Jump to content

Infanterikanonvagnar


C 2.a pjäs

Recommended Posts

Infanterikanonvagn 91 ingick ju i bandpansarvärnskompaniet i Infanteribrigad 77 och i Norrlandsbrigad 85, men på framsidan av en gammal Arménytt ser man hur den "nya" mekaniserade brigaden (MekB10) innehåller just Ikv91. Var det bara ett försök eller? Vill minnas att tidningen är från tidigt 90-tal och då var väl Ikv91 slutlevererade, vilka fordon skulle då i så fall ingå i MekB? Hur var det tänkt att ha Ikv91 organisatoriskt i MekB Ny? Dessutom läste jag i Jane´s reconition handbook att det fanns planer på att uppgradera Ikv91 med en 105mm kanon (L7?), hur gick det med de försöken?

 

:D

 

Ikv91.jpg

Infanterikanonvagn 91

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I Armenytt 5/87 (tror jag), temanummer om pansartrupperna, beskrivs mekbat i MekB (en pbat; två mekbat).

 

Har för mig att man pratade ett strvkomp 101/102 och två pskkomp med vardera 6 ikv och något fler pebbor.

 

I MekB 90 (beskrivs i temanumret 1992) ingår inga ikv, vad jag minns.

 

Den som vet får rätta; det här är för att ge magistern ett snabbt svar.

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

Som gammal IKV nisse..(gu 85/KadS 86) vill jag minnas att redan då utb P10 bandPV komp eller möjligtvis var det endast en bandPV plut. till dåtidens mekbrig. Så det kan inte ha varit något nytt -91.

 

Den uppgraderade versionen med 10,5 cm kanon har jag haft nöjet att se "in action" på Tåme skjutfält. Den finns väl på pansarmuseét eller ?

Tanken med den var väl inte i första hand för vår räkning utan en ev. export. ( Indien klickar till i mitt huvud ?). Varför detta försök avbröts kommer jag inte i håg, men har bestämt för mig att "försökspersonalen" då var rätt nöjda med den.

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Det fanns även planer på att ta bort hela tornet och ersätta det med en robot 55 TOW. Vet inte om det gjordes några försöksvagnar, men planer fanns iaf.

Link to comment
Share on other sites

Var det bara ett försök eller? Vill minnas att tidningen är från tidigt 90-tal och då var väl Ikv91 slutlevererade, vilka fordon skulle då i så fall ingå i MekB? Hur var det tänkt att ha Ikv91 organisatoriskt i MekB Ny? Dessutom läste jag i Jane´s reconition handbook att det fanns planer på att uppgradera Ikv91 med en 105mm kanon (L7?), hur gick det med de försöken?

 

:D

När jag gjorde GU 90/91 så hae vi ett par lektioner om egna förband.

Då nämndes denna mekbrigaden som "en pansarbrigad men vi hade inte tillräckligt med Strv".

 

HElt enkelt så menade våran lärare att detta var den 12 (eller vad siffran var på den tiden sitter inte med papprena framför mig) Pansarbrigaden men att man av olika skäl hade ersatt Strv med IKV.

En fattigmans pansarbrigad för den som vill :)

 

Enligt mitt rostiga minne skulle annars org vara MYCKET lik Pansarbrig.

 

MEn som sagt... jag har inte 100 koll..

:blink:8-/

Link to comment
Share on other sites

Strvkomp: Länkarna var ju bra, där stod ju det mesta. Tack!

Ja, där stod en massa jag inte kände till sen tidigare..

 

The Ikv-99 is a tank destroyer based on the CV-9040 chassis. Instead of the normal turret, the Ikv-99 mounts a larger turret armed with a 120mm Rheinmetall cannon. This vehicle was meant to replace the much older Ikv-91, since that vehicle's 90mm gun lacks the penetration to defeat newer tanks. As production of this vehicle began only in 1997, stocks of this vehicle were never high and it never fully replaced the Ikv-91.

 

Visste inte att vi hade CV90120 inom FM och inte heller att de fått beteckningen Ikv99 :baskerPa:

 

Ser med viss skepsis på faktauppgifter funna i regler till roll/brädspel :D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

The commander can control the gun as well as the gunner, but the commander has no access to the fire control computer, and his shots are at +2 at best.

 

Ovan stod under länk nr 5.

 

Tar det som ett personligt angrepp.........jag missade aldrig....(vad jag minns så här efter 18-20 år...) :baskerPa:

 

Dessutom är det ett faktafel...

Link to comment
Share on other sites

The commander can control the gun as well as the gunner, but the commander has no access to the fire control computer, and his shots are at +2 at best.

 

Ovan stod under länk nr 5.

 

Tar det som ett personligt angrepp.........jag missade aldrig....(vad jag minns så här efter 18-20 år...)

Du hade väl helt enkelt tur med tärningarna :baskerPa:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Man får som vc alltså stöd från eldledningsdatorn när man skjuter kanon i ikv91?`

Sweet B)

Ja, som jag minns det iaf. Kanske finns någon färskare än mig som kommer ihåg bättre.

 

Skytten ställde in alla värden i "kalkylatorn" (temp, vind och fan och hans moster). Som VC var det sedan bara att rikta i mitten, lasermäta och trycka på avtryckaren (samma åtg som skytten).....och vips så var den lede nergjord.....

Link to comment
Share on other sites

Tror mig snarare minnas att MekB10 hade ett strvkomp per bat ersattt med IKV91. Skälet var som sagts brist på strv.

 

Det finns en del matnyttigt på spelsidan men dom är kassa på fordonsnamn. :baskerPa:

 

Det var inte så att överblivna IKV skulle byggas om, utan nyproducerade vagnar skulle byggas till Lvrbbv701 och Pvrbbv551. Som vi alla vet valdes ett annat och billigare alternativ.

 

105mm versionen togs mycket riktigt fram som exportvagn, ämnad för Indien. Bofors affären stoppade möjligheten till det.

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp
Man får som vc alltså stöd från eldledningsdatorn när man skjuter kanon i ikv91?`

Sweet B)

Vaddå? Får man inte det i 122/121??

 

F ö tar jag inget personligt ansvar för att spelledarna är kassa!

Link to comment
Share on other sites

Från VC-plats får man i 121 inte mycket hjälp från eldledningen. Manuell uppsättning på avstånd, ingen framförhållning. Självklart är pjäsen stabbad så att den hjälpen får man ju, men det är inte eldledningsdatorn.

Vet inte hur det är på 122, men jag tror inte att de har avståndsmätare i sitt peri.

Iofs är det inte apsvårt att träffa ändå, rörlig vagn rörligt mål på 1000 m är inte svårt alls med lite övning. Satte mina pilar som de skulle (lite tur också säkert att de råkade sitta mitt i tornkransen iofs :lol:)

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde GU på P10 86-87

Regementet utbildade då en mek-bataljon bestående av:

 

1 Strvkomp (strv 101)

1 Bandpvkomp (ikv 91)

2 pskkomp (pbv 302)

1 trosskompani

1 stabskompani

 

Stridsvagnskompaniet bestod av 4 strvplut och 1 pskplut.

Bandpvkompaniet bestod av 4 bandpvplut och 1 bandpvskyttepluton.

 

Fredsmässigt utbildades 8 kompanier på P10, jösses vad folk det var. :dong:

 

The Swede :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde GU på P10 86-87

Regementet utbildade då en mek-bataljon bestående av:

 

Stridsvagnskompaniet bestod av 4 strvplut och 1 pskplut.

Bandpvkompaniet bestod av 4 bandpvplut ocu 1 bandpvskyttepluton.

 

Fredsmässigt utbildades 8 kompanier på P10, jösses vad folk det var. :dong:

 

The Swede :banghead:

Är du helt säker på att Bandpv Komp bestod av 4 bPv plut ?

Jag har något minne av att det var 3 bPv plut + 1 skytte....(dock 4 vagnar i varje pluton...).

 

Men jag kan vara helt ute och cykla, för det har runnit en del vatten under broarna sedan den tiden... :-(

Link to comment
Share on other sites

Repeterar en fråga jag ställt i en tidigare Ikv91-tråd; är det någon som vet/har en teori kring (vem gillar inte teorier :P ) varför Ikv91 fick tillnamnet "Järven", något som skiljer den från floran av svenskproducerade pansarfordon? Behovet av namn är ju som bekant så stor att man i brist på dem kommer på lämpliga smeknamn (läs: Pebba, Sisu etc).

 

F.ö. anser jag att vagnen är "the spitting image" av den gamla hederliga NOD-light tank (jajjemän, 9 cm kanon där också) från urupplagan av Command and Conquer. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Då konfirmerades det jag trodde, utmärkt.

 

(8 kompanier är ju blaha blaha. Min käre far har sett I21 utbilda 2 skyttebataljoner samtidigt, och vid vissa tillfällen har ju regemntena helt fyllts när det varit övning på fördelningsnivå).

 

Fristående strvkomp finns ju inte, men det fanns strvkomp på fördelningsnivå som inte ingick i bataljoner.

 

Fördstrvkomp 101 hade Stabsto, Trto, Resplut, 4 Strvplut (med 3 101 i varje) och Pskplut (som dock åkte i Ltgb 3 t).

 

Stridsvagnskompani 102/302 såg ungefär likadan ut fast hade Pbv 302 istället för Ltgb (dock endast 3 stycken på pskplut, inga på stab eller dyl.).

 

Intressant att notera är att Fördstrvkomp saknade Bgbv :baskerPa:

 

Strvbat ÖN är ju formellt lite halvtfristående, fast oftast löd dom ju under Brigadchefen i vart fall.

Link to comment
Share on other sites

(8 kompanier är ju blaha blaha. Min käre far har sett I21 utbilda 2 skyttebataljoner samtidigt, och vid vissa tillfällen har ju regemntena helt fyllts när det varit övning på fördelningsnivå).

Även enligt min pappa så var det svårt bättre för, när I12 hade både GU-bat och rep-bat uppställda på kaserngården så gick hela dagen innan sista trosskompaniet hade cyklat iväg...

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde GU på P10 86-87

Regementet utbildade då en mek-bataljon bestående av:

 

Stridsvagnskompaniet bestod av 4 strvplut och 1 pskplut.

Bandpvkompaniet bestod av 4 bandpvplut ocu 1 bandpvskyttepluton.

 

Fredsmässigt utbildades 8 kompanier på P10, jösses vad folk det  var. :lol:

 

The Swede :baskerPa:

Är du helt säker på att Bandpv Komp bestod av 4 bPv plut ?

Jag har något minne av att det var 3 bPv plut + 1 skytte....(dock 4 vagnar i varje pluton...).

 

Men jag kan vara helt ute och cykla, för det har runnit en del vatten under broarna sedan den tiden... :)

Enligt AH1:IB 77 (1991) var det tre plutoner a fyra vagnar. sen fanns Bandpvskplut, Resto och Stabsto

Link to comment
Share on other sites

En parantes i sammanhanget....

 

Då jag gick Kad S 1986 berättade kollegan, som var BandPV skytteplutchef på P10 Mekbrig utbåret 85, att deras transportmedel var buss.. (blev ju snabbt omdöpt till buss skytte... B) ). Anledningen var något om att det ej var bestämt vilken typ av fordon de skulle ha alternativt att det de skulle ha inte fanns tillgängligt det utbildningsåret. Detta hade vi omåttligt roligt åt.....

 

Någon som vet vad deras ord. transportmedel skulle vara?

(BandPv skytte i NB85 hade bv206)

Link to comment
Share on other sites

Hm, är inte ett kompani som inte ingår i en bataljon fristående?

Sådärja, ingen tvekan om att du låg på Oppunda inte :o ;)

 

*Hört mycket intressant från det kompaniet över radion och face to face*

Link to comment
Share on other sites

Hm, är inte ett kompani som inte ingår i en bataljon fristående?

Sådärja, ingen tvekan om att du låg på Oppunda inte :o ;)

 

*Hört mycket intressant från det kompaniet över radion och face to face*

Låg aldrig på Oppunda faktiskt :D

Blev skyfflad till Stridsskola Syd i samband med förbandsskedet. När var du på fortet?

(F.ö. är det oftast Liv som hörs på radio)

Link to comment
Share on other sites

Man får som vc alltså stöd från eldledningsdatorn när man skjuter kanon i ikv91?`

Sweet  B)

Som VC sköt man bara med streckplattan, både avstånd och framförhållning.

Streckplattan var ett härke att jobba med då den hade uppsättning för

ksp, spräng och pansarspräng i samma platta. Normalförfarandet var

att VC letade mål med den servoförsedda obs-huven. Sida reglerades

med ett roterbart handtag vid högerhanden och höjd med en liten ratt

på obshuven. Om obshuven var aktiverad så höll den sig stabil även om

skytten vred på tornet. När ett mål var funnet tröck VC på ens-knappen

varvid tornet ställde in sig i höjd och sida så att skyttens sikte blev

centrerat på målet. Skytten mätte, valde am på vapenväljaren så

att ballistikdatorn kunde göra en uppsättning. Skytten fick i vänstra

okularet två avstånd och kunde välja mellan dessa.

 

När vagnchefen ska skjuta så måste han först centrera obshuven

med streckplattan. VC:s manöverhandtag ser ut lite som en joystick

och sitter bakom manöverhandtaget till obshuven vid höger hand.

Mätt eller bedömt avstånd används och så tar man uppsättning

med gissad vind, sidlutning mm. VC har företräde framför skytten.

Ksp/kanon väljs med en vippa på handtaget.

 

Jag låg som VC på 6:e BPV på P10 90-91 (INFSS sista halvåret).

6:e var den så kallade test- och förevisningsplutonen så vi fick

skjuta väldigt mycket. Min skytt, Hamnäs, sköt säkert över 200

fullbumpor och jag som VC har nog skjutit över 50 från VC-platsen.

Efter ett tag så låg nog träffprocenten från skyttplats på 95% och

från VC på 60% för första skottet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...