Skuggan Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 har (för att bara nämna en liten grej) hör ett rykte från en officer som jobbade på Artilleriregementet då det fortfarande låg i Kristinehamn att när Haubits 77 precis införts (dvs nångång i skärningen mellan 70 och 80 tal) så ville någon från Pansar (osäker på om det kan ha varit från Pansar stridsskolan om det nu funnits en sådan) se hur Strv 101 påverkades av beskjutning med 155mm artilleri, med besättningen kvar i vagnen (han såg det tydligen som ett ypperligt tillfälle att öva besättningen i artilleritillvänjning), han blev dock ganska snabbt övertalad att inte ha besättningen kvar i vagnen. när sedan "testet" skedde så fick vagnen en direkt träff i tornet av en granat. efter testet så skall vagnen ha kontrollerats och man skall även ha startat motorn (som skall ha startat utan några problem) min fråga är, har någon källa på detta testet? och vilka slutsatser som drog? samt, ville officeren verkligen ha besättningen kvar i vagnen eller är det en skröna? testet har förmodligen ägt rum, iaf står det en Strv 101 på Älvdalens skjutfält som används som skjutmål (inget konstigt med det iofs). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 har (för att bara nämna en liten grej) hör ett rykte från en officer som jobbade på Artilleriregementet då det fortfarande låg i Kristinehamn att när Haubits 77 precis införts (dvs nångång i skärningen mellan 70 och 80 tal) så ville någon från Pansar (osäker på om det kan ha varit från Pansar stridsskolan om det nu funnits en sådan) se hur Strv 101 påverkades av beskjutning med 155mm artilleri, med besättningen kvar i vagnen (han såg det tydligen som ett ypperligt tillfälle att öva besättningen i artilleritillvänjning), han blev dock ganska snabbt övertalad att inte ha besättningen kvar i vagnen.när sedan "testet" skedde så fick vagnen en direkt träff i tornet av en granat. efter testet så skall vagnen ha kontrollerats och man skall även ha startat motorn (som skall ha startat utan några problem) min fråga är, har någon källa på detta testet? och vilka slutsatser som drog? samt, ville officeren verkligen ha besättningen kvar i vagnen eller är det en skröna? testet har förmodligen ägt rum, iaf står det en Strv 101 på Älvdalens skjutfält som används som skjutmål (inget konstigt med det iofs). I mars 2002 stod det minst en Centurion på Älvdalens skjutfält. Tornet hade skador, liknande ärr, som kan ha uppkommit genom artilleriträff. Tornet tycktes också ha penetrerats av riktad sprängverkan efersom det fanns ett hål stort som ett finger i detsamma. Att artilleri inte kan slå ut strv ens med direktträff är inget nytt. Dock kan sikten och antenner ta skada. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 I mars 2002 stod det minst en Centurion på Älvdalens skjutfält. Tornet hade skador, liknande ärr, som kan ha uppkommit genom artilleriträff. Tornet tycktes också ha penetrerats av riktad sprängverkan efersom det fanns ett hål stort som ett finger i detsamma. Att artilleri inte kan slå ut strv ens med direktträff är inget nytt. Dock kan sikten och antenner ta skada. jag har svårt att tro att det bara är prismor och antenner som ryker när det slår ner 43 kg stål och trotyl i tornet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 Att generellt säga att art inte kan ta stridsvagn med direktträff är att förenkla lite för mycket. Om du menar elevation 0 flackbaneeld så har du rätt. Men ett en inlobbad hårdmålsgranat som tar i torntaket har alla chanser i världen att penetrera och detonera i vagnen. Sen har vi ju alltid bonus rsv laddningar som är till för att äta pansar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 Att artilleri inte kan slå ut strv ens med direktträff är inget nytt. Dock kan sikten och antenner ta skada.Det beror alldeles på vilken strv och vilken granat vi talar om. Hårdmålsgranater (bonus & strix tex) riktigt otrevliga för alla strv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 Att artilleri inte kan slå ut strv ens med direktträff är inget nytt. Dock kan sikten och antenner ta skada.Det beror alldeles på vilken strv och vilken granat vi talar om. Hårdmålsgranater (bonus & strix tex) riktigt otrevliga för alla strv. Jag menade inte bonus, strix och motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 Att artilleri inte kan slå ut strv ens med direktträff är inget nytt. Dock kan sikten och antenner ta skada.Det beror alldeles på vilken strv och vilken granat vi talar om. Hårdmålsgranater (bonus & strix tex) riktigt otrevliga för alla strv. Jag menade inte bonus, strix och motsv. jag tror inte att det bara blir skit kvar av vagnen men om en 155mm tar i torntaket så lär åtminstone vagnchefen få näsblod.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 jag tror inte att det bara blir skit kvar av vagnen men om en 155mm tar i torntaket så lär åtminstone vagnchefen få näsblod.... Om en granat penetrerar pansaret och detonerar inne i vagnen så blir det bara skit kvar, jag lovar. Det övertryck som bildas i vagnen är tillräckligt att skicka iväg tornet en bra bit. Sen är det ju skillnad på artilleri och artilleri samt på stridsvagn och stridsvagn. En sjömålsgranat från en 12/80 ivägskickad med laddning tre kan förstöra dagen för för vilken stridsvagn som hellst, även på nära håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 30, 2005 Author Report Share Posted December 30, 2005 har (för att bara nämna en liten grej) hör ett rykte från en officer som jobbade på Artilleriregementet då det fortfarande låg i Kristinehamn att när Haubits 77 precis införts (dvs nångång i skärningen mellan 70 och 80 tal) så ville någon från Pansar (osäker på om det kan ha varit från Pansar stridsskolan om det nu funnits en sådan) se hur Strv 101 påverkades av beskjutning med 155mm artilleri, med besättningen kvar i vagnen (han såg det tydligen som ett ypperligt tillfälle att öva besättningen i artilleritillvänjning), han blev dock ganska snabbt övertalad att inte ha besättningen kvar i vagnen. när sedan "testet" skedde så fick vagnen en direkt träff i tornet av en granat. efter testet så skall vagnen ha kontrollerats och man skall även ha startat motorn (som skall ha startat utan några problem) min fråga är, har någon källa på detta testet? och vilka slutsatser som drog? samt, ville officeren verkligen ha besättningen kvar i vagnen eller är det en skröna? testet har förmodligen ägt rum, iaf står det en Strv 101 på Älvdalens skjutfält som används som skjutmål (inget konstigt med det iofs). I mars 2002 stod det minst en Centurion på Älvdalens skjutfält. Tornet hade skador, liknande ärr, som kan ha uppkommit genom artilleriträff. Tornet tycktes också ha penetrerats av riktad sprängverkan efersom det fanns ett hål stort som ett finger i detsamma. Att artilleri inte kan slå ut strv ens med direktträff är inget nytt. Dock kan sikten och antenner ta skada. det är just den vagnen jag syftar på... och jo, en 43kg stål och trotylklump som kommer farande i bortemot 600m/s lär göra rätt bra skada på en strv, vagnen kanske inte slås ut (slutar fungera) men besättningen lär må tämligen jättekass. kom ihåg att 80% av artilleriets effektivitet bedöms vara de psykologiska verkningarna och bara 20% består av skador. tror ingen har påståt någon gång att artilleriets syär att "slå ut" målet. oftast (90% av fallen?) är artilleriets syfte att nedhålla, hindra och/eller fördröja målet. i pansarstrid handlar det mest om att få fiendens vagnar att gå ur skydd så de blir gripbara för våra stridsvagnars eld (mao tvinga till förflyttning), samtidigt som det är fruktansvärt effektivt mot oskyddad trupp med bärbara Pv vapen och andra oskyddade Pv robotar/pjäser. tillbaka till min fråga, jag frågade aldrig om provet ägt rum eller om verkan på vagnen, jag frågade om ryktet stämmer huruvida pansarofficeren ville ha besättningen kvar i vagnen eller ej. min tanke är rent spontant att det är en "upphottning" av ryktet/händelsen för att få den att låta mer spännande (samt peta lite på pansar) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Jag menade inte bonus, strix och motsv.Men om vi då ska vara realistiska så kommer en sådan situation aldrig att uppstå, det är bara dumt i huvudet att skjuta spräng mot strv. Bla för att man i princip aldrig skjuter ögonblicksbrisad utan man använder sig av zonbrisad för att uppnå maximal splitterverkan. Kanske att man förr i tiden när man hade ohemult mycket pjäser kunde ägna sig åt att vända åkrar med granater men i dagens läge är det bara dumheter. För den sakens skull att man då, mot förmoden, skulle skjuta ögonblicks och få in en träff med en 155mm på en striv så är jag övertygade om att besättningen kommer att vara både "shaken and stired" och även vagnen kommer att må lite tjokt. En träff i aktern på t.ex en leo leder med all sannolikhet till att motorpaketet finfördelas i sina beståndsdelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 har (för att bara nämna en liten grej) hör ett rykte från en officer som jobbade på Artilleriregementet då det fortfarande låg i Kristinehamn att när Haubits 77 precis införts (dvs nångång i skärningen mellan 70 och 80 tal) så ville någon från Pansar (osäker på om det kan ha varit från Pansar stridsskolan om det nu funnits en sådan) se hur Strv 101 påverkades av beskjutning med 155mm artilleri, med besättningen kvar i vagnen (han såg det tydligen som ett ypperligt tillfälle att öva besättningen i artilleritillvänjning), han blev dock ganska snabbt övertalad att inte ha besättningen kvar i vagnen. när sedan "testet" skedde så fick vagnen en direkt träff i tornet av en granat. efter testet så skall vagnen ha kontrollerats och man skall även ha startat motorn (som skall ha startat utan några problem) min fråga är, har någon källa på detta testet? och vilka slutsatser som drog? samt, ville officeren verkligen ha besättningen kvar i vagnen eller är det en skröna? testet har förmodligen ägt rum, iaf står det en Strv 101 på Älvdalens skjutfält som används som skjutmål (inget konstigt med det iofs). Att ART inte var bra på att slåihjäl vet jag inte hur jag skall kommentera.. i WWII berodde upp till 80% av förlusterna på ART. Vad beträffande Strv så är även Spränggranater verksamma på så sätt att vagnarna råkår ut för skador, blir immobiliserade, drar sig ur sin ställning.. Art funkar mot Strv, dock ej så bra som mot inf, det handlar bara om hur många lag ett strv förband får i huvudet innan det får oacceptabla förluster.. I mars 2002 stod det minst en Centurion på Älvdalens skjutfält. Tornet hade skador, liknande ärr, som kan ha uppkommit genom artilleriträff. Tornet tycktes också ha penetrerats av riktad sprängverkan efersom det fanns ett hål stort som ett finger i detsamma. Att artilleri inte kan slå ut strv ens med direktträff är inget nytt. Dock kan sikten och antenner ta skada. det är just den vagnen jag syftar på... och jo, en 43kg stål och trotylklump som kommer farande i bortemot 600m/s lär göra rätt bra skada på en strv, vagnen kanske inte slås ut (slutar fungera) men besättningen lär må tämligen jättekass. kom ihåg att 80% av artilleriets effektivitet bedöms vara de psykologiska verkningarna och bara 20% består av skador. tror ingen har påståt någon gång att artilleriets syär att "slå ut" målet. oftast (90% av fallen?) är artilleriets syfte att nedhålla, hindra och/eller fördröja målet. i pansarstrid handlar det mest om att få fiendens vagnar att gå ur skydd så de blir gripbara för våra stridsvagnars eld (mao tvinga till förflyttning), samtidigt som det är fruktansvärt effektivt mot oskyddad trupp med bärbara Pv vapen och andra oskyddade Pv robotar/pjäser. tillbaka till min fråga, jag frågade aldrig om provet ägt rum eller om verkan på vagnen, jag frågade om ryktet stämmer huruvida pansarofficeren ville ha besättningen kvar i vagnen eller ej. min tanke är rent spontant att det är en "upphottning" av ryktet/händelsen för att få den att låta mer spännande (samt peta lite på pansar) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sttochen Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Mycket intressant tråd! Jag har för mig jag sett en del artverkansfilmer på intranätet(p4). Finns intresset kan jag lägga upp dem efter nyår. Filmat inifrån en strv103 bland annat om jag kommer ihåg rätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Den första skrönan har jag hör förut(eller en variant), det är bara en skröna som brukar berättas om till värnpliktiga varje år. Och så är det lite hälsosam rivalitet mellan art och pansar. Jag önskar alla värnpliktiga fick chansen att eldleda från OP. Det går inte att beskriva känslan när man hör granaterna närma sig och vissla över. När sedan nedslaget slår upp jordpelare på en 20 meter. Det handlar ju om barlastad ammunition så skarp lär vara mycket värre när det gäller effekt på målet. Jag tror inte det är en chans att någon överlever nedslag direkt i vagnen, även om nu utrustningen håller någorlunda väl. Men det beror ju på vad man skjuter, luftbrisad jo då kan det kanske gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 30, 2005 Author Report Share Posted December 30, 2005 (edited) Den första skrönan har jag hör förut(eller en variant), det är bara en skröna som brukar berättas om till värnpliktiga varje år. Och så är det lite hälsosam rivalitet mellan art och pansar. Jag önskar alla värnpliktiga fick chansen att eldleda från OP. Det går inte att beskriva känslan när man hör granaterna närma sig och vissla över. När sedan nedslaget slår upp jordpelare på en 20 meter. Det handlar ju om barlastad ammunition så skarp lär vara mycket värre när det gäller effekt på målet. Jag tror inte det är en chans att någon överlever nedslag direkt i vagnen, även om nu utrustningen håller någorlunda väl. Men det beror ju på vad man skjuter, luftbrisad jo då kan det kanske gå. under mitt utb år (03/04) och året därinnan och därefter skjöts det inte ett enda barlastat skott på A9. allt som skjöts var gulmärkt och kom från gamla krigsförråd (det skulle förverkas då FH77B inte klarar ladda den ammunition som togs fram till FH77A om man inte ansätter (laddar) manuellt (pjäserna är som bekant halvautomatiska). allt som allt skjöt utb året 03/04 bortemot 10000 granater på 10 månader. Edited December 30, 2005 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 (edited) under mitt utb år (03/04) och året därinnan och därefter skjöts det inte ett enda barlastat skott på A9. Det finns blåmärkta övningsgranater till FH77. De är från den tiden när krig på riktigt var huvuduppgiften och den skarpa ammunitionen skulle ligga i förråd tills ryssen kom. Nu är det mycket riktigt så att 77A-ammunitionen ska slutförbrukas så då kan man ju lika gärna skjuta upp den. Däremot finns det ingen barlastad ammunition till haubits, även övningsgranaten innehåller sprängmedel men bara så pass mycket att man ska se nedslaget ordentligt. edit: Övningsgranaten har ca en sprängdegsgubbe medan spränggranaten har nästan 7 kg sprängmedel. Edited December 30, 2005 by BJE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted December 30, 2005 Report Share Posted December 30, 2005 Det sköts en hel del övnings vid villingsberg utanför A9 -01. men vi sköt aldrig skarpt tyvärr, så jag fick aldrig egentligen någon riktig användning av Pm för inderekt eld. Men det behövdes kanske inte, effekten var fortfarande spektakulär. Men jag var bara där för att öva eldledning våra egentliga pjäser var Bkan, som inte användes mycket det året pga artdemo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 31, 2005 Author Report Share Posted December 31, 2005 Det sköts en hel del övnings vid villingsberg utanför A9 -01. men vi sköt aldrig skarpt tyvärr, så jag fick aldrig egentligen någon riktig användning av Pm för inderekt eld. Men det behövdes kanske inte, effekten var fortfarande spektakulär. Men jag var bara där för att öva eldledning våra egentliga pjäser var Bkan, som inte användes mycket det året pga artdemo. uppfattat, misstänker att A9 körde med 77B det året, iaf skall det ha varit så enl några befäl jag hade. 77B har ju annan am så jag misstänker att de skjuter blåmärkt med den för att spara på "krigsförråden" och till BJE, jag nämnde aldrig att det INTE fans blått till 77A, det gör det, sade bara att jag aldrig såg någon under min vpl då vi enbart skjöt gult Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted December 31, 2005 Report Share Posted December 31, 2005 Nu när jag funderar på det så är jag inte längre säker på om det var oladdade blå man använde till laddövningarna eller om det finns grön också.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 31, 2005 Author Report Share Posted December 31, 2005 Nu när jag funderar på det så är jag inte längre säker på om det var oladdade blå man använde till laddövningarna eller om det finns grön också.... det fins grön ÅSKÅD står det med stora gröna bokstäver på dem..... de funkar som laddblind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted January 1, 2006 Report Share Posted January 1, 2006 uppfattat, misstänker att A9 körde med 77B det året, iaf skall det ha varit så enl några befäl jag hade. 77B har ju annan am så jag misstänker att de skjuter blåmärkt med den för att spara på "krigsförråden" och till BJE, jag nämnde aldrig att det INTE fans blått till 77A, det gör det, sade bara att jag aldrig såg någon under min vpl då vi enbart skjöt gult Det kan det nog vara, vi skickade bara iväg ett ero och väntade sedan på nedslag. Det var lite för regisserat imho. Ett lag osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 1, 2006 Author Report Share Posted January 1, 2006 (edited) Mycket intressant tråd! Jag har för mig jag sett en del artverkansfilmer på intranätet(p4). Finns intresset kan jag lägga upp dem efter nyår. Filmat inifrån en strv103 bland annat om jag kommer ihåg rätt intresset finns alltid. uppfattat, misstänker att A9 körde med 77B det året, iaf skall det ha varit så enl några befäl jag hade. 77B har ju annan am så jag misstänker att de skjuter blåmärkt med den för att spara på "krigsförråden" och till BJE, jag nämnde aldrig att det INTE fans blått till 77A, det gör det, sade bara att jag aldrig såg någon under min vpl då vi enbart skjöt gult Det kan det nog vara, vi skickade bara iväg ett ero och väntade sedan på nedslag. Det var lite för regisserat imho. Ett lag osv. när vi hade E-skola i Villingeberg 2003 så skjöts det rätt friskt... tämligen ofta som det skjöts både 2 och 3 ES... men mesta vi skjöt vid enskilt tillfälle var i Älvdalen då K3 skickade ero med 1200 - 1205 DE mao dubbel eld eller "stormeld" (går till så att man börjar med att skjuta 2 ES som landar i målet från 1200, därefter 2 ES/min (eller 1 ES/30s) till 1204 ungefär varpå man avslutar med 2 ES där sista granaten landar i målet kl 1205 exakt. vid tillfället skjöt vi på samma mål med 12 h77, 6 12cm GRK och 6 8cm GRK (dvs allt som fanns tillgängligt på fältet) samma eldorder kom 1220-1225 vilket sammanlagt gav ca 8 ton 155mm granater så man kan säga att det skjöts friskt ni som sett verkan av gulmärkt 155mm kan nog gissa hur det kan ha sett ut i målet när granaterna ramlade ner. behöver jag säga att de stackars jägarna hade lite respekt för artilleri efter det? Edited January 1, 2006 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted January 1, 2006 Report Share Posted January 1, 2006 MMMM Mumma. Det går att skjuta myg med kanon. Det gäller bara att ha tillräckligt med amm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 1, 2006 Author Report Share Posted January 1, 2006 (edited) MMMM Mumma. Det går att skjuta myg med kanon. Det gäller bara att ha tillräckligt med amm ett sanningens ord där Edited January 1, 2006 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diskaren Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Den första skrönan har jag hör förut(eller en variant), det är bara en skröna som brukar berättas om till värnpliktiga varje år. Och så är det lite hälsosam rivalitet mellan art och pansar. Jag önskar alla värnpliktiga fick chansen att eldleda från OP. Det går inte att beskriva känslan när man hör granaterna närma sig och vissla över. När sedan nedslaget slår upp jordpelare på en 20 meter. Det handlar ju om barlastad ammunition så skarp lär vara mycket värre när det gäller effekt på målet. Jag tror inte det är en chans att någon överlever nedslag direkt i vagnen, även om nu utrustningen håller någorlunda väl. Men det beror ju på vad man skjuter, luftbrisad jo då kan det kanske gå. hahah rivalitet mellan pansar å art har de alltid varit (iaf på i19) det upplevde man själv medan man gorde lumpen. @vinter: jag förstår vad du menar har självupplevt det å de är en verkligen en skön känsla å det var ja med om i älvdalen fast då körde dom med skarpa granater å fulla laddningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunpowderboy Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Verkan mot en moddern strv med 155mm SGR ÖB är god vid direktträff i alla attityder. Det är dock inte troligt att man får genomslag i front attityd, vad man däremot kan få är spalling, dvs att det slås ut flisor på insidan av pansaret. Dessutom lär stabilisatorn slås ut, möjligtvis temporärt. Peri och sikte slås ut mm mm. Om träff fås i tak eller bak är chansen för genomslag inte försumbar, speciellt inte om man har turen att få in en träff i lucka (har hänt...). Effekten med ZB är försumbar om man inte räknar med antenner som har väldigt liten chans att klara sig. Sikten och peri lär inte heller ha så goda chanser. Vad som däremot är svårare att mäta både av ÖB och ZB är den psykologiska effekten. Normal förfarande är inte att skjuta SGR på strv, men det är väldigt effektivt i att det tvingar fienden att flytta på sig för att bli gripbar med andra vapensystem. Dessutom förhindrar/ försvårar det användning av strv:ns kanon då det tvingar besättningen att dra för pansar luckorna på huvudsiktet samt peri. Att sedan uppkasten från en ÖB gör WBG:n mer eller mindre värdelös en inte inte alltför kort stund är ännu en faktor som spelar in. Om ni någongång har "taktiserat" med stridsfordon vet ni hur svårt det är att leda striden utan radio (inga antenner = ingen radio). Dessutom; Om man sitter i en stridsvagn som får art eld på sig kan man ju vara ganska säker på att man blivit upptäckt (ialla fall är risken ganska stor) vilket borde göra så att man flyttar på sig för att inte kunna bli bekämpad av andra vapensystem som kan tas fram i skydd av elden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Verkan mot en moddern strv med 155mm SGR ÖB är god vid direktträff i alla attityder. Det är dock inte troligt att man får genomslag i front attityd, vad man däremot kan få är spalling, dvs att det slås ut flisor på insidan av pansaret. Dessutom lär stabilisatorn slås ut, möjligtvis temporärt. Peri och sikte slås ut mm mm. Om träff fås i tak eller bak är chansen för genomslag inte försumbar, speciellt inte om man har turen att få in en träff i lucka (har hänt...). Effekten med ZB är försumbar om man inte räknar med antenner som har väldigt liten chans att klara sig. Sikten och peri lär inte heller ha så goda chanser. Vad som däremot är svårare att mäta både av ÖB och ZB är den psykologiska effekten. Normal förfarande är inte att skjuta SGR på strv, men det är väldigt effektivt i att det tvingar fienden att flytta på sig för att bli gripbar med andra vapensystem. Dessutom förhindrar/ försvårar det användning av strv:ns kanon då det tvingar besättningen att dra för pansar luckorna på huvudsiktet samt peri. Att sedan uppkasten från en ÖB gör WBG:n mer eller mindre värdelös en inte inte alltför kort stund är ännu en faktor som spelar in. Om ni någongång har "taktiserat" med stridsfordon vet ni hur svårt det är att leda striden utan radio (inga antenner = ingen radio). Dessutom; Om man sitter i en stridsvagn som får art eld på sig kan man ju vara ganska säker på att man blivit upptäckt (ialla fall är risken ganska stor) vilket borde göra så att man flyttar på sig för att inte kunna bli bekämpad av andra vapensystem som kan tas fram i skydd av elden. Den eldledare som skjuter ZB på pansar kan inte vara riktigt vettig. Problemet är väl snarare att pansar oftast rör på sig, särskilt i stridszonen. Att då försöka ha den framförhållningen så att man kan få fotbollsplanen att lägga sig över pansaret är svårt. Sedan ska dessa stackars granater dessutom pricka en vagn för att få någon effekt. Det blir väldigt svårt. Nej, det är tur att det finns STRIX och BONUS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Någon som kan förklara en "ZB" för en stackars icke artillerirelaterad lumpare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HookAndLine Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Zonbrisad, dvs. granaten sprängs i luften med sprängverkan riktad neråt så granaten skjuter splittret neråt. mycket otäckt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 (edited) Någon som kan förklara en "ZB" för en stackars icke artillerirelaterad lumpare? ZB=ZonBrisad. Ett tändrör som känner av avståndet till marken eller annat föremål, och bringar granaten till detonation när den befinner sig på ett förvalt avstånd. Mindre effektivt mot stridsfordon, eftersom dessa tåler splitter bättre än fullträffar, men betydligt effektivare mot oskyddad personal/materiel eftersom splitterbilden blir så mycket bättre än om granaten detonerar i marken. Edit: Pucktvåa Edited January 6, 2006 by jake the snake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 6, 2006 Author Report Share Posted January 6, 2006 Zonrör (altså tändrör för zonbrisad) är dock hyfsat dyra (runt 1500kr styck) medan ett vanligt tändrör för Ögonblicksbrisad (ÖB ) ligger på ca 80kr styck... sedan fins också en lite mer analog version av tändrör för luftbrisad, nämligen TidRör som innehåller en liten klocka som man ställer in på någon halvsekund kortare tid än bantiden för granaten (klockan aktiveras av accelerationen vid skottet) och då gör att granaten briserar i luften över målet... Zonrör är dock mer exakt då den känner av avståndet till föremål eller marken (går att använda som väldigt dyrt luftvärn också om någon är så dum att han flyger för nära granaten) tid och zonrör går dessutom att använda för Inträngningsbrisad (IB) där man helt enkelt på tidröret ställer klockan på lite längre tid än beräknad bantid och på zonröret ställer det i läge för IB (ca 2 hundradelars sekund fördröjning på zonröret från att det träffar marken/föremål) radarn i tändröret är då avslagen. ni kanske förstår att man sällan skjuter med zonrör i fredstid (priset) och tidrör är istort sett en antik företeelse i nuläget. Gunpowderboy hade en väldigt bra beskrivning på vad som händer med pansar när det blir utsatt för artilleribeskjutning. som jag skrev innan, vagnen kanske går att köra därifrån med, men besättningen lär må jättedåligt och vagnen är troligen försatt ur stridbart skick (prismor och ledningssystem utslagna) ni tror väl inte att vagnen går helt oberörd ur en träff av 43kg stål och trotyl? lär ju skaka till något fruktansvärt, förmodligen slås besättningen minst medvetslös när de kastas runt i vagnen (vet inte om man har säkerhetsbälten, men huvudet lär ändå kastas omkring och kan träffa saker ganska hårt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts