Jump to content

Webbsidor som snott bilder och text


Recommended Posts

http://hemvarnet.se/attundaland/ip_arlanda...mp;nyhetid=1906

 

Har Jönköpings insatspluton frågat om de rakt av får kopiera faktarutan om TGB20 på Soldf.com och använda en av The Swedes bilder? Tror jag sett flera liknande.

Har du någon länk till den artikeln hos Jönköpings insatspluton?

Hittar inget när jag söker på deras sida.

Webredaktören på Jkpgs IP är förövrigt BG här på forumet och en personlig vän till mig så vad avser användandet av bilden är det ok för mig.

Han kunde dock frågat först. :unsure::-P

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://hemvarnet.se/attundaland/ip_arlanda...mp;nyhetid=1906

 

Har Jönköpings insatspluton frågat om de rakt av får kopiera faktarutan om TGB20 på Soldf.com och använda en av The Swedes bilder? Tror jag sett flera liknande.

Har du någon länk till den artikeln hos Jönköpings insatspluton?

Hittar inget när jag söker på deras sida.

Webredaktören på Jkpgs IP är förövrigt BG här på forumet och en personlig vän till mig så vad avser användandet av bilden är det ok för mig.

Han kunde dock frågat först. :rolleyes::-P

 

The Swede :baskerPa:

Jag försökte också söka för att hitta var den urpsprungligen publicerades, och om det fanns några liknade texter, men hemvärnets sökmotor gav inga resultat. Inte ens artikeln jag länkat till gav resultat.

 

Något som är lite roligt med det hela är att om man förstorar bilden så kan man gå in på en länk som heter "Copyrightinfo för bilden". Där finns information att man kanske kan få använda bilden om man är snäll och frågar och säger vad man ska använda den till. Det är viktigt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hmm nog att du börjar bli gammal Swede men jag kommer specifikt ihåg när jag frågade dej om att få använda bilden i fråga. Skulle du skickat över orginalet till mej i annat fall? :baskerPa: : Dock så är större delen av texten i faktarutan framtagen med hjälp av soldf.com. Skall ta detta med sysop på Hv.se

Så att det hänvisas till källa soldf.com.

Link to comment
Share on other sites

Hmm nog att du börjar bli gammal Swede men jag kommer specifikt ihåg när jag frågade dej om att få använda bilden i fråga. Skulle du skickat över orginalet till mej i annat fall? :banghead: : Dock så är större delen av texten i faktarutan framtagen med hjälp av soldf.com. Skall ta detta med sysop på Hv.se

Så att det hänvisas till källa soldf.com.

Visst fan e jag gammal men som jag skrev, i ditt fall är det helt ok. :-P

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Som jag redan sagt till JBP.

 

SoldF ställer gärna upp med fakta rutor till hemvärnet.se, förutsatt att vi får rättmätig cred som källa med länk.

Det skulle bara gynna oss båda.

Hv slipper uppfinna hjulet igen och vi får vårt namn synligt i en stark målgrupp varav ganska många troligen ännu inte hittat hit.

 

Vad gäller bilder kan SoldF inte ge lov för andra att nyttja dessa om de inte är våra egna. Ett stort antal bilder använder vi ju själva just med exklusivt tillstånd.

Link to comment
Share on other sites

Som uppföljning på denna saga har nu SysOp på Hv.se fått ett mail från undertecknad om att få faktarutan ändrad så att SoldF står som källa för fakta.

Om så Hv.se inte kan gå med på detta så har jag begärt att faktarutan skall tas bort.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Forumsledning

Filmerna är anmälda till Youtube.

 

Vi är öppna på att vara behjälpliga till material till filmer som läggs upp på youtube.

MEN, de skall vara bra.

Det skall finnas en röd tråd och vara snyggt gjorda samt informativa.

Inte bara huller om buller kasta in lite bilder till musik.

Gärna att man skriver vad materielen heter och att den indelas i olika typer.

SoldF.com måste även anges tydligt.

Link to comment
Share on other sites

hört på Kinne HV's senaste möte..

 

- Så var det julbilden då..

- Ehh.. tror du inte de märker det?

- Nej fan, syns ju inte på den att den inte är vår..

- Fan, det stämmer ju, är det BatC på bilden??

 

 

Fast.. Det är ju en god jul, så syftet är ju onekligen gott..

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag har givetvis kontaktat Lars W som står som den som uppdaterat sidan, samt han som har hand om hemvärnet.se.

I detta fall kanske de ser att "lånet" var lite tydligare än faktarutan...

 

Mycket smakfullt att även skära bort copyrightinfon, blir den inte fri då? :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Extra snyggt är att deras "Senast uppdaterad" inte är automatisk.

Över bilden på Henke står det:

God Jul och Gott Nytt År 2008

 

Under bilden:

Senast uppdaterad: 2005-02-20 20:38

 

 

Gäller att vara ute i god tid.

 

Update: Nu har de iallafall tagit bort "vår" bild och ersatt den med en annan troligtvis stulen bild. Eller nån som tror att det där är Kinne? :worthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Och följer man länken som "står" för den fakta rutan (Dalarnas 2.Hvbat) så finnes ännu en faktaruta troligen från SoldF..

 

Länk

 

Dock så finns ingen info om vem som "står" för den.. :worthy:

 

 

Tillägg: På en internlänk på "Dalarnas 2.Hvbat" så hittar man denna faktarutor från SoldF.com..

Linkisch

Edited by Schmutte
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Tack för tipsen. PSG bilden vi nyttjar är tagen av en kompis till mig och tidigare har vi bla. nekat TV4 att nyttja den.

Det ser uppenbart ut som en copy-paste då tom avsaknad av mellanslag och parenteser är samma, men man har skippat någon rad.

 

Vad gäller själva faktan, så har vi ingen ensamrätt på uppgifterna i sig. Dock får man inte kopiera dem helt av inkl kommatecken,felstavningar,osv utan måste arbeta om det lite.

Det är ändå alltid god sed att ange vart man hittat uppgifterna, även om man strukturerat om sakerna.

Detta för att kunna visa vilken källa man haft om något skulle visa sig felaktigt eller inte stämmer med en annan källa så man har spårbarhet.

 

Vi har påpekat det för hemvärnet.se

Jag skall kontakta dem ang bilden i fall de inte har eget tillstånd av min kompis som äger den.

 

 

Youtube skall enligt uppgift avlägsnat filmerna vi tidigare tagit upp i denna tråd.

 

/Henke

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått länken via PM och det rör sig om en annons på Blocket där säljaren använder tre av mina bilder.

Sist någon gjorde detta (se inlägg #163 på sidan 6 i tråden) kostade det 1000:- för en bild och detta har jag även meddelat denne säljare.

Han skulle återkomma med besked senare i kväll.

 

EDIT:

Han har nu bytt till egna bilder.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ang PSG90-rutan är det utrett.

De har tillstånd på samma sätt som SoldF.com att nyttja den bilden då de fått tillstånd av fotografen själv.

Jag har framfört att det är god kutym att ange fotograf invid bilder och källhänvisa.

 

Tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Satt på tradera och bläddrade..

Då denna auktion kollades, den har en bild på ett par M90F byxor och det står "©2001 Henrik Svensk". Och vad jag vet är det allas vår ägare till SoldF.com?

 

 

 

 

 

Får inte länken att funka men auktions nummret är: - tradera.com

 

Edit:

Auktionen anmäld till Tradera.

Auktionsnummer bortplockat för att inte ge säljaren värdefullt annonsutrymme här på forumet.

 

Anledningen till att länkar inte funkar mot tradera/Blocket är att vi inte vill att varken besökare eller sökmotorer skall hitta fram och därmed ge reklam åt auktionen.

 

Tack för Hjälpen,

 

Henke, Blågul

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det på g igen på tradera, tror det tom. är samma säljare som sist. Det är samma bild, ett par M90F byxor där det står "© 2001 Henrik Svensk" längst ner på bilden.

 

www(punkt)Tradera(punkt)com - Objektsnr: 57048782

 

 

:baskerKav:

Edited by Nordic_viper
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

När jag var inne på militaryphotos så fanns det bild på utlansstyrkan o då kom frågan om våran ak5D var ett Sig Sauer.Och då förklarades det var FN FNC som bofors hade byggt om lite.Bilden som visade skilnad mellan ak5 o ak5D användes bild från soldf med text och allt.

Se länken nedan

/BJU

 

http://www.militaryphotos.net/forums/showt...3735&page=2

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Hej!

När jag var inne på militaryphotos så fanns det bild på utlansstyrkan o då kom frågan om våran ak5D var ett Sig Sauer.Och då förklarades det var FN FNC som bofors hade byggt om lite.Bilden som visade skilnad mellan ak5 o ak5D användes bild från soldf med text och allt.

Se länken nedan

/BJU

 

http://www.militaryphotos.net/forums/showt...3735&page=2

 

Eftersom det är min bild så kan jag svara, med Henkes och min överenskommelse.

 

Bilden är inte "snodd" för det första. Den ligger länkad (från min site) på deras forum. På samma sätt SoldF själva visar bilder på detta forum. Den är dessutom taggad med stora bokstäver och syftet med bilden är egentligen att den ska kunna spridas.

Kort och gått, bilden är okej att använda av andra än SoldF.com.

 

Annars är det bra att ni har ögonen på spänn. Mycket av det SoldF gör i text, grafik och foton är inte automatiskt gratis för andra av flera skäl. Regeln är som vanligt: Fråga först!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag har tittat på den och det verkar ingen vidare aktivitet på den sidan.

Vi är ganska öppna för medhjälp till hemvärnssidor och i detta fall länkar de i alla fall till SoldF.com

 

Min önskan är att de tillfogar "Källa: SoldF.com" länkat under resp ruta så har vi inga problem med att bistå med faktauppgifterna.

 

Tack för tipset Munken_Swe!

/henke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja då kan vi väl fortsätta med denna

http://en sån där sida vi inte gör reklam för/m90_latt_uniform_m90_sommar_-auktion-66238766

bilden är misstänkt lik den som finns på soldf, fast den verkar tiltad ett par snäpp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hittade denna lilla film på tuben med bilder från soldf.com. Samt bilder av och med medlemmar från forumet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Tl7vZZ5CmMA...feature=related

Jaha, där var man med ja.

Kan inte påminna mig om att jag givit något tillstånd till att den bilden ska användas i ett sånt dåligt bildspel, undrar om personen som satt ihop det är medlem här på forumet?

Isåfall får du gärna kontakta mig via PM och förklara dig.

Tycker mig även se en bild av en strv 122 tillhörande Erik_G i bildspelet.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...