Jump to content

Recommended Posts

• Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

jag är också en av de olyckliga som fick beskedet om indragen tjänst, känns förjävligt. Sitter nu och väntar på att få ett besked om man kan bli placerad på någon annan tjänst... man vet ju inte riktigt vad man ska ta sig till, har sett fram emot det här som fan och så detta....

Edited by Nicco
Posted

Tycker allvarligt tala att man borde stämma staten. Om någon fått besked om en anställning och arbetsgivaren senare ångrar sig har man ha rätt till ersättning. Bara att hävda att man ej sökt och därav missat utbildning/arbete pga positivt besked från FM. 1-3 basbelopp torde vara ok att kräva...

Tips, skicka ditt krav enligt följade sändlista. Då blir det garanterat politik av det. Se bara till att sändlistan finns med på ditt krav. Alla måste se vilka som fått din skrivelse. Då blir det fart på vissa skall du se.

HM Konungen

Statsministern

Försvarsministern

ÖB

Försvarsutskottet

Samtliga Partiledare

C Förvarsgrenen

C det Regemente du var placerad på

Riksåklagaren

Riksförsäkringsverket

LO (om du är medlem)

Värnpliktsnytt

SVD, DN ja all press du orkar med samt Jan Guillou

Skulle tro att de ger dig en drömtjänst bara för att bli av med dig... Och glöm inte att hävda din demokratiska rättighet att få göra värnplikten..... Ser bra ut i vissas ögon..

Ställ frågan hur du skall få ersättning pga utebliven GU.... och därav uteblivna inkomster/studier. Kolla upp hur många basbelopp ett förlorat år värderas.

Posted
Tycker allvarligt tala att man borde stämma staten. Om någon fått besked om en anställning och arbetsgivaren senare ångrar sig har man ha rätt till ersättning. Bara att hävda att man ej sökt och därav missat utbildning/arbete pga positivt besked från FM. 1-3 basbelopp torde vara ok att kräva...

Tips, skicka ditt krav enligt följade sändlista. Då blir det garanterat politik av det. Se bara till att sändlistan finns med på ditt krav. Alla måste se vilka som fått din skrivelse. Då blir det fart på vissa skall du se.

HM Konungen

Statsministern

Försvarsministern

ÖB

Försvarsutskottet

Samtliga Partiledare

C Förvarsgrenen

C det Regemente du var placerad på

Riksåklagaren

Riksförsäkringsverket

LO (om du är medlem)

Värnpliktsnytt

SVD, DN ja all press du orkar med samt Jan Guillou

Skulle tro att de ger dig en drömtjänst bara för att bli av med dig... Och glöm inte att hävda din demokratiska rättighet att få göra värnplikten..... Ser bra ut i vissas ögon..

Ställ frågan hur du skall få ersättning pga utebliven GU.... och därav uteblivna inkomster/studier. Kolla upp hur många basbelopp ett förlorat år värderas.

Man tycker inte det ska behöva gå så långt :baskerFN:

Posted

Nä jag håller med dig. Men när dubbelmoralen gör sig påmind så kan man fundera över det. Att ha en regering som hävdar rätten till ersättning när det gäller anställda arbetare och agerar som deras skyddsängel samtidigt sopar ungdomar, som förberett sig på värnplikten, under mattan och inte tar något ansvar för sitt agerande tycker jag är upprörande.

Om ett företag skulle anställa dig, och du skall påbörja din tjänst om låt säga 3 månader, men senare återkallar sitt beslut så anses de handla omoraliskt av vissa politiska grupperingar. Att paja ett helt år för en massa 18-19 åringar, genom att dra tillbaka ett beslut anser man är helt ok.

Hur många har missat ansökningstiden till högskola mm? hur många har en vettig A-kassa? Hur många kan få ett tillfälligt jobb om de säger att de avser börja plugga efter ett år..

Kräv ersättning av principiella skäl!!! Har man anpassat sig för en statlig order, att göra värnplikten, torde man vara berättigad ersättning för uppkomen skada, kostnad eller utebliven inkomst. Om man fått inkallelse order som senare dragits tillbaka torde det kunna likställas med ett kontrakt som ej fullföljs utan dras tillbaka utan andra partens medgivande. Andra parten kan då ha rätt till ersättning.......

Posted

Det finns väl också en princip inom förvaltningslagstiftningen som innebär att enskilda medborgare inte skall kunna lida ekonomisk skada av felaktig myndighetsutövning? Jag vet inte om det är tillämpbart i detta fall, men det borde ha vissa likheter med de domar som har gett personer ersättning då de inte har kommit in på högskolekurser som de hade rätt till pga administrativt schabbel etc.

Och Stella, du glömde väl EU på sändlistan? :P

Posted

Efter att ha pratat med ansvarige på pliktverket så finns det i stort sett inga andra tjänster för oss som blivit av med våra. det enda som fanns var några strötjänster som vaktsoldat i arvidsjaur.

Posted
Efter att ha pratat med ansvarige på pliktverket så finns det i stort sett inga andra tjänster för oss som blivit av med våra. det enda som fanns var några strötjänster som vaktsoldat i arvidsjaur.

Jo, jag vet, tyvärr var det så och eftersom jag vill göra lumpen så valde jag att ta den tjänsten, inte direkt vad man hade satt sig in i att man skulle göra, men men...

Posted

Jo, jag vet, tyvärr var det så och eftersom jag vill göra lumpen så valde jag att ta den tjänsten, inte direkt vad man hade satt sig in i att man skulle göra, men men...

nicco hur fick du chansen att ta den tjänsten? ringde du honom?

Guest A_Jönsson
Posted
Någon annan som hade tänkt o åka upp/ner på fredan eller?

Vore sjyst om man blev ett gäng..

Jag kommer förmodligen att åka upp från Göteborg på fredagen. Någon mer?

Posted

Rätta mig om jag har fel, men min uppfattning är att det är AmfGB (10mån) som rycker in, och de blir spridda till AmfSk, robot eller grk.

Posted
Rätta mig om jag har fel, men min uppfattning är att det är AmfGB (10mån) som rycker in, och de blir spridda till AmfSk, robot eller grk.

Rättning. Jag rycker in som F-skalle på 11 månader. Har inte koll på GB men de rycker säkert också in.

Svea rike: Berga blir det :huh:

Posted

tjänsterna som vi pb kommer att bli placerade på är:

stri pb 5st

sb pb 2st

kvm 8st

ordonans 12st

amf e 4st

RB 2st

Min 3st

GRK 4st

Amf sk 24st

det har gjorts en massa omorganisation.. 3 amf sk plutoner och man har slagit ihop robot o grk till en understödspluton för skytte. skulle gissa på att IASen ligger bakom detta

Posted

stri pb 5st

sb pb 2st

kvm 8st

ordonans 12st

amf e 4st

RB 2st

Min 3st

GRK 4st

Amf sk 24st

det har gjorts en massa omorganisation.. 3 amf sk plutoner och man har slagit ihop robot o grk till en understödspluton för skytte. skulle gissa på att IASen ligger bakom detta

Jäkligt intressant. Har du någon mer info om sammanslagningen etc? Och hur är det tänkt att Robot skall understödja skytte? (förutom det uppenbara att se till att inga fartyg skall kunna transportera soldater som i sin tur blir hot mot skytte) 8-/

Posted

stri pb 5st

sb pb 2st

kvm 8st

ordonans 12st

amf e 4st

RB 2st

Min 3st

GRK 4st

Amf sk 24st

Jäkligt intressant. Har du någon mer info om sammanslagningen etc? Och hur är det tänkt att Robot skall understödja skytte? (förutom det uppenbara att se till att inga fartyg skall kunna transportera soldater som i sin tur blir hot mot skytte) :blink:

robot kan även skjuta markrobotar. man har skjutförbud med sjömålsroboten, men markroboten får fortfarande skjutas. fast sen hur mycket pansar understöd skytte behöver kan ju diskuteras. om jag förstod löjtnanten rätt så kommer varje skyttegrupp att ha 6 pansarskott, och i varje skytte pluton finns en understödsgrupp med grg och granatspruta. min kommer att ingå i bevakningsbåt kompaniet som kommer att ligga på amf1 göteborg. inga dyk tjänster kommer att utbildas på amf iår.

Guest A_Jönsson
Posted

Ursäkta min okunnighet men vad innebär följande:

stri pb 5st

sb pb 2st

amf e 4st

Tack på förhand!

Posted
man har skjutförbud med sjömålsroboten,

Va? Varför då? Ekonomiska skäl eller funktionsmässiga?

Posted (edited)
Inte för att jag är ngt mattesnille men vad jag vet är 24 fler än 12...

Jag gör om och rätt. Är ordonnans näst vanligaste befattning för PB? Har något hänt med ordonnansbefattningarna de senaste åren?

EDIT: Gjorde om och gjorde fel. :D

Edited by Vysotskij
Posted

Inte för att jag är ngt mattesnille men vad jag vet är 24 fler än 12...

Jag gör om och rätt. Är ordonnans näst vanligaste befattning för PB? Har något hänt med ordonnansbefattningarna de senaste åren?

EDIT: Gjorde om och gjorde fel. :D

När jag låg inne hade jag inte ens hört talas om någon PB som var ordonnans. Den vanligaste befattningen måste vell vara BåtCh eller Mekaniker? Raljerar lite fritt tills någon som verkligen har svaret berättar :D

Posted

nicco hur fick du chansen att ta den tjänsten? ringde du honom?

När man fick hem brevet átt man inte skulle få göra lumpen på Amf 1 så skickade man in ett e-mail till Pliktverket och dom e-mailen gick pliktverken igenom och rankade dom i vilka som ville göra lumpen mest, och då blev jag tilldelad den här tjänsten. Jag börjar dock bli oerhört skeptisk till om jag verkligen ska göra lumpen här, så vi får se, jag kanske ger bort den till någon annan, får se.

Posted
Ursäkta min okunnighet men vad innebär följande:

stri pb 5st

sb pb 2st

amf e 4st

Tack på förhand!

Jag gissar på:

Stri = Stridsledning

Sb = Stridsbåt

Amf E = Eldledning

Posted