Jump to content

IA06


Guest Free Willy

Recommended Posts

  • Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Andrew

Jag vet inte vad ni tycker men allt ni säger är för mig rent jävla bond förnuft! Mycket säger sig självt. Frihet under ansvar är det i särklass bästa sättet att hantera detta. Varför stifta en massa lagar om hur mycket man får dricka? Den som stiftar sådana lagar är i mina ögon en jävligt dålig ledare/chef som inte vågar ta konflikter och gör det jävligt enkelt för sig. Vi är alla myndiga vi alla har ett ansvar. Att sköta jobbet, missionen, beredskapen, insatsen.

Kamrathjälp! Så mycket civilkurage måste man ha att man kan säga till sin polare...nä du det räcker!

Tycker detta är en fjantig diskussion. Vi får se vad KC har för civilkurage...tror dock inte att det kommer att bli någon två öls regel.

 

Mer öl åt folket...och IA06! :clap:

 

MYCKET väl talat!

:clap:

 

 

Jag tycker det i slutändan handlar om att ha "Känsla för feeling" ibland vill man festa till det och har man inget som hindrar dagen efter så varför inte?

Jag låg på finsk camp och vi hade ALLTID var 5:e vecka grillkväll för hela campen med gratis öl och vin och grillar som gick varma :clap: Vad jag vet så var det inga problem med detta, snarare så var det så att det lättade upp stämningen rejält och det kändes mer som att chefen litade på att alla är stora nog att kunna dricka alkohol.

 

Jag måste säga att jag tyckte rejält synd om er i bravo när fältartisterna kom.. (Fast jag har ju iofs ett kort på Free Willy där han visar att han kan roa sig utan alkohol... :blink: )

Va?! Detta kan icke vara sant! Jag är en stolt och seriös krigare...hehe... ,O Nä men självklart kan jag konstien i att ha roligt utan sprit...speciellt när det är beredskap :clap:

 

Man kan ha kul utan sprit har jag hört ! ... men det är dumt att chansa ! :clap::lala: ;) :banana

Link to comment
Share on other sites

F´låt om jag bråkar om alkoholdiskursen igen men...

 

Har man förtroende att bära x-antal hgr och ksp el. ak, (som man tidigare förvarade i skåpet och ansvarar för under 7 månader) tycker jag det är rätt rimligt att man själv också ska få ansvara för en så jämförelsevis banal sak som sitt drickande. Att införa 2 ölsregel är enligt mig samma sak som att inte lita på personalen. Obs. att mitt uttalande gäller den nuvarande situationen i US nuvarande operationer.

 

Själv ger jag fan i vilket, öl innehåller många kalorier och är inte bra när man deffar inför Tofta Beach B) Det är principen jag bryr mig om.

Link to comment
Share on other sites

Officersförbundet – även för soldater?

På P7 pågår i skrivande stund rekryteringen till IA06 (tidigare kallat Accelerationsspåret), en försöksverksamhet som syftar till att Försvarsmakten ska skaffa sig erfarenheter inför det skarpa uppdraget att ställa upp med beredskapsenheter till Nordic Battle Group.

 

Förbundsstyrelsen har beslutat att utnyttja försöksverksamheten på P7 för ett eget pilotprojekt. Alla soldater som anställs ska erbjudas ett tillfälligt medlemskap i förbundet. Medlemskapet varar till dess att anställningen inom Försvarsmakten avslutas, dock längst till och med utgången av 2007. Syftet med försöket är att undersöka vilka konsekvenser det får för förbundet om medlemskretsen vidgas, både gällande villkorsfrågorna, men också vad det avser den interna opinionen. Förbundet kommer att genomföra en enkät bland medlemmarna för att utreda hur man ställer sig till en vidgad medlemskrets.

 

– Frågan om att erbjuda beredskaps- och förstärkningssoldater ett medlemskap är komplicerad och man måste närma sig den med största ödmjukhet och lyhördhet. Vi vill använda IA 06 som en testballong och noggrant analysera vilka konsekvenser det får för förbundet om vi öppnar för soldater, säger Lars Fresker.

 

 

"Dock längst till och med utgången av 2007"

 

IA 06 kan mycket väl hålla på till 080515..........

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy

Officersförbundet – även för soldater?

På P7 pågår i skrivande stund rekryteringen till IA06 (tidigare kallat Accelerationsspåret), en försöksverksamhet som syftar till att Försvarsmakten ska skaffa sig erfarenheter inför det skarpa uppdraget att ställa upp med beredskapsenheter till Nordic Battle Group.

 

Förbundsstyrelsen har beslutat att utnyttja försöksverksamheten på P7 för ett eget pilotprojekt. Alla soldater som anställs ska erbjudas ett tillfälligt medlemskap i förbundet. Medlemskapet varar till dess att anställningen inom Försvarsmakten avslutas, dock längst till och med utgången av 2007. Syftet med försöket är att undersöka vilka konsekvenser det får för förbundet om medlemskretsen vidgas, både gällande villkorsfrågorna, men också vad det avser den interna opinionen. Förbundet kommer att genomföra en enkät bland medlemmarna för att utreda hur man ställer sig till en vidgad medlemskrets.

 

– Frågan om att erbjuda beredskaps- och förstärkningssoldater ett medlemskap är komplicerad och man måste närma sig den med största ödmjukhet och lyhördhet. Vi vill använda IA 06 som en testballong och noggrant analysera vilka konsekvenser det får för förbundet om vi öppnar för soldater, säger Lars Fresker.

 

 

"Dock längst till och med utgången av 2007"

 

IA 06 kan mycket väl hålla på till 080515..........

Du menar en förlängning av avtalet? Eftersom det sträcker sig tom 2007-12-31.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Beredskapssoldatsavtalet är för två år. Som det ser ut nu så kommer det för IA06 inte att sträcka sig längre än till 071231, men det kan alltså bli tal om att FM väljer att använda sig av hela kontraktstiden, dvs till 080515.

Det beror på när man sätts in i utlandet osv. Om man inte sätts in förrän i oktober 07, så kan man förlänga avtalet så att tiden i missionsområdet blir längre än en månad.

 

Upplyste han som ringde dig inte om detta?

Link to comment
Share on other sites

Officersförbundet – även för soldater?

På P7 pågår i skrivande stund rekryteringen till IA06 (tidigare kallat Accelerationsspåret), en försöksverksamhet som syftar till att Försvarsmakten ska skaffa sig erfarenheter inför det skarpa uppdraget att ställa upp med beredskapsenheter till Nordic Battle Group.

 

Förbundsstyrelsen har beslutat att utnyttja försöksverksamheten på P7 för ett eget pilotprojekt. Alla soldater som anställs ska erbjudas ett tillfälligt medlemskap i förbundet. Medlemskapet varar till dess att anställningen inom Försvarsmakten avslutas, dock längst till och med utgången av 2007. Syftet med försöket är att undersöka vilka konsekvenser det får för förbundet om medlemskretsen vidgas, både gällande villkorsfrågorna, men också vad det avser den interna opinionen. Förbundet kommer att genomföra en enkät bland medlemmarna för att utreda hur man ställer sig till en vidgad medlemskrets.

 

– Frågan om att erbjuda beredskaps- och förstärkningssoldater ett medlemskap är komplicerad och man måste närma sig den med största ödmjukhet och lyhördhet. Vi vill använda IA 06 som en testballong och noggrant analysera vilka konsekvenser det får för förbundet om vi öppnar för soldater, säger Lars Fresker.

 

 

"Dock längst till och med utgången av 2007"

 

IA 06 kan mycket väl hålla på till 080515..........

 

Detta var nog det sista jag tänkte på innan jag somnade igår, facket. Kommer ihåg att jag tänkte att nu borde man nu gå med när man verkligen är heltidsanställd. Tolkar det som de bjussar på medlemskapet fram till och med 2007 och sen kan man väl alltid betala själv efter det.

 

Bara tankar...

Link to comment
Share on other sites

Nej, Det tror jag är feltolkat. Jag tror att OF tror att kontraktstiden som längst är till årsskiftet. Jag tror inte att ni kommer att få gratis medlemsskap, utan ni är med på samma premisser som officerare.

Link to comment
Share on other sites

Ja, då får man damma av sina gamla beväringsgener och ställa sig i ledet. Bef.nr: 2151

Är det någon som tror sig eller vet hur det kommer se ut där vi bor nere på P7 området.

Läste något löst om bostadcontainer.. Alltid kul om någon kan upplysa.

Väl mött

/A

Link to comment
Share on other sites

Nej, Det tror jag är feltolkat. Jag tror att OF tror att kontraktstiden som längst är till årsskiftet. Jag tror inte att ni kommer att få gratis medlemsskap, utan ni är med på samma premisser som officerare.

 

Okej, då har jag missuppfattat, finns väl ändå en god anledning till att vara med som anställd.

 

 

Ja, då får man damma av sina gamla beväringsgener och ställa sig i ledet. Bef.nr: 2151

Är det någon som tror sig eller vet hur det kommer se ut där vi bor nere på P7 området.

Läste något löst om bostadcontainer.. Alltid kul om någon kan upplysa.

Väl mött

/A

 

Kan bara skriva det jag snappat upp. Han som ringde mig sa 4 pers på 3 containrar, senare har jag hört 2 delar på en. Det skall enligt han som ringde mig finnas hyggbarre i anslutning till varje U. Vad jag har förstått kommer barack byn finnas på det militära området men ändå ganska avskiljt.

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Upplyste han som ringde dig inte om detta?

Nope det gjorde han inte. Inte för att det gör något för min del, men det är ju bra att veta! Nåväl...sen skulle väl du jakean som har något sånär koll på hur det ser ut på plats P7 beskriva med ord och bild hur det ser ut. Eller?! Referar till följande.

...

Är det någon som tror sig eller vet hur det kommer se ut där vi bor nere på P7 området.

Läste något löst om bostadcontainer.. Alltid kul om någon kan upplysa.

...

Link to comment
Share on other sites

Det skall byggas en barackby med plats för ca 150 man mellan kvinnevadsgropen och östra förrådsområdet, i det som nu är skogen innanför målgången till hinderbanan.

Man bor två och två i barackerna och man delar köks och hygienbarack med en annan tvåmansbarack. De ligger i ett U, precis som sagts tidigare. Det kommer att hägnas in, med möjlighet att bygga exempelvis beachvolleybollplan osv på området. Det blir en egen parkering för campen, belägen direkt i anslutning till infartsgrinden. Avstånd till regementsområdet, om man räknar bort förrådsområdet är ca 300 meter.

IA 06 kommer som det ser ut att få en egen mäss, silvåkramässen. Den är den gamla Uoffmässen, och ser ut ganska exakt som Officersmässen, fast mindre. Där finns kök, matsal och salong med skinsoffor osv. Den kommer sannolikt att hottas upp lite med Welfaredator, DVD, Projektor, darttavlor osv.

Alkoholpolicy diskuteras det här, och det är mycket troligt att det kommer att finnas utskänkning på IA06 mäss. Under vilka former och hur mycket är inte fastsällt än, det kommer Officerskåren att ta ställning till i sinom tid. Det är Kåren som har utskänkningstillståndet på P7 och därmed är det dom som bestämmer.

Edited by jake the snake
Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Det skall byggas en barackby med plats för ca 150 man mellan kvinnevadsgropen och östra förrådsområdet, i det som nu är skogen innanför målgången till hinderbanan.

Man bor två och två i barackerna och man delar köks och hygienbarack med en annan tvåmansbarack. De ligger i ett U, precis som sagts tidigare. Det kommer att hägnas in, med möjlighet att bygga exempelvis beachvolleybollplan osv på området. Det blir en egen parkering för campen, belägen direkt i anslutning till infartsgrinden. Avstånd till regementsområdet, om man räknar bort förrådsområdet är ca 300 meter.

IA 06 kommer som det ser ut att få en egen mäss, silvåkramässen. Den är den gamla Uoffmässen, och ser ut ganska exakt som Officersmässen, fast mindre. Där finns kök, matsal och salong med skinsoffor osv. Den kommer sannolikt att hottas upp lite med Welfaredator, DVD, Projektor, darttavlor osv.

Alkoholpolicy diskuteras det här, och det är mycket troligt att det kommer att finnas utskänkning på IA06 mäss. Under vilka former och hur mycket är inte fastsällt än, det kommer Officerskåren att ta ställning till i sinom tid. Det är Kåren som har utskänkningstillståndet på P7 och därmed är det dom som bestämmer.

Mycket bra info. Du säger att det ska bygga...de har alltså inte börjat ännu?

Link to comment
Share on other sites

Nej de har inte börjat än. Naturvårdsverket skall tydligen säga sitt innan man får börja såga ner skog hur som helst. Dessutom är anbudsprocessen inte att leka med nu för tiden. Alla skall ha en chans att sälja bostadscontainrar till FM, Från Narvik till Shanghai. Därför tar det tid.

Planerna är klara, men spaden är inte satt i marken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Nej de har inte börjat än. Naturvårdsverket skall tydligen säga sitt innan man får börja såga ner skog hur som helst. Dessutom är anbudsprocessen inte att leka med nu för tiden. Alla skall ha en chans att sälja bostadscontainrar till FM, Från Narvik till Shanghai. Därför tar det tid.

Planerna är klara, men spaden är inte satt i marken.

Okej...det är taget. Då kanske det t.o.m. är så att det inte kommer att finnas någon camp när man rycker in?!

Link to comment
Share on other sites

Det är målsättningen och ingångsvärdet att det skall finnas en camp klar vid inryck.

Det KAN ju dock teoretiskt vara så att den inte är färdigbyggd när ni rycker in, man skall ju aldrig säga aldrig som sagt.

 

Det KOMMER att bli en camp, frågan är bara hur lång tid processen tar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Det är målsättningen och ingångsvärdet att det skall finnas en camp klar vid inryck.

Det KAN ju dock teoretiskt vara så att den inte är färdigbyggd när ni rycker in, man skall ju aldrig säga aldrig som sagt.

 

Det KOMMER att bli en camp, frågan är bara hur lång tid processen tar.

GOTT! Då är det bara att hålla tummarna för detta. Skulle inte du kunna ta på dig uppgiften och uppdatera oss nyfikna själar om hur det går med arbetet. Kanske lite bilder m.m. Det hade varit toppen.

Link to comment
Share on other sites

Jo kanske det, annars är ju ett hett tips att ni som skall med utser en kontaktperson som sedan pratar med antingen kompanichefen eller Infoofficeren på P7 med jämna mellanrum, så får ni info rätt väg så att säga.

 

Det kanske är dags att skapa ett IA 06-forum på nätet, i stil med de som finns för IA 03 osv. Där hade kanske sådana här saker kunnat diskuteras mer öppet och ingående.

 

Det är inte alla som behöver veta allt om det här förbandet, det är politiskt känsligt och det finns MÅNGA i landet och utanför som kan tycka att det vore skönt om det här misslyckades.

Edited by jake the snake
Link to comment
Share on other sites

Jo kanske det, annars är ju ett hett tips att ni som skall med utser en kontaktperson som sedan pratar med antingen kompanichefen eller Infoofficeren på P7 med jämna mellanrum, så får ni info rätt väg så att säga.

 

Det kanske är dags att skapa ett IA 06-forum på nätet, i stil med de som finns för IA 03 osv. Där hade kanske sådana här saker kunnat diskuteras mer öppet och ingående.

 

Det är inte alla som behöver veta allt om det här förbandet, det är politiskt känsligt och det finns MÅNGA i landet och utanför som kan tycka att det vore skönt om det här misslyckades.

 

 

Ja, det stämmer! Man kan aldrig vara för försiktig med information ;)

Fick ett trevligt telefonsamtal från skåneland idag. Så nu är alla oklarheter klara..Eller vad man nu säger.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är dags att skapa ett IA 06-forum på nätet, i stil med de som finns för IA 03 osv. Där hade kanske sådana här saker kunnat diskuteras mer öppet och ingående.

 

Det är inte alla som behöver veta allt om det här förbandet, det är politiskt känsligt och det finns MÅNGA i landet och utanför som kan tycka att det vore skönt om det här misslyckades.

 

 

Om jag inte har helt fel för mig så är väl IA 06 ett insatts förband. Vi har haft ett X antal liknande förband i försvarsmakten förr, det som skiljer är utb/beredskaps tiden. Eller? IA 06 är inte ett specops förband :Malaj: så ni behöver inte känna er förföljda.

Link to comment
Share on other sites

Nej, men det är inte endast Spec-ops förband som kan ha en eventuell hotbild mot sig, eller hur?

 

Vi har inte haft några liknande förband tidigare i FM.

IA 06 kommer att vara de första heltidsanställda yrkessoldaterna i Svensk krigshistoria sen indelningsverket.

Det är ganska så politiskt laddat.

Om man av någon anledning vill slå mot Sveriges vilja/förmåga att ha insatsberedda förband, som kan sättas in i områden man kanske är intresserad av att inte ha insatsförband, då är det ganska enkelt att räkna ut ett par sätt att åstadkomma ett resultat där just detta uppnås.

 

Exempelvis genom att hitta chefsskiktet i förbandet och hota deras anhöriga till livet, eller genom att genomföra attentat mot exempelvis IA 06 Camp.

 

Därför kan det vara bra om inte alla vet allting, Trots att IA 06 inte är ett specialförband.

 

Är du med mig?

Link to comment
Share on other sites

Om jag är me dig var? Släpp det. Så du tror på största allvar att någon skulle leta upp chefernas familjer och hota dom. Isåfall borde du hålla en lägre profil än att ligga här och skriva inlägg varje dag. ELLER?

 

 

Jag tror inte att det är sannolikt att någon kommer att leta upp chefernas familjer och hota dom, men jag utgår från att det är en möjlighet om man vill motverka Sveriges nya utrikespolitik av någon anledning.

Håller du inte med om att det är sunt att betrakta olika möjligheter, både egna och motståndarens?

Vad får dig för övrigt att tro att jag är en av dom som kan påverkas av detta?

Tror du, med hänsyn till det jag skrivit, att jag hade varit öppen med att vara med i ett förband av den här typen?

 

Är du fortfarande inte med mig?

 

(för att tala ett språk du kanske förstår, förstår du vad jag menar?)

Link to comment
Share on other sites

Finns "ickespecops" soldater i utlandsstyrkan som fått påhälsning av irriterade människor med anknytning till missionsområdet efter hemkomsten. Även plutonskamrater till mig har fått löften om en välkommenhemhälsning från "juggemaffian" på ren klingande svenska efter de gjort ingripanden.

 

JTSs exempel är också en anledning till att man inte slänger ut namn och adresser till höger och vänster. Dessutom är det lättare att prata "hemlisar" i tex vårat låsta IA03 forum än på det öppna soldfforumet.

Link to comment
Share on other sites

Om det nu skulle hända något ute i världen som IA06 får åka iväg på, så är det kanske dumt att det här går att läsa vem som gör vad och hur denne gör det?

Kanske är dumt att någon som kan tänkas sitta på ett kompani milismän vet vem det är som bestämmer och var i formationen denna person finns?

 

Letar du runt lite på det här forumet så kan du hitta ganska mycket information om ganska många HV plutoner, information skriven av t.e.x plutonchefer där dom själva skriver hur dom leder sin pluton.

Du kan hitta information om hur långt kompanichefer har till sina respektive mobplatser om det skulle bli kris.

Du har information om hur plutoner strider osv.

Kanske inte är en så bra idé om samma typ av information kommer ut om IA06 vars hotbild kommer vara mycket mer påtaglig än Hemvärnets..

 

(bara lite tankar så ursäkta om det är osamanhängande och oförståligt)

Link to comment
Share on other sites

borde då inte alla svenska insatsförband hålla låg profil då tex EN04, IKS 03, SWAFRAP mm?

 

Det är kanske upp till enskild förbandschef att bedöma, men hade jag varit chef på något av dom förbanden så hade jag hållit en ganska låg profil ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...