Jump to content

Recommended Posts

Posted

Inte långt kvar nu! Kolla på uppdrag granskning ikväll på svt1 kl 20.00, ska handla om den tragiska olyckan då två amfibiesoldater dog då två stycken stridsbåt 90 kolliderade i skärgården förra året. Syns på infodagen! :rocketl:

• Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

En av killarna som dog var en kompis till min brorsa.

Men fick ytterligare ett brev från pliktverket idag som säger att jag får tillbaka min värnpliktsplats som amfgb på amf 1. Fett nice

Posted

Men fick ytterligare ett brev från pliktverket idag som säger att jag får tillbaka min värnpliktsplats som amfgb på amf 1. Fett nice

Hur i H****** gjorde du för att få tillbaka den, jag legat på pliktverket som fan om att få tillbaka min men dom säger hela tiden att det inte går, skulle uppskatta lite hjälp...

Posted
Kommentarer på dagens uppdrag granskning?

Brorsan var i båten som blev påkörd. Han är medlem här på forumet som om han vill prata/kommentera det får han göra det själv.

Jag tycker att det var lite tafatt program. Kändes oseriöst att jämföra BåtC 1 Stridsbåt 90H's utbildning med en fartygskapten i flottan som hade tio års utbildning som officer innan han blev fartygskapten. Att de hade en stereo på bryggan med en Metallica skiva i som klassades som störande objekt känndes lite lamt det också (För alla vet ju att Metallica är mesmusik :Malaj: ).

Var även en officer som sa att "vi måste hitta problemet och utrota det så att det här inte händer igen". Enligt mig så var krocken orsakad pga den mänskliga faktorn. Killen/killarna gjorde ett misstag med båtar som alltför ofta förekommer med bilar. En stannar och den bakom hinner inte uppfatta det. Jag tror att killen redan mår så pass dåligt som han gör över sina två kamraters död så att dra upp åklaget igen tycker jag är onödigt. Om någon ska anklagas så anklaga Amf1 på brister i utbildningen (vilket jag absolut inte tro på själv men ska någon stå till svars så....)

R.I.P Persson & Thelning :(

Posted
Hur i H****** gjorde du för att få tillbaka den, jag legat på pliktverket som fan om att få tillbaka min men dom säger hela tiden att det inte går, skulle uppskatta lite hjälp...

Ja, du, ingen aning faktiskt, anta att jag låg högt upp på listan av dom som blev av med tjänsten och att någon inte ville ha sin. Jag tror inte att jag tjatat mer än någon annan.

Posted (edited)

Ja, du, ingen aning faktiskt, anta att jag låg högt upp på listan av dom som blev av med tjänsten och att någon inte ville ha sin. Jag tror inte att jag tjatat mer än någon annan.

Tog du tjänsten som erbjöds på K4 först och sedan fick beskedet om Amf 1 eller?

Du har alltså också varit på dom som fan om det här eller?

Edited by Nicco
Posted

Med informationen om den här informationsdagen fick man med ett träningschema, syftar det på tiden fram till informationsdagen eller tiden mellan informationsdagen och inryck?

Posted
Med informationen om den här informationsdagen fick man med ett träningschema, syftar det på tiden fram till informationsdagen eller tiden mellan informationsdagen och inryck?

Träninsschemat sträcker sig ju 6 veckor och det är ju 6 veckor mellan infodagen och inryck, men det rekommenderas nog att börja köra ordentligt redan nu, om du inte börjat..

Posted

Träninsschemat sträcker sig ju 6 veckor och det är ju 6 veckor mellan infodagen och inryck, men det rekommenderas nog att börja köra ordentligt redan nu, om du inte börjat..

Fick ju reda på att jag ska göra lumpen för tre dagar sedan, men som tur är har man hållit igång hela tiden ändå. Har en polare som ligger inne som PB just nu på Amf1 och han rekomenderade att man skulle köra statisk träning vad nu det betyder.

Posted

Fick ju reda på att jag ska göra lumpen för tre dagar sedan, men som tur är har man hållit igång hela tiden ändå. Har en polare som ligger inne som PB just nu på Amf1 och han rekomenderade att man skulle köra statisk träning vad nu det betyder.

statisk träning är ungefär så här tror jag. man spänner muskeln utan att röra den.

Posted
statisk träning är ungefär så här tror jag. man spänner muskeln utan att röra den.

Låter som en ursäkt för att sitta vid datorn men säga att man tränar om någon frågar :P

Posted

Statisk träning är sjukt jobbigt, t.ex. stå med armarna utsträckta under en period (helst hålla något i händerna), eller "jägarvilan", dvs. sitta mot en vägg, med rak rygg och raka ben med knäna i 90 graders vinkel.

Posted
Jägarvila är inte mot vägg. Samt ska händerna rakt ut.

Hmm, ok, men det finns iaf. en variant av jägarvilan där man ska sitta mot en vägg. Hur är en "äkta" jägarvila då?

Posted

Jägarvila är inte mot vägg. Samt ska händerna rakt ut.

Hmm, ok, men det finns iaf. en variant av jägarvilan där man ska sitta mot en vägg. Hur är en "äkta" jägarvila då?

utan vägg...så nära 90 grader med under och över benen man kan komma...

Posted

Aha... och jag som tycker MED vägg är jobbigt. :P

Fråga om Amfibiesoldat: Är det sant att de inte utbildar de för nästa år, dvs. för de som mönstrar år 2005?

Posted

Woho!! fick precis min oxo !!! :sleep:

Posted

Woho!! fick precis min oxo !!! :rodna:

va fan, alla utom jag verkar få tillbaka sin tjänst, vo fan. Blev du också erbjuden tjänsten på K4 eller?

Posted
Hämtade ut min biljetter till infodagen...

Nån annan som hämtat sina? Vilket tid är ni på Sthlm C?

Hämtade min biljetter idag.. ja e på sthlm c vid 1950

Posted

Hämtade ut min biljetter till infodagen...

Nån annan som hämtat sina? Vilket tid är ni på Sthlm C?

Hämtade min biljetter idag.. ja e på sthlm c vid 1950

19.50 här med =)

Posted

Tänkte bara höra hur de är med PB killarna på väddö? Hur är det?

Vi tekniker som åkt till Halmstad har de gott som fan, skit fint käk,inga kvälls tjänster, fika raster och typ jätte lökigt. I Onsdags knalla ett gäng ner till B&B och drack en hel del öl och spana på Kvinliga människor, de va kul, vad gjorde ni på väddö?

Tyvär så är de ju lite halv tråkiga lektioner ist. Okey, de är lite för lökigt.

Jag saknar fällt, men de är jag nästan ensam om.

Hare gott alla tappra krigare!!

Posted

Vi tekniker som åkt till Halmstad har de gott som fan, skit fint käk,inga kvälls tjänster, fika raster och typ jätte lökigt. I Onsdags knalla ett gäng ner till B&B och drack en hel del öl och spana på Kvinliga människor, de va kul, vad gjorde ni på väddö?

Läget på väddö är ungefär som när ni lämna oss :)

Vi har haft lektioner i ledarskap hela veckan så det har vart rätt soft för oss med..

Det har även förekommit snöbollskrig mellan 2:a och 1:a plut. vilket 2.a förståss vann.. :D

Annars har det inte vart så mycket mer..

Posted

Läget på väddö är ungefär som när ni lämna oss :rodna:

Vi har haft lektioner i ledarskap hela veckan så det har vart rätt soft för oss med..

Det har även förekommit snöbollskrig mellan 2:a och 1:a plut. vilket 2.a förståss vann.. :D

Annars har det inte vart så mycket mer..

Snöbollsbataljerna har varit många, och härligt spontana. Vi i fjärde har sysselsatt oss med krig mot varandra mestadels, det är ju alldeles för lätt att spöa vanliga amfibieplutonerna... :P