Jump to content

Recommended Posts

Posted
Man "jagar" aldrig med artilleri. artilleri används mot stillastående mål inte rörliga. Precis som Nils h sade så ser man till att få stopp på den man vill ha ihjäl innan man regnar död från himmlen.

Så det där med "vandrande spärreld" längst en vägsträcka eller motsvarande är alltså omodernt och inget man ägnar sig åt nu för tiden?

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det beror på mål och terräng.

Rör det sig om en väg mellan tex två berg så kan det ju vara effektivt ändå. Gäller det stridsvagnar på en väg på slätten så är det ganska meningslöst då stridsvagnarna flyttar sig i sida.

Kan man sen få stopp på den översta konvojen genom tex ett par minor eller ha en eldledare så att man får exakt skjuttid då har det stor effekt

Posted

Art används ju även som fördröjning strid då är målet mer att få fienden att hålla ned huvudet istället för att vålla förluster. Men Art håller på att förändras, med lite MLRS tex skulle vi ha en helt annan möjlighet till verkan på olika plan.

• 2 weeks later...
Posted

Härligt o läsa om att folk faktist förstår att det är inte WWII vagnar som är ute o kör fick ju höra av en kille att det var mycket lämpligt att skjuta pansar skott på stridsvagnar :surprise:

först fick man förklara för honom att ca hälften av pansarskotten inte skulle träffa vagnen och att ta den i fronten skulle vara självmord och sidan inte heller vad så bra men bak är bästa och att pansarskotten skulle förmodligen vara reta upp som är i stridsvagnen kanske skulle det få dom att blöda näseblod men jaja han skulle ändå skjuta pansarskott på stridsvagnar 8-/ hehe

Posted
Härligt o läsa om att folk faktist förstår att det är inte WWII vagnar som är ute o kör fick ju höra av en kille att det var mycket lämpligt att skjuta pansar skott på stridsvagnar :baskerPa:

först fick man förklara för honom att ca hälften av pansarskotten inte skulle träffa vagnen och att ta den i fronten skulle vara självmord och sidan inte heller vad så bra men bak är bästa och att pansarskotten skulle förmodligen vara reta upp som är i stridsvagnen kanske skulle det få dom att blöda näseblod men jaja han skulle ändå skjuta pansarskott på stridsvagnar :) hehe

öööö vad försöker du lära oss? Tror du inte att vi redan vet att det är j*vligt IG att vara mellan 10-14 på en stridsvagn ifall man är Fi? Gissa varför man aldrig skall enbart skjuta 1 P-skott mot en stridsvagn? Utan det är 7-8st P-skott som gäller, alltså en gruppuppgift.

Sedan är en stridsvagn relativt ofarlig... stridsvagn blir först farlig när de kommer i grupp och kan samarbeta effektivt, då är de grymt farliga. OCh det är j*vligt mycket bättre att skjuta ett p-skott mot en stridsvagn och sedan dö än att ligga platt på marken och ändå dö...

Men nu var det inte direkt detta som denna tråd handlade om. Vill du prata stridsteknink mot stridsvagn så starta en ny och egen tråd om detta. Jag kan lova dig att du kommer då att märka att stridsvagn är inte allt för odödliga och överlägsna.

Posted

Härligt o läsa om att folk faktist förstår att det är inte WWII vagnar som är ute o kör fick ju höra av en kille att det var mycket lämpligt att skjuta pansar skott på stridsvagnar :=o

först fick man förklara för honom att ca hälften av pansarskotten inte skulle träffa vagnen och att ta den i fronten skulle vara självmord och sidan inte heller vad så bra men bak är bästa och att pansarskotten skulle förmodligen vara reta upp som är i stridsvagnen kanske skulle det få dom att blöda näseblod men jaja han skulle ändå skjuta pansarskott på stridsvagnar :clap: hehe

öööö vad försöker du lära oss? Tror du inte att vi redan vet att det är j*vligt IG att vara mellan 10-14 på en stridsvagn ifall man är Fi? Gissa varför man aldrig skall enbart skjuta 1 P-skott mot en stridsvagn? Utan det är 7-8st P-skott som gäller, alltså en gruppuppgift.

Sedan är en stridsvagn relativt ofarlig... stridsvagn blir först farlig när de kommer i grupp och kan samarbeta effektivt, då är de grymt farliga. OCh det är j*vligt mycket bättre att skjuta ett p-skott mot en stridsvagn och sedan dö än att ligga platt på marken och ändå dö...

Men nu var det inte direkt detta som denna tråd handlade om. Vill du prata stridsteknink mot stridsvagn så starta en ny och egen tråd om detta. Jag kan lova dig att du kommer då att märka att stridsvagn är inte allt för odödliga och överlägsna.

Varför är fänriken så otrevlig?

Han har ju rätt i det han skriver, i och för sig är det i helt fel tråd men ändå.

Posted
Skulle det gå att skjuta Strix med direktriktad eld? den har ju trots allt 12cm RSV-laddning

Det skulle väl i så fall vara om Ryssarna utvecklade sin flygande tank ändå .. Strix skjuts ju med GRK :baskerPa:

Kunde inte låta bli :P

Härligt o läsa om att folk faktist förstår att det är inte WWII vagnar som är ute o kör fick ju höra av en kille att det var mycket lämpligt att skjuta pansar skott på stridsvagnar :D

först fick man förklara för honom att ca hälften av pansarskotten inte skulle träffa vagnen och att ta den i fronten skulle vara självmord och sidan inte heller vad så bra men bak är bästa och att pansarskotten skulle förmodligen vara reta upp som är i stridsvagnen kanske skulle det få dom att blöda näseblod men jaja han skulle ändå skjuta pansarskott på stridsvagnar :lala: hehe

En lekkamrat fick en gång höra av ett gäng sådandäringa Amrisar, med ett namn som antyder att de skall klubbas, Att de hadde ett h---------es bra pansar skott AT-4 och ett skott så var vagnen väck... Nu är lekkamraten Centurion skytt och gav därför förvånade klubbnings objekt en lektion i det osmarta att skjuta ett p-skott på en stridsvagn. Någonting i stil med ksp pedalen i botten och inte bomma med spränggranat på det avståndet..

Posted
Skulle det gå att skjuta Strix med direktriktad eld? den har ju trots allt 12cm RSV-laddning

Det går med amos, men frågan är om hur lång tid elektroniken tar att iordningställa laddningen etc. Vet ej, beror nog på avstånd till målet, men det låter lite otroligt :wub:

Posted (edited)

Att låta STRIX slå framifrån/sidan har jag hört skall funka. Har på jobbet fått höra en historia från I16:s glada dagar om hur en STRIX viker av mot en strv precis i periferin av dess sökradie. i förhållande till avståndet till målet, dess avstånd till marken och dess avvikande "sökkurs", så får detta det hela iaf att se ut som om den flackar ut horisontellt mot målet. Missförstod ni mig rätt nu? :wub:

Edited by simon
Posted
En lekkamrat fick en gång höra av ett gäng sådandäringa Amrisar, med ett namn som antyder att de skall klubbas, Att de hadde ett h---------es bra pansar skott AT-4 och ett skott så var vagnen väck... Nu är lekkamraten Centurion skytt och gav därför förvånade klubbnings objekt en lektion i det osmarta att skjuta ett p-skott på en stridsvagn. Någonting i stil med ksp pedalen i botten och inte bomma med spränggranat på det avståndet..

ETT p-skott mot stridsvagn är inte bra, det är självmord. Klipper inte vagnen du skjuter mot dig så klipper 2:a eller 3:e vagnen dig enkelt. Att bara ligga kvar med och ätande gräs är oxå ett självmord, upptäcker de dig inte via sina sikten osv. så köp en lott.

Mitt råd till den ensamme soldaten mot en strv är ligg och tryck hoppas att vagnen missar dig, dumpa allt vad du har på dig och skjut ditt p-skott och be till gud att du lyckas slå ut vagnen och spring sedan fortare än fort därifrån.

Men en grupp/pluton mot en ensam stridsvagn är en helt annan match... och en pluton som fått förbereda i sitt försvar i 6-7 timmar mot ett strv har en god chans att komma därifrån med livet i behåll ifall de har mycket minor att tillgå. Alla vapensystem har sina akilleshälar och alla system går att lura, förvilla etc. inget system är odödligt. däremot så jämnar de olika vapensystemen ut oddsen mot varandra när det gäller slagkraft , tid och yta. Utan det gäller att ställa de olika förbandens lokala överlägsenhet mot den andres svagheter.

Posted (edited)

Angående soldat(er) vs Strv...

Hur kan det förändras ioch med införandet av RB 57?

Edited by Hendrix
Posted
Angående soldat(er) vs Strv...

Hur kan det förändras ioch med införandet av RB 57?

RB57 har samma slagkraft som Rb56 men är bärbart och har kortare räckvidd?

dvs man bör kunna klippa strv med 1-2 rb57 isf 8-10 Pskott

rb57 skall ju vara ett komplement till Pskott och nåt mellanting mellan Pskott och Rb56 som jag uppfattat saken.

• 3 months later...
Posted
rb57 skall ju vara ett komplement till Pskott och nåt mellanting mellan Pskott och Rb56 som jag uppfattat saken.
All information jag hittat om rb57 (aka NLAW) antyder att det i princip bara är ett upphottat pskott m/46 (svensk version av Panzerfaust).

Det är inte en robot, utan ett raketvapen med avancerat sikte och stor/effektiv stridsdel, så varför den benämns robot kan jag inte förstå.

Den effektiva räckvidden är, tack vare det avancerade siktet, förhållandevis lång, men exakt hur lång återstår att se. (Räckvidden för pskott M86 har ju t ex halverats sedan jag gjorde lumpen '89-'90... :D)

Vapnet går utan större olägenhet för skytten att avfyra inomhus.

/Olle

Posted
All information jag hittat om rb57 (aka NLAW) antyder att det i princip bara är ett upphottat pskott m/46 (svensk version av Panzerfaust).

Det är inte en robot, utan ett raketvapen med avancerat sikte och stor/effektiv stridsdel, så varför den benämns robot kan jag inte förstå.

Den effektiva räckvidden är, tack vare det avancerade siktet, förhållandevis lång, men exakt hur lång återstår att se. (Räckvidden för pskott M86 har ju t ex halverats sedan jag gjorde lumpen '89-'90... :D)

Vapnet går utan större olägenhet för skytten att avfyra inomhus.

/Olle

Räckvidden på Pskott M/86 har inte halverats, däremot har man halverat siffrorna för praktiskt skjutavstånd.

Posted

Men inte skjuter ni pansarskott med haubits eller grk, gott folk.

Det hör alltså till en annan tråd...

/BG