Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Har inte noterat om frågan ställts förut, so here goes: hur simuleras knallen från 122'ans kanon eller 90'ans akan? Någon form av lös am som smäller lite granna, men inte tillräckligt för att skrämma sönder grannskapet och bredvidvarande soldater?

Om så, hur ska då psk/sold någonsin få en uppfattning om den VERKLIGA smällen? Eller räknar man "den som lever får se"..? :dong:

7,62 Ksppbv/strf. Vill man lära soldaterna så kör man skarp skjutning.

Edited by johanp
  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Lv6 (ingen aning vilken bataljon de ingår i) stab ute vid Kungsängen blev för ca 30 min sedan anfallna med ett stort skadeutfall som resultat.

Var det GU eller Hv som krigade till det?

Posted (edited)
Lv6 (ingen aning vilken bataljon de ingår i) stab ute vid Kungsängen blev för ca 30 min sedan anfallna med ett stort skadeutfall som resultat.

Var det GU eller Hv som krigade till det?

Förbandet är, vad jag har förstått, en fristående Lvbatstridsgrupp (Viktor Olof).

Edited by simon
Posted

Vilket som, så tror jag det kan härledas till att dom haft den fula ovanan att lägga pärmarna med sin grupperingsinfo precis överallt på LG ;)

Är det nån som vill veta vart deras eldenheter efinner sig, skicka ett PM.

(inte på riktigt alltså, jag tyckte inte det var intressant att lägga på minnet, men jag läste pärmen inan förra helgens övning)

Posted

Inte så att man behöver nån pärm direkt... Åker man runt lite vid misstänkta koordinater så finner man snabbt vart samband, sjukvård, uh, lv m.m. är grupperat. :rockon:

Posted

Jaha, efter en snöig morgon och mer klar förmiddag kan jag meddela att P4, precis som tidigare i Stockholm, rullar in med allt sitt tunga pansar först utan infanteriunderstöd.

Vi skulle försvara i bebyggelse i Kvarn, detta efter att Kausierna hade klampat in i ett nationaldagsfirande i byn och lemlästat lite civila. BFOR gillade inte detta och skickade trupp. (Fast först fick trafikdetaljen köra först och sanda i backarna efter snöfallet). När BFOR väl kom, kom ett helt stridsvagnskompani verkade det som, och en enstaka 90:a. Med denna styrka körde BFOR rätt igenom bebyggelsen då pv-vapnen var begränsade då vi undvek att visa oss. Dock blev deras första 122:a utslagen av vår BMP.

En bit bakom 122:orna kom det två ptgb som susade iväg efter 122:orna. En stund efter detta kom det till slut lite fottrupp, som vi drog oss tillbaka från.

Efter detta blev min och en annan grupp urdragna ur det stora kriget för att sätta upp ett "goodwill" moment mot den tyska pluton som var med så att dom fick panga lite också. Dom hade en svår uppgift, och blågul gick in och sa åt oss att backa ett par gånger. Även om det var lite granna regisserat var det lite roligt ändå att strida mot en pluton som inte pratade samma språk, vilket gjorde att man inte visste precis vad de skulle ta sig till härnäst.

Resten av vår pluton blev uppbundna i strid mot de eftersläntrande 90:orna med tillhörande skyttefolk, och det gick väl ganska bra för oss egentligen med tanke på att det var ganska få blågula som var på våran "sida" och dömde ut gåsleden som fick bredsidor med ksp och skarpskyttekarbinernas verkan.

För övrigt var det tydligen en bil som blev stridsvagnskross som inte skulle ha blivit det under dagen. Vad det var för nån vet jag inte för tillfället, men en gissning är att det var en av de tomma bilvrak som stod uppställda för att spärra/minska framfarten på vissa vägar

Posted
tja... P4 kör iaf hårt med "Show of force" verkar det som.... :P

kanske lite VÄL hårt dock... ;)

Jo, så är det.. och det är synd både för dom själva och oss i B-styrkan. De själva riskerar sina vagnar när de åker först och inte ser riktigt vad det är för infanteri som gömmer sig bakom hörn och i fönster. För B-styrkan är det tråkigt då det blir till att trycka mest när de kommer in med stridsvagnarna som vi inte har så mycket vapen mot då säkerhetsreglerna gör att man inte kan smyga sig intill en vagn och ge den en present med stubin, eller liknande

Posted

Ingen som vet vad VJ har gjort idag och kommer göra i morgon?

Som någon nämde tidigare, var med förre helgen i Frihamnen (VL ->SI) och skulle vilja se det igen, från "andra sidan"!

//donSisu

Posted (edited)

Som någon nämde tidigare, var med förre helgen i Frihamnen (VL ->SI) och skulle vilja se det igen, från "andra sidan"!

//donSisu

Så vitt jag vet så har frihamnen utgått. Bataljonen kommer däremot att gå in mot kungsholmen tidigt redan på lördag morgon (06:00-08:00).

De kommer passera in på kungsholmen via ekelundsbron vid Karlberg slott. De har sedan hela dagen på sig fram till 17:00 att ta nordvästra kungsholmen. Men fördmoligen blir det mesta av krigandet före lunch.

Edited by Pal_nyPC
Posted

Såg att det var många grönsaker grupperade på Svistad motorstadion i Linköping, just under finalen bana 29 på Saab ;)

Posted (edited)

Här kommer lite bilder från torsdagen i Kvarn. Jag såg inte mycket av övningen, men ett omhändertagande av sjukvårdsplutonen och en bärgning fick jag i alla fall på bild.

Bilder från fredagen . Det hände lite mer då man under natten avrättat prästen och borgmästaren i Kvarnby flytt. Idag blev det desto mer att titta på när Kvarnby intogs och befriades. Dock har jag inte så stor koll på vad tyskarna styrde med. De verkade ha en egen övning i övningen.

EDIT: stavning

Edited by Cheeky
Posted
Bilder från fredagen . Det hände lite mer då man under natten avrättat prästen och borgmästaren i Kvarnby rymt med alla pengar. Idag blev det desto mer att titta på när Kvarnby intogs och befriades. Dock har jag inte så stor koll på vad tyskarna styrde med. De verkade ha en egen övning i övningen.

Tyskarna var med i tagandet av Kvarnby, men övergick till att få ett eget moment så att dom med säkerhet fick kriga och smälla av bössorna. Detta var styrningar högt uppifrån så att de skulle bli glada och nöjda. Kan tänka mig att det är lite trist att åka jättelångt till kalla Sverige utan att få panga lite. Vad dom gjorde efter detta moment som vi deltog i vet jag inte då vi åkte ifrån Kvarn vid 13-14 ungefär, och då höll VL på att samla ihop sig på planen utanför simulatorhallen, vilket ställde till förtret för våran genomgång av dagen. Lite jobbigt att överrösta 90:or och 122:or som brummar på.

Posted
Bild

Har aldrig sett sådana bilar märkta "marinen", endast "flygvapnet". Kommer de ifrån Berga möjligtvis?

Hade inte heller sett sådana innan, tänkte det kunde va kul att ta kort på dem. Vet inte vart de kommer ifrån, såg ingen personal runt fordonen.

Posted

förmodligen ett moment...

men kan tänka mig att det ligger nåt bakom, i vissa områden i världen är ju hästar/åsnor/kameler/andra riddjur bättre att använda om man vill få god kontakt med lokalinvånarna...

"Dessa uppgifter hade ryttarna lyckats få tack vare att de byggt upp ett bra förtroende hos kasurierna. De har både kunnat vattna sina hästar samt fått hjälp med hovslageri hos dem. "

saxat från mil.se

Posted

Ryttare var även med vid förra veckans (försök till) tagande av Ursviksområdet. Tyvärr höll de till med sitt underrättelseinhämtande utanför det (för oss) angivna övningsområdet och fick/kunde därför ej bekämpas av SBB.

/Dexter (som först trodde det var K3 som försökte infiltrera området till häst)

Posted

Dags att införa en extra kryssruta när man söker utlandstjänst?

"Har du ridutbildning?"

Visste väl att jag skulle skrivit i mina fyra år på ridskola som referens när jag sökte till IA06 :)

slut på raljerandet

Posted

Väskorna som hänger på hästarna ser ju militära ut. Är det något som moddats ihop tillfälligt eller har de i något förråd hittat gamla prylar från 60-talet eller när nu hästarna försvann? För jag antar att inte ens livgardet använder sådant till vardags.

Posted

//donSisu

Idag har de iaf. tagit Ursvik, Lv är grupperat bl.a. på Barkaby vilket de kommer att fortsätta vara, signaltrupp i bl.a. Akalla. Som sagts tidigare så är jag klart besviken på hur övningsledningen har valt att utnyttja b-styrkan. Vi satt t.ex. 25man och gjorde knappt ett skit idag. :(

Posted

Nån som vet vart kriget håller hus i stockholm denna helgen? Vart det kommer bli pang-pang lördag/söndag?

Är 122:orna och cv90:orna i stockholm eller blev de kvar söderut efter förra helgen?

Posted
Nån som vet vart kriget håller hus i stockholm denna helgen? Vart det kommer bli pang-pang lördag/söndag?

Är 122:orna och cv90:orna i stockholm eller blev de kvar söderut efter förra helgen?

Har du verkligen läst nånting alls av denna tråd?? Men som kort sammanfattning så är det bl.a. LG stadsskytte och P7 pansarskytte som övar i Sthlm nu.

Posted

Har du verkligen läst nånting alls av denna tråd?? Men som kort sammanfattning så är det bl.a. LG stadsskytte och P7 pansarskytte som övar i Sthlm nu.

Ja, jag har läst tråden, du nämnde kungsholmen för lördagen, men mina frågor sträcker sig förbi vad tråden har att erbjuda för tillfället, så istället för att sitta å mästra så kan du väl svara mig om du sitter med informationen?

Är vagnarna i stan, och vart är de under söndagen?

Posted

bl.a. LG stadsskytte och P7 pansarskytte som övar i Sthlm nu.

Stadsskytte = Pbv302

Pansarskytte = Strv122, Strf90

Sthlm = Stockholm

Posted

bl.a. LG stadsskytte och P7 pansarskytte som övar i Sthlm nu.

Stadsskytte = Pbv302

Pansarskytte = Strv122, Strf90

Sthlm = Stockholm

Ok, tack för adekvat info!!! :baskerFN:

Posted (edited)

Har lite bilder från kungsholmen idag (25 Mars).

Bilderna är kanske inte de bästa eftersom kameran behagade att lägga av en gång i minuten trots nya batterier men det är iaf något.

Vid 8:a-tiden på morgonen korsade de bron vid karlbergskanalen.

Vissa saker gick kanske inte som man ville.

Samma pbv

Ännu en trasig pbv

Fånge

Njuta av solen

Kellgrensgatan/Warfvinges väg

Vid ~11.40 så ropade BFOR ut något i stil med:

"Resistance is pointless, we will win, put your hands on your head and repeat over and over again; I give up. We will attack at 11.50"

Och efter det så blev det lite väntan.

Väntan

Väntan..

Ännu mer väntan

Väntar lite till..

SBB verkade dock inte vilja ge upp utan man fick börja strida.

Fiender som ger upp efter stridskontakt med MP

Eldställning

Edited by Ignis nitidus
Posted (edited)
Har lite bilder från kungsholmen idag (25 Mars).

Fina kort!

Hur vet du att det är MP på sista bilden? Precis bakom den där lastbilen så stog en pluton från Stadsskytte när jag var där iaf. De MP jag sett under de senaste två veckorna har åkt Geläderwagen och inte alls varit sådär tungt beväpnade.

edit: Precis under P-skylten mellan Sisun och lastbilen så skymtar HC/Diamondback från Stadsskytte.

Edited by johanp