Fa/Kapten Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Då läxar jag genast upp mig själv för mitt jävulskt klena minne....... (...undrar..var det inte tanken med överinlärning....att man skulle minnas saker och ting under en lång tid....??? ) VC Bpv I19/P5 -85 Quote
Hans Engström Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Bandpvsk på Bandpvkomp enligt AH1 Nbandpvkomp- 3 grupper med varsin Bv 206 Bandpv (IB77)- 3 grupper med varsin Tgb 30 Quote
Vysotskij Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Jag föreställer mig att bandpv i regel underställdes (n)skbat. Vad var poängen med att ha organisatoriskt ingående plastskytte? Quote
Jeppe Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Hade en modifierad IKV 91 kunnat fungerat lika bra som en PBV 401 på dess användingsområden? /Jesper som inte har en aning men tycker IKV 91 är en intressant vagn. Quote
Larsleo Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Hade en modifierad IKV 91 kunnat fungerat lika bra som en PBV 401 på dess användingsområden? /Jesper som inte har en aning men tycker IKV 91 är en intressant vagn. njae...itanke på att ikv91 inte hade nått stridsutrymme så skulle den nog inte kunna fylla pbv401 roll... (är det bara jag som vill kalla den MT- LB istället?) Quote
Guest strvkomp Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Vaddå, MuppTrupp-LättBekämpad... :P Rickard N: Nu måste jag tänka. Det finns väl bara EN laserenhet på strv122(en lasernyckel iaf), det innebär ju att VC genom sitt peri mäter genom skyttens optik(inte riktigt, men ni fattar). Så om en VC ska skjuta så måste det väl gå till så här: VCprio - ensar in målet - skytten anmäler kontakt mäter laser och skjuter själv, alt VC mäter laser och skjuter.(Dock skjuter väl VC i princip enbart på stillastående alt väldigt långsamma mål då han inte har ngn dynamisk framförhållning på sin joystick(och varför har han inte det??)). Får VC-peri då inte hjälp av skyttens kalkylator, är det bara sikteslinjen som VC kan ensa in? Nu har jag nästan dribblat bort mig själv, men förstår du hur jag menar? Quote
Rickard N Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Check, om VC vill mäta laser måste han ta över skyttens sikte och spegla in det. Det tar lång tid. Om VC skall skjuta så är det höftskott som gäller. Alltså, VC: nytt mål, jag skjuter själv. Vc ensar skjuter stridssikte och tar manuell framförhållning. Man kan mäta laser om man speglar in skyttens sikte, då får man med sig det värdet, dock får man ingen framförhållning. Jag anser att jag kan skjuta på hyffsat snabbgående fordon men manuell framförhållning. (ödmjukt eller hur ) Quote
Guest strvkomp Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Ja, kan man sina skjutregler och lasermätregler väl så kan man i princip få skott på allt. Sen så gäller det att välutvecklade tummuskler som VC. ;) Men om jag förstått det rätt nu: *VC skjuter utan att mäta laser så "höftar" man iväg skottet. Alltså man skjuter enbart efter lasermätplattan. Vad är det för stridssikte på VC PERI? *VC skjuter och mäter laser, då tar "han över" skyttens sikte och får således även kalkylatorns inställninigar till hjälp? Quote
Erik_G Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Hade en modifierad IKV 91 kunnat fungerat lika bra som en PBV 401 på dess användingsområden? /Jesper som inte har en aning men tycker IKV 91 är en intressant vagn. Man skulle ju kunna gjort en mer högbyggd Ikv91 med motorn i fronten, kanske lite kortare, sen sätta på en 20mm akan i en vapenhuv. Den hade kunnat de ut ungefär så här: Jag snickrade lite i photoshop å fick fram ovanstående... :P Förövrigt hade väl Ikv 91 stridsutrymme, för nånstans satt väl skytt, laddare och vagnschef. eller? /E Quote
Rickard N Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Ja, kan man sina skjutregler och lasermätregler väl så kan man i princip få skott på allt. Sen så gäller det att välutvecklade tummuskler som VC. ;) Men om jag förstått det rätt nu: *VC skjuter utan att mäta laser så "höftar" man iväg skottet. Alltså man skjuter enbart efter lasermätplattan. Vad är det för stridssikte på VC PERI? *VC skjuter och mäter laser, då tar "han över" skyttens sikte och får således även kalkylatorns inställninigar till hjälp? Stridssikte går att ställa in (på 121:an iaf, men jag har för mig att den lådan ser likadan ut på 122) mellan 800 och 1600 eller något sånt, med 100-steg I övrigt är det rikigt, det du kallar lasermätplattan är siktesbilden (skyttens ser ut ungefär som min avatar, chefens lite annorlunda) eller streckplatta (tror jag att vi kallade den). Höfta är inte riktigt sanning heller eftersom man kan använda denna för framförhållning, det borde ni tränat på i reservförfarande. När man mäter laser genom att ta över skyttens sikte får man kalkylatorvärden förutom framförhållning (oändligt ont om framförhållningsknappar på vcriktdon). Quote
Fa/Kapten Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Jag föreställer mig att bandpv i regel underställdes (n)skbat. Vad var poängen med att ha organisatoriskt ingående plastskytte? Du har antagligen helt rätt. Under de övningar jag hann med under mina år i NB85 fick vi i huvudsak två uppgifter. Den ena var att underställas en Norrlandsskyttebataljon och den andra var att försvara brigadstabsplatsen. I första fallet var det ofta rena PV uppgifter alternativt fungera som ett extra understöd i anfallen. Vårt "plastskytte" "tog terräng" (så var det på den tiden... ;) ) när bPv komp själv skulle anfalla,...(dock var detta under min tid inte särskilt vanligt..) alternativt styckade man upp skytte plutonen och underställde en grupp till varje bPv plut. I huvudsak fungerade dom då som "närskydd". ( det roliga med att försvara brig.stabsplatsen var ofta när man skulle därifrån....på någe vis lyckades man alltid rulla upp hela brigadens trådsamband i bandaggregatet när man rullade ur est..... ) Quote
Sytare Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Hade en modifierad IKV 91 kunnat fungerat lika bra som en PBV 401 på dess användingsområden? /Jesper som inte har en aning men tycker IKV 91 är en intressant vagn. Man skulle ju kunna gjort en mer högbyggd Ikv91 med motorn i fronten, kanske lite kortare, sen sätta på en 20mm akan i en vapenhuv. Den hade kunnat de ut ungefär så här: Jag snickrade lite i photoshop å fick fram ovanstående... :P Förövrigt hade väl Ikv 91 stridsutrymme, för nånstans satt väl skytt, laddare och vagnschef. eller? /E Mycket skickligt Erik_G, mycket skickligt... Har för mig att jag läst någonstans att PBV302 och IKV 91 hade en del gemensama komponenter. Har för mig att det stod i den här lilla kioskpocketboken man hittar på bibblan "Moderna Pansarfordon"... Quote
The Swede Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Är du helt säker på att Bandpv Komp bestod av 4 bPv plut ? Jag har något minne av att det var 3 bPv plut + 1 skytte....(dock 4 vagnar i varje pluton...). Men jag kan vara helt ute och cykla, för det har runnit en del vatten under broarna sedan den tiden... Nä, helt säker är jag inte. Det var ju ändå några år sedan. Jag tror dock att det var fyra plutoner. Vad gäller bandpv-skytte så åkte dom tgb 21 när dom inte åkte bakpansar. The Swede Quote
Guest strvkomp Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 (edited) Stridssikte går att ställa in (på 121:an iaf, men jag har för mig att den lådan ser likadan ut på 122) mellan 800 och 1600 eller något sånt, med 100-steg I övrigt är det rikigt, det du kallar lasermätplattan är siktesbilden (skyttens ser ut ungefär som min avatar, chefens lite annorlunda) eller streckplatta (tror jag att vi kallade den). Höfta är inte riktigt sanning heller eftersom man kan använda denna för framförhållning, det borde ni tränat på i reservförfarande. När man mäter laser genom att ta över skyttens sikte får man kalkylatorvärden förutom framförhållning (oändligt ont om framförhållningsknappar på vcriktdon). Ja jusste nu kommer jag ihåg. Det var mitt minne som svek. Dosan som det står invisning PERI på, inte sant? Lasermätplattan som det heter ser exkat ut som din avatar. På VC PERI är det även klockslag angivna. Det lilla korset ned till höger är till för tekniker. När VC tittar på sitt eget IR är det en rektangels hörn markeringar och ett kors. Och jag menade inte höfta i dess rätta bemärkelse, dåligt ordval, my bad! Och ja det övade vi på. VC optiskt sikte. Skyttens sikte sett genom VC monitor VC IR //Strvkomp Edited April 15, 2005 by strvkomp Quote
CBRN-fåne Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 Är du helt säker på att Bandpv Komp bestod av 4 bPv plut ? Jag har något minne av att det var 3 bPv plut + 1 skytte....(dock 4 vagnar i varje pluton...). Men jag kan vara helt ute och cykla, för det har runnit en del vatten under broarna sedan den tiden... Nä, helt säker är jag inte. Det var ju ändå några år sedan. Jag tror dock att det var fyra plutoner. Vad gäller bandpv-skytte så åkte dom tgb 21 när dom inte åkte bakpansar. The Swede Det var lite skillnad mellan BPV-komp inom MekBrig och IBrig. Komp i IBrig var 3 plut med fyra vagnar i varje plus en plut BPV-skytte, reservtropp på två vagnar, rep-tropp och stabsgrupp. I MekB fanns det fyra plut med tre vagnar i varje. I övrigt var det samma. MekB var en läskig hybrid som aldrig borde ha lämnat Högkvarteret. Nu hamnade jag på infanterisidan trots GU på P10 så jag kan bara tala om vad som hände där. BPV-kompaniet splittrades i princip alltid upp i plutoner som underställdes Bataljonchef som oftast skickade oss vidare till en kompch någonstans som inte hade en aning om vad han skulle göra med oss. Betänk att varje vagn ansågs ha samma eldkraft och slagstyrka som ett helt kompani buskpissare. Reptroppen fick flänga ganska rejält över ytan för att serva ett kompani utspritt på en hel brigad. Quote
frobbo Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 I NB77, var IKV-kompani91, en pansarreserv (och det var ett kompani - på brigaden. )Funktionen var flankskydd, försvar mot luftlandsättning, fördröjningsstrid. Plutonen tog stridsställningar åt IKV-91, gjorde fältabeten för framkomlighet och fördröjning, transporten var: taktisk; på bakpansaret. Det var så jag fick hemorojjder. Eller så Tgb 30; det var så ... ja... Feåga gärna vidare... Quote
Hans Engström Posted April 17, 2005 Report Posted April 17, 2005 NB77? Du menar IB77 väl? 3 plutoner med 4 vagnar på NB85 och IB77. Ett vanligt användnings område på 90 talets början var bildande av Brigadstridsgrupp med en Nskbat, Nbandpvkomp, Npvkomp, ett batteri ur Nhaubbat, ett Lnuhkomp och Lningkomp. Plus brigresurser för ledning (oftast chefsomgång och lite ledningsvagnar). Instämmer helt i att Mekbrig var ett dåligt beslut (fast inte fullt lika vedervärdigt somIB77). Pansarresurser borde alltid ha organiserats enligt Pbrig med endast utrustning som särskiljande faktor. Quote
Jelzin Posted April 17, 2005 Report Posted April 17, 2005 Lite OT, men på tal om om Järven såg jag en IKV 91 med smeknamnet "Jaguar" ståendes undangömnd och lite småsunkig på baksidan av S1:s motorområde. Funderade mest bara på vad den gjorde där, om någon vet? Btw, alla gamla vagnar är tydligen inte skrotade, men finns det fler kvar? // Jelzin Quote
106 Posted April 17, 2005 Report Posted April 17, 2005 (edited) Törs man gissa på att den används som bärgningsobjekt eller liknande? Även LG hade minst en Ikv91 stående under skärmtak 2002. edit: Dessutom finns ju ett gäng museivagnar, I19 har väl en rullande och på Kvarn står det en vid infarten som "gate guard". Edited April 17, 2005 by 106 Quote
Inf Posted April 17, 2005 Report Posted April 17, 2005 Bandpvskytte har även åkt pb 4 pass dvs volvo 240 när de inte åkt bakpansar! Jojomän, inget dåligt alternativ. *Host* Visst hade IB 77 sina brister, den mest uppenbara var givetvis den närmast totala bristen på splitterskydd. Men kom samtidigt ihåg att detta var något man i princip delade med samtliga övriga svenska förband. Det fanns inte mycket splitterskydd i NB 85, lokalförsvaret eller för den delen i flygvapnet. Inte ens pansarbrigaderna hade splitterskydd för nästan något annat än de direkt stridande enheterna. Bitvis var det en annan tid med något andra krav än dagens, bitvis var det vanlig dumsnålhet kombinerat med den allt överskyggande önskan att behålla en stor arme. Quote
Hans Engström Posted April 17, 2005 Report Posted April 17, 2005 (edited) Borde kanske vara värt en egen tråd men... IB77 var till stor del ett resultat av ett behov av att visa upp ett större antal brigader än vad som det egentligen fanns underlag för. Kostnaden för att utbilda, utrusta (särskilt när man snodde bandvagnarna från NB) och organisera IB77 'stal' pengar från andra delar av verksamheten (bland annat behovet av att tillföra mer splitterskydd till PB). Som har påtalats så kostade IB77 oerhörda mängder pengar (ta Tgb 20 inköpen som exempel) för att skapa förband endast marginellt effektivare än de IB66M som de ersatte. Operativt vann man vissa hastighets fördelar genom att gå till Tgb 20 istället för transportkärra efter traktor, men inte taktiskt, och skyddsnivån kvarstod på samma låga (obefintliga) nivå. Att man sedan även inte vågade redovisa det faktiska läget utan hävdade dubbelt så många brigader än de som det de facto fanns utrustning för (eftersom man på politisk nivå inte godkände Infanteriregementena) sticker i ögat en hel del. Ett ärligare (och billigare) förfarande hade varit att utbilda direkt för lokalförsvarsförbanden, särskilt avseende de områden dessa alltid var svaga på, artilleri och pv. En annan god effekt hade varit att Pbrig hade kunnat få Haub 77, istället för att harva vidare med fransyskorna (som hade varit tillfylles för loklaförsvaret). Edited April 17, 2005 by Hans Engström Quote
CBRN-fåne Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 Lite OT, men på tal om om Järven såg jag en IKV 91 med smeknamnet "Jaguar" ståendes undangömnd och lite småsunkig på baksidan av S1:s motorområde. Funderade mest bara på vad den gjorde där, om någon vet? Btw, alla gamla vagnar är tydligen inte skrotade, men finns det fler kvar? // Jelzin Småsunkig eller inte, jag måste få gulla med en vagn igen. Kan du beskriva lite närmare var den står? Jag ska nog kunna hitta på en anledning till att åka till S1 Quote
Honken Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 Btw, alla gamla vagnar är tydligen inte skrotade, men finns det fler kvar? Det står en undangömd i en lokal på P10`s övningsområde. Tillsammans med ett antal andra svenska pansrade fordon såsom Strv103, Pbv301, så var där någon till. Quote
Sytare Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 Okej, då kanske det finns två på P10-området. Det fanns/finns också en IKV91 ståendes på fotbollsplanen nedanför miliverkstäderna/markverkstaden. Tror inte ens att det området är inhägnat... Quote
CBRN-fåne Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 Så synd att P10 försvinner då. Är det någon som vet vart de gamla vagnarna ska ta vägen? Quote
Rickard N Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 De försöker rådda ihop ett pansarmuseum i Strängnäs så förhoppningen är att de blir kvar. Quote
The Swede Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 En annan god effekt hade varit att Pbrig hade kunnat få Haub 77, istället för att harva vidare med fransyskorna (som hade varit tillfylles för loklaförsvaret). Fransyskor? Vi hade 10,5 cm haubits när jag gjorde GU. The Swede Quote
JTS Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 Så synd att P10 försvinner då. Är det någon som vet vart de gamlavagnarna ska ta vägen? 90:orna åker till stor del ner till P7. Samma sak gäller P 18:s vagnar. Vad gäller stirdsvagn 121 så tror jag att dom skall slutförvaras i nån lada på revingehed, har hört det ryktet iaf. Quote
The Swede Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 Så synd att P10 försvinner då. Är det någon som vet vart de gamlavagnarna ska ta vägen? 90:orna åker till stor del ner till P7. Samma sak gäller P 18:s vagnar. Vad gäller stirdsvagn 121 så tror jag att dom skall slutförvaras i nån lada på revingehed, har hört det ryktet iaf. Nu tror jag att det var museivagnarna som efterfrågades. :P Quote
Recommended Posts