Jump to content

Recommended Posts

Posted

Står även en IKV91 utanför markan på FSC/AMF1 i Göteborg. Någon som vet varför den står där? Är det från regementet i Halmstad (minns inte mer än att det var ett infanteri regemente som låg där). För just KA4/AMF4 har ju aldrig använt IKVer...

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

för att återgå lite till IVK91..varför genomförde man inte planerna på PVrb varianten då man började på utfasa IKV'n. Har hört nått om att chassina var slut??

För den hade säkert funkat bättre än BV206 som bärare..

Slut i chassierna, dyra att underhålla. Självklart har

rikets roligaste pansarfordon körts ganska hårt

och chassiet var som en stor box utan någon egentlig

inre struktur utom väggen mellan stridsrummet och

motorrummet. Torosionsstavarna var också rätt

utsatta.

Jag hörde mig för hos några gamla kontakter och enligt dessa var Ikv 91 varken slut i chassiet eller dyra att underhålla. Tvärt om var de, för att vara pansarfordon, tämligen billiga i reparationskostnader.

Vad har det för betydelse att chassiet är en stor låda? Menar du att andra pansarfordon är konstruerade på ett annat sätt? Vad menar du att torsionsstavarna var utastta för, solljus, väder och vind eller något annat?

Väggen mellan stridsrummet och motorrummet var för svag för att kunna ge stadga åt chassiet så

det skjuvades så att höger och vänster sida blev förskjutna i längsled i förhållande till varandra. Ingen

av de vagnar vi hade var rak. Samma sak med de 12 vagnar som togs ut till KFÖ:n jag gjorde några

år efter GU. Vagnen mättes upp vid GT och siffrorna fördes in i böckerna, det var bara att läsa.

När vagnen blev sned så tog drivlinan mycket stryk liksom torisionsstavarna vilka från början var

underdimensionerade och därför utsatta för överdrivet slitage. Gången på vagnen blev onödigt rå

varför både besättning och framförallt vagnen tog stryk.

Din raljerande ton skjuter lite vid sidan tycker jag och lämnar bara en trist eftersmak. Tycker du att

den tillförde något bra till diskussionen?

Posted
Väggen mellan stridsrummet och motorrummet var för svag för att kunna ge stadga åt chassiet så

det skjuvades så att höger och vänster sida blev förskjutna i längsled i förhållande till varandra. Ingen

av de vagnar vi hade var rak. Samma sak med de 12 vagnar som togs ut till KFÖ:n jag gjorde några

år efter GU. Vagnen mättes upp vid GT och siffrorna fördes in i böckerna, det var bara att läsa.

Hur väl har Pbv302 klarat sig i det avseendet? Tänker på att den är en ännu mer kubisk låda och inte ens har någon mellanvägg vad jag har sett och den har dessutom en massa hål i lådan.

Posted
Står även en IKV91 utanför markan på FSC/AMF1 i Göteborg. Någon som vet varför den står där? Är det från regementet i Halmstad (minns inte mer än att det var ett infanteri regemente som låg där). För just KA4/AMF4 har ju aldrig använt IKVer...

I15 i Borås är ju annars en mer närliggande möjlighet.