GrodanBoll Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 OT.Polisen har köpt Mercedes Sprinter för att ha till sin nya Ingripande mot folkmassa taktik. Denna nya taktik, är den hämtad från "Beck - Mannen på taket"? Där diskuterade man bl.a. hur man funderat på att splittra folkmassor och demonstrationståg genom att köra rakt in i dem med MC-snutar... Vad kul att Polisen, i dessa tider av nedskärningar, gör noggranna analyser och förberedelser för ingripanden mot "folkmassa". Att köra rakt in i demonstrationståg med MC-snutar eller Sprinter bussar ökar säkert gemene mans förtroende och välvilliga inställning till farbror blå! Quote
lanrezac Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 OT.Polisen har köpt Mercedes Sprinter för att ha till sin nya Ingripande mot folkmassa taktik. Denna nya taktik, är den hämtad från "Beck - Mannen på taket"? Där diskuterade man bl.a. hur man funderat på att splittra folkmassor och demonstrationståg genom att köra rakt in i dem med MC-snutar... Vad kul att Polisen, i dessa tider av nedskärningar, gör noggranna analyser och förberedelser för ingripanden mot "folkmassa". Att köra rakt in i demonstrationståg med MC-snutar eller Sprinter bussar ökar säkert gemene mans förtroende och välvilliga inställning till farbror blå! Hmm Kvällstidningsjournalister....? ;) annars kan man ta reda på vad det egentligen är för taktik http://www.polisen.se/inter/nodeid=21431&p...articleid=62809 http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8754872.asp I stället för att stå uppställda på led ska poliserna sitta i sina bilar i grupper om åtta. Därifrån kan de snabbt ingripa när de ser att någon begår brott. Frånvaron av sköld gör att poliserna har händerna fria. Quote
Nifelhel Posted May 4, 2005 Report Posted May 4, 2005 Svensk polis är en nationell myndighet och gör enbart affärer med svenska generalagenter. Och svensk polis kommer inte att ha samma problem som Försvarsmakten haft. Är inte polisen liksom andra offentliga organisationer skyldiga att beakta anbud från hela EU vid anbudsförfrågan? Med tanke på vad en av mina bekanta, fd DHL anställd, har att säga om deras Vito och Sprinters så kan jag tänka mig att Polisen kommer få dras med en del service på bilarna ändå... /E Visst gör dom upphandlingsavtal, men inte direkt med andra länder. Man vill ha en kontakt inom sverige, inget konstigt alls. Mer vet jag inte. Ring RPS och fråga dom istället. Dessutom köper man svenskt så långt det nu går, vilket blir mindre och mindre då vi har dåligt med egna produkter som lagens långa arm behöver. Quote
Forumsledning henke Posted May 27, 2005 Forumsledning Report Posted May 27, 2005 Filmsnutt på som visar bilarna och taktiken. på SVD Länk De danska svarta bepansarade såg ju kanske lämpliga ut. De vita hoppas jag är "övningsbilar". Artikel i SVD http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9816201.asp Skall kolla närmare på filmen själv sen. Quote
lilleobelix Posted May 27, 2005 Author Report Posted May 27, 2005 ´Vad kul det kommer bli när polisen enligt bilderna kommer leka tafatt!!!!!! Quote
lilleobelix Posted October 9, 2005 Author Report Posted October 9, 2005 Jaha, nu är det vidimerat! Instruktörerna hos Stockholmspolisen är frustrerande över att en massa tid går åt till verkstadsbesök... Gissa på vilken bil!!!! Och än så länge har man inte nyttjat dessa i skarp drift utan bara vid övning. Quote
1112 Posted October 9, 2005 Report Posted October 9, 2005 Lillebrorsan hade sett de här stående utanför en rostskyddsfirma här i GBG, ser ju lite kravallskyddade ut om man kollar på sökljuset på taket och skydden nere på dimljusen, eller vad det nu är. Hoppas det kommer lite mer galler och godis på... Quote
Hornet Posted October 9, 2005 Report Posted October 9, 2005 (edited) ser ju rätt bra ut hoppas dom får den att funka bra till det den är tänkt för http://web.comhem.se/~u21902478/polis/DSC00214.JPG Edited October 9, 2005 by Sandqvist Quote
Magnus Posted October 9, 2005 Report Posted October 9, 2005 Lillebrorsan hade sett de här stående utanför en rostskyddsfirma här i GBG, ser ju lite kravallskyddade ut om man kollar på sökljuset på taket och skydden nere på dimljusen, eller vad det nu är. Hoppas det kommer lite mer galler och godis på... Hahaha!! Snyggt att man har fått tejpa fast Mercedes-emblemet på grillen. Inte ens det verkar hålla. Quote
Nifelhel Posted October 9, 2005 Report Posted October 9, 2005 Lillebrorsan hade sett de här stående utanför en rostskyddsfirma här i GBG, ser ju lite kravallskyddade ut om man kollar på sökljuset på taket och skydden nere på dimljusen, eller vad det nu är. Hoppas det kommer lite mer galler och godis på... Njet det blir inget mer på dom. Dom är fix färdiga som de ser ut på bilden. Dessa fordon benämns "Lättsäkrade", de skall inte vara provokativa och skall kunna användas i daglig tjänst motsvarande. Och skall nyttjas för att dämpa oroshärdar innan dessa blir kravaller. Man behöver inga galler för rutorna då glasen är utbytta mot dito i polykarbonat(stavning?). Och dessa håller för stenkastning tom för slag med slägga. Det är planerat inköp av större fordon med galler för fönster och ett speciellt ytskickt som inte brinner. Dessa skulle då vara till rena kravaller. Quote
lilleobelix Posted October 10, 2005 Author Report Posted October 10, 2005 Problemet är att de lider av samma problem som Försvarets dito: Elsystem som pajar ideligen och som gör att bilen inte rullar framåt, för många datorer som buggar helt enkelt= " Oj, nu skjuter de på oss! Vänta i 30 sek innan datorerna blir nollställda och sen kanske vi kan åa framåt. det luktar.... Quote
QM insats komp Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 skånepolisen håller just nu på att utbilda på IMF. Kommer att vara figurant där under 6 dagar. dom använder sprintern där. återkommer med lite bilder när jag varit igång(på torsdag) Quote
FK H Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Kunde inte polisen köpt FM:s Sprintrar begagnat så att FM och framförallt US sluppit skiten? Quote
Drv/Gunner Wedberg Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Har haft ett par kul upplevelse med sprinter. Skulle köra om en kollon med tungdragare. Maxar sprinter upp i 105km/h sedan skall jag byta fil på den norrländska delen av E4:an. Följande inträffar 1. Kickdown funktionen på växellådan växlar ned 1 växel (Normalt när man skall köra om med automat) 2. Vänster hjuppar hamnar i snömod, datorn tror att jag slirar/det går tungt, växlar ned växel till.(Detta oxå normalt, dock inte när 1 redan inträffat) 3. Detta resulterar i att bilen får spinn på alla fyra hjulen, varvtalsstoppet slår i samt bilen stryps vid 105km/h. Jag har alltså bredställ i 105km/h brevid en tungdragare... Det vara bara tur som gjorde att jag inte slutade min militära karriär mossad mellan en bropelare och tungdragare...Körde aldrig mer sprinter... Tacka vet jag WW transporter synkro... Nästa kul sprinter historia. Jag blev illa tvungen att köra sprinter igen...Var inte helt nöjd men även WW måste in på service... Kör 105 km/h även har omkörning av tungdragare...Då skar fördelningsväxellådan och det belv en kul upplevelse att glida fram på E4:an med fyra låsta hjul...Bara tur att jag inte blev våt fläck även här Men dock kör jag sprinter ibland på mitt jobb och den har jag aldrig haft problem med, men den har ingen automat eller 4-hjulsdrift. Mvh Wedberg Quote
Lt P Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 En bil med så hög tyngdpunkt lär vara lätt att välta av en arg folkmassa. Be att få prova gunga omkull den med 15-20 man som mobb. Kräv att säljaren eller chefen sitter i medan ni försöker, fastspänd med säkerhetsbälte i baksätet. Stolarna där har lossnat förr vid vältning men fått ett extra spänne i golvet på FMs bilar. Det är ju den bittra sanningen. Vad händer med en Polisbil en folksamling när mobben välter den med poliser i? Klart realistiskt scenario, men vågar de prova det? Annars varför inte? Det är ju inte som att krocka i 220 med en bergvägg utan nåt som mobben kommer att försöka med varje gång fordonet används skarpt. polisversionen har enligt utsago ett ganska så intressant vältskydd. Om jag var del av buset så skulle jag inte lyfta i vassa balken alltför hårt... :P Quote
KattenJansson Posted October 11, 2005 Report Posted October 11, 2005 Det vara bara tur som gjorde att jag inte slutade min militära karriär mossad Mvh Wedberg Att sluta sin militæra karriær hos mossad kan aldrig vara kul speciell inte omman ær palestinier. Men vad gør Israelerna i Norrland? Jag kan bara inte låta bli... Sorry. Quote
pajohansson Posted October 21, 2005 Report Posted October 21, 2005 Jag har varit med som figurant under polisens övningar i karlsborg. I princip märkte vi bara av fordonen när de skulle stoppa vårt våldsamma upplopp, och pressade ihop oss mellan två fordon. När vi tryckte på lite rakt fram kunde folk lätt klänga upp och komma över fordonen. Dessutom krävdes bara fyra-fem personer som knuffade innan bilarna krängde oroväckande. Quote
hagsell Posted November 3, 2005 Report Posted November 3, 2005 Hej jag har också varigt figuralt åt polisen när dom övat sin nya taktik och med bilar. Detta var då på gamla P2 Hässleholm. Efteråt snackade jag med polisen om vad dom tyckte om bilen och dom sa att dom var nöja med den. Det dumma är bara det att när dom gjorde en blockad med oss och klämde in oss mellan bilarna så vet jag inte om det berodde på slöhet eller om dom inte har centrallås på bilarna men vi lyckades varje gång med att öppna dörrarna och polisen som satt i bilen blev sur och slängde igen dörren . Det är tänkt att polisen ska ha bilarna i stället för sköldar. Vilket resulterar i att de ställer sig bakom bilarna och man börjar kasta saker på dem. Quote
Ths Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Hej jag har också varigt figuralt åt polisen när dom övat sin nya taktik och med bilar. Detta var då på gamla P2 Hässleholm. Efteråt snackade jag med polisen om vad dom tyckte om bilen och dom sa att dom var nöja med den. Det dumma är bara det att när dom gjorde en blockad med oss och klämde in oss mellan bilarna så vet jag inte om det berodde på slöhet eller om dom inte har centrallås på bilarna men vi lyckades varje gång med att öppna dörrarna och polisen som satt i bilen blev sur och slängde igen dörren . Det är tänkt att polisen ska ha bilarna i stället för sköldar. Vilket resulterar i att de ställer sig bakom bilarna och man börjar kasta saker på dem. Var med på samma utbildning. De bussar som det gick att öppna dörrarna på var tyvärr trasiga, trots detta var de tvugna att använda dessa bussarna i utbildningen. Hade de skickat iväg dem på reperation så hade de varit för få. Jag hoppas ni kan förbise detta problem till slutet på denna vecka då det är dags igen? Väl mött. Quote
hagsell Posted November 7, 2005 Report Posted November 7, 2005 Var med på samma utbildning. De bussar som det gick att öppna dörrarna på var tyvärr trasiga, trots detta var de tvugna att använda dessa bussarna i utbildningen. Hade de skickat iväg dem på reperation så hade de varit för få. Jag hoppas ni kan förbise detta problem till slutet på denna vecka då det är dags igen? Väl mött. HeHe ja dom har inte lyckats fixa problemen i alla fall för att i dag när vi övade igen så funkade centrallåsen nästan för bra när dom gjorde gripande så fick dom inte ens upp sido dörrarna för att centrallåset krånglade. Så dom fick ta in den gripne genom bakdörrarna Quote
SERG. B Posted November 7, 2005 Report Posted November 7, 2005 Varför tar inte myndigheter lärdom från andra myndigheter? Är det bara typiskt för Sverige? Quote
hagsell Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 B)--> QUOTE(SERG. B @ Nov 7 2005, 21:13 ) <{POST_SNAPBACK}> Varför tar inte myndigheter lärdom från andra myndigheter? Är det bara typiskt för Sverige? Finns säkert andra länder som har det så också men Sverige är rätt bra på det om man säger så Quote
Spett och slägga Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Nån sa på verkstan att ibland så gick de inte att starta för än man tände innerbelysningen.. Är det taskigt med ström (men mycket nog för att starta) så slår elektroniken ifrån. BEEP BEEP säger det. Råkade själv ut för det, så jag prövade nått som brukar fungera på fordon med spännings vakt, jag slog på tändningen och byglade starten... Jodå det gick och köra starten säkert två minuter konstant, men styrenheten vägrade sätta i gång enhetsinjektorena istället... Inner dörrhandtaget på skjut dörren knäcks hela tiden, varpå dörren inte går att stänga, utan får bindast fast. Beväringarna kör sönder hasplåten jämt, den går sällan att rikta, kostar 4000:- ny. Lastgallret bak, fästena går av jämt. Beväringarna (okej, det har jag ochså gjort) kopplar hjälpstart i natoutaget fram, Men det är ett utag för tillbehöret vinch. Nato utaget inne i bilen är 12v har ja för mig, jag stod med en strömlös sprint brevid en 11/13/20bil (jag komer inte ihåg vilken) men GW 270 har ju 24v så jag smacka i en skarv nato kabel i sprinten från tgb bilen, och vilket knas det blev! Allt blinka och lös, men det blev en schysst snabbladdning Can bus elektronik är inte bra på Militära fordon, undrar om de lär sig nogot till SEP projektet eller om den också kommer att bugga i fält. Quote
Erik_G Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Can bus elektronik är inte bra på Militära fordon, undrar om de lär sig nogot till SEP projektet eller om den också kommer att bugga i fält. Förhoppningsvis är SEP utvecklad för militärt bruk, och inte grönmålad civil. Kraven på militära prylar är som de flesta sprinter-drabbade märkt, högre. Men så får man iregel betala vad det kostar, plus skatt och avgifter /E Quote
Recommended Posts