dxl Posted March 26, 2006 Report Posted March 26, 2006 zoomar du in på nedanstående bild så ser det ut som att dom har svarta armbindlar med något vitt på.... det tolkar jag som MP iaf, men jag kan ha fel och hade jag inte tänkt mig att alternativet MP fanns så hade jag nog tolkat det som armbindel för B styrka Quote
Ignis nitidus Posted March 26, 2006 Report Posted March 26, 2006 (edited) Det kan nog vara så att de tillhör ssk men att jag skrev fel nu när jag lade upp den här. Först sprang 5 MP på runt 10 motståndare som rätt snabbt gav upp. Efter en liten stund kom förstärkning, vilka det var vet jag ej, och det var ungefär då jag tog bilden, så det kan mycket väl vara ssk på bilden. edit: jag har nu bytt namn på bilden så om någon blir förvirrad vad denna diskussion handlade om så var det om att jag hade döpt sista bilden till "MP" Edited March 26, 2006 by Ignis nitidus Quote
Raffsec Posted March 26, 2006 Report Posted March 26, 2006 (edited) Har man stått och var ansiktet utåt för Försvarsmakten i 2 dagar. Men 2 misstag gjordes 1. Dag ett (25/3) glömde kameran inga bilder på Leo :( 2. Dag två (26/3) Har kameran med får bara till sju bilder men ingen är värd att visa :( Men vädret var jättevackert B) Bara en buske eller.... Utslagen PBV Edited March 26, 2006 by Raffsec Quote
johanp Posted March 26, 2006 Report Posted March 26, 2006 (edited) Får väl bidra med några få bilder jag med: (Naturligtvis är de klickbara) Och en special till alla gamla ssk-bassar, ja det är där gamla Skogaholmsfabriken ( ) låg förut... Edited March 26, 2006 by johanp Quote
FrämstePI Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Nu tycker jag ju inte att man skall utmönstra hästen som transportmedel för fjärrspaning, vi pratade mycket om det delvis på skämt, delvis på allvar, du får en helt annan räckvidd och rörlighet jämfört med fotburen spaning, men du slipper ljudet av mullrande motorer, som du har med BV/mekfordon. Quote
Deron Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 (edited) Nya tider... Under vilken orderpunkt regleras biltullar?http://www.mil.se/combinedchallenge/photo....&aid=15081&oid= Oj då! Hur lång tid har jag på mig att betala? Förövrigt mycket roligt läsning. Kul att få B-sidans uppfattnining om situationera. Ni gjorde ett bra jobb! //VC Deron Edited March 27, 2006 by Deron Quote
Blomberg Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Måste bara berätta om helgens roligaste händelse. Våran pluton (3.IP) har fått till uppgift att störa BFOR i område RISÄNGEN. På söndag morgon beger vi oss dit. Efter att ha fordonspatrullerat området ett tag sprakar det till i Ra:n. -"Öh, har vi någon pesonal uppe på C2 än (stor fabrikslokal där vi skulle takgruppera en grupp)?" -"Nä, vi har inte kommit dit än" -"Det är några med antenner där nu iaf" Hela plutonen samlas vid våran stabsplats. Plutonchef model morgontrött och elak tar med sig en soldat och kilar upp mot C2. Väl uppe på taket möts han av otaliga pizzakartonger, folkölsburkar, godispåsar och en väldigt förvirrad, trött, rädd spaningssoldat. Plutchef: - "Gå härifrån, annars dör ni! (Det är hände ca.0730. Vi hade inte eldtillstånd förrns 0800)" Spanare: -"Öh!"(Springer omkring utan kängor och kläder) Spanarna ekorteras skamset ut från vårat område och våran pluton får tillgång till deras kartor och radiofrekvenser. Sen gick det ju ändå på röven för oss men vad kunde man vänta sig när man ställs mot sjukt mycket pansarfordon och det enda vi har i pv-förmåga är 2 p-skott. Quote
Meradan Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Måste bara berätta om helgens roligaste händelse. Våran pluton (3.IP) har fått till uppgift att störa BFOR i område RISÄNGEN. På söndag morgon beger vi oss dit. Efter att ha fordonspatrullerat området ett tag sprakar det till i Ra:n. -"Öh, har vi någon pesonal uppe på C2 än (stor fabrikslokal där vi skulle takgruppera en grupp)?" -"Nä, vi har inte kommit dit än" -"Det är några med antenner där nu iaf" Hela plutonen samlas vid våran stabsplats. Plutonchef model morgontrött och elak tar med sig en soldat och kilar upp mot C2. Väl uppe på taket möts han av otaliga pizzakartonger, folkölsburkar, godispåsar och en väldigt förvirrad, trött, rädd spaningssoldat. Plutchef: - "Gå härifrån, annars dör ni! (Det är hände ca.0730. Vi hade inte eldtillstånd förrns 0800)" Spanare: -"Öh!"(Springer omkring utan kängor och kläder) Spanarna ekorteras skamset ut från vårat område och våran pluton får tillgång till deras kartor och radiofrekvenser. Sen gick det ju ändå på röven för oss men vad kunde man vänta sig när man ställs mot sjukt mycket pansarfordon och det enda vi har i pv-förmåga är 2 p-skott. Ni hade minsann tur ni som fick kriga mot dom.. Vi var på andra sidan vattnet i norra hamnområdet. Vi hade fått en BMP och en robotgrupp som hjälp, plus en del mineringar och ett fåtal p-skott. Efter att spanare fått syn på vart vi hade vår BMP, mineringar och robotgruppen så skickades det indirekt eld. BMP:n och robotgruppen blev återupplivade, allt detta då det krigades friskt i Risängen. När vagnarna väl kom över till vår sida, runt 12-snåret, och de trängt in en liten bit fick övningsledningen ett genidrag. De simulerade ett kemanfall, vilket ledde till att bataljonen blev stillastående då de roterade folk så att de kunde bli sanerade. Detta ledde till att 13.15 bröts övningen som planerat, utan att vi på vår sida hade fått panga nått. Lagom motiverande verkligen... Sånt här gör att man som b-styrka blir lagom frustrerade när det har tagits ledigt från jobb och skola för att vara med, och man får bara vänta och sen åka hem. Och detta efter att ha gått upp kl 2, alternativt 3, beroende på om man väljer minuten för sommartidsomställningen. Quote
Blomberg Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Ja, norra hamnen hade vi förra helgen och det var ingen höjdare direkt. Var det någon aktivitet i BUTÄNGEN den här gången? Med tanke på hur mycket foron vi sprang på så verkar det som de anföll med hela bataljonen i vårat område. Quote
Ezaey Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Till de det må beröra: På VL fick vi det förklarat ganska tydligt om hur våra roe fungerade. Hade vi defensivt roe sköt vi i självförsvar. Dödligt våld eller hot om dödligt våld. Har personen framför mig ett skjutvapen i anläggning riktat mot mig så ser jag det som hot om dödligt våld. Hade vi offensivt roe så sköt vi på upptäckta, identifierade mål av militär betydelse. Fientlig bemannad checkpoint med beväpnade soldater? Identifierat mål av militär betydelse, kör rakt igenom, alternativt blås bort om det behövs. Vill de förhandla kan de skicka en parlamentär. Eller åtminstone på något sätt försöka visa att de vill förhandla. När vi rullade in i Ursvik fredagen den 17 så var det jag som avlossade första skottet inne på området Ursvik. Bedömt 0.5 sekunder innan tornet på 90-vagnen till vänster om mig öppnar eld med sin ksp. Varför? För att vi från bataljonschefen fått offensivt roe. Jag tror det är viktigt att inte jämföra det här med kosovo eller liberia, motsvarande. Anfallen i Ursvik, Frihamnen och på Kungsholmen var av fredsframtvingande karaktär, och som jag har fått uppfattning om så var vår uppgift att slå fienden, SBB. De fredsbevarande uppgifter som löstes var nog snarare de nere i kvarn. SoF, patruller av AoR och MVCP som inte fick lika mycket uppmärksamhet just eftersom de inte var så "combat". Ja, norra hamnen hade vi förra helgen och det var ingen höjdare direkt. Var det någon aktivitet i BUTÄNGEN den här gången? Med tanke på hur mycket foron vi sprang på så verkar det som de anföll med hela bataljonen i vårat område. Det var ungefär lika tråkigt. VL hade valt att "spara" ett "slagkraftigt" kompani som skulle ta norra hamnen det var mitt kompani, QL m/challanger (en mix med AQ, CQ psk, BS strv under ledning av QL). Vi skulle hållas undan alla stridigheter fram tills vi bröt in i norra hamnen. Vi var ungefär lika besvikna som ni när det ropades "Avbryt eldupphör, övningen avbryts". Sånt jävla antiklimax. Enda stridigheterna för oss var i risängen, när grk-plutons fältmässiga, taggade och ytterst professionella () närskydd stog och lökade i en cirkel med akn på bröstet, medan CQ låg i eldställningar och närskyddade sina egna vagnar. Det roligaste var att när vi, CQ, kom framryckandes med avsutten trupp som gick i anläggning och sökte av området framför och omkring vagnara, suckade grk-närskydd "Hur fan orkar dom?" om oss. Tio minuter senare blev deras gruppering överfallen. Quote
Boxaren Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 (edited) Striden i Bogaland är över står det på mil.se Att fiendestyrkorna skulle vara besegrade!?? "- Stockholms Befrielsebrigad är tillfångatagen, vi var bättre än de, sade major Magnus Gerhardsson till soldaterna på söndagseftermiddagen." På vilken övning befann han sig på? Av forumet att döma och egna erfarenheter under CC06 så var det inte Befrielsebrigaden som fick pisk. Trots att B sidan fick löjligt mycket restriktioner hur de fick föra striden, gick Jesuspickan varm på A sidan för att inte små gossarna skulle bli helt utslagna. Den sämsta insatsen stod i mitt tycke kompani, Bat ledningarna för när de genast tog till våld för att lösa sina uppgifter. Stockholms Befrielsebrigad är inte besegrad, Vi sörjer den 10% förlusterna. Men ställer när som hälst upp för en returmatch. Länge leve SBB och Generalen Översten. Edited March 27, 2006 by Boxaren Quote
johanp Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 (edited) "- Stockholms Befrielsebrigad är tillfångatagen, vi var bättre än de, sade major Magnus Gerhardsson till soldaterna på söndagseftermiddagen." På vilken övning befann han sig på? Jag reagerade på samma sätt. Han var tidigare C Stadsskytte så jag antar att han följde dem även denna övning. Som kuriosa så misstänker jag att han är bror till den dåvarande Lt(nuvarande ÖvLt) Lars Gerhardsson från I1 som intervjuades i "Förebudet", har skrivit FörbR A SIB och är C Gardesbat(som inkluderar Stadsskytte). Edited March 27, 2006 by johanp Quote
simon Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 (edited) Jag måste säga att jag har ändrat inställning. ...Av forumet att döma... Jag undrar om den oootroooligt nyanserade bilden här på Soldf verkligen stämmer överens med verkligheten. Vad som händer på grupp/stridsparsnivåns mikrovärld är egentligen inte intressant. Det gäller att vara källkritisk och inte sluka allting som ett gäng (ibland) övertaggade B-styrkemän säger... Jag saknar en nyanserad rapport och övergripande bild för att öht. kunna uttala mig om huruvida två HV-plutoner utan ordentlig PV-förmåga piskade upp en mekbataljon... /simon, som hoppas att folk massuppfittar han rätt nu. Edited March 27, 2006 by simon Quote
Ezaey Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Jag måste säga att jag har ändrat inställning. ...Av forumet att döma... Jag undrar om den oootroooligt nyanserade bilden här på Soldf verkligen stämmer överens med verkligheten. Vad som händer på grupp/stridsparsnivåns mikrovärld är egentligen inte intressant. Det gäller att vara källkritisk och inte sluka allting som ett gäng (ibland) övertaggade B-styrkemän säger... Jag saknar en nyanserad rapport och övergripande bild för att öht. kunna uttala mig om huruvida två HV-plutoner utan ordentlig PV-förmåga piskade upp en mekbataljon... /simon, som hoppas att folk massuppfittar han rätt nu. Som vanligt ligger nog sanningen någonstans mitt emellan den bild mil.se ger och den bild soldf.com ger. Både A-sidan såväl som B-sidan vill nog hävda att de piskade på de andra, och sanningen ligger nog någonstans mitt emellan. Vid tagandet av kungsholmen led faktiskt VL en hel del förluster. TL (Luftburen skvadron) hade runt 40 förluster, RL (Psk/Strv 2:1) hade runt 30 förluster, SL (Psk/Strv, 2:1) runt 20 och QL klarade sig med runt 10 förluster. Och så vitt jag vet så gick det inte nämnvärt många jesuspistoler varma på A-sidan. Nedkämpad vagn förblev nedkämpad och nedkämpad soldat fördes sjukvårdskedjan bakåt. Hade man tur såg man eventuellt sin nedkämpade kamrat senare på kvällen i förläggningen. Quote
WartoftaSandberg Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Jag måste säga att jag har ändrat inställning. Jag undrar om den oootroooligt nyanserade bilden här på Soldf verkligen stämmer överens med verkligheten. Vad som händer på grupp/stridsparsnivå är egentligen inte intressant. Det gäller att vara källkritisk och inte sluka allting som ett gäng (ibland) övertaggade B-styrkemän säger... Jag saknar en nyanserad rapport och övergripande bild för att öht. kunna uttala mig om huruvida två HV-plutoner utan PV-vapen piskade upp en mekbataljon... /simon, som hoppas att folk massuppfittar han rätt nu. Ska väl försöka ge en liten vinkel på det hela då som "A"-side medlem Att blågula skulle vara partiska mott oss på VL tyckte vi inte alls, tvärtom faktiskt! Ett exempel var en cp i stockholm där två, japp två, fjuttiga skyttar blockerade en väg med sina kroppar som enda hinder och då kommer ett helt mekskytte kompani vars ena skytte plut är utbytt mot en strv plut. Min fråga är, vad hade du och din stridsparskamrat gjort i detta läge? Hade ni: 1, Insett hur rövstekta ni var och gett upp. 2, Samma som föregående men inlett förhandlingar motsv för att vinna tid. Eller 3, varit de som sköt först mot 4 skyttar understödda av detta kompani som kommer för att förhandla... Ja, ni kan ju gissa vad nästan tiotalet (i min värld var de nästan så många, men så är ju tre förarprismor inte den bästa av verklighetsuppfattningar :P ) blågula gjorde... En hint, alt. 3. När vi sedan kunde fortsätta anfallet mot bebyggelsen förskansrade sig skyttar i husen och våra tre tanks kommenderades fyr med spräng. Ja, vi har fått viss verkansförevisning om vad en spräng åstadkommer men man behöver inte vara Einstein för att inse att 9 bumpor 12cm spräng rätt fett raderar några byggnader rätt komplett. Men hey, blågula stödde ju bara A-sidan? Sen har vi ju de klassiska exemplen när några ärkenötter tyckte det var troligt att komma undan med livet i behåll efter att skjuta p-skott i från på strv, men det behöver jag nog inte ogga om? Läste också att någon föreslog p-skott motsv i tak på strv, visst det funkar la men man måste betänka att 122an är förstärkt mott rsv toppattacker. Det finns ju en anledning till att luckorna väger nästan 300 kg styck Så det troligaste är ju bara att man röjer sig för vagnarna som ligger bakom så får man pröva på att göra en mer eller mindre lustig flygfärd som tyvärr inte kan sluta speciellt lyckligt! Öht tycker jag personligen att det finns personer som har lite lustig inställning på hur krigets verklighet ser ut. Nu har jag förvisso inte deltagit i ett krig personligen men jag kan inte föreställa mig att om jag sett en modern mekbataljon röra sig mot mig, när jag stått där i nåt ragtag med lite utdaterad fornsovjetisk utrustning faktiskt haft kylan att bränna av en RPG mot dessa. Kanske i okunskap, men när jag sedan sett hela min omgivning blivit till ett brinnande helvete för att ca. 30st 40mm och ett tiotal 20mm akan samt 11 120mm kanoner bestämt sig för att sjävla prestera lite grann. Då hade nog de flesta säkert varit väldigt modiga krigare, iallafall modiga och döda... Sen visst, det är ju en rätt stor uppgift för enbart en bataljon att storma ett kompani i bebyggelse, styrkeförhållandet 10 mot 1 var ju knappast upplevt. Så det är la klart att det kunde gå lite hur som helst, speciellt när vi hade jävligt skillade motståndare Tyvärr fick jag inte se mycket av er, men man hörde ju vilka problem som pansarskyttegossarna hade på vissa punkter! Tillhörde förövrigt Bravo Sierra som flitigt lånades ut till Quebec för att ge deras precisionsverktyg lite "blunt" förmåga också Vart det förresten några som tillhörde den pluton som i två omgångar om 17 i första och 9 i andra som gav upp för vagn 923? Det vart nog det mest spännande som hände oss den dagen iallafall, hehe! Vart rätt kul och se hur snopna de blev när de stack fram skallen för att upptäcka att det var en stridsvagn runt kröken :P Hoppas ingen tagit illa vid sig av mitt rantande nu bara, kände bara att nån får stå upp för oss stackare som bara gjorde bort sig hela tiden Quote
Ezaey Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 (edited) Hoppas ni uppskattade oss lika mycket som vi uppskattade er. Det var mysigt att strida sig framåt tillsammans med er. Lite eldkraft i front skadar aldrig. ;) Klassikern från Kn Fant, förövrigt: "AQ/CQ, understöd i BS." Edited March 27, 2006 by Ezaey Quote
dxl Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Lite reflektioner från någon som inte var med utan följt allt utifrån diverse nätinfo. Är man tillräckligt fanatisk så stoppar nog inte en bataljon strv. Att ställa sig framför strv och blockara väg är väl något som praktiserats IRL dock har det varit obeväpnade människor som varit mer desperata än fanatiska. Sedan så har väl en strv inte allt för stor verkan mot någon som skjuter ner från ett hus som den passerar? Sedan så går det ju aldrig att simulera tryckvågen och allt det som följer med den som blir när strv öppnar eld. Går ju inte heller riktigt att simulera det här med brinnande fordon som skär av framrycknings/reträtt vägar med brinnande kamrater som hoppar ur heller. Däremot så jämnar väl det ut sig när man övar, A sidan slapp skräcken med brinnande fordon och kamrater som "dör på led" när dom framrycker och B sidan slapp rum som plötsligt exploderar och glas och stenkross som flyger omkring och hus som begraver dom som försöker gömma sig. Jag personligen kan nog se mig själv skjuta Pskott mot strf som närmar sig mitt hem i min stad även om jag inte är uppbackad utav mer en mitt stridspar och fienden är över en bataljon. Däremot skulle jag nog lägga benen på ryggen tämligen fort om jag vore med mitt stridspar utomlands och det dyker upp en pluton strv. Allt är relativt är väl det jag försöker säga. Quote
Ezaey Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Sedan så har väl en strv inte allt för stor verkan mot någon som skjuter ner från ett hus som den passerar? Nej, men det har stridsfordonen som ligger en 20-50 bakom stridsvagnarna, och skyttesoldaterna som framrycker längs med gatorna på sidorna av vagnarna. ;) Quote
johanp Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Jänkarna har ju blivit av med Abrams på just det sättet i Bagdad, så en helt omöjlig situation är det ju inte. Jag tycker att det konstiga i denna övning var att det först var fredsframtvingande och sen övergick i ta/rensa. Det blev nåt blandting mest hela tiden tycker jag. Quote
WartoftaSandberg Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Lite reflektioner från någon som inte var med utan följt allt utifrån diverse nätinfo. Är man tillräckligt fanatisk så stoppar nog inte en bataljon strv. Att ställa sig framför strv och blockara väg är väl något som praktiserats IRL dock har det varit obeväpnade människor som varit mer desperata än fanatiska. Sedan så har väl en strv inte allt för stor verkan mot någon som skjuter ner från ett hus som den passerar? Sedan så går det ju aldrig att simulera tryckvågen och allt det som följer med den som blir när strv öppnar eld. Går ju inte heller riktigt att simulera det här med brinnande fordon som skär av framrycknings/reträtt vägar med brinnande kamrater som hoppar ur heller. Däremot så jämnar väl det ut sig när man övar, A sidan slapp skräcken med brinnande fordon och kamrater som "dör på led" när dom framrycker och B sidan slapp rum som plötsligt exploderar och glas och stenkross som flyger omkring och hus som begraver dom som försöker gömma sig. Jag personligen kan nog se mig själv skjuta Pskott mot strf som närmar sig mitt hem i min stad även om jag inte är uppbackad utav mer en mitt stridspar och fienden är över en bataljon. Däremot skulle jag nog lägga benen på ryggen tämligen fort om jag vore med mitt stridspar utomlands och det dyker upp en pluton strv. Allt är relativt är väl det jag försöker säga. Finns några punkter jag varken kan eller vill hålla med om som du tar upp =) För det första så visst var de brinnande fordonen i vägen, ett utskjutet fordon stod där det stod med maxeleverat eldrör och var i vägen. Det har redan tagits upp i tråden innan för övrigt. Och punkten om att skjuta p-skott mot en mek/p-bat... Snälla, jag vill inte vara dryg nu men hollywood är inte verklighet! Så fort du skjutit första skottet och brännt en CV90 eller fått se din spårljus porjektil rickochettera på fronten av en 122 så kommer allt det åtföljande godiset vilja visa att de också kan! Då skiter man i största sannolikhet i allt vad regler heter, för då har det plötsligt blivit krig och det är dags att överleva. Och eftersom att en mekbat har några hundra gånger mer eldkraft än ens någon form av fornsovjetiskt utrustad milisbrigad är det ingen fråga om vad som kommer hända när det öppnas eld! Jag säger bara Op. Iraqi "Freedom". Där har vi precis ett sådant scenario som bogaland delen ville få fram, fast i OP:IF vart det tom jobbigare för the coalition of the willing, de vart tvungna att möta en mekaniserad fiende i mestadels bebyggelse. Vad hände? Det var en av de gruvligare slakterna i modern historia. Detta till trots alla fanatiska republikanske gardister som så krigsvänligt gömde sig på hustak och sköt rpg till höger och vänster och dog för sitt land, hem familj och allt vad det nu kan tänkas vara. Jävligt modiga soldater måste jag säga att de var, ärligt talat det är inte många som förmodligen skulle våga göra detta men de vågade! Dock blev resultatet det som jag redan tagit upp, 1+1=2 faktorn. Vi har större, tryggare, säkrare, effektivare och fler vapen än de + De skjuter på oss = Vi mejar ner de j*vlarna!!! Ezeay: Jorå visst har det alltid varit kul att kriga med er på QL Det enda tråkiga vart la att ni alltid skulle springa in i fientliga strv delar och så fick vi ju ta smällen och dö jämt, hehe Synd att det inte blir mer av det, jag diggade Kn. Fant rätt bra när han började dra sitt Valhalla tjöt varje gång! Quote
CBRN-fåne Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Jag vet inte om det scenario som målats upp här nu även gällde Frihamnen förra helgen men om så är fallet är det intressant att A-sidan spelade fredsframtvingande medan B-sidan hade fått inspelet att det faktiskt var fred och att B-sidan hade utropat Frihamnen som sitt område UTAN att det var krig. Allt kommer i ett helt annat ljus då. Ni krigar och vi gör det inte. Ett vapen på bröstet får en helt annan betydelse då. Quote
hallonsylt Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 WartoftaSandberg: Portarna till Vallhal är nog fortfarande öppna för oss. Det har varit kul att strida mer er! Nu är det bara REMI kvar, synd bara att man saknar tak på garaget. Quote
dxl Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 (edited) Och punkten om att skjuta p-skott mot en mek/p-bat... Snälla, jag vill inte vara dryg nu men hollywood är inte verklighet! Så fort du skjutit första skottet och brännt en CV90 eller fått se din spårljus porjektil rickochettera på fronten av en 122 så kommer allt det åtföljande godiset vilja visa att de också kan... Som JohanP säger, att strf blir utskjutna utav takgrupperade skyttar är verklighet både i Irak, och Tjetjenien och jag är inte säker men jag har svårt att tänka mig att alla dessa skyttar dör minuterna efter de skjutit. Åter till Sverige: Jag får ofta känslan att just svenska stridsvagnsbesättningar har en övertro på sin förmåga. Besättningar på CV90 får inpräntat i sig att dom behöver skyttegruppen för både skydd och som sensorer. Men besättningar på strv har ju bevisligen rullat in bland höghus helt utan något understöd. Jag har ingen personlig erfarenhet men ett par stridsvagnar utan följande CV90 känns inte som ett jätte hot mot mig där jag ligger på hustaket med mina pskott/rpg eftersom hela resonemanget med att man får en arg skyttegrupp och en massa 40mm haglande över sig då faller platt som en pannkaka. jag är absolut ingen expert eller ögonvittne på vad som hänt i Stockholm, jag är inte heller skolad i hur strv funkar mer än hur man gör när man ser en, dvs lägga benen på ryggen och springa tills benen slutar bära. så rätta mig gärna annars lär jag mig ju inte Edited March 27, 2006 by dxl Quote
Mats Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Ett litet boktips bara: Zucchino, David. Thunder Run: The Armored Strike to Capture Baghdad Precis läst klart den. En slutsats verkar vara att dessa "Thunder Runs" var möjliga på grund av Irakiernas fullständiga brist på vettig stridsteknik. En egen reflektion är att RPG-7 hade väldigt lite verkan på både Abrams och Bradley. En fiende med modernare närpansarvärn och lite vett hade gjort det mycket svårare. Quote
Ezaey Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 (edited) WartoftaSandberg: Portarna till Vallhal är nog fortfarande öppna för oss. Det har varit kul att strida mer er! Nu är det bara REMI kvar, synd bara att man saknar tak på garaget. "Alla Quebec från Quebec Lima. Portarna till Valhall står nu öppna. Alpha Quebec tar bräschen och leder oss dit järnkorsen växer. Klart slut." Och taket på strf-garaget, ja. Tacka gudarna för att det inte brakade in en timme tidigare när i princip hela kompaniet var inne i garaget. Då hade det inte förvånat mig om några pansarskyttesoldater förpassades till de sälla jaktmarkerna. Btw, vilken vagn ligger du på? Jag får ofta känslan att just svenska stridsvagnsbesättningar har en övertro på sin förmåga.Besättningar på CV90 får inpräntat i sig att dom behöver skyttegruppen för både skydd och som sensorer. Men besättningar på strv har ju bevisligen rullat in bland höghus helt utan något understöd. Jag har ingen personlig erfarenhet men ett par stridsvagnar utan följande CV90 känns inte som ett jätte hot mot mig där jag ligger på hustaket med mina pskott/rpg eftersom hela resonemanget med att man får en arg skyttegrupp och en massa 40mm haglande över sig då faller platt som en pannkaka. Jag tror inte det fanns ett tillfälle under anfallen i stockholm där det inte fanns ett enda strf9040 som kunde närskydda en strv, precis som det fanns väldigt få tillfällen då bataljonen i sin helhet inte var flygskyddad av närgrupperade lvkv90. Varför skulle du känna dig säker på taket? Jag kan köpa att du är skyddad för direktriktad finkalibrig eld, men spränggranater med luftbrisad kan ju fortfarande påverka dig. Edited March 27, 2006 by Ezaey Quote
CBRN-fåne Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Strv kan säkert kräma s***en ur varje liten fotsoldat som skulle våga komma nära rent tekniskt men i det scenario som utspelades under CC06 kanske det inte var så lämpligt att pulvrisera ett helt hus bara för att någon låg på taket. Vad skulle hända med de tio barnfamiljer som bor i huset. Shit happens, eller? Det är stor skillnad på det "gamla" kriget och ett nytt three block war. Strv är en ruggigt mäktig klubba att svinga men det är kanske inte så bra om man sedan vill kunna agera i landet man är i. Spräng här och krossa där, men sedan då? Fredsbevarande/framtvingande operationer kräver finess och det såg jag inte i Frihamnen. Nu riskerar jag att glida lite OT: jag pratade lite med den blivande FCdr NBG, Öv E. tidigare idag. Han höll föredrag och vi pratade lite efteråt. Bland annat pratade vi om hur han såg på ändringen från tidigare uppdrag för FN där Sverige ofta skickade lite äldre, mogna och livserfarna soldater, till genomsnittssoldaten i NBG som i princip är nymuckad. Han såg det som ett stort problem som de hade funderat mycket på och lösningen blev att aktivt värva lite äldre, "mellan 30 och 40 är bra", folk som kan ingå som mentor i grupperna och tillföra lite mognad. Quote
KD803 Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Han såg det som ett stort problem som dehade funderat mycket på och lösningen blev att aktivt värva lite äldre, "mellan 30 och 40 är bra", folk som kan ingå som mentor i grupperna och tillföra lite mognad. Hmm, undrar om han har pratat med ÖB som vill att officerare ska sluta vid 35 för att de då är för gamla... Quote
Guest Bajtaren Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Någon som vet hur man uppfattade att sjukvårdkedjan fungerade? Skadeplats och vidare.... skulle vara intressant att veta! Quote
Ezaey Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 (edited) Btw, för att bryta bort lite från den gamla diskussionen så har jag en request for information. Har vi några militärpoliser här? Varför denna hjälmunderlagsfetisch? Swat-komplex? Någon som vet hur man uppfattade att sjukvårdkedjan fungerade? Skadeplats och vidare.... skulle vara intressant att veta! Blev aldrig utskjuten under den här övningen, men enligt andra soldater i min pluton som blev det så fungerade sjukvårdskedjan på VL förhållandevis bra. Mycket bättre än under batövningarna. Eloge till sjukvårdtransport på luftburen skvadron från K3. Hade ett par soldater som åkte med dem och gav dem mycket beröm, och åkte själv med den under batövning två. Då fick jag en sjuhelvetes mycket bättre och framförallt professionellare behandling under deras transport från batförbandplats till fältsjukhus än jag fick under de två timmar jag låg på batförbandsplatsen under T2s regi. "Hmm, fåse, vi har en skottskada höger lår. Öppen femurfraktur, nervskada, avsliten pulsåder. Patienten vid medvetande, extremt smärtpåverkad, chockad, blek, 150 i puls, 50 i blodtryck. En klockren prio två! Får han bara lite dropp och syrgas så kan han ligga och vänta ett par timmar till. Vi kan lägga honom här, precis bredvid de midiska milismännen som har nedkämpat honom, gud så praktiskt!" Edited March 27, 2006 by Ezaey Quote
WartoftaSandberg Posted March 27, 2006 Report Posted March 27, 2006 Oj nu har det flutit mycket vatten under broarna sen man vart här sist Till er på QL, er följer jag gärna genom valhalls portar och är med som mjölners trubbiga ände! Synd att det ej kommer bli så mer bara! :( Och visst är det extremt tråkigt att garaget rasat in, jag har fortfarande min packning liggandes vid vagnen! Sen är det inte ens säkert att vi får starta vagnarna för att köra ut de och påbörja REMI. Förvisso rätt skönt, men man stressar ju sig inte gärna igenom den skiten, haha! Hmm, åter till ämnet! Precis som Ezeay redan påpekat så var aldrig vi tankers åtskilda från någon form av närskydd från pansarskytte. Må vara att de var uppsuttna emellanåt med det påverkar ju knappast deras syn. Det är väldigt professionella skyttar på QL skulle jag vilja säga, alltid någon som sveper av den övre delen av 3d miljön per vagn! Sen vill jag genast avsäga mig ansvaret för att promota strv som det mest ultimata som finns och klarar sig bäst på egen hand och vilka andra fördommar det nu än kan finnas mot oss tankers Det är bara det att faktum kvarstår, strv är sårbara i bebyggelse för att de har begränsad observation. Lösningen på detta är precis som gjorts genom hela bataljonsskedet på P4 GU-bat, man har mixat tanks med mech inf och det har fungerat tillfredsställande och lite plus i kanten som jag har förstått det! Sen är det så att strv är en klubba, av gigantisk proportion. Slungar man med den så förintar man det som träffas. Jag snackar faktiskt inte skit, jag trodde inte för mitt liv att strv var den dödliga kraft den är förrän man fått se det bevisat med egna ögon och ögonvittnesutsagor. Jag har två klockrena exempel på dödligheten för pilen vi skjuter iväg. Under gruppexaminationen vi hade på kråk v.46 eller v.47 använde vi övningspil i helt vanligt härdat stål gjort för att börja falla i sönder efter några km för att minska risken. En sådan sköt vi på nästan 1,5km i sidan på en gammal centurion vilken lyckades med konststycket att penetrera genom motorblocket och rätt ut på andra sidan. Vår Plutonchef sköt en fullskarp pil på en uppvisning, rätt igenom fronten på en gammal centurion bärgare, genom motorblocket och ut några hundra meter, då vart det bara lite över 1/4 kvar av pilen som tumlade ett hundratal meter och träffade ett 3-4dm tjockt projektilfång i härdat stål med bredsidan vilket den penetrerade utan att blinka och fortsatte en bra bit till efter det. Så det handlar inte om att vi tankers överskattar vår kraft, snarare kan det vara så att skyttet med kängorna på market överskattar sin egen förmåga? Visst vet jag att en strv inte mår bra av en träff från p-skott på våra sårbara delar, men torntaket är believe it or not, inte en av de svaga punkterna! Det är ca. 3dm tjockt skydd på bara luckorna som är rsv dämpande, och ett p-skott penetrerar 3,5dm härdat stål. Med andra ord, den plockar inte vårt torntak! Dock kan ni ju klippa motorluckan om ni nånsin får fritt skottfält på den, fast detta är inte vanligt i SIB då vi oftast riktar framåt. En Abrams kan man kanske penetrera där, men då måste man tänka på att en Abrams och en 122 inte är samma sak. 122 räknas så vitt mina kunskaper sträcker sig som den bäst skyddade vagnen i världen? NBC-Fåne, jag får ju ge dig att den bästa medicinen mot byggnadsgrupperade skyttar kanske inte är några 120mm spräng. Men vi hade det typfallet när vi gick igenom soldat regler faktiskt, och var det så illa att de här p-skottsskyttarna eller vad det nu månde vara hotade förbandets framryckning och säkerhet så var det faktiskt befogat att masa in spräng från stridsvagn fastän det kunde vara tiotalet flyktingar/gisslan där inne och enbart 2-3 skyttar. Brutalt? Jo, men tack vare den aktionen kan man lika gärna ha räddat 100 tals, kanske 1000 tals liv i förlängningen beroende på hur man såg på det var motivationen. Så så är det, I'm afraid! Nu har jag säkert sagt en del OT och det får jag be om ursäkt för Quote
Recommended Posts