Jump to content

Webbsidor som snott bilder och text


Recommended Posts

  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Forumsledning

Jag fick en förfrågan per mail om att få låna bild på Hjälm 90 till en privat försälningsannons.

 

Det är bra att de frågar, men vi beviljar inte utlåning av bilder för privata försäljnings-annonser.

Detta eftersom det ofta rör sig om stöldgods. SoldF.com tar starkt avstånd från stöld och försäljning av Försvarsmaktens materiel och vi agerar även aktivt mot detta.

 

Visst finns det undantag där personer kunnat köpa överskott av hyffsat ny materiel, men jag vill ändå påstå att en stor del av den nya personliga utrustningen som finns till försäljning via privata internetannonser inte är förvärvad på ett lagligt sätt.

 

I framtiden kommer vi märka samtliga våra bilder med SoldF.com logga för att åtminstone visa vart dess ursprung är (och på så vis även få lite reklam) samt underlätta i eventuella tvister.

Link to comment
Share on other sites

I framtiden kommer vi märka samtliga våra bilder med SoldF.com logga för att åtminstone visa vart dess ursprung är (och på så vis även få lite reklam) samt underlätta i eventuella tvister.

 

Blir det en märkning typ "vattenstämpel" över hela bilden?

Då blir det ju svårare att beskära bort ursprunget/copyrighten.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det skall inte förstöra bildens synbarhet så inget drastiskt.

Men nåt sånt här kanske

Osynligt Watermark och crawler som söker rätt på dem

http://www.alphatecltd.com/watermarking/watermarking.html

Mer om Digital Watermarking

http://www.ohiomemory.org/om/digwatermarkfaq.html

 

Hade vi velat skydda våra bilder finns det massor av olika program som bla styckar ner dem i i smådelar så man inte kan spara en hel bild, eller flashapplikationer som gör att man inte kan nå bilden som fil, osv.

Men vi vill att vanliga användare skall kunna spara ner bilden på sin hårddisk lokalt, även att det skall gå att hotlinka från forum precis som vi ofta gör.

Nuvarande problem är ganska litet och jag tycker vi har rätt bra koll på läget med alla som informerar oss.

 

Problemet som jag ser är att Försvarsmakten är för passiv och inte gör något åt saken eftersom folk VÅGAR helt öppet sälja stulen försvarsmateriel. Att våra bilder ibland figurerar i de sammanhangen är en bisak som vi gör allt i vår makt för att stoppa.

 

Om folk har våra bilder i en mapp "Military Photos" som delas ut i DC++ och det då leder till att en bild på "The Swedish AK5" cirkulerar världen över, så genererar det bara reklam får vår sida vilket är bra. (så till vida det finns en URL inlagd i bilden)

 

Protecting site's content.

Bra Guide hur man kan göra svårt eller iaf mindre enkelt att sno en sidas innehåll.

http://www.urban75.org/tech/protect_1.html

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Forumsledning

nej förmodligen inte, dock har vi allmänt gått ut med en "snällare" ton med just den bakgrundsbilden. Bilden är dessutom ett mönster mer eller mindre kopierat från en tygbit, men är tilltrixat så att det blir en textur utan kanter. Byline på den är väl för övrigt Oz, som var vänlig att rita den åt oss.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Men det kan jag.

 

Jag ringde upp annonsören och frågade hur stor del av köpeskillingen jag skulle få.

Köparen ställde sig först helt ovetande, det visade sig att han fått hjälp av en kamrat som satt in annonsen åt honom.

Det slutade med att han köper rätten att använda bilden för 1000:- :)

 

The Swede :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Men det kan jag.

 

Jag ringde upp annonsören och frågade hur stor del av köpeskillingen jag skulle få.

Köparen ställde sig först helt ovetande, det visade sig att han fått hjälp av en kamrat som satt in annonsen åt honom.

Det slutade med att han köper rätten att använda bilden för 1000:- :)

 

The Swede :Malaj:

@ The Swede

 

Hur funkar det då? Har han fått "evig" rätt till bilden eller bara vid detta annonstillfälle och får du fortfarande använda bilden?

Link to comment
Share on other sites

Men det kan jag.

 

Jag ringde upp annonsören och frågade hur stor del av köpeskillingen jag skulle få.

Köparen ställde sig först helt ovetande, det visade sig att han fått hjälp av en kamrat som satt in annonsen åt honom.

Det slutade med att han köper rätten att använda bilden för 1000:- :D

 

The Swede :-P

Herrejösses! Hade det inte varit både enklare och billigare för honom att ta ett eget foto av det fordon han vill sälja..?

Blir det Lagavulin, Guinnesss eller något camouflagefärgat för extraslanten? ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • Forumsledning

Tack.

Jag skall kontrollera det. youtube har ett speciellt förfarande med anmälningar mot upphovsrätt.

Ska även kontakta uppladdaren själv och fösöka få honom på andra tankar.

 

Filmen i sig gangar viss mån SoldFs stävan att sprida bilden av den svenska försvarsmakten, dock tycker jag den är aningen tafflig.

 

Det finns ingen röd tråd, ingen information om VAD man ser, ingen information om vart bilderna har tagits ifrån, mm.

Killen har i princip tagit en mapp nedladdade bilder och slängt in till en låt i Windows Movie Maker, sedan laddat upp.

Jag vill nog kräva lite mer jobb för videos SoldF skall medverka i. Dvs uppdelat i kategorier, gräna lite text som presenterar materielen.

Helst även att de på något sätt leder besökare till SoldF.com genom att referera till oss.

 

Jag helt klart för att låna ut bilder till liknande videos, bara de håller högre klass och är informativare att se.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här har någon på youtube gjort en liknande film med olika stillbilder, varav en har han har snott en bild från SoldF.com på minröjningsfartyget landsort. Filmen verkar vara av låg klass med bara stillbilder på olika svensk militär matriel däribland Visby korvetter och JAS 39 Gripen trots att det är en armé film,

samt att filmen innehåller även bilder på utländska soldater och matriel.

 

Filmen

 

/ EG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmm, ser vissa likheter mellan bilden på Henke på bilden till höger här http://soldf.com/mossor.html

Och denna bilden <a href="http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/Kustjagarnas_basker_bjud_nu_och_bli_agare_av_unik_basker_-auktion-49094984" target="_blank">http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/Kustjagarnas_basker...uktion-49094984</a>

Photoshop??

 

Edit: länken krånglade lite

EDIT2: länken krånglar fortfarande, tror det är något inbyggt i forumet men ändå=)

Det var ialalfall en photoshoppad bild där Henke har på sig en KJ-basker

Edited by Bubba
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Forumsledning

Tack!

 

Har mailat redaktören om att de ÅTMINSTONE kan hänvisa till korrekt källa.'

 

Ang att vissa länkar görs om.

Vi vill inte ge vissa sidor som kanske länkas pga att de utnyttjar våra saker utan vår tillåtelse skall få värdefulla länkar som gör att de rankas högre i sökmotorer, etc.

 

LÄGG DÄRFÖR UPP LÄNKAR TILL WEBBSIDOR SOM ANMÄLS I DENNA TRÅD MED MANIPULERAD URL

TEX: wewewe.lanken.se

 

 

Dessutom om någon snor en bild av oss, lägger den i sin Blocket-annons och den sedan publiceras här medvetet eller i välvilja av någon som uppmärksammat det, ger det annonsören MASSOR av gratis reklam i en mycket stark målgrupp som troligen kommer gynna försäljningen även om vi anmäler bilden.

Det är då helt enkelt mycket fördelaktigt att alltid göra så och sen be om ursäkt att man "råkat" nyttat vår bild och samtidigt då kunna sälja sin vara mycket effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag meddelat Henke redan, men HV.SEs CMS är uppbyggd så enbart den som skapat faktarutan kan ändra på den.

 

Har tagit bort faktarutan från våran webbplats, och har meddelat [email protected]

 

Använd med fördel detta formulär vad det gäller felaktigheter på HV.SE:

http://hemvarnet.se/?action=kontakta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...