Jump to content

Amfibie 05/06


Guest A_Jönsson

Recommended Posts

Kom hem från extra mönstringen för gb's för att bli båtchef...Och klara det!!! Så grymt jävla skönt...simultankapacitettestet va sjukt jobbigt.

Det var just det som alla åkte ut på också...ungerfär 1/3 av varje grupp klara sig. det va fyra grupper på 20 pers styck.

 

Befälen hade rundtur på vaxholm samt uppvisning av vad en strdbåt 90 kan göra...inge crash stop dock men röra sig i sidledes och så vidare...så grymt skönt.

 

//marcus

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hehe jo tack...befälen berätta för mig att det är ofta man får sitta uppe hela nätter för att planera sin resa, samt att det är ganska mycket nav. att plugga efter gsu'n. Men det e ju coolt som fan att få framföra en strdsbåt i 40 knop i skärgården....så underbart, ser fram emot det som fan...hehe

 

 

/marcus

Link to comment
Share on other sites

I morgon är det sista dagen på jobbet. Sedan ska man komma igång med löpning inför inryck Januari :lol:

 

Jag är redan jäkligt nervös och rädd att något ska hända som gör att jag inte kan fölföja utbildningen....Hemskt :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Väldigt lite aktivitet här....

 

Tänk på att om bara en vecka så kommer det vara er sista söndag

som civilister....!!

 

Ser ni inte fram emot en höst på Väddö skjutfält?

 

Vi har inte tid att sitta och skriva här, vi laddar för fullt nu!

Klart vi ser fram emot hösten på Väddö me!

Link to comment
Share on other sites

Nån som vet om GB/soldater som rycker in 16jan -06, kommer få någon förinfo såsom PB hade förra(?) veckan?

 

 

Ja...snacka med Bo Thuresson, det kommer komma papper hem med info om utbildningen och datum för info dagar.

 

//marcus

 

 

Preliminärt helgen v.45 - Infodag

Link to comment
Share on other sites

VA :)

 

Den hade jag ju sett fram emot. Vad andvänds då? inte SS2K under hela utbildningen va?

Var glada att ni slipper den istället. Som amfibiesoldat är det sällan motiverat att ha den med då man ofta har ganska nära till båtarna. Stridssäcken är nog (nog säger jag eftersom jag aldrig använt den) bättre än NU-säckarna som användes med Berghausen förr då man får plats med mer prylar i den.

 

Men ändå.... Berghaus Trident :D

Edited by Amfibieslusken
Link to comment
Share on other sites

asså, i början kommer alla få sridssäck och bärsäck för GSUn. De tjänsterna som är tyngre som: GRK, (Min, Robot <- dom kan diskuteras :P), Skytte, KJ får Berghausen. Resten behåller bärsäcken. De säger att berghausn räcker inte till alla. Men dock så genomför alla övning amf med Stridsäck och Bärsäck oavsätt om du har en berghaus / inte.

Link to comment
Share on other sites

Är du hög? stridssäcken väger typ 10kg. snabbmarsh packad.

 

 

19 januari smäller det för oss F-skallar ,O

 

Stridsäcken är på varje dag med en vikt av 15-16 kg och jag går i skogen med kängor ca 5-6 km varje dag. Är det någon som har bra koll på hur marschträningen kommer se ut under GU?

Link to comment
Share on other sites

Du vet ju inte mycket. GRK GB / F i år fick ut berghause första dagen. Så några tjäster har berghaus under GSUn

 

 

Marschträningen under GU är inte speciell svår att hänga med på.

Den är väldigt lugn (korta sträckor) under rätt lång

tid. Ni kommer att få möjlighet att vänja kroppen.

 

Eftersom berghausen är borta så blir det ju inte speciellt tungt

heller.....

Edited by SeGee
Link to comment
Share on other sites

19 januari smäller det för oss F-skallar ,O

 

Stridsäcken är på varje dag med en vikt av 15-16 kg och jag går i skogen med kängor ca 5-6 km varje dag. Är det någon som har bra koll på hur marschträningen kommer se ut under GU?

 

 

Om du sedan går över till 10-12 km varannan dag eller var 3:e så ger det mer på samma tid tidsåtgång..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...