darkwand Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Nu fanns ju FFV/P före Bonus som vi bland annat sålde till Väst-Tyskland. Då är ju projektilen i sig en kanon som sjuter tungmetallkulor ala hagel över målområdet dock gick inte kulorna igenom takpansaret på stridsvagnar dock väl kanonerna och på pansarskyttefordon. Quote
Recommended Posts