Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Ja, är det nån mer som ska söka och till vad? Själv vill jag bli tekniskofficer på strif eller art i Boden. BG får gära flytta om jag är på fel plats. Alltså...jag skulle söka, blev hänvisad till gardet då P10 ofinns. Där behövs underhållsnissar främst, som någon sa är markstrids behovet lågt. Inget roff behov. P4 behöver alla typer av officerare men inga reservare... Jag hade tänkt mig reservare bla för att framtiden är så oviss, lönen så extremt låg (jag kommer få sänka mig 1000 spänn jämfört med det jag gör nu, utan utbildning öht) Nu sitter jag med halvifyllda ansökningshandlingar och de kommer troligen förbli så...Men sen läser jag om andra som ska söka, minnen fr vpl kommer tillbaka, hur kul jag tycker det är med trupputb och att jag faktiskt är bra på det....Men.....3 år för att vara fast i något med dålig lön, oviss framtid och med krav på stort engagemang... GHA! Hur ska jag göra??? Ang lön kan jag ju göra det tillägget att ingångslön för fänrik ligger på ca 17500. När du sedan efter 2 år blir löjtnant så får du en ökning på kanske 1000 kr/mån. Givetvis beror allt på befattning, individuell lönesättning ska ju tillämpas. ja ni... jag vet många exempel på Löjtnanter/kaptener som efter 20 års trupptjänst fortfarande har ca 20 000/ månad före skatt... vilket kanske låter som mkt när man är typ 20 år gammal.. men som banken skrattar åt när man skall låna till ett boende... och det där med " individuell lönesättning".. så bra fungerar det... Ha ha, nej, 20 000 låter inte mycket när man är tju...okej då...jag är 23...men tycker att 20 papp är någon form av nedre gräns iaf för mig....damn...när jag ligger på 30 000/mån så är jag nöjd. Quote
Krook Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Man ska inte bara titta på grundlönen. För truppofficerare tillkommer Övningsdygn och dylikt som drygar ut kassan och som dessutom ger extra ledighet. Jag tvekade inte en sekund att söka trots att jag skulle backa i storleksordningen 5000 i grundlön. Livet ska inte mätas i pengar. /Krook Quote
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 (edited) Livet ska inte mätas i pengar. /Krook Nej men pengar gör det oherhört mycket enklare. Jag har en ambition att vara ekonomiskt oberoende inom rimliga gränser....Inte nödvändigtvis lägga pengar på sånt jag inte behöver lägga pengar på. Däremot att kunna göra vad jag vill, när jag vill utan att behöva räkna kronor och ören.... Edited December 30, 2005 by Fu Pedersen Quote
Nimitz Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Från vart jag ligger nu så är även 17500 ett lyft, om än litet.. och om jag fortsatt efter gymnasieutb(el-inst) så hade inte lönen varit så värst skyhög om 3-4 år heller.. vet inget exakt men det finns många "arbetare" som har löner i de nivåerna.. Visst, då ligger det inga 3 år högskola bakom, voill bara ha sagt att de går ha ett "vanligt" liv även på de pengarna.. Annars får man väl gifta sig rikt.. :P Quote
Krook Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Livet ska inte mätas i pengar. /Krook Nej men pengar gör det oherhört mycket enklare. Jag har en ambition att vara ekonomiskt oberoende inom rimliga gränser....Inte nödvändigtvis lägga pengar på sånt jag inte behöver lägga pengar på. Däremot att kunna göra vad jag vill, när jag vill utan att behöva räkna kronor och ören.... Visst underlättar pengar men det är oftast ingen fullödig motivator för ett flerårigt arbete. Jag menar att det finns starkare drifter än den monetära, i alla fall för mig och de flesta som söker sig till en militär tillvaro. Man tjänar hyggligt med flis på att rensa fisk i Norge men det har inte jag lust att göra 5 dagar i veckan på helårsbasis. För mig är det viktigt att ha ett arbete som jag trivs med och där jag utvecklas kontinuerligt. Jag vill inte känna ångest för att gå till jobbet varje morgon utan det ska vara kul! Självklart ska det ge inkomst för att trygga tillvaron och det gör officerslönen. Det går ju att dra in lite mer kosing under vissa perioder om man vill bygga upp en ekonomi eller köpa sig något snyggt. Men tvekar man för att det är lågavlönat så välj något annat yrke. En inre motivation behövs. /Krook Quote
Badboy Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Ja, man börjar inse att det inte är pengarna som lockar, när man befinner sig som BFA i Boden med färdiga universitetsutbildningar i ryggsäcken. Ännu mer så, när man nu sitter på sitt jobb som konsult och drömmer tillbaka till 15.000-kronorsvardagen med ett smil på läpparna.. Man ska bara ångra sånt man inte gjort! /Magnus B Quote
Fu Pedersen Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Ja, man börjar inse att det inte är pengarna som lockar, när man befinner sig som BFA i Boden med färdiga universitetsutbildningar i ryggsäcken. Ännu mer så, när man nu sitter på sitt jobb som konsult och drömmer tillbaka till 15.000-kronorsvardagen med ett smil på läpparna.. Man ska bara ångra sånt man inte gjort! /Magnus B Jag ska väl söka den här jäkla skolan ändå då Men behöver hjälp nu.... Förbandet är Livgardet Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till jag ska kryssa i antingen markstrid eller MPsäk Då jag inte har någon som helst koll på MPsäk biten, kan någon upplysa mig? Ingår ssk i MP säk? Hur funkar det på gardet? Quote
Sttochen Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Ja, man börjar inse att det inte är pengarna som lockar, när man befinner sig som BFA i Boden med färdiga universitetsutbildningar i ryggsäcken. Ännu mer så, när man nu sitter på sitt jobb som konsult och drömmer tillbaka till 15.000-kronorsvardagen med ett smil på läpparna.. Man ska bara ångra sånt man inte gjort! /Magnus B Säkert som amen i körka! Eller en mekbat under framryckning Efter nyår bär det på nytt tillbaka till 15000-kronorsvardagen Quote
Fu Pedersen Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Ja, man börjar inse att det inte är pengarna som lockar, när man befinner sig som BFA i Boden med färdiga universitetsutbildningar i ryggsäcken. Ännu mer så, när man nu sitter på sitt jobb som konsult och drömmer tillbaka till 15.000-kronorsvardagen med ett smil på läpparna.. Man ska bara ångra sånt man inte gjort! /Magnus B Jag ska väl söka den här jäkla skolan ändå då Men behöver hjälp nu.... Förbandet är Livgardet Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till jag ska kryssa i antingen markstrid eller MPsäk Då jag inte har någon som helst koll på MPsäk biten, kan någon upplysa mig? Ingår ssk i MP säk? Hur funkar det på gardet? Försent...nu har jag bestämt mig...markstrid! Quote
InfSsk Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 (edited) Ja, man börjar inse att det inte är pengarna som lockar, när man befinner sig som BFA i Boden med färdiga universitetsutbildningar i ryggsäcken. Ännu mer så, när man nu sitter på sitt jobb som konsult och drömmer tillbaka till 15.000-kronorsvardagen med ett smil på läpparna.. Man ska bara ångra sånt man inte gjort! /Magnus B Jag ska väl söka den här jäkla skolan ändå då Men behöver hjälp nu.... Förbandet är Livgardet Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till jag ska kryssa i antingen markstrid eller MPsäk Då jag inte har någon som helst koll på MPsäk biten, kan någon upplysa mig? Ingår ssk i MP säk? Hur funkar det på gardet? Försent...nu har jag bestämt mig...markstrid! När man söker skriver man väl i en siffra i rutan för den inriktning man vill gå?Man rangordnar alltså inriktning. 1:a för markstrid och exempelvis 2:a för säk. Så du kan fylla i båda utan problem. Markstrid på LG är Stadsskytte, högvakt till fots, Säk är MP, MP-säk, högvakt till häst och uh. /Nilsson Edited December 31, 2005 by InfSsk Quote
KD803 Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Markstrid på LG är Stadsskytte, högvakt till fots, Säk är MP, MP-säk, högvakt till häst och uh. Nej, UH är en egen tjänstegren. Quote
InfSsk Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Markstrid på LG är Stadsskytte, högvakt till fots, Säk är MP, MP-säk, högvakt till häst och uh. Nej, UH är en egen tjänstegren. Ja förlåt, blandade in UH. Dom ligger på samma bataljon på LG, Säkbat. Quote
KD803 Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Markstrid på LG är Stadsskytte, högvakt till fots, Säk är MP, MP-säk, högvakt till häst och uh. Nej, UH är en egen tjänstegren. Ja förlåt, blandade in UH. Dom ligger på samma bataljon på LG, Säkbat. Sist jag hörde något från LG så hade Gardesbat och Dragonbat slagits samman, så rent fredsadministrativt så tillhör markstrid, säk och uh samma bataljon numera. Quote
InfSsk Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Markstrid på LG är Stadsskytte, högvakt till fots, Säk är MP, MP-säk, högvakt till häst och uh. Nej, UH är en egen tjänstegren. Ja förlåt, blandade in UH. Dom ligger på samma bataljon på LG, Säkbat. Sist jag hörde något från LG så hade Gardesbat och Dragonbat slagits samman, så rent fredsadministrativt så tillhör markstrid, säk och uh samma bataljon numera. Det var något nytt, har inte hört ngt om det, men det är ju möjligt är ju inte så jättestort förband. 5 kompanier. Quote
Fk Satan Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Visst skulle det vara kul att sätta sig ned i skolbänken igen och få jobba som officer osv. Men löneläget är inte det bästa och jag har redan gigantiska lån av CSN. Och gå från en hyfsad lön till nästan ingen lön alls är inte så lockande för mig. Att sedan jobba på trupp för nästan inga pengar alls är inte något som lockar mig. Skulle lönerna ha varit bättre och att man kunde bli direktrekryterad som exempelvis "speciallistofficer" så kanske jag hade kunna tänka mig att bli grön... Quote
Fu Pedersen Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 Ja, man börjar inse att det inte är pengarna som lockar, när man befinner sig som BFA i Boden med färdiga universitetsutbildningar i ryggsäcken. Ännu mer så, när man nu sitter på sitt jobb som konsult och drömmer tillbaka till 15.000-kronorsvardagen med ett smil på läpparna.. Man ska bara ångra sånt man inte gjort! /Magnus B Jag ska väl söka den här jäkla skolan ändå då Men behöver hjälp nu.... Förbandet är Livgardet Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till jag ska kryssa i antingen markstrid eller MPsäk Då jag inte har någon som helst koll på MPsäk biten, kan någon upplysa mig? Ingår ssk i MP säk? Hur funkar det på gardet? Försent...nu har jag bestämt mig...markstrid! När man söker skriver man väl i en siffra i rutan för den inriktning man vill gå?Man rangordnar alltså inriktning. 1:a för markstrid och exempelvis 2:a för säk. Så du kan fylla i båda utan problem. Markstrid på LG är Stadsskytte, högvakt till fots, Säk är MP, MP-säk, högvakt till häst och uh. /Nilsson Nix, så var det tidigare men nu så väljer man ETT förband och EN inriktning. Sen kan förbanden själva bolla med sökande och rekommendera andra förband/tjänster om de anser detta konvenant. Quote
InfSsk Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 (edited) Ja, man börjar inse att det inte är pengarna som lockar, när man befinner sig som BFA i Boden med färdiga universitetsutbildningar i ryggsäcken. Ännu mer så, när man nu sitter på sitt jobb som konsult och drömmer tillbaka till 15.000-kronorsvardagen med ett smil på läpparna.. Man ska bara ångra sånt man inte gjort! /Magnus B Jag ska väl söka den här jäkla skolan ändå då Men behöver hjälp nu.... Förbandet är Livgardet Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till jag ska kryssa i antingen markstrid eller MPsäk Då jag inte har någon som helst koll på MPsäk biten, kan någon upplysa mig? Ingår ssk i MP säk? Hur funkar det på gardet? Försent...nu har jag bestämt mig...markstrid! När man söker skriver man väl i en siffra i rutan för den inriktning man vill gå?Man rangordnar alltså inriktning. 1:a för markstrid och exempelvis 2:a för säk. Så du kan fylla i båda utan problem. Markstrid på LG är Stadsskytte, högvakt till fots, Säk är MP, MP-säk, högvakt till häst och uh. /Nilsson Nix, så var det tidigare men nu så väljer man ETT förband och EN inriktning. Sen kan förbanden själva bolla med sökande och rekommendera andra förband/tjänster om de anser detta konvenant. Enligt blanketten på RekryCs hemsida och den jag fick skickad av Livgardet finns prioriteringsdelen kvar och båda var den nya uppdaterade varianten. Men jag har iofs inte varit i kontakt med ngn av dom. Edited January 1, 2006 by InfSsk Quote
Fu Pedersen Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 Enligt blanketten på RekryCs hemsida och den jag fick skickad av Livgardet finns prioriteringsdelen kvar och båda var den nya uppdaterade varianten. Men jag har iofs inte varit i kontakt med ngn av dom. Inte på min :P Quote
InfSsk Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 Enligt blanketten på RekryCs hemsida och den jag fick skickad av Livgardet finns prioriteringsdelen kvar och båda var den nya uppdaterade varianten. Men jag har iofs inte varit i kontakt med ngn av dom. Inte på min :P Ja där ser man. Man upphör aldrig bli förvånad. Quote
Fu Pedersen Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 Ja där ser man. Man upphör aldrig bli förvånad. På min står som instruktion för val av förband/utb gren: Det förband du önskar få anställning vid, samt den utbildningslinje som du önskar genomföra. Quote
InfSsk Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 Ja där ser man. Man upphör aldrig bli förvånad. På min står som instruktion för val av förband/utb gren: Det förband du önskar få anställning vid, samt den utbildningslinje som du önskar genomföra. Och vid Armén sitter en asterisk som även sitter vid Flottan osv. Längre ner sitter en förklaring "ange sökt inriktning i prioritetsordning genom att skriva en siffra i rutan." Finns det på din blankett? Quote
Fu Pedersen Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 Ja där ser man. Man upphör aldrig bli förvånad. På min står som instruktion för val av förband/utb gren: Det förband du önskar få anställning vid, samt den utbildningslinje som du önskar genomföra. Och vid Armén sitter en asterisk som även sitter vid Flottan osv. Längre ner sitter en förklaring "ange sökt inriktning i prioritetsordning genom att skriva en siffra i rutan." Finns det på din blankett? Får morvilligt erkänna att det gör det :P Men har aldrig sett maken till mer finstilt asterix..... Bra här klarar man inte ens av att fylla i en blankett och så ska man bli yrkes? Men man kan hur som helst bara välja ETT anställningsförband. Quote
KD803 Posted January 1, 2006 Report Posted January 1, 2006 Bra här klarar man inte ens av att fylla i en blankett och så ska man bli yrkes? Tvärt om, det visar att du har utmärkta anlag för att bli truppare. Lycka till. Quote
Jända Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 En annan fråga av praktisk natur: Man har valet att bifoga en kopia på körkort B. Är detta ett krav för att bevisa att man har körkort B eller? Tycker det verkar så men förstår inte riktigt varför? Finns väl körkortsregeister o så? Jaja, för att komma till den egentliga fråga. Hur ska en kopia på korkort B se ut? Ska man kopiera sitt faktiska körkort på ett papper och bifoga detta eller finns det något sorts dokument som man kan beställa från vägverket eller så där det intygas av en mynbdighet att man har körkort? Tycker inte det hela verkar helt självklart och ingen som jag har frågat har givit något vettigt svar på frågan. Får väl ringa nån på RekryC elller så.. Quote
Fu Pedersen Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 En annan fråga av praktisk natur: Man har valet att bifoga en kopia på körkort B. Är detta ett krav för att bevisa att man har körkort B eller? Tycker det verkar så men förstår inte riktigt varför? Finns väl körkortsregeister o så? Jaja, för att komma till den egentliga fråga. Hur ska en kopia på korkort B se ut? Ska man kopiera sitt faktiska körkort på ett papper och bifoga detta eller finns det något sorts dokument som man kan beställa från vägverket eller så där det intygas av en mynbdighet att man har körkort? Tycker inte det hela verkar helt självklart och ingen som jag har frågat har givit något vettigt svar på frågan. Får väl ringa nån på RekryC elller så.. En kopia på körkortet basic. Stoppa kortet i kopiatorn och kopiera -Bifoga. Quote
Jända Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 En annan fråga av praktisk natur: Man har valet att bifoga en kopia på körkort B. Är detta ett krav för att bevisa att man har körkort B eller? Tycker det verkar så men förstår inte riktigt varför? Finns väl körkortsregeister o så? Jaja, för att komma till den egentliga fråga. Hur ska en kopia på korkort B se ut? Ska man kopiera sitt faktiska körkort på ett papper och bifoga detta eller finns det något sorts dokument som man kan beställa från vägverket eller så där det intygas av en mynbdighet att man har körkort? Tycker inte det hela verkar helt självklart och ingen som jag har frågat har givit något vettigt svar på frågan. Får väl ringa nån på RekryC elller så.. En kopia på körkortet basic. Stoppa kortet i kopiatorn och kopiera -Bifoga. Hehe, inte mer kompicerat än så alltså, borde man ju ha förstått Tackar för det snabba svaret. Quote
Steken Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Blir nog så att även jag skickar in en ansökan. Dock har jag faktiskt inte bestämt mig än vart eller vad jag ska söka, men jag har ju flera dagar på mig att göra det. Quote
Krook Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Ytterligare en som tänkt skicka iväg lite papper... Men jag tänkte kontrollera om det är nån som har koll på om det finns möjlighet att direkt efter examinering få hoppa på å pilla med de tekniska bitarna (tänkt söka markteletekniker) eller är det obligatoriskt att skyffla runt beväringar en viss tid? De allra flesta inom Armén får göra sin beskärda del på trupp, även tekniker. Jag skulle tro att det blir än mer av den varan för Armétekniker de närmaste åren med tanke på den brist som råder på truppofficerare. Några av de i somras utexade teknikerna tillhörande S1 har fått rådda med SYTE-utbildningen. Jag tror att de tyckte det var skoj. /Krook Quote
NordicFear Posted January 3, 2006 Report Posted January 3, 2006 En annan fråga av praktisk natur: Man har valet att bifoga en kopia på körkort B. Är detta ett krav för att bevisa att man har körkort B eller? Tycker det verkar så men förstår inte riktigt varför? Finns väl körkortsregeister o så? Jaja, för att komma till den egentliga fråga. Hur ska en kopia på korkort B se ut? Ska man kopiera sitt faktiska körkort på ett papper och bifoga detta eller finns det något sorts dokument som man kan beställa från vägverket eller så där det intygas av en mynbdighet att man har körkort? Tycker inte det hela verkar helt självklart och ingen som jag har frågat har givit något vettigt svar på frågan. Får väl ringa nån på RekryC elller så.. En kopia på körkortet basic. Stoppa kortet i kopiatorn och kopiera -Bifoga. glöm inte bara att du får nån att skriva på det där pappret. detta för att intyga att det verkligen är du på körkortet och det helt och hållet stämmer överens med origanallet. befälen var mycket petiga med det när jag låg inne och sökte 04... Quote
Jända Posted January 3, 2006 Report Posted January 3, 2006 En annan fråga av praktisk natur: Man har valet att bifoga en kopia på körkort B. Är detta ett krav för att bevisa att man har körkort B eller? Tycker det verkar så men förstår inte riktigt varför? Finns väl körkortsregeister o så? Jaja, för att komma till den egentliga fråga. Hur ska en kopia på korkort B se ut? Ska man kopiera sitt faktiska körkort på ett papper och bifoga detta eller finns det något sorts dokument som man kan beställa från vägverket eller så där det intygas av en mynbdighet att man har körkort? Tycker inte det hela verkar helt självklart och ingen som jag har frågat har givit något vettigt svar på frågan. Får väl ringa nån på RekryC elller så.. En kopia på körkortet basic. Stoppa kortet i kopiatorn och kopiera -Bifoga. glöm inte bara att du får nån att skriva på det där pappret. detta för att intyga att det verkligen är du på körkortet och det helt och hållet stämmer överens med origanallet. befälen var mycket petiga med det när jag låg inne och sökte 04... Ok, vem som helst eller nån myndighetsperson? Quote
Recommended Posts