C DK012 Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Är det P7:s vagnar som är markerade med en vit triangel? Quote
Cheeky Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Är det P7:s vagnar som är markerade med en vit triangel? Jag vet faktiskt inte. Det var ganska rörigt idag. Jag fattade det som att de märkta fordonen var fiende för våra soldater dvs märkta fordon försvarade Bogaland. Någon annan kanske har bättre koll på det hela? Quote
C DK012 Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 (edited) Är det P7:s vagnar som är markerade med en vit triangel? Jag vet faktiskt inte. Det var ganska rörigt idag. Jag fattade det som att de märkta fordonen var fiende för våra soldater dvs märkta fordon försvarade Bogaland. Någon annan kanske har bättre koll på det hela? Jag antar att så är fallet eftersom P4:s 122or var märkta med 3-siffriga tal (åtminstone när de var i Stockholm) Följdfråga: Är det bra eller anus att man passar på att köra dubbelsidig strv-strid under slutövningen om den förment ska fokusera på PE/PK. Är inte det något vi förväntas kunna vid det här laget/lite invasionsförsvarsbetonat? Edited March 21, 2006 by C DK012 Quote
Cheeky Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Jag antar att så är fallet eftersom P4:s 122or var märkta med 3-siffriga tal (åtminstone när de var i Stockholm) Både P4's 122or och 90-vagnar är fortfarande uppmärkta med tre-siffriga tal. Quote
KD803 Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Följdfråga: Är det bra eller anus att man passar på att köra dubbelsidig strv-strid under slutövningen om den förment ska fokusera på PE/PK. Är inte det något vi förväntas kunna vid det här laget/lite invasionsförsvarsbetonat? "Fokusera" behöver ju inte betyda "uteslutande". Årets värnpliktiga kan ju inte riktigt tillgodogöra sig tidigare års övningar. Ska vi bibehålla förmågan till väpnad strid och ha stridsvagnar så måste de ju öva... Trots allt så kan ju Peaceenforcement kräva stridsvagnar. Kanske inte för att skjuta bort en checkpoint som inledning till förhandling, men om "den andra sidan" skulle vara dum att rulla fram stridsvagnar så... Quote
eskil Posted March 22, 2006 Report Posted March 22, 2006 (edited) Här kommer filmerna från Ursvik som jag lovade i helgen. Film 1 Mekskyttekomps anfall. Film 2 Precisionsbackning. Film 3 Defilering. Edited March 22, 2006 by eskil Quote
Cheeky Posted March 22, 2006 Report Posted March 22, 2006 Här kommer lite bilder från dagen i Kvarn. Lite blandat på lokalbefolkningen, TOLO med dusch och tvättbyte. Det har inte hänt så mycket inne i Kvarnby idag, men i morgon skall nationaldagen firas så då finns det ju alltid risk att kravaller utbryter. Quote
Munin Posted March 22, 2006 Report Posted March 22, 2006 Av övningstekniska skäl kanske det inte är vinter..bara en tanke. Quote
tinhead Posted March 22, 2006 Report Posted March 22, 2006 (edited) Inte för att gnälla meeen http://www.mil.se/combinedchallenge/photo....12771&nid=31855 Under förra veckan lagade kockarna oxfilé och potatisgratäng till 300 personer. Utan det nya och modernt utrustade köket skulle detta inte vara möjligt. Fast det kanske bara var till befälen så som skulle hålla sig undan normala lunchställen i city? :P Edited March 22, 2006 by tinhead Quote
KD803 Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Inte för att gnälla meeen http://www.mil.se/combinedchallenge/photo....12771&nid=31855 Under förra veckan lagade kockarna oxfilé och potatisgratäng till 300 personer. Utan det nya och modernt utrustade köket skulle detta inte vara möjligt. Fast det kanske bara var till befälen så som skulle hålla sig undan normala lunchställen i city? :P Vad är problemet? Menar du att soldater inte ska äta oxfilé? Quote
Cheeky Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 inga snödräkter??? Lokalbefolkningen använder inte snödräkter och eftersom jag bara lyckades fota övriga soldater vid TOLO så kan man kanske anta att det var stridspaus därav inga snödräkter. Vad vet jag... Quote
Meradan Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 (edited) Här kommer lite bilder från dagen uppe på Kvarns skjutfält. Tyvärr inga bra bildtexter då jag egentligen inte hade grepp på vad som pågick :( Största delen av dagen tillbringades i en terrängbil farandes fram och tillbaka i försök att ta sig fram vilket var ganska svårt då i de flesta riktningar fanns hinder såsom mineringar, utskjutna vagnar, vagnar som gått sönder...förhoppningsvis blir det en bätre dag i morgon. Det som hände under måndagen/tisdagen var att BFOR-styrkorna hade förhandlat sig fram till en temporär vapenvila i regionen, vilken innebar att både Kausierna och Midas (sp?) skulle hålla sig utanför Prästomta övningsområde så att BFOR kunde öva själva. Dom övade att dom övade helt enkelt. Runt fältet fanns checkpoints uppsatta för att hindra Kausier och Midas från att komma in på fältet. Anledningen till övningen i övningen var att pansarfolket skulle få kriga mot pansar också, och inte bara infanteri med minimal beväpning mot pansar. Vi som B-styrka åkte runt och kollade så att deras checkpoints, och trakasserade lokalbefolkningen Under natten/förmiddagen på tisdagen hade vi tagit FN-personal som fångar, vilket gjorde att LBB skulle kallas in för att spana och sedan bekämpa oss för att rädda personalen. Deras sömnläge, om det berodde på dålig planering från deras sida eller övningsledningen som pressade dom för hårt, gjorde att när de två timmar försenade kom till sin förläggning blev beordrade sex timmars sömn. Pga ett glapp informationsflödet upp till övningsledningen visste ingen om att jägargossarna låg och sov när vi i B-styrkan frös häcken av oss och spännt spanade efter tecken på jägare ute terrängen. De började iaf synas en timme innan den stenhårda deadline vi hade för avbrytandet av övningen vid 14, och när vi drog oss ur någon minut i 14 började dom panga på oss. Resultat av tisdagen var helt enkelt att K3 hamnade ganska långt ner på tycka-om-listan för oss på B-sidan, inte bara för oss från HV utan även de som spelade FN-personalen, då vi tagit ut semesterdagar för att få sitta i snön och frysa till ingen nytta. Är det P7:s vagnar som är markerade med en vit triangel? Alla P7:s vagnar som jag har sett har haft vit triangel på sig, dock vet jag inte om det motsatta gäller för P4:s. Men det är inte helt omöjligt att det är till för att märka ut vilka vagnar som tillhör BFOR. inga snödräkter??? Lokalbefolkningen använder inte snödräkter och eftersom jag bara lyckades fota övriga soldater vid TOLO så kan man kanske anta att det var stridspaus därav inga snödräkter. Vad vet jag... Det har varierat vilka soldater som har använt snödräkt under mån-tis bland "aktiva" soldater. Några som har stått som vakter utomhus i Kvarn hade snödräkt, medan några andra som användes som patrullstyrka inte hade det. Även ute på fältet (i utkanterna iaf) var det lite blandat, men det var till största delen snödräkt som gällde där vad jag kunde se. Edited March 23, 2006 by Meradan Quote
Cheeky Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Nu har VL lastat alla sina vagnar och påbörjat färden mot Stockholm där de ska vara resten av övningen. Quote
simon Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Så Skövdes/Karlsborgs batajon skall inte ner till Norrköping och härja alls? Quote
Cheeky Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 (edited) Så Skövdes/Karlsborgs batajon skall inte ner till Norrköping och härja alls? Nu har jag ingen större koll på vilka som ingår i de olika bat. Men de som var i Stockholm i början av övningen kommer att lasta och åka till Norrköping i morgon. EDIT: Har inte läst någon order, utan mina fakta grundar sig på vad olika befäl i övrningen säger. Något annat som jag också hört är att det bara finns eldtillstånd för söndagen i Norrköping. Dock osäker på om det stämmer. Edited March 23, 2006 by Cheeky Quote
simon Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Isåfall skall alltså VL till Norrköping och VJ till Stockholm! Ok! Quote
Cheeky Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 (edited) Isåfall skall alltså VL till Norrköping och VJ till Stockholm! Ok! Så är det säkert...jag är mest förvirrad över vilka som är vilka. Men du verkar ha koll så då är begreppen utredda. EDIT:Stavning Edited March 23, 2006 by Cheeky Quote
donSisu Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Rykten gör gällande att man "börjar om", nu med VJ. Kan det stämma? Dvs, VJ skall göra allt som VL gjorde, förhoppningsvis något bättre bara... Det jag är ute efter är, är det läge att besöka Frihamnen på lördag morgon? //donSisu Quote
Vesku Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 (edited) Resultat av tisdagen var helt enkelt att K3 hamnade ganska långt ner på tycka-om-listan för oss på B-sidan, inte bara för oss från HV utan även de som spelade FN-personalen, då vi tagit ut semesterdagar för att få sitta i snön och frysa till ingen nytta. Man blir så nöjd när man gjorde rätt val och inte åkte med till kvarn för att vara B-styrka nu under veckan. Rykten gör gällande att man "börjar om", nu med VJ.Kan det stämma? Dvs, VJ skall göra allt som VL gjorde, förhoppningsvis något bättre bara... Det jag är ute efter är, är det läge att besöka Frihamnen på lördag morgon? //donSisu Ja de borde börja om då det skulle vara samma scenario nu på söndag i Norrköping igen. Har väl varit så de senaste årens ASÖ:er har jag för mig, dvs att de delar upp på två täter och sedan roterar med varandra när de har genomfört den första delen. Edited March 23, 2006 by Vesku Quote
Meradan Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Resultat av tisdagen var helt enkelt att K3 hamnade ganska långt ner på tycka-om-listan för oss på B-sidan, inte bara för oss från HV utan även de som spelade FN-personalen, då vi tagit ut semesterdagar för att få sitta i snön och frysa till ingen nytta. Man blir så nöjd när man gjorde rätt val och inte åkte med till kvarn för att vara B-styrka nu under veckan. Mjo, det var en hel del som svor över situationen.. dock så var det relativt roligt under tisdagen Rykten gör gällande att man "börjar om", nu med VJ. Kan det stämma? Dvs, VJ skall göra allt som VL gjorde, förhoppningsvis något bättre bara... Det jag är ute efter är, är det läge att besöka Frihamnen på lördag morgon? //donSisu Ja de borde börja om då det skulle vara samma scenario nu på söndag i Norrköping igen. Har väl varit så de senaste årens ASÖ:er har jag för mig, dvs att de delar upp på två täter och sedan roterar med varandra när de har genomfört den första delen. Japp, dom ska göra om det, men det blir lite förkortat iom att folk ska börja röra sig hemmåt Quote
Skuggan Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 VL = P4 (har varit i sthlm) VJ = P7 (har varit i Kvarn/norrköping) Quote
Cheeky Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Lite uppdatering på läget i Kvarn: Nationaldagen firas för fullt och stämningen är hög på Café Prag. Milisen har börjat avrätta fångar i södra delen av fältet. Läget är allmänt spänt i Kvarnby. slut uppdatering. Quote
Vesku Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Japp, dom ska göra om det, men det blir lite förkortat iom att folk ska börja röra sig hemmåt vad är det för folk som ska röra sig hemmåt? Läste någonstans en fråga om en "smutsig bomb", är detta något som kommer att komma eller enbart en önskan från någon? Quote
rhdf Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Något annat som jag också hört är att det bara finns eldtillstånd för söndagen i Norrköping. Dock osäker på om det stämmer. Kan mycket väl stämma efterom vi ska göra en favorit i repris (nästan) i helgen förhoppningsvis så får jag osäkra mitt vapen den här gången Quote
Cheeky Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 (edited) vad är det för folk som ska röra sig hemmåt? P4/Kvarns soldater slutar 16.30 på söndagen. EDIT: övriga soldater har jag ingen koll på när de slutar, hörde något om att Skövde-vpl åker hem under måndagen. Men iom att Grenkomp skall sitta på bussarna som går hem 16.30 kan man ju anta att övningen avbryts relativt tidigt på söndagen. Edited March 23, 2006 by Cheeky Quote
Munin Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Vilka tider och platser gäller i huvudstaden under helgen? Var med förra helgen, men tänkte ta med familjen och se hur det såg ut från den civila sidan. B) Det gäller ju att börja i tid med de små. Quote
FrämstePI Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 I lördags rullade de in längs Valhallavägen på fm/lunchtid. I Frihamnen kunde man se en hel del mellan typ 1300 - 1400, fast det var mycket stando. Quote
Pal Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 En blågul jag pratade med sa att det inte var något vid frihamnen denna lördag. Quote
Apone Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 Har inte noterat om frågan ställts förut, so here goes: hur simuleras knallen från 122'ans kanon eller 90'ans akan? Någon form av lös am som smäller lite granna, men inte tillräckligt för att skrämma sönder grannskapet och bredvidvarande soldater? Om så, hur ska då psk/sold någonsin få en uppfattning om den VERKLIGA smällen? Eller räknar man "den som lever får se"..? Quote
Recommended Posts