Jump to content
Sign in to follow this  
Meduza

Webbsidor som snott bilder och text

Recommended Posts

/me skyndar sig att tacka Erik för 90an i signaturen.

Tack Erik!

Edited by Mats

Vassego..

Vill minnas att du snällt frågade innan...

/E

Nääääää varför tror du det? Nån illvillig människa måste ha haxxorat min webbserver... 

Det är inte alltid bättre att be om ursäkt istället för tillåtelse..

/E

Undra var du kan ha fått tag i bilden Erik G?

Vad jag vet finns den endast på en medlemssida där du inte är medlem.

Vem vet du kanske är oskyldig till attentatet!

The truth is out there ,O

The truth is out there :D

En liten bildserie kanske duger Svensk.M ?

B)

0:)

:lala:

:bash:

Just det där med upphovsrätt till bilden är väl kanske lite fel att tjafsa om i sammanhanget...?

Men vad jag vet är den inhämtat enligt lagliga metoder.

:ph34r: Under kåvver! :ph34r:

Edited by Vc_90

The truth is out there

Just det där med upphovsrätt till bilden är väl kanske lite fel att tjafsa om i sammanhanget...?

Men vad jag vet är den inhämtat enligt lagliga metoder.

Under kåvver!

Hmm, jo, ja...Mycket möjligt..

Konspiration à la soldf

Alltså bör jag känna till den som spridit bilden vidare. Det är tamej fan lite spännnande, lite Cluedo över det hela. :P

Nääääää varför tror du det? Nån illvillig människa måste ha haxxorat min webbserver... 

Det är inte alltid bättre att be om ursäkt istället för tillåtelse..

/E

The truth is out there 0:)

Jag har fått tag på bilden? Den ligger ju på Siros site, så nu fårstår jag inte alls vad du menar.

Men det är ju uppenbart att om du äger rätten till fotot, så har Siros stulit det.. han skriver ju det själv på siten :worthy:

:worthy:

/E

host, host...

Vet bestämt att bilden inte låg där från början. Insiderjobb :D

,O

//Svensk

Guest 91:an
@ErikG

Är du ansvarig för den här?  :unsure:

Jag lånar en persons användare användare för detta meddelande. Jag är rätt nyfiken på vem som "ErikG" har fått tag i bilden av? Jag är den som Rövknullar Moeeni på fotot. Bleka ben jag hade! Haha. Tycker det är rätt roligt det här faktiskt. Blev en del uppståndelse om det här för ca en månad sen. Moeeni var helt förstörd. Jag skrattade rätt mycket åt det måste jag erkänna.

Hittade en web shop som stulit beskrivningar av diverse persedlar direkt från SoldF

http://www.camobutiken.se/

Kolla bl.a på fältjacka 90P och värmebyxa.

The Swede

camobutiken är fd Mil-Con. Om jag inte är fel informerad så är det hans bilder som finns på Soldf. Dessa då lånade med tillstånd. Vad anbefaller texterna så är det ju uppenbart kopierade om inte Svensk sagt ngt annat.

Edited by Pingo

Hittade en web shop som stulit beskrivningar av diverse persedlar direkt från SoldF

The Swede

camobutiken är fd Mil-Con. Om jag inte är fel informerad så är det hans bilder som finns på Soldf. Dessa då lånade med tillstånd.

Men, har han tillstånd att använda text från SoldF? :P

The Swede

camobutiken är fd Mil-Con. Om jag inte är fel informerad så är det hans bilder som finns på Soldf. Dessa då lånade med tillstånd.

Men, har han tillstånd att använda text från SoldF? :P

Han ändra mitt inlägg innan ditt svar :P

Precis som Pingo säger har vi lånat bilder av dem på Camobutiken(Mil-Con).

Och jag ser inget problem i att beskrivningen på plaggen återfinns där.

Ursprungligen är den texten i stora delar baserad på UniR FM. Man kan inte variera en sådan beskrivning alltför mycket då det är samma sak man beskriver, speciellt om man avser att använda de formella uttrycken såsom slejf, osv. Vissa justeringar kunde man dock gjort.

Jag har haft tankar på att låta webbplatser få använda fakta ruta och en kortare sammanfattning samt 1 bild för tex HV, FBU, Rollspel- sidor, mfl. På ett enkelt sätt skulle de kunna inkludera fakta på olika saker, men med förbehåll att ha en banner typ "Powered by SoldF.com" eller liknande. Detta har inte utvecklats vidare då det finns en hel del annat att ta tag i.

Sweclockers

Någon som känner igen bilden på AK5:an en bit ner på sidan?

:huh:

I det här fallet är det en medlem i det forumet som länkat till en bild som finns på nätet, samma sak sker dagligen här på SoldF forum.

Det är inte samma sak som att någon använder bilder från SoldF på en hemsida.

The Swede :baskerPa:

joh, det är ju så att vissa bilder jag har på min hemsida är vääääldigt lika de som finns på SoldF, och utan att urskulda mig så är jag medveten om att mina kompisar brukar skumma igenom SoldF i jakt på bilder bland annat. Jag brukar som sagt inte fråga alltför mycket var dom får tag på bilder och om jag ska erkänna har jag ehmmm lånat bilder till min hemsida då och då från SoldF.... på obestämd tid.

Nu är det så att det är för den goda saken jag lånat bilderna och jag måhända inte få kalla mig MÖP efter att ha erkänt att jag håller på med rollspel och att min hemsida är ämnad att återspegla Sverige i ett fiktivt tredje världskrig. Innan ni kastar återvända elektroner på mig så tycker jag att ni ska titta in på mitt alster som jag snickrat på i över 6 år för att jag inte har något annat för mig ....

När jag läste den här tråden så tänkte jag "Bäst att fråga retoraktivt om lov, istället för att bara vara överdryg och skita i frågan"

Länk : www.ludd.ltu.se/users/antenna/t2k/

HrH

PS

can bjuda Henke på följande bild som jag manipulerat salute.gif om det hjälper i mitt fall ?

Edited by HrH

Det är inte på något vis att SoldF.com tokvägrar lånandet av bilder i vissa sammanhang.. MEN vi har som önskan att man FRÅGAR först.. det visar respekt för upphovsrättsägaren och en vilja att göra nått seriöst av det, vilket vi gärna uppmuntrar.

Dock kan det hända att vi (henke oftast) säger nej beroende lite vart bilderna skall användas till osv. Ibland är inte SoldF.com ägaren till bilderna utan vi i sin tur har fått låna annan och då måste vi respektera deras vilja.

Oavsett vad.. fråga innan. Maila Henke eller infosnabela.gifsoldf.com så försvinner alla frågetecken.

Anmält

Varför inte inkassera mer än 5000kr i skadestånd för varje bild istället?

Så mycket kan det nämligen bli när man olovligen publicerar annans bild.

www.bildombudsmannen.se

Förutom att det låter ganska orealistiskt i nuläget så saknas det tid, vilja och energi.

Förutom att det låter ganska orealistiskt i nuläget så saknas det tid, vilja och energi.

Orealistiskt?

Att olovlig publicering är grund för ett i en privatpersons ögon ganska saftigt skadestånd är en högst påtaglig verklighet.

Brist på tid?

Dokumentera bildstölden och skicka till bildombudsmannen så kräver han personen på ersättning och om det inte går för din talan i tingsrätten. Det tar max en timma att göra detta, resten står Bildombudsmannen för.

Han har hittills inte förlorat ett enda fall...

Han tar 625kr i startavgift och sedan 1/3 av skadeståndsbeloppet.

Får man 2-3 bildstölder i månaden så kan man i princip leva på det...

Orealistiskt?

Att olovlig publicering är grund för ett i en privatpersons ögon ganska saftigt skadestånd är en högst påtaglig verklighet.

Brist på tid?

Dokumentera bildstölden och skicka till bildombudsmannen så kräver han personen på ersättning och om det inte går för din talan i tingsrätten. Det tar max en timma att göra detta, resten står Bildombudsmannen för.

Det låter ju rätt bra.

Men vad händer om man förlorar och får pröjsa rättegångskostnaderna? Tar Ombudsman Teste då 2/3 av de kostnaderna?

Edited by Knekt

Orealistiskt?

Brist på tid?

Det låter ju rätt bra.

Men vad händer om man förlorar och får pröjsa rättegångskostnaderna? Tar Ombudsman Teste då 2/3 av de kostnaderna?

Skulle man mot förmodan förlora (det har aldrig hänt hittills) kostar det maximalt 1250kr. Resten får motparten stå för själv.

Detta eftersom det är ett sk. småmål där det handlar om mindre än ett halvt prisbasbelopp.

Om du vinner kan du inte kräva mer ersättning för rättegångs och ombudskostander än 1250kr då samma regel gäller båda perter.

Kan man

1. bevisa att det är min bild

2. bevisa att den publicerats (skärmdump och uderskrift av vittne) olovligen.

Då blir det en fällande dom med tillhörande skadestånd.

Upphovsrättslagen är glasklar på den punkten.

Har publiceringen skett uppsåtligen eller av oaktsamhet (att inte känna till upphovsrätt är inte ett giltigt skäl) kan man om en åklagare efter anmälan provar fallet dömas till dagsböter då det är ett brott att publicera bilder olovligen.

Det är alltså samma princip som att fildela filmen hip-hip Hora på DC++.

Sweclockers

Någon som känner igen bilden på AK5:an en bit ner på sidan?

:lol:

I det här fallet är det en medlem i det forumet som länkat till en bild som finns på nätet, samma sak sker dagligen här på SoldF forum.

Det är inte samma sak som att någon använder bilder från SoldF på en hemsida.

The Swede :navy:

nja... om bilden visas på den andra hemsidan så är den publicerad där.

Var själva filen ligger spelar ingen som helst roll.

En länk där man får upp en bild i ett nytt fönster är däremot tillåtet enligt svensk domstol (ni kanske kommer ihåg killen från Falköping som hade länkar till MP3 på sin hemsida. han friades eftersom han bara hade länkar till musiken och inte spelade upp den eller ahde filen på egen server.

Att länka in bilder från SoldF.com i forum, sk HOTLINKING anser jag är rätt ok.

Vi gör det själva väldigt ofta för att underlätta diskussionerna. Alternativet hade varit att varje bild enbart läggs in som en länk och man själv får klicka på den för att kunna se bilden.

Om man som webbplatsinnehavare inte vill ha det så kan man relativt enkelt installera kod på webbservern som förhindrar hotlinking. Se tex på Passagen.se som har det på sin webbserver. Man kan också göra det lite svårare genom att inte tillåta användare se HTML-koden, krypterat källkod, etc.

Personligen ser jag inget problem i hotlinking då om man skapat sina bilder med en bildtext som talar om vart bilden härstammar i från. De som äger bilder får då automatiskt lite gratisreklam för sin sida vid varje exponering. Eftersom bilden länkar mot grundsidan borde man även få "länk"-poäng av sökrobotar såsom Google, Altavista, etc.

Allt detta ökar besökarantalet till originalwebbplatsen. Det negativa är att när bilder hotlinkas får du som webbplatsinnehavare för originalbilden stå för trafiken, dvs. bandbredden det tar när bilden visas. Något som kan kosta mycket beroende hur mycket bilden exponeras och på ditt avtal med webbhotellet.

Har man koll på sin statistik kan man se vad som händer och ev byta filnamn på bilden, minska storlek på den, osv. Ingen annan ju styra om du önskar byta ut din bild bil1.jpg till att inte visa en bil utan en reklambanner för din egen site, eller nåt ännu elakare. :rockon:

Jag är övertygad om att om någon ser något de gillar på en bild och enkelt ser varifrån den kommer, så kommer de besöka ursprungskällan om de är intresserade av mer information/fler bilder.

Jag är däremot negativ att folk snor hela sidor av SoldF.com då det inte tillför något mer utan bara plagierar, eller att folk använder SoldF.coms bilder i privatannonser för saker på nätet. Detta eftersom vi är starkt emot försäljning av stulen försvarsmateriel och inte vill förknippas med häleri.

Generellt brukar jag även godkänna önskemål om att använda SoldF.coms bilder i skolarbeten och liknande som INTE publiceras på internet samt att man skall uppge källan SoldF.com. Skall det publiceras på internet måste jag vill jag först se innehållet och sammanhanget. Detta eftersom vi inte vill figurera i sammanhang som starkt motsätter sig SoldF.coms värderingar och syfte.

@DAJO

Då kan du börja med att stämma GOOGLE, Altavista, Eniro, mfl sökmotorer med bildsökstjänster.

De länkar inte bara in bilderna utan behåller en cache och gör en egen thumbnail.

Ex på soldfbilder

Google Images

Hittade då även denna stulna bild. He he, snygg borttagning av märkning. B)

http://images.yunnan.cn/mmsource/images/20...03ak5-gun01.jpg

@DAJO

Då kan du börja med att stämma GOOGLE, Altavista, Eniro, mfl sökmotorer med bildsökstjänster.

De länkar inte bara in bilderna utan behåller en cache och gör en egen thumbnail.

Ex på soldfbilder

Google Images

Hittade då även denna stulna bild. He he, snygg borttagning av märkning. B)

http://images.yunnan.cn/mmsource/images/20...03ak5-gun01.jpg

Så här svarade Fotosidans expert Staffan Teste (www.bildombudsmannen.se) på frågan.

http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=4991